بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت و سیاست فرهنگی نظام آموزش و پرورش را میتوان در سه نگرش نسبت به نقش و جایگاه سیره نبوي در مدارس کشور مورد بررسی قرار داد. در این مقاله پس از معرفی سه نگرش مورد نظر، زمینه تعین معیار و الگوي کاربردي شدن این مهم ارائه میگردد. شیوه تدوین مدل پیشنهادي در راستاي وضعیت اعتباربخشی محتواي درسی در مدارس کشور است و در آن ویژگیهاي فردي، نیز ملحوظ گردیده است.

در مقاله حاضر موقعیت و اعتباربخشی مدارس نیز بررسی میگردد. البته نهادینه شدن معیارهاي دیگر کشورها و روش تطبیق محتواي درسی ارائه شده با معیارهاي آنان نیز از نظر دور نخواهد ماند. بویژه اینکه در سطح جهانی مقیاس چهارم - علاوه بر سه مقیاس خواندن و نوشتن و انجام چهار عمل اصلی - یعنی تکنولوژي اطلاعات را در شمار عوامل زمینهساز ورود به بازار کار برشمردهاند در این است که فراگیران در دیگر کشور ها، خود امکان تولید ادبیات فناوري جدید را نداشته و فقط آماده رویارویی با آن است. حال آنکه در نظام آموزش و پرورش کشور ایران، سیره پیامبر اعظم - ص - براي فراگیر درونی میگردد و او خود میتواند زمینههاي موارد کاربردي آن را به بروز و ظهور برساند.

چگونگی کاربردي نمودن سیره پیامبر اعظم - ص - ... 419

مقدمه

با وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت جمهوري اسلامی ایران،اینادعاکهدین درمتن زندگی واردشود،قوت گرفت و زمینه خروج مذهب ازانزوا فراهم گردید؛بهگونهايکهکاربرد عملی دین دراداره جامعهبهآزمون نهادهشد.خلأتئوریک نمایاندرتمامی بخش هاي سیاسی،فرهنگی واقتصادي سبب شد که متولیان در بخش کلان جامعه – بهویژهآموزش و پرورش- اقدام به تدوین اهداف عالی و محو اینمیخلأ نمایند که ازآن جمله توان به طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش اشاره کرد.

ضرورت بازسازي نظام فرهنگی و ساختارنظام تشکیلاتی آموزش و پرورش به لحاظ نیازمنديهاي جامعه پس ازانقلاب، موجب شدکهمراکز تحقیقاتی نیز در این نهاد شکل گیرند. اگر چهگستردگی این مراکز نشانگرارتقاء فرهنگی است، آموزش و پرورش تنها در صورت برخورداريازبرنامه هماهنگ و منسجم مبتنی بردین از عهدهبهینه سازي این مهم برخواهد آمد؛ یعنی نظام تحقیقاتی سامان یافته، از پراکندگی موضوع، عدم اولویتبندي نسبت به نیازمنديهاي اجتماعی و نهایتاً فرسایش جلوگیري مینماید. حرکت استقلال فرهنگی آموزش و پرورش ملی در قرن بیست و یکم، براي نزدیکی بهآرمانهاي الهی امري اساسی است. روشناست که براي یک جامعه اسلامی فرهنگ اصل قرار گرفته و تکنولوژي تابع آن محسوب میشود. جنبش نرمافزاري نیز در این راستا شکل گرفته است؛ لذا شناسایی ماهیت و تدوین محتواي برنامه بهویژه درسی با توجه بهسیره نبوي امري خلاق و اندیشه ساز است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید