بخشی از مقاله


ژئوتوریسم و اکوتوریسم آبشار آب سفید

 

چکیده

آبشار آب سفید یکی از آبشارهاي استان لرستان است. این آبشار در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوههاي زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفتهاست. و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز واز جاده الیگودرز بزنوید امکانپذیر است آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون میآید. ارتفاع آبشار 69 متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود 8 متر میباشد. این ابشار به رود رودبار لرستان ( آب زالکی ) میپیوندد و سرانجام به دز میریزد. میتوان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگها به شکل حباب سفید در میآید به آب سفید معروف است. در مسیر الیگودرز به آبشار مکانهاي زیباي زیادي قرار دارد که حیرت هر بازدید کنندهاي را بر میانگیزد. خود آبشار در دره هاي تاریک که در اثر فعالیتهاي زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال بوجود آمده, قرار دارد.

واژگان کلیدي: آبشار آب سفید , لرستان, قالی کوه, زمین شناختی

 

مقدمه

لرستان سرزمین چهار فصل ایران زمین، سرزمین باستانی مفرغ , سرزمین بیشترین و زیباترین آبشارهاي ایران و سرزمین هاي شقایق ها و لاله هاي واژگون یکی از استان هاي غربی ایران است، که به غیر از دشت سیلاخور، چالاچولان، کوهدشت، الشتر، دلفان، خرم آباد و چندین دشت کوچک دیگر بیشتر مناطق استان را کوه هاي فشرده و دره هاي سنگ از سلسه جبال زاگرس فرا گرفته است. قرارگیري درمناطق کوهستانی و همچنین برخوردار بودن از منابع آب بسیار و چشمه هاي فراوان موقعیت بسیار خوبی براي بوجود آمدن آبشارهاي طبیعی است. در لرستان حدود 20 آبشار مختلف وجود دارد که هر ساله در فصل هاي مختلف علاقه مندان بسیاري را به خود جذب می کند. به منظور ساماندهی و بهسازي گردشگري در محدوده آبشارها ضروري است تا در سطوح وبخش هاي مختلف موثر و متاثر از آبشار ها، و مقوله گردشگري، مطالعات اولیه در حوزه هاي جغرافیایی، ارتباطی، محیطی، ....ضرورت پذیرد و در ارائه طرح ها و ایده هاي مناسب از آنها استفاده نمود.

شرح و بحث

صنعت گردشگري به واقع امروز تبدیل به یکی از بزرگترین صنعت هاي پر در آمد دنیا شده است و امروزه اقتصاد بسیاري از کشورهاي دنیا وابسته به این صنعت است تا جایی که توسعه این صنعت در برخی از کشورهاي عقب افتاده دنیا با کمترین قابلیت هاي گردشگري نسبت به ایران باعث رشد توسعه اي این کشورها در طول چند ماه اخیر گردیده است . و به واقع با توجه به وضعیت منحصر به فرد ایران, می توان در آمد حاصله از صنعت گردشگري را جایگزین فروش نفت نمود. البته توسعه این صنعت بدون توجه به استاندارد هاي روز دنیا، اعمال سلیقه هاي فردي و غیر کارشناسی می توان سرزمینی را نیست ونابود نماید. طبق تعریف جهانی : اکوتوریسم؛ سفري مسئولانه و بازدید از مناطق طبیعی به منظور برخورداري و احترام به طبیعت با هر گونه ویژگی هاي تاریخی, فرهنگی

مربوط به آن، که به حفظ منطقه کمک کرده و کمترین تاثیر منفی را داشته و از لحاظ اجتماعی، اقتصادي براي ساکنین منطقه سود آور باشد.

با استنباط از این تعریف و از لحاظ کارشناسی، بعضی از مناطق بطور طبیعی بیشتر به زمین وابستهاند ومستقیما با پدیدههاي زمین شناسی در ارتباط میباشند مانند: ساحل ژوراسیک در جنوب انگلیس، که نه فقط به خاطر سواحل دلپذیر و رستورانهاي خوبش، بلکه بیشتر به خاطر اینکه این محل در جهان به واسطه فسیل دایناسورهایش شناخته شده، یعنی چیزي که هر کسی دوست دارد ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.
در یک دستهبندي کلی مناطق ژئوتوریستی را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

. 1 مکانهاي فراوانی در دنیا هستند که براي زمین شناسان، صخره نوردها کمتر شناخته شده اند ومردم معمولی بیشتر با این مناطق آشنا هستند.

. 2 در کنار بعضی شهرهاي بزرگ، علیرغم ظاهر خشن شان و تنها به فاصله چند کیلومتر، مناظر و جلوه هاي بی نظیري از پدیده هاي زمین شناسی وجود دارد که علاقمندان را به خود جذب میکند. مکانهایی که مردم معمولی کمتر به سراغ آنها می روند.

. 3 بالاخره مناطقی در جهان هستند که گویی تنها موهبتهایی براي زمین شناسان و عده خیلی کمی از عموم مردم هستند.

با توجه به تقسیم بندي بالا آبشار آب سفید (شکل (1 را می توان در ردیف اول قرار داد و اقبال عمومی مردم از این پدیده کم نظیر را می توان شاهدي بر این مدعا دانست. آبشار آب سفید یکی از طبیعی ترین و زیباترین آبشارهاي کشور, با لقب عروس زیباي طبیعت لرستان از جمله آبشار هاي زیبا و پر آب این دیار است. هر ساله در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران داخلی است. آنان با طی کردن مسیر صعب العبور به دور از هیاهوي شهرنشینی ساعاتی و یا حتی بعضا چندین روز را در این منطقه سپري می کنند, منطقه اي ییلاقی با کوه هاي سر به فلک کشیده و درختان بلوط و گردو که حتی در تابستان براي گذراندن شب به ناچار باید در پناه چادر بیتوته کنی, اگر در خلوت صبح مقابل این عروس سفید پوش بنشینی و لحظه اي به صدایش گوش فرا دهی با تو سخن می گوید، سخن از قدرت و عظمت حضرت باري تعالی ، قدرتی که ما انسان ها از درك آن عاجزیم, قدرتی که مختص ذات اوست و اندیشه درباره آن لرزه بر اندام انسان می اندازد. آبشار آب سفید در 90 کیلومتري شهرستان الیگودرز قرار دارد و تنها مسیر آن روستاي کاکلستان و قلیان است که سال گذشته آسفالت آن بطور کامل انجام شده است و آب آن نیز یکی از بهترین و سالم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید