بخشی از مقاله

چکیده

این نوشتار، مروری بر نظریات و نتایج تحقیقات مختلف در زمینه آموزش ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم می باشد. هدف از این مقاله رد یا تأیید مباحث مطرح شده درباره آموزش ریاضی کنونی در سطح مدارس نیست بلکه هدف آن بررسی موضوع نقاط ضعف و قوت و چالش های آموزش ریاضی از زوایای مختلف و ارائه پیشنهاد های کاربردی در ارتقاء سطح کیفی آموزش ریاضی می باشد.

-1 مقدم

ریاضی علمی سرگرم کننده و مفید و خلاقانه است که نیاز به آن اساسی و پایه ای می باشد. بسیاری از دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه ی اول و متوسطه ی دوم و حتی در مقاطع تحصیلات عالیه در رشته های مختلف در یادگیری دروس ریاضی مشکل زیادی دارند. با اینکه مشکلات ریاضی در حوزه پیشرفت تحصیلی بسیار شایع هستند ولی کمتر به آن توجه شده و این عامل باعث شده که در محیط مدرسه و مخصوصاً در ساعات ریاضی دانش آموزان و فراگیران این درس احساس آرامش کمتری داشته باشند.

تلاشها و فعالیتهای اخیر به منظور پروراندن خلاقیت دانش آموزان با استفاده از وسایلی چون پژوهش، حل مسائل، ارتباطات مستقیم و ابزارهای دیگرو … به نظر می رسد که به عنوان وسایلی که به ایجاد چالش فکری منجر می شود مفیدمی باشند. اولین قدمهایی که در این راه برداشته شده کیفیتهای متفاوتی داشته و هر کدام به درجات مختلفی از نتایج دست یافته اند. امروزه تکنولوژی جدید به ما کمک می کند تا ساختار تلاشها و هدفهایمان را بهبود ببخشیم. اکنون وقت آن رسیده است که ببینیم تا به حال چه فعالییتهایی در این زمینه صورت گرفته است و با مطالعه شرایط فعلی برای دستیابی به موفقیت، قدمهایی محکم تر برداریم.

-2 بیان مسأله

اختلالات ریاضی چیست؟

از آنجایی که این مسأله به خودی خود می تواند موضوع بحث در کنفرانس مورد مطالعه قرار گیرد و برای مناظره و بحث می توان پیشنهاد هایی داد. اختلال در ریاضی اساساً به عدم ناتوانایی دانش آموزان و فراگیران به انجام مهارت های مربوط به حساب و ایجاد ارتباط منطقی بین مفاهیم مختلف ریاضی در حل مسائل متعدد و گوناگون ریاضی است. البته لازم به ذکر است که با این فرض به مثال علل و عوامل اختلال در یادگیری ریاضی می رویم که فراگیران و دانش آموزان در یادگیری به هیچ عنوان دچار مشکلات در یادگیری و بعضاً اختلال مادرزادی و عوامل دیگر نیستند. متأسفانه در کلاس ها زمان کمی صرف می شود تا به دانش آموزان یادبدهند که چگونه مسأله حل کنند.

بنابراین آموزشگران ریاضی از تأکید معلمان بر انتقال دانش و اطلاعات دانش آموزان انتقاد دارند. در یادگیری مفاهیم پایه و اساسی ریاضی از ساده ترین تا مشکل ترین به داشتن مهارتهایی مانند مهارت های زبان - مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی و نام بردن اعمال و مفاهیم و تبدیل آنها به نمادهای ریاضی - و مهارت های ادراکی - مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی و توانایی در طبقه بندی مفاهیم ریاضی - مهارت های ویژه ی ریاضی - مثل رعایت مراحل ریاضی در استدلال ها و مثل انجام درست مراحل محاسبات و ... - و مهارت های ذهنی - مثل به خاطر سپردن بسیاری از اصول و مفاهیم اولیه ریاضی و .... - مرتبط می باشد.

الف - چالش:

چالش در ریاضیات چیست؟

از آنجایی که این مسئله ممکن است به خودی خود موضوع بحث در کنفرانس مطالعه قرار بگیرد، ما چند ایده و نظر ابتدایی و اولیه را برای آماده کردن اذهان برای مناظره و بحث پیشنهاد می کنیم. یک جواب این است که دانش آموزان معمولا در چالش یا دست و پنجه نرم کردن با ریاضیات، با مسئله ای که دارای جوابی واضح و روشن نیست یا از روشها و متدهای عادی و معمولی حل نمی شود بر خورد می کنند، که در نتیجه لازم است که آنها در عکس العمل نسبت به این موضوع به تجزیه و تحلیل شرایط مسئله بپردازد و یا فاکتورهای گوناگون را در کنار هم قرار دهند.این برخوردهای چالشی باعث می شود که شخص با انعطاف بیشتری با وقایع پیش بینی نشده برخورد داشته باشد.

یک مسئله چالشی باید عمیق و ابهام برانگیز باشد. یعنی در لفافه گفته شود به طوریکه در وهله اول فرد سردرگم شود ولی بتواند از صورت مسئله سرنخهای لازم را بدست آورد. این نوع مسائل لزوما نباید از نوع مسائل سخت و پیچیده بلکه باید جالب و سرگرم کننده باشند. دلایل مختلفی وجود دارد که پروسه ساخت یک مسئله چالشی می تواند ما را در رسیدن به راه حلهای خیلی قوی تری کمک کند و خود این روند کلنجار رفتن با مسئله می تواند در فهم بیشتر آن به شخص یاری دهد. و همچنین ارائه این گونه مسائل می تواند تجربه کشفهای خصوصی و فردی را برای شخص فراهم نماید که باعث می شود شخص دیدگاه های جدیدی بدست آورد و نیز احساس توانمندی نماید. از این رو تدریس به این روش سطح فهم و درک دانش آموزان را افزایش می دهد و آنها را با ریاضیات سرگرم می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید