بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله، گذار فاز کوانتومی U - 5 -  SO - 6 - براي ایزوبارهاي ،Pd ،Mo، Cd و Ru با استفاده از نظریه جفت شدگی را در نظر می گیریم. هامیلتونین گذاري مدل اندر کنش بوزونی بر اساس جبر لی آفین SU - 1,1 - است. ترازهاي انرژي و گذار فاز کوانتومی از یک ایزوبار به ایزو بار دیگر را بامقایسه با نتایج تجربی با استفاده از مدل اندرکنش پروتون- نوترون بوزونی را بدست آورده ایم.

مقدمه

یکی از مفاهیم اصلی در علم فیزیک این است که مواد از چه ساخته شده اند و یک سیستمی را تشکیل می دهند و چه طور به طرز شگفت انگیزي این سیستم هاي پیچیده، ساده و با قاعده عمل می کنند. در هسته ها اولین موضوع مورد اهمیت درست شدن هسته از نوکلئون ها - پرتون و نوترون - و همچنین بررسی بر همکنش هاي آنها در مکانیک کوانتومی و قوانین پایستگی فیزیکی است.

نسخه اصلی IBM که بین پروتون ها و نوترون ها فرقی نمی گذارد ، IBM-1 خوانده می شود . بررسی میکروسکوپی این مدل ، نیاز به در نظر گرفتن درجات آزادي دقیق پروتون و نوترون را آشکار می کند بنابراین IBM-2 به دلیل ملاحظات میکروسکوپی توسعه یافت .  IBM-2 توصیف بوزونی حالت هاي جمعی در هسته هاي متوسط تا سنگین در هسته هاي زوج – زوج را می دهد و قابلیت تمایز بین خصوصیات پروتون و نوترون را دارد. در این مقاله از هامیلتونین گذار U - 5 - -O - 6 - منطبق بر جبر آفین SU - 1,1 - استفاده نموده ایم . پارامتر هاي بدست آمده از برازش به داده هاي تجربی، طیف مناسب را حاصل می نماید.

روش کار

مدل اندرکنش بوزونی براي توصیف هستههاي زوج-زوج، از

مدل قطره مایع الهام نگرفته است. ساختار اساسی فیزیکی در این

مدل، مدل لایهاي است و تمامی توجه بر روي نوکلئونهاي بیرون از لایهي بسته متمرکز میشود - به ازاي لایههایی که بیشتر از  نصف پر شده باشند از نوکلئونهاي حفرهاي استفاده میشود - .  به لحاظ نظریهي گروهی، مدل اندرکنش بوزونی شامل زیر جبرهاي گوناگون تقارن SU - 6 - است. براي مشخص کردن حالتها و ساختن عناصر ماتریسی، میبایست یکی ازهايزنجیره زیرگروهی آنرا در نظر گرفت.

بحث ونتیجه گیري :

هدف از این مقاله مطالعه گذر فاز کوانتومی در IBM -2 بود ، براي همین منظور از هامیلتونین کردیمگذر - U - 5 - -O - 6 استفاده و با کمک گیري از جبر آفین SU - 1,1 - آن را بسط دادیم در این روش حل دقیق هامیلتونین براساس جبر آفین در چهارچوب مدل اندرکنش پروتون نوترونی بوزونی دو ترازي جهت تعیین طیف انرژي براي ایزوبارهاي مختلف صورت گرفت.

براي حل معادلات بته آنساتز و نهایتا تولید طیف انرژي سیستم مورد مطالعه ، ما از روش SU - 1,1 - استفاده کردیم برازش تحلیلی و عددي براي ترازهاي انرژي پایین و گذار فاز کوانتومی با پارامترهاي کنترل در هامیلتونین مورد نظر براي مقادیر معین N محاسبه گردید.محاسبات عددي معادلات بته آنسانتز با استفاده از برنا مه هاي محاسباتی موجود از جمله MATLAB سایر ریشه هاي این سیستم به طور کامل محاسبه گردید. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید