بخشی از مقاله

خلاصه :

در سالهای اخیر،مطالعات وطرح های مختلفی در بخش های مختلف هوشمند سازی سیستم ها وفناوری های مرتبط با سیستم های انرژی برق صورت پذیرفته شده است ودر سال 1393 نیز هوشمند سازی خدمات اداری دستگاه های اجرایی مورد توجه دولت قرار گرفته وبرنامه دوم از نقشه راه اصلاح اداری این هدف را مورد توجه قرار داده است . هرچند نظربه بررسی های به عمل آمده مشخص می شود از منظر سیستم های انرژی برق مطالعات واجرای طراح هایی برای هوشمند سازی پرداخته شده است از جمله به بررسی وبکارگیری تجهیزات نوین شبکه از قبیل :اتوماسیون تجهیزات ،انواع RTU،کنتور های هوشمند و.. را می توان نام برد.ولی برای ایجادیکپارچگی پروژه های هوشمند سازی دردو بخش سیستم های انرژی برق وخدمات - درراستای ایجاد شهر هوشمند- نیازمند نقشه راهی در بخش صنعت برق می باشد وبدین منظور وبر اساس فلسفه ومبانی تدوین نقشه راه شهر هوشمند در اروپا برآن شدیم که در این مقاله چارچوبی را برای توسعه هوشمند سازی سیستم های انرژی وخدمات - برق - در وزارت نیرورا ارائه نماییم .

مقدمه:

در این مقاله بدنبال تبیین ضرورت تدوین چارچوبی هستیم که در آن مجموعه اقدامات مطالعاتی وطرح ریزی شده در وزارت نیرو برای توسعه هوشمند سازی سیستم های انرژی برق وخدمات اداری نیز بصورت یکپارچه وتوامان با رویکرد ایجاد شهر هوشمند تدوین گردد. در برداشتی ارزشی می توان شهر هوشمند را نتیجه تعامل سیستمی بین حاکمیت ومردم برای توسعه شاخص های کیفیت زندگی بیان نمودکه در مدل مفهومی زیر تلاش شده است که این رویکرد ارزشی برای پی گیری تحقق یک شهر هوشمند مورد ملاک واستفاده قرار گیرد.

این جلب توجه ضروری است که توسعه سیستمهای اطلاعات منسجم ومنظم وهدفمند بوده است که بستر توسعه هوشمندسازی وشهر هوشمند رافراهم وامکان پذیر نموده است. لذا اولین اقدام استراتژیک برای توسعه هوشمند سازی ، نظام مند نمودن سیستمهای اطلاعاتی DATA CENTER - - متنوع در صنعت برق می باشد. ودومین اقدام زیربنایی ، بازنگری فرایندهای مدیریتی با رویکرد یکپارچه سازی بستر های اطلاعاتی وارتباطی،هوشمند سازی سیستمهای انرژی برق و خدمات هوشمنداداری توامان و برای توسعه شاخص های کیفیت زندگی مردم با ویژگی های مطلوب برای شهر هوشمندمی باشد.

وازمهمترین زیر فرایندهای مدیریتی ، نظام مدیریت پایش وسنجش عملکرد دوره ای بر اساس اخذ اطلاعات از سیستم های اطلاعاتی منسجم ویک پارچه می باشد که امکان بازخورد به موقع برای حذف موانع کار ویا پی گیری برنامه های جدید ، بسرعت فراهم گردیده، تامدیریت ارشد گرفتارکمند اظهار نظرهای سلیقه ای وبرداشت های تحلیلی موضعی ویک بعدی نشود. لذا در بخش اول ادبیات موضوع تشریح می گردد و شامل موارد زیر است:

·    تئوری های مرتبط با شهر هوشمند

·    حکمرانی هوشمند - governance smart - عامل کلیدی تحقق اهداف شهر هوشمند. در بخش دوم وضعیت موجود درخصوص:

·    راهبردها وبرنامه های استراتژیک مرتبط با اهداف پروژه

·    ابعادالزامات دولت برای هوشمند سازی اداری . در وزارت نیرو مطرح می گردد. ودر بخش سوم چارچوب توسعه هوشمند سازی سیستم های انرژی برق وخدمات اداری وبر اساس تجربیات آمده درنقشه راه توسعه سیستم های انرژی سال 2015اروپا i ارائه می شود. ودر بخش آخر وچهارم آثار اجرای این چارچوب مطرح می شود.

-1 ادبیات موضوع

-1-1 تئوری های مرتبط با شهر هوشمند i i

از جمله استراتژی ها لازم برای توسعه ی اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار در هر کشور، تقویت اقتصاد منطقه ای شهری و یا به عبارت بهتر توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهر،از جمله: اقتصاد هوشمند،زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند می باشد.

در این استراتژی، یعنی اقتصاد پایدار بر مبنای شهر هوشمند که بر اساس نظریه و تئوری سیستم ها بنا شده است، شهرها به عنوان یک کلان سیستم درنظر گرفته شده و هر شهر از اجزایی به نام زیرسیستم تشکیل گردیده و این زیرسیستم ها، در حقیقت همان سازمان ها، صنایع، مردم و دیگر مولفه های شهری هستند که تا در راستای رسیدن به هدف نهایی که همان اقتصاد توسعه یافته و پایدار شهری است، به صورت منظم و یکپارچه در ارتباط و تعامل باشند.

پر واضح است در سایه چنین نگاه سیستمی و یکپارچه به شهر به عنوان یک کلان سیستم و با در نظر گرفتن سازمان ها و صنایع مستقر در هر شهر به عنوان اجزای تشکیل دهنده شهر و همچنین با ارتباط منظم و یکپارچه مجموعه ها و مولفه های شهری به عنوان زیر سیستم های کلان سیستم شهری است که توسعه علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هوشمند در هر شهر و در نهایت در هر کشوری اتفاق می افتد.

بمنظور ایجاد نگاهی یکسان به مقوله "شهر هوشمند"، لازم است ابتدا تعاریفی از تئوری سیستم ها، و سپس مفاهیم شهر هوشمند و مولفه های آن ارائه شود که این مباحث در ادامه بیان می شود. تئوری سیستم ها سال ها تفکر و جزءنگری و تقسیمبندی علوم از سوی دانشمندان، تخصصی شدن علوم و ایجاد شاخههای جدیدی از علوم را درپی داشت. در گذشته تجزیه و تحلیل یک موضوع، پایه و اساس شناخت آن موضوع محسوب میشد و توانایی رسیدن به کوچکترینجزء از هر موجودیت و موضوع، به معنای دستیابی به ذات، خواص و ویژگیهای آن موجودیت تلقی میشد. بدین ترتیب، رفته رفته علوم جزء نگرتر و عمیقتر شدند و خود را بینیاز از ارتباط با یکدیگر دانستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید