بخشی از مقاله

چکیده :

مناطق خاص گردشگری در بیشتر نواحی ایران وجود دارد؛ این مناطق به دلائل مختلف اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی ، زیستی و اکولوژیکی مورد توجه گردشگران قرار می گیرد . این عوامل می تواند گردشگران - جامعه مهمان - ، ساکنان بومی - جامعه میزبان - و محیط گردشگری از قبیل خدمات و زیر ساخت های مورد نیاز، جاذبه های گردشگری و سایت های بخش گردشگری را شامل شود به طور حتم برخورداری از محیطی پایدار می تواند بستری مناسب برای تعامل این سه رکن ایجاد نماید.

از این رو در این پژوهش سعی شده است تا با تعیین ابعاد گردشگری پایدار به بررسی دیدگاه جامعه میزبان نسبت به گردشگری شهرستان سمیرم پرداخته و درا دامه راهکارهایی در جهت بهبود وضعیت گردشگری این منطقه و رسیدن به بستری پایدار ارائه گردد . تحقیق حاضر با استفاده از روش میدانی انجام گرفته و از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری استفاده شده است تعداد 157 نفر از ساکنان بومی به عنوان جامعه میزبان - روش کوکران - به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از جامعه آماری انتخاب و پرسشنامه ها توسط آن ها تکمیل گردید.

در ادامه به منظور توصیف و تحلیل متغیرهای تحقیق از نرم افزار SPSS استفاده شد . یافته های این پژوهش حاکی از این امر است که متأسفانه وضعیت گردشگری منطقه در شرایط ناپایداری قرار دارد . لذا در نهایت سعی شده تا با تکیه بر مدل تحلیل راهبردی SWOT به ارائه راهبردهایی پرداخت که بر پایه این راهبردها بتوان به س یاست های لازم برای تحقق اهداف توسعه پایدار گردشگری در شهرستان سمیرم و رسیدن به راهکارهای اجرایی دست یافت .

-1مقدمه

امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم و تأثیر گذار بخصوص در امور اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می شود . توجه به مقوله گردشگری زمانی مهم تر جلوه می کند که براساس آمارهای موجود، صنعت گردشگری امروزه به عنوان دومین منبع درآمد بیش از   49 کشور در حال توسعه به حساب می آید [1]. در این بین گردشگری پایدار به عنوان رویکردی کل نگر، سعی در تنظیم روابط بین جامعه میزبان، مکان گردشگری و گردشگران دارد، چرا که این روابط می تواند پویا، سازنده و یا مخرب باشد و به دنبال تعدیل فشار و بحران بین این عناصر است، تا آسیب های محیطی و فرهنگی را به حداقل رسانده، رضایت ، گردشگران را فراهم آورده ، و به رشد اقتصادی ناحیه کمک کند [2].

در این میان نگرش جامعه میزبان نسبت به گردشگری منطقه و رضایت مندی وی از شرایط موجود با حضور گردشگران، عاملی مهم در تبیین تصمیم گیری ها و سایت گذاری های برنامه ریزیان ، کارشناسان و متصدیان عرصه گردشگری به شمار می آید؛ در این راستا مهدی رحمتی در مقاله ی خود به نقل از از جکسون، که توسعه توریسم منطقه ای را در چین مورد ارزیابی قرار داده، این طور بیان می دارد که اهمیت قضاوت مثبت و رضایت جامعه میزبان، بدلیل اهمیت حمایت فعال جمعیت محلی در موفقیت و پایداری هر نوع توسعه ای می باشد . ] ر.ک.[3 لذا اهداف پژوهشی مدنظر در این مقاله در ابتدا بررسی نگرش جامعه میزبان نسبت به وضعیت گردشگری شهرستان سمیرم از منظر پایداری و در ادامه ارائه راهبردها و راهکارهای جهت ساماندهی به این وضعیت خواهد بود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید