بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق حاضر رابطه مهندسی مجدد کسب و کار با بهبود عملکرد شرکتهاي بیمه آسیا شعب استان تهران با تاکید بر نقش میانجی فناوري اطلاعات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي و به لحاظ نوع پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه ي آماري پژوهش حاضر از مدیر، معاون مدیر، رئیس و کارشناسان شرکتهاي بیمه آسیا شعب استان تهران تشکیل شده بود که تعداد 181 نفر بودند. نمونه آماري پژوهش حاضر مطابق با روش نمونه گیري تصادفی طبقه اي و با استفاده از جدول نمونه گیري کرجسی و مورگان تعداد 118 به دست آمد. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه مهندسی مجدد کسب و کار عبدصبور و همکاران - 1392 - و پرسشنامه بهبود عملکرد بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد: بین مهندسی مجدد کسب و کار با بهبود عملکرد شرکت هاي بیمه آسیا رابطه معنادار وجود دارد. بین مهندسی مجدد کسب و کار با فناوري اطلاعات شرکت هاي بیمه آسیا رابطه معنادار وجود دارد. بین فناوري اطلاعات با بهبود عملکرد شرکت هاي بیمه آسیا رابطه معنادار وجود دارد. فناوري اطلاعات در رابطه بین مهندسی مجدد کسب و کار با بهبود عملکرد در شرکت هاي بیمه آسیا شعب تهران نقش میانجی دارد.

کلمات کلیدي: مهندسی مجدد، کسب و کار، بهبود عملکرد، فناوري اطلاعات.

مقدمه

نوآوري و تغییر در محصولات و خدمات جوامع صنعتی چنان شتابی گرفته است که قدرت انتخاب و خرید بسیاري محصولات و خدمات را از مشتریان گرفته است، به گونه اي که نو بودن بسیاري از کالاها بیش از چند ماه دوام ندارد. سرعت تغییر در خدمات و کالاها و جهانی شدن اقتصاد تأثیر خود را به گونه اي در تمامی بنگاه هاي اقتصادي نمایان کرده است که رفتار و فرهنگ تمام مردم تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است. جوامع و سازمان هایی که خود را با این تغییرات هماهنگ نکرده اند احساس عقب ماندگی دارند و بنگاه هاي اقتصادي در این گونه جوامع رو به نابودي هستند. رقابت در سازمان ها و بنگاه هاي اقتصادي پیشرو چنان سرعت و شتابی دارد که تصور رسیدن به آنها بیشتر اوقات محال و غیرممکن به نظر می رسد. لحظه اي درنگ باعث حذف و حتی نابودي بنگاه هاي اقتصادي می شود - لاو گوناسکاران1، . - 2013

اغلبموسسات، علی رغم نوع کسب و کار، میزان پیشرفت هاي فناوري در محصولات و خدمات و منشاء ملی شان یک منطق تیلوریسمرا با سازماندهی خود همراه میکنند. آنهامعمولاً فرایندهارا به وظایف تقسیممیکنند، افراد متخصصرا بر مبناي تخصصی که دارند در وظایف مختلف قرار می دهند و یک سلسله مراتب سازمانی را براساس سطح تخصص آنها، آرایش می دهند. بنابراین آنها بر اساس نظریه تقسیم کار آدام اسمیت سازماندهی می شوند. هرچه شرکت بزرگتر باشد، کارها تخصصی تر و مراحل آن بیشتر خواهدشد. به همین علت، وظایف، بیشتر و بیشتر تقسیم می شوند. این گرایش سبب پیچیده تر شدنکل فرایند تولید و تحویل کالا یاخدمات، افزایشکارکنان در سطوح میانیسازمان و فاصله بیشتر بینمدیریت عالی با کارکنان اجرایی گردیده است - همر1،. - 2013

یکی از ویژگی هاي محیط امروزي افزایش سطوح رقابت است. موسساتیکه خواهان افزایش سهم بازار خود و کسب سود و منافع هستند باید خودرا با تغییرات محیط موجود وفق دهند. از اینرو، تغییرات بسیاري در روش هاي کسب و کار در حال شکل گیري است. طراحی مجدد فرآیند کسب و کارمی تواند عاملی در جهت رشد و توسعه عملکرد سازمانی باشد که این امرمتمرکزبراثر بخشیتجارياست. ریشه اینمفهوممهندسیمجددبودهکهامروزهتکاملیافته وبهمفهومتغییرسازمانی رسیده است. مطالعات زیادي پارادوکس شکست و موفقیت در استفاده از طراحی مجدد فرایندهاي کسب وکار را نشان داده اند. بررسی ها نشانمی دهند که دستیابی به موفقیت ریشه در عوامل بی شماري داردکه یکی از مهمترین عوامل استفاده از فناوري اطلاعاتمی باشد.

فناوري اطلاعات اغلب جزءمرکزي طراحی مجدد فرایندهايکسب وکار بوده و به عنوان عامل اصلی در تغییر عمل می کند. نوآوري هاي پیاپی در فناوري اطلاعات و قابلیت هاي آن نشان می دهد که نقش فناوري اطلاعات در طراحی مجدد فرایند از بین نمی رود. به هر حال معلوم نیست که آیا تغییر در فرایند فناوري اطلاعات که توسط تعداد زیادي از سازمان ها صورت پذیرفته است یکسرمایه گذاري عقلانی براي شرکت هاست یا خیر؟ علاوه بر این، ادبیات نظري مربوط به تعامل بین طراحی مجدد فرایندکسب وکار، تکنولوژي اطلاعات و عملکردسازمانی درسطح برنامه تا حدي داراي نقص است.

احمدي و ابراهیمی - 1395 - در پژوهشی با عنوان »ارزیابی عملکرد کارکنان شرکت هاي کامپیوتري شیراز بر اساس مهندسی مجدد فرآیند کسب وکار با تاکید بر سرمایه گذاري فناوري اطلاعات، با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و ارائه راهکارهاي لازم به منظور بهبود عملکرد کارکنان« به نتایج زیر دست یافتند: سه عامل مهم یعنی تحول گرایی، کنترل و بازخورد، پایداري و انعطاف پذیري نقش مثريرا در این زمینه ایفا نموده اند. نتایج حاصلهحاکی از آن استکه به احتمال 95 درصد ارزیابی عملکردکارکنان شرکت هاي کامپیوتري شیراز بر اساس مهندسی مجدد فرآیندکسب وکار با تاکید بر سرمایه گذاري فناوري اطلاعات، بر بهود عملکرد کارکنان تاثیر دارد.

این پژوهش نشان داد که در جامعه مورد بررسی، متغیر تحول رایی و همچنینکنترل و بازخورد اطلاعات از عوامل مهم فرآیند مهندسی مجددمی باشند و می توانند تاثیر زیاديرا در بهبود عملکردکارکنان شرکت هاي کامپیوتري داشته باشند.ایمانی و همکاران - 1395 - در پژوهشی با عنوان»ارتباطمیان بازمهندسی فرایند کسب وکار و فناوري اطلاعات« به نتایج زیر دست یافتند: چهار عامل سازمان، مدیریت کیفیت فراگیر، منابع انسانی و فناوري اطلاعات روي فرایند مهندسی مجددکسب وکار موثرند. درسازمانیکه در آن فرهنگ خشک حکمفرماست و همه چیز باید توسط یکسرپرست پیشنهاد شود، تغییرات فرایند بسیارسخت تر صورتمی گیرد. یکی از ویژگی هاي محیط امروزي افزایشسطوح رقابت است. موسساتی که خواهان افزایش سهم بازار خود و کسب سود و منافع هستند باید خود را تغییرات محیط موجود وفق دهند.

از این رو، تغییرات بسیاري درروش هايکسب وکار در حال شکل گیري است. یکی از آنها، فرایند مهندسی مجددکسب وکار است. که به عنوان بازاندیشی اساسی و طراحی دوباره بنیادي فرایندهاي کسب و کار، به منظور بهبود چشمگیر معیارهاي عملکرد امروزي، تعریف شده است. یکی از زمینه سازان بالقوه فرایند مهندسی مجدد کسب و کار، فناوري اطلاعات است. اگرچه فناوري اطلاعات امکان دستیابی به پیشرفت هایی را در زمینه فرایند مهندسی مجدد فراهم می سازد. اما به تنهاییکافی نیست. این مقاله اهمیت فناوري اطلاعات را در یکی از مهمترین متدولوژي ها شرح خواهد داد. موسسات، با استفاده از این فناوري قادرند که وظایفشانراساده تر، سازماندهی خودرا طراحی مجدد،روشکار خودرا متحول و بهبودچشم گیريراحاصلکنند.

رئوف خوش فطرت - 1394 - در پژوهشی با عنوان »نقشفناورياطلاعاتدرمهندسیمجددفرآیندکسبو کار« به نتایج زیر دست یافتند: بیان نمود که امروزه، انطباق با تغییرات سریع محیطی و کسب انعطاف پذیري ضرورتی اجتناب ناپذیر است. لازمه این کار دگرگون سازي کسب و کار، جهت انطباق با تغییرات محیطی است که یکی از شناخته شده ترین راهبردهاي دگرگونسازي کسب و کار، مهندسی مجدد می باشد که در این مقاله به بررسی مهندسی مجدد فرآیندها قبل و بعد از به کارگیري فناوري اطلاعات یا استفاده نامناسب از فناوري اطلاعات پرداخته ایم. همان طور که می دانیم مهندسی مجدد فرآیندها یک ابزار چالشی به منظور بهبود ریشه اي در همه جنبه هاي عملکرد یک سازمان می باشد، اما مهندسی مجدد به تنهایی اثربخش واقع نمی شود و نیاز به یکمحرك سازنده داردکه فناوري اطلاعات این نقشرا در مهندسی مجدد ایفا می کند و این نقش در مهندسی مجدد به منظور اتوماسیون کاري فرآیندها نیست.

البته باید به این نکته توجه کرد که اگر زیرساختارهاي فناوري اطلاعات در سازمان ناکافی باشد می تواندمتوقفکننده مهندسی مجدد باشد. کهما با مطالعهمقالات و فعالیت هاي مختلفیکه در در این زمینه انجام شدهبه این نتیجه رسیدیمکهکاربرد فناوري اطلاعات در مهندسیمجدد باعث کاهش اتلاف منابع، اثربخشی وکارایی می شود.رفیعی رشت آبادي و ساعی - 1393 - در پژوهشی با عنوان »نقش مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار بر بهبود عملکرد با تاکید بر فناوري اطلاعات« به نتایج زیر دست یافتند: یکی از زمینه سازان بالقوه فرایند مهندسی مجدد کسب و کار، فناوري اطلاعات است. فناوري اطلاعات با سوق دادنسازمان به سوي مهندسی مجدد، به عنوان یک محرك ایفاي نقش می نماید و همچنین بهسازماناجازهمیدهدتافرآیندهايکسبوکاررا باکاراییبیشتر انجامدهد. مهندسیمجدد فرآیندیکابزارنافذ اما چالشی براي تغییرسازمان ها بهمنظور بهبود ریشه اي در همه جنبه هاي عملکرد آنهامی باشد.

هاوندمیرزایی و ابراهیمی - 1393 - در پژوهشی با عنوان »نقش فناوري اطلاعات در مهندسی مجدد فرایندها« به نتایج زیر دست یافتند: فناوري اطلاعات زمانی حلال مشکلات خواهد بودکه در خدمت توسعه و پرورش انسان هاقرار گرفته و قابلیت هاي انسانی با هم تلفیق و به توسعه و بهره وري منجر گردد. بر این اساس و با توجه به نقش و تاثیر فناوري اطلاعات در توسعه منابع انسانیدراینمقالهبهمفهومونقشفناورياطلاعاتدر ابعادمختلفتوسعهمنابعانسانی و همچنیننگرشجامعبهفرایند مهندسی مجدد و تشریح فرایندها پرداخته می شود و در نهایت نقش فناوري اطل اعات در مهندسی مجدد تشریح و در ادامه، آنرا در سازمان ها و موسسات و شرکت هاي خصوصی و دولتی ایران بررسی می کنیم. طی این پژوهش معلوم گردید که

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید