بخشی از مقاله

چکیده

پیشرفت صنعت در عصر فرا صنعتی دنیا مرهون رشد و ارتقاء بهرهوري است که از جمله دلایل مهم و بارز این رشد، میتوان به استفاده از اتوماسیون صنعتی در کنار سیستمهاي نوین مدیریتی، اشاره کرد. در طول 15 سال اخیر افزایش بهره روي در سطح جهان حدود 45 برابر بوده است.

در شرکت فولاد هرمزگان با توجه به بررسیهایی که در خصوص کمیت و کیفیت محصولات و میزان فروش صورت گرفته و با تطبیق این رویکرد و شاخصها، از زمان بهرهبرداري تاکنون با "مدل بهرهوري فراگیر"، شاهد رشد بهرهوري در این سازمان بودهایم و این افزایش 22 درصدي رشد در سال 96 بهطور عمده نتیجه بهکارگیري و یا بهبود در سیستمهاي مدیریتی و سیاستهاي علمی تحقیقاتی صحیح و هدفمند با رویکرد کاهش هزینهها و بهاي تمامشده محصولات، افزایش کمیت و کیفیت محصولات، توسعه بازارهاي صادراتی، توسعه توانمنديهاي کارکنان و... در سازمان بوده است. بهتراست جهت برآورد دقیقتر مباحث مربوط به شاخص عوامل غیرقابل لمس مانند رضایت و وفاداري مشتریان و کارکنان، استحکام بازار، اشباع بازار و...محاسبه و تأثیر آنها را در اندازهگیري بهرهوري سنجید.

مقدمه

محاسبه بهرهوري در سازمانها از شاخصهاي مهم در مطالعه و سنجش عملکرد آنها میباشد. دکتر جان کندریم یکی از نویسندگان معاصر و مشهور در موضوع بهرهوري در بیان اهمیت بهرهوري چنین اظهار داشته است." شرکتها و سازمانها یی که بهرهوري آنها از متوسط بهرهوري در صنعت بالاتر باشد، معمولاً از حاشیه سود بالاتري برخوردارند. همچنین اگر بهرهوري شرکتی سریعتر از بهرهوري رقبایش افزایش یابد، حاشیه سود آن شرکت نیز افزایش خواهد یافت. برعکس سازمانهایی که بهرهوري آنها پایینتر از متوسط شاخص بهرهوري در صنعت باشد و ن رخ رشد بهرهور ي کمتر از دیگر شرکتهاي رقیب رشد یابد، نهتاًی در بلندمدت ورشکست خواهند شد"

در این تحقیق سعی شده است روند رشد شرکت فولاد هرمزگان را با چشمانداز بهرهوري فراگیر مطابقت داده و ضمن محاسبه بهرهوري کل از سال 91 تا 96 محاسبه و علل رشد آن را بررسی نمود.

روش تحقیق

پشتوانه مفهوم مدیریت فراگیر بهرهوري، چشمانداز بهرهوري فراگیر است که خود به دور بهرهوري اتکا دارد و در این تحقیق 4 گام چرخه بهرهوري را در شرکت فولاد هرمزگان تشریح میگردد.
 
فرمول بهرهوري کل

مدل بهرهوري فراگیر براي نخستین بار در سال 1979 بهوسیله دکتر سومانث مطرح گردید. این مدل
شاخصی را براي سنجش بهرهور ي کل TP ارائه میکند که کلیه ستاده ها و نهادهها قابل لمس را در
برمیگیرد. = O1 + O2 + O3 + O4 + O5 = H + M + FC + WC + E + X

ارزش ستاده ها یا محصولات نیمه ساخته O2:

ارزش ستاده ها یا محصولات تکمیلشده:O1

مواد اولیه M:  نیروي انسانی H:  سایر درآمدها O6:    بهره درآمدها O4: درآمد تقسیمشده:O3

سایر هزینهها X: انرژي:E سرمایه در گردش:WC هزینه ثابت:FC چرخه بهرهوري فراگیر شرکت فولاد هرمزگان جنوب:

نخستین مرحله بهرهوري، سنجش و اندازهگیري است. هر شرکتی بایستی براي بهبود بهرهوري از سنجش و اندازهگیري سازمان شروع کند. در این مرحله و در ديماه سال 90 بعد از افتتاحیه شرکت فولاد هرمزگان میزان کمیت و کیفیت تولید و میزان فروش محصول را مورد سنجش و نتایج سنجش شاخصها را براي مرحله دوم یعنی ارزیابی مورداستفاده قرار داده است. این ارزیابی براي یک دوره بهصورت ماهیانه و مقایسه تولید واقعی و برنامهاي انجام میگرفت. همچنین در بازه زمانی سالیانه این مقدار نسبت به مقدار سال قبل مورد ارزیابی قرار میگرفته است.

خروجی این ارزیابیها، تعیین هدفهاي کلی و جزئی شرکت در تمامی فرایندها از تأمین تا فروش بوده است، همچنین براي رسیدن به هدفها، استراتژيهاي لازم براي بهبود بهرهور ي تعیین خواهند شدند و درنهایت شرکت فولاد هرمزگان از زمان راهاندازي تاکنون، جهت محقق شدن اهداف تعیینشده، اقدام به استفاده از سیستمها و روشهاي نوین مدیریتی جهت بهبود بهرهوري نموده است. این روشها به علوم مهندسی صنایع، کنترل سیستمها، تحقیق در عملیات، علوم رفتاري و... در حوزههاي تکنولوژي، محصول، کارکنان مواد و فرایند، اتکا داشته است. - جدول شماره - 1 در این تحقیق در پی پاسخ به دو سؤال ذیل هستیم:

سؤال اول – استراتژي شرکت فولاد هرمزگان جهت افزایش بهرهوري چه بوده است؟

سؤال دوم – رشد بهرهوري کل شرکت فولاد هرمزگان از زمان افتتاحیه تاکنون چگونه بوده است؟

سه استراتژي عمده براي بهبود بهرهوري فراگیر:

استراتژي اول - قیمت کمتر به مفهوم افزایش سهم بیشتر از بازار و درنتیجه سود بیشتر در آینده استراتژي

دوم - قیمت قبلی اما کسب سود بیشتر به ازاء هر واحد - کاهش هزینهها - استراتژي

سوم - همزمان قیمت کمتر و سود بیشتر - سود بیشتر و سهم بیشتر - از بازار در آینده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید