بخشی از مقاله

چکیده:

دغدغه بحران انرژی پاک در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از کشور ها بوده است. به گونه ای که همواره محل کنش واکنش جهانی بوده.و میل به توسعه نیز از سویی دیگر بشر را به فکر تهیه انرژی پاک انداخته است. اما تنها تولید انرژی نمی تواند برای جامعه مفید باشد بلکه باید با ایجاد پروسه های کاملا نو با استفاده از اینترنت و سیستم های ارتباطی و همچنین اصلاح روند های انرژی بر قبل سعی در رفع محدودیت های انرژی شود. رشد اینترنت و تاثیر گذاری آن در همه حوزه ها از جمله تولید انرژی و انتقال به مصرف کننده و یا کشاورزی توانسته از میزان انرژی مصرفی بکاهد اما خود اینترنت و ایجاد رفاه بیشتر موجب مصرف بیشتر انرژی شده است.کشور های در حال توسعه می توانند با سرمایه گذاری بیشتر در ICT موجب رشد اقتصادی در عین مصرف کمتر انرژی باشیم. همچنین با ورود اینترنت اشیا موجی کاهش شدید مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت انرژی می شویم.

انرژی های نو ،تولید انرژی ، مصرف انرژی ، IC

مقدمه:

در دنیای امروز که رقابت دیوانه کننده ای بین کشو رها برای استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدید ناپدیر برای توسعه یافتگی بیشتر اتفاق افتاده است چیزی که فراموش شد منابع انرژی محدود و محیط زیست بود. بعد ها کشور ها با ایجاد استانداردهایی توانستند گامی مثبت هرچند اندک در راستای مصرف انرژی و آلودگی هوا بردارند.با ظهور کامپیوتر و اینترنت کشور ها توانستند از آن ها برای حفظ انرژی محیط خود استفاده کنند.اما توسعه این صنعت می رفت که خود تبدیل به معضل بزرگی برای مصرف انرژی شود.با رشد این صنعت و اشنایی با مضرات و توانمندسازی های این صنعت برای بشر سعی برآن شد که این صنعت در ابتدای راه خود از حیث انرژی کنترل شود.و به جای مصرف انرژی بیشتر ، دست انسان را در استفاده از منابعی که تجدید پذیر هستند و تا امروز ازآن استفاده نمیشد باز کند. و همچنین کمک بزرگی به مصرف بهینه تر و حذف هدر رفت های انرژی کند.

قوانین بین الملی با تعریف جدیدی از توسعه یافتگی که کشورهایی که بیشتر تولید کنند در عین حفظ محیط زیست کشور ها و شرکت ها را تشویق به استفاده از منابع تجدید پذیر کرد. google نیز به همراه دیگر غول های اینترنتی با استقبال از چنین طرح های سعی بر نشان دادن خود به عنوان شرکت های سبز دارند. به طوری که ادعا می کند حدود100درصد از تامین انرژی بالای این شرکت در سال 2017 از طریق انرژی های پاک انجام می شود. اپل نیز از این قضیه مستثنی نیست . [1] در این مقاله ابتدا با معرفی انرژی های تجدید پذیر و نوین و همچنین نحوه تولید آن به صورت بسیار گذرا آشنا می شویم بعد آن راه های برای رفع محدودیت های انرژی از طرق مختلف و با تمرکز برICT را بررسی میکنیم

مهم بودن مسئله انرژی

کاربرد روزافزون انرژی و تأمین آن برای ادامه حیات یکی از مظاهر مهم زندگی جدید است. پایان پذیری انرژی حاصل از سوخت های فسیلی به ویژه نفت خام، جهان امروز را نیازمند استفاده از منابع دیگر برای جایگزینی آن می نماید. اگر در گذشته بحران غذا و یا بحران آب آشامیدنی حیات بشر را به خطر می انداخت، امروزه کارشناسان بر این اعتقادند که بحران آینده که حیات بشریت را تهدید می کند، بحران انرژی است. حیات بشر امروزی به طور مستقیم و غیرمستقیم به منابع مختلف انرژی مانند نفت و گاز و زغال سنگ و…وابسته است و تصور زندگی بدون دسترسی به این منابع، دشوار و حتی غیرممکن است. از طرفی، گذشت سریع زمان، این زنگ خطر را بلندتر و واضح تر به گوش می رساند که منابع انرژی تجدید ناپذیر در حال پایان است، بنابراین ضرورت کشف و استفاده از منابع انرژی جدید بیش از پیش اهمیت می یابد.

بحران ایجاد شده زیست محیطی در دنیا کشورها را به فکر تهیه انرژی پاک در دنیا انداخته است.و هر ساله بسیاری از قوانین در جهت حمایت از انرژی پاک تصویب میشود. حال سوال اینجاست که باید فقط در تهیه انرژی فکر کنیم یا باید فکرهای دیگری نیز داشت؟ در این مقاله سعی بر آن است که راه هایی علاوه بر تامین انرژی بیان شود.راه هایی که خود دو دسته اند: ایجاد پروسه هایی کاملا متفاوت برای انجام کارها با صرف انرژی کمتر مانند کاهش حمل و نقل با استفاده از ICT و دوم اصلاح وسایل و ابزار و تکنولوژی های موجود با صرف انرژی کمتردر این مقاله سعی بر آن است که در این سه حوزه بیشتر از ابزار ICT برای حل موضوع انرژی استفاده شود اما نکته قابل بحث این است که خود ICTدر دنیای امروز درصد مهمی از مصرف انرژی را در دنیا در دست دارد.

انرژی های موجود:

انرژی به دو دسته عمده تجدید ناپذیر - منابع انرژی فسیلی - و انرژی های تجدید پذیر یا نو تقسیم می شودانواع انرژی های تجدید پذیر عبارتند از: انرژی باد، انرژی خورشید، انرژی زمین گرمایی، انرژی آبی، موج و جزر و مد و زیست توده[2] مهم ترین دلیل توجه به انرژی های نو، پذیرفتن این واقعیت است که منابع انرژی فسیلی پایان پذیر هستند، در نتیجه با توجه به انفجار جمعیت و ارتقای سطح زندگی و رفاه انسانها که نیاز به منابع انرژی را بیش از پیش شدت بخشیده است می بایست به فکر منابع جدید انرژی بود.

دوم؛ مسایل و مشکلات زیستمحیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی است به گونهای که امروزه حفاظت از محیطزیست از مهمترین پیششرطهای توسعه اقتصادی پایدار به شمار میآید. آسیبها و تهدیدات روزافزونی که استفاده بیرویه از انرژی فسیلی به محیط زیست وارد میکند ادامه این روند را غیرممکن ساخته است سوخت های چوبی و ضایعات کشاورزی به همراه کودهای حیوانی از عمده ترین منابع بیوماس مناسب برای تولید انرژی هستند. دریاها با فرآیندهای مختلف فیزیکی، انرژی را دریافت و ذخیره نموده انرژی موج حاصله در مناطق ساحلی در حدود 2 تا 3 میلیون مگاوات برآورد می شود.نوع دیگر انرژی جزر و مد که در اثر حرکت دورانی زمین و جاذبه ماه و خورشید به صورت امواج با دوره بلند ذخیره می شوند با ساخت یک سد در دهانه منطقه جزر ومد می توان از آن استفاده کرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید