بخشی از مقاله

پروژه پرورش ماهی


مقدمه:

امروزه در همه كشورها وقتي كه بحث توليد ميشود و جهت شاخصهاي رشد قتصادي ،درآمد ناخالص ملي كشورها مطرح ميشود مراكز توليدي بيشتر مورد نظر قرار مي گيرند.
توليد گوشت و فرآوردهاي گوشتي نيز جايگاه ،ويژه خود را پيدا مي كند . پس از چند دهه توليد فراورده هاي پروتئيني جايگاه پرورش ماهي ماهي و استفاده از ماهي به عنوان منبع پروتئيني مناسب در سبد روزانه مصرفي همه جوامع نموده پيدا مي كند.


در كشورهاي اروپاي مصرف سرانه ماهي در سبد مصرفي سالانه به ازاي هر نفر 15الي 20 كيلو گرم است حال انكه اين ميزان ماهي در كشورهاي آسيايي به مقدار 1 الي 5 كيلو ميرسد كه البته در جند سال اخير بيشتر به اين امر توجه شده است زيرا بيش از نصف مواد پروتئين آن جذب بدن ميشود وانسان بعنوان عاملترين آفريده پروردگار حيف است كه ازارزش موهبتها ونعمت ويژه خدادادي بي بهره باشد
قزل آلا نخستین گونه از خانواده آزاد ماهیان است که به عنوان غذای اصلی انسان رشد و پرورش یافت. در حال حاضز این ماهی سهم با ارزشی در تأمین غذای انسان دارد، علت این امر فقط ارزش غذایی بالای این ماهی و کمیاب و گران شدن ماهیان وحشی که از طبیعت صید می شوند نیست، بلکه به این دلیل است که این ماهیها غنی از چربی های اشباع نشده ای هستند که وجودشان در غذای سالم ضروری است.
ماهی قزل آلای پرورشی را به شکل های مختلفی می توان به عمل آورد و به بازار فروش و مصرف عرضه می شود این شکل ها شامل ماهی تازه ، ماهی منجمد، ماهی شور و بسته بندی شده (فیله و استیک) می باشد.
تخم ماهیان را می توان به صورت خاویار مرغوب عمل آوری و عرضه نمود.


روش های جدید پرورش ماهی در آب شیرین نیز همانند پرورش ماهی در آب شور در جهت تولید بیشتر و بهتر و تغییراتی یافته اند،اما پرورش دهندگانی موفقترند که بتوانند با برنامه ریزی مناسب ماهی قابل طبخ یا بازاری را در زمان مناسب و با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند

تا بدین ترتیب بتوانند با فروش ماهی به قیمت بالاتر بخش بیشتری از هزینه های تولید را جبران نموده و به سود بیشتری دست یابد پرورش قزل آلا صنعت جالب و جذابی است اما پیوسته در حال یافتن رقیب می باشد.
محدودیت های موجود در زمینه منابع آب و هوا باعث شده است که بهره برداری دو یا چند منظوره و چند بار از منابع آب همواره مد نظر قرار گیرد که این روش بهره برداری در بسیاری از کشورها متداول است.
در کشورمان با میزان بارندگی متوسط سالیانه کمتر از یک سوم متوسط بارندگی دنیا جزء مناطق نیمه خشک محسوب می شود لذا تلاش برای بهره برداری حداکثر از منابع آب و خاک در کشور بسیار ضروری است برسی ها نشان می دهد که بالغ بر 70% از منابع آب قابل دسترس در کشور صرف فعالیت های کشاورزی می گردد که عموماً از طریق چاه ها و چشمه ها و قنوات استحصال می شود.

شرح تولید و خدمات:
ابتدا مروری بر روش های پرورش ماهی
مهمترین مسئسسله در راه دستیابی به هر نوع پرورش ماهی پیدا کردن و دسترسی به یک محل مناسب برای پرورش ماهی است دو پارامتر ضروری برای این کار لازم است.
1. وجود منابع تأمین آب تمیز به مقدار کافی و با ویژگیهای شیمیایی مناسب می باشد.
2. محل مورد نظر باید از نظر دسترسی در وضعیت مطلوبی باشد به عنوان مثال یک مزرعه پرورش ماهی که از بازار فروش و محل تهیه و تأمین غذای ماهی فاصله زیادی داشته باشد ممکن است به علت بالا بردن هزینه های حمل و نقل و تولید مقرون به صرفه و فاقد سود دهی نباشد.

منبع تأمین آب
مقدار ماهی زنده در یک مزرعه معمولاً بر حسب تن محاسبه می شود که باید از منبع تأمین آب به نسبت 5 لیتر در ثانیه به ازای هر تن ماهی زنده برخوردار باشد بیشترین میزان آب مورد نیاز مزرعه پرورش ماهی قزل آلا زمانی می باشد که ماهی ها از نظر متوسط وزن در بالاترین حد خ

ود باشند.

خواص شیمیایی آب
لازم است که آب مرفی مزرعه پرورش قزل آلا فاقد هرگونه آلودگی باشد میزان اکسیژن آب باید به نسبت 100% باشد آبی که دارای PH خنثی یا قلیایی ضعیف و PH آن در حد 5/7 تا 7 باشد برای پرورش قزل آلا مناسب است.
محل مورد نظر:
محل مورد نظر می تواند تهیه شده باشد از کانالهای استخرهای دراز بتونی، حوضچه ها

ی (تانکی) پرورش ماهی، سواحل محصور، استخرهای خاکی، پرورش در آب دریا به صورت قفس در کشور ما متداولترین روش پرورش ماهی بخصوص ماهی قزل آلا در استخر های بتونی و کانال های دراز بتونی می باشد.
پرورش ماهی که برای مصارف استفاده می شود گونه ای است که پس از مراحل پرورش ماهی (حداكثرتولید 8 ماهه) که معمولاً 400 تا 500 گرم مصرف استاندارد آن می باشد یک پرورش ماهی می تواند به گونه های زیر ماهی و فعالیت تولید و تکثیر نماید.
1. بسته بندی ماهی منجمد
2. فیله کردن ماهی
3. فروش (تخم ریزی و تکثیر)
4. فروش بچه ماهی
5. فروش ماهی برای مصارف

شرح توليد وپرورش وتكثير ماهي قزل آلا:

قز ل آلاي رنگين كمان موجود در ايران به نام ملي oncorhynghus mykiss
يكي از ماهيان پرورشي مزارع پرورش ماهي است وبه دليل خوب دست آموزشدن وقابليت سازگاري با آب و هوا محيط بيشتر مورد توجه قرار ميگيرد.
اين نوع ماهي بومي منطقه ايران نيست بلكه در آلاسكا و كاليفرنيا و وسواحل شمال غرب آمريكا زيسته ودر كشورما براي اولين بار در سال1336 بوسيله دكتر معتمد به طور آزمايشي در كرج مورد توجه قرار گرفت وبدين زمان پرورش آن متداول گرديد.
موجوديت اين كارگاه در سال اول سرمايگذاري فقط پرورش است زيرا كه براي تكثير نياز به ماهيان مولد است اميد است كه در سال هاي آتي با ايجاد سه فاز توليدي به پرورش وتكثير ان بپردازيم.
فاز اول: تكثير وپرورش فصلي ماهي
فاز دوم: تكثير وپرورش خارج از فصل بهار( رژيم نوري)
فاز سوم: تكثير وپرورش تابستانه (رژيم نوري )


مبحث تكثير:
ماهي قزل آلا به شكل طبيعي در فصل پاييز وزمستان تكثير ميشود وبه صورت مصنوعي ، تخم واسپرم ماهي ماده ونر پس از لقاح در سالن هاي آنكولاباسيون خوابانده ميشود تا به مراحل تخم چشم زده ، هحچري، بچه ماهي ، انگشت قد وپرواري برسد.

تخم سبز:

 


در زمان تكثير ماهي قزل آلا تخمكها واسپرمها هر كدام از ماده ونر با هم لقاح مي شوند وتقسيمات ميتوز و ميوز ، انجام مي شود وتوده سلولي شكل مي گيرد، معمولا تا 48 ساعت پس از لقاح تخم سبز قابل حمل است ولي پس از ان باعث تلفات شديد مي شود.
تخم چشم زرد: بسته به دماي اب كارگاه در فصول مختلف تخم سبز پس از طي 11الي 18 روز چشم زده مي شود . طيبيعتا در دماي بالا ( فصل بهار وتابستان) اين مدت زمان پيرامون 11 رو ز در فصل طبيعي تكثير(زمستان وپاييز) اين زمان پيرامون 18 روز دور مي زند. در اين مرحله تخم چشم زده قابل فروش است كه اكثرا در اين مرحاه تخم ها را حمل مي كنند. كه قيمت معمولي در سال جاري حدود 70ريال به ازاي هر تخم ،ودر فصل بهار و تابستان بدليل عرضه كم وتقاضاي زياد در اين فصول به مبلغ 100 ريال هم افزايش مي يابد.

حالت هحجري:
پس از مرحله چشم زدگي مرحله هحجري است كه در اين مرحاه لازمه داراي يكسر زرده است وتغذيه نمي شود بلكه از همان يكسر زرد تغذيه ورشد مي كند و حاصل مي شود تا حالت فعال شدن ونگهداشت خود بين كف وسطوح آب تغذيه نمي شود وپس از آن شروع به تغذيه مي شود .
حالت هاي بعدي: پس از مراحل فوق نوبت ميرسد به انتقال ماهيان50 گرم به بالا در استخرهاي كوچك وبعد از ان به نسبتهاي وزن ماهي در استخرهاي بزرگ.

فاز رژيم نوري :
رژيم نوري داراي دو فاز نور بلند ونور كوتاه است مه مراحل رسيدگي تخم ها و اسپرم ها در ماهيان ماده ونر در دو مرحله ، مرحله اول (18 ساعت نور و6 ساعت تاريكي) ، ومرحله دوم(18 ساعت تاريكي و6 ساعت نور ) انجام مي شود .در پايان مرحله نور كوتاه رسيدگي تخم ها و اسپرم ها حاصل مي شود وماهيان قابل تكثير مي شوند در زمان رژيم نوري بازار فروش تخم ماهي و بچه ماهي داغ تر و بهتر است.


مبحث پرورش:
همانطور در ابتداي كار گفته شده پرورش ماهي مي تواند به چند روش اجرا شود 1) پرورش در قفس 2) پرورش در استخرهاي خاكي 3) پرورش در استخرهاي بتوني گرد ي يا مستطيلي
ماهي قزل الا در آبهاي صاف وزلال و شفاف شرايط رشد بيشتري وبهتري خواهد داشت كه اب آن داراي سرعت جريان مناسب رشد ماهي باشد آب چشمه وچاه با وجود اكسيژن ناچيز در صورت هوا دهي و اكسيژن دهي مناسب براي پرورش قز ل آلا است. دماي مناسبc14 بهترين دما براي غذا دهي ماهي قزل آلا است.
پرورش ماهي در دو مرحله حد وسط جهت فروش بچه ماهي و فروش ماهي پرواري است.
پرورش بچه ماهي :
در هر گروه سني و وزني ماهي وسايز آن در ابعاد استخرها تعداد مشخص بچه ماهي ريخته مي شود ودرهرمرحله پارامترهاي مربوط به تغذيه از نظر در صد پروتئين مصرفي وساير موارد مربوط به آناليز مقدار رعايت مي شود در بحث ماهيدار كردن اسخرها موارد ذيل بايد رعايت شود مثل سرعت جريان آب (استاندارد 2_3 cm)، تعويض آب استخرها با مدت زمان مشخص كه بستگي اكسيژن آب ، آمونياك آب وخيلي از پارامترهاي فيزيكي و شيميايي آب در بردارد.
تعداد بچه ماهيان در استخرها :
در بحث تراكم بچه ماهيان تا حالت پرواري بستگي به شرايط هر كارگاه وميزان آبدهي هر استخر ،ثابت يا كم شدن ورودي ، وضعيت خود استخرها از نظر شرايط آبگيري و شستشو و آلودگي يا عدم آلودگي آب متفاوت است.در شرايط استاندارد مزرعه در تراكم هاي معمولي يا تراكمهاي 5/

1تا 2 برابر پرورش داده مي شود .
مبحث رقم بندي:
در مبحث رقم بندي حتما مواردي مثل قطع غذا بدليل جلوگيري از استرس به ماهي بايد رعايت شود معمولا در اوزان ، بين ميل به تغذيه در بچه ماهيان زياد است حالت هم جنس خواري

فراوان ديده ميشود.بيشترين رقم بندي را براي جلوگيري از رفابت غذايي بكار مي برند چون كه ماهيان بزرگتر در غذا نسبت به ماهيان كوچكتر فعال تر اند. رقم بندي در انواع اتوماتيك ماشيني ، رقم بندي اتوماتيك حوري ،هيوم،ورقم بندي دستي انجام شود.
فوايد رقم بندي:
1)جلوگيري از عمل هم جنس خواري
2) ايجاد ماهيان همسان در استخرها
3)آسان شدن انتخاب دانه بندي
4) جلوگيري از رقابت غذايي

معايب رقم بندي:
1)نقصان در رشد بدليل قطع غذايي48 ساعته
2)استرس در ماهياندر اثر رقم بندي


تغذيه :
به جرات مي توان گفت تغذيه مهم ترين ركن در نگاه صنعتي به بحث پرورش ماهيان و بهره وري مراكز توليد اين فراورده است در شرايط بچه ماهي وبچه ماهيان انگشت قد ميزان پروتئين در آناليز غذايي آنها بيشتر از اقلام ديگر است.
چون رشد ومیزان افزایش وزن ،شکل بندی واستخوانبندی بچه ماهیان بستگی فراوان به ان دارد. البته در صورت کمبود ویتامین ها و افزودنیها ی دیگر غذایی معمولا بصورت پودر خیس شده در آب ومخلوط با غذا استفاده میگردد. هر کدام از اقلام غذا مثل غذای تر ،مرطوب وخشک با درصد رطوبت متفاوتی بترتیب (60تا80%)-(20تا40%)-(8تا12%) می باشد.
سایزهای غذا برای بچه ماهیان تا مرحله پرواری متفاوت است واز غذای آغازین مثل sft000-،sft000،sftتاsft1،sft2،sft3 ،fft،gft1،gft2 در نظر گرفته می شود. که برای داروها وبچه ماهیان ازغذاهای خارجی مارک فرانسه مثل بیومار وبرای بچه ماهیان از 5 گرم به بالا از چند شرکت در هشتگرد استفاده می شود.
در حال حاظر غذای دست ساز در این طرح توجیهی به سایزهای ماهیان داده نمیشود ولی در برنامه های آتی مورد گنجانده خواهد شد.

ضریب تبدیل غذایی:


به زبان ساده تبدیل غذای مصرفی روزانه به گوشت در بدن ماهی است. اینکه به ازای هر کیلو گرم غذای مصرفی چقدر به گوشت تبدیل می شود. مصرف غذای sft2برای بچه ماهیان 4گرمی ظرف 19 روز در فصل بهار با دمای 13-14
Cبا6 وعده غذایی واستفاده از غذایی چند ظریب 6% رادر برداشت که بصورت آزمایشی در سال اول انجام میشود .

پاکداشت محیط زندگی آبزیان:
بدلیل تجمع فضولات ،بستن خزه وجلبک کف ودیواره اسخرها وتغیرات شیمیایی آب و پارا

مترهای مربوط به آب مثل ph،اکسیژن، گاز کربنیک وغیره لازم است حداقل هر 15 روز یکبار این کار را انجام شود.

ضد غفونی استخرهای حاوی ماهی:
بدلیل وجود بعضی از باکتریها و قارجها گروه سایر وکنیگازیس از داروهای رایج مثل کات کبود(سولفات مس) ومالاشیت گرین برای کنترل آن استفاده می گردد.بدیهی است در تمامی مراحل تولید اعم از تکثیر،تولید، بچه ماهی، پرواری، تغذیه، ضدعفونی ،فروش، مدیریت کارگاهی،تعامل با کارگر، انظباط درارتباط همه بخشها مهمترین رکن در رسیدن به بهروری مناسب وسود ویژه سالانه می باشد که باید در تمامی مراحل آن رعایت شود.%

برگرفته شده ازتحقیق وسئوال ازجناب آقای مهندس فرامرز جانعلی نیا کارشناس شیلات شرکت پرورش ماهی قزل آلای وحدت، باتشکر فراوان

ماشین آلات مورد نیاز:
شرح تعداد
مشخصات فنی ارزش کل (ریال)
اتومبیل یک دستگاه نیسان سردخانه دار 103000000
اتومبیل یک دستگاه برای استفاده اختصاصی شرکت ،پیکان با یک سری تجهیزات مورد نیاز 70000000
موتورسیکلت دو دستگاه هوندا CG125 – برای استفاده شرکت هر یک به ارزش 10000000 ریال 20000000
کامیون خاور یک دستگاه خاور با تانکر حمل بچه ماهی و ماهی با چهار عدد کپسول اکسیژن و متعلقات 170000000
جمع کل ماشین آلات 363000000


تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز:

شرح تعداد مشخصات فنی ارزش کل(ریال)
یخچال یک دستگاه یخچال آزمایش برای مصارف تلفات ماهی و غیره 7500000
باسکول یک دستگاه پانصد کيلوئی سیار 1000000
پمپ آب سه دستگاه با آب دهی 6 اینچ مجموعاً به ظرفیت 300 ليتر در ثانیه و با تأسیسات کافی 18000000
تراف هفتادو پنج عدد کالیفرنیایی، فایبرگلاس با ماشین آلات و لوله کشی 70000000
سینی سیصد عدد فایبر گلاس با ضخامت 5/2 50000000
ترازوی دیجیتال یک دستگاه با یک درصد دقت و ظرفیت 5 کیلوگرم با قابلیت استفاده و نصب روی کامپیوتر 20000000
بخاری نفتی سه دستگاه برای استفاده گرمایی 1500000
کفکش چهار عدد هر یک دو اینچ برای مواقع ضروری با تجهیزات و لوله و اتصالات 6000000
ونیرو دوازده عدد برای پرورش بچه ماهی های خریداری شده 30 گرمی تا 100 گرمی 44000000
جمع کل تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز 218000000

 


اثاثه :
شرح تعداد مشخصات فنی ارزش کل (ریال)
اثاثه اداری یک سری میز و صندلی و ماشین حساب و. . . 5000000
وسایل آشپزخانه يک سری میز و صندلی و اجاق گاز و فرش برای اتاق کارگران

10000000
کامپیوتر يک دستگاه کامپیوتر با چاپگر و میز و صندلی برای دفتر کار 15000000
جمع کل 30000000

ملزومات :

شرح تعداد مشخصات فنی ارزش کل (ریال)
ملزومات اداری يک سری لوازم و تحریر و غیره . . . 2000000
ملزومات کارگاهی چهار سری لباس کار، ساچوک و رقم بندی 2000000
سایر ملزومات 1500000
جمع کل ملزومات 5500000


ساختمان ها:
شرح مساحت مشخصات فنی ارزش کل(ریال)
استخر 2000مترمربع بتونی با احتساب کانالهای ورودی وخروجی آب 320360000
کانال اصلی آب ورودی 165 متر بتونی با عرض4متر با زیر سازی با عمق 2متر 44400000
کانال اصلی آب خروجی 135 متر بتونی با عرض متوسط5/1وعمق2متر 20000000
دریچه های آب وروی وخروجی 200 متر چوبی، تور آلومینیومی وکشوی گالوانیزه 12480000
دیوار حفاظتی 120 متر پی سنگی به ارتفاع 2متر و 5/1متر عزض بلوک سیمانی 14000000
سالن پرورش 400 مترمربع بلوک سنگی به ارتفاع 6متر وسقف ایرانیت 6000000
بند انحرافی 1واحد به ابعاد 5/1، 9/2، 4/3، 3 متر .دریچههای تنظیم آب با مصالح بتون آرمه 50000000
انبار 50 مترمربع بلوک سیمانی وسقف ایرانیت 25000000
اتاق کارگری 25 مترمربع بلوک سیمانی وسقف آهن 15000000
سرویس بهداشتی 15 مترمربع بلوک سیمانی وسقف آهن 15000000
دفتر کار 48 مترمربع بلوک سیمانی وسقف آهن 20000000
ساختمان شبکه برق 12 مترمربع بلوک سیمانی وسقف ایرانیت 7500000
نگهبانی 24 مترمربع بلوک سیمانی وسقف آهن در دو طرف محوطه به اندازه 12متر هرکدام 25000000
جمع کل 3194 745740000


% ضمنا استهلاکات ساختمان به روش خط مستقیم در این طرح در نظرگرفته شده است.%

زمین:
برای اجرای چنین طرحی مبلغ 450000000 ریال به مساحت 8000 متر در نظر گرفته شده شرایط محیطی زمین باید در خارج از شهر و در حریم بستر رودخانه یامنبع تامین کننده اب دیگری که وجود داشته باشد.

تاسیسات مورد نیاز:

شرح مقدار مساحت مشخصات فنی ارزش کل(ریال)
احداث شبکه 600 متر احداث خط 20 کیلو وات هوایی با تیر سیمانی وکابل است

اندارد 7000000
احداث پست برق احداث یک دستگاه پست 20 کیلو وات هوایی وخرید ترانس 100 کاوا با تجهیزات کامل 20000000
تابلوی برق مادر با تجهیزات 4000000
سایه بان 250 متر مربع اسکات فلزی وسقف ایرانیت جهت پرورش بچه ماهی 7700000
سیم کشی وروشنایی محوطه 600 متر شامل خرید ونصب تیرهای بتونی وخرید کابل 5000000
حفاری چاه 4 حلقه درعمق 7متر دربستر رودخانه برای پرورش بچه ماهی ها با

کوله گذاری 20000000
جمع کل تاسیسات 63700000

نیروی انسانی:
مدیر طرح تولید: دارای مدرک کارشناسی در رشته شیلات یا مدیریت تولید ،با تجربیات کافی
کارشنااس تولید: دارای مدرک کازشناسی در رشته شیلات با تجربیات کافی
حسابدار: دارای حداقل مدرک کاردانی در رشته حسابداری ، مسلط بر علم وحرفه حسابداری
راننده: 1) یک نفر برای استفاده کامیون و نیسان
2) یک نفر برای استفاده اتومبیل پیکان
کارگر واحد: کارگران موجود نیاز حداقل4 نفر آشنایی با پرورش ماهی
نگهبان: یک نفر برای حفاظت از اموال ومحیط پرورش ماهی


شرح تعداد حقوق ماهیانه جمع حقوق سالیانه 12 ماه جمع حقوق پرداختی هر یک پرسنل با احتساب پاداش و عیدی
مدیر طرح 1 4000000 48000000 56000000
کارشناس تولید 1 3500000 42000000 49000000
حسابدار 1 2500000 30000000 35000000
راننده 2 4000000 48000000 56000000
نگهبان 1 2000000 24000000 28000000
کارگران 4 6000000 72000000 84000000
جمع 2000000 264000000 308000000
بیمه 23% سهم کازفرما 6600000 60720000 708400000
جمع 26600000 324720000 378840000
مواد اولیه مصرفی:

عوامل موثر در رسیدگی جنس ماهیان دما، تغذیه، عناصر معدنی
دما:
ماهیان قرل آلای رنگین کمان باید حداقل 6 ماه قبل از تخم ریزی در آبی که دارای دمای حدود 5/12 درجه سانتی گراد است زیست نماید.
تغذیه:
میزان غذای ماهیان بستگی به میزان رسیدگی جنسی و اندازه تخم های موجود است.
اگر چه دسترسی به غذای کافی و کامل تأثیر زیادی بر فیزیولوژی تولید مثل و فروش دارد.
جدول تعداد دفعات تغذیه ماهی با توجه به اندازه ماهی (گرم)
اندازه ماهی (گرم) 30% 45% 68% 91% 82/1 6/3 1/6 1/15 45
دفعات تغذیه 8 8 6 6 5 4 4 3 2

انواع غذا بر حسب مواد تشکیل دهنده و میزان رطوبت
1. غذای تر
2. غذای مرطوب
3. غذای خشک
جدول مواد معدنی مورد نیاز در جیره غذایی ماهی قزل آلای رنگین کمان


کلسیم فسفر منیزیم سدیم پتاسیم گوگرد کلر
5% 7% 5% 30% الی 1 30% الی 1 5% الی 3 5% الی 1

واحد: به ازای میلیگرم بر هر کیلوگرم ماهی
جدول دفعات غذا دهی در شبانه روز بر حسب گرم
تعداد دفعات (گرم) 50 الی 400 400 الی 2000 2000 الی 5000
3 2 1


جدول جیره غذایی مورد استفاده ماهیان قزل آلا بر حسب درصد
نوع مواد غذایی ترکیبی غذای اغازین غذای پرواری غذای مولدین
آرد ماهی هرینک با 70% پروتئین 44 24 34
آرد پر 5 5 5
ضایعات خشک کشتارگاهی مرغ با 58% پروتئین خام 5 7 6
آرد سویا با 49% پروتئین 5 7 6
آرد گلوتن ذرت با 60% پروتئین خام 7 9 7
مخمر آبجو 5 5 5
آرد یونجه 0 0 4
آرد گندم با 80% پروتئین 10 6/17 21
آرد گلوتن گندم با 80% پروتئین 3 0 0
مخلوط ویتامین ها 2 2 2
مخلوط مواد معدنی 1 1 1
جمع کل مواد 100% 100% 100%


سایر مواد مصرفی:
درصد مواد غذایی پلت های مرطوب برای تغذیه ماهیان بازاری
انواع برحسب درصد
ماهی خام چرخ شده 50
آرد ماهی چرب 22
آرد سویا 22
روغن ماهی 3
پدید پتاسیم 2%
آلجینات 1
فسفات دی کلسیم 136%
ویتامین b 2%
ویتامین E 04%


کلر و سدیم 24%
جمع 100%
درصد مواد غذایی پلت های خشک برای تغذیه ماهیان بازاری
انواع برحسب درصد
آرد ماهی 20
سویای روغن گرفته 69
گلوتن ذرت 10
میتونی 026%
لیزین 010%
مخلوت ویتامین ها 06%
مخلوت مواد معدنی 01%
مخلوت مواد معدنی 01%
جمع 100%
هزینه های ثابت:
به هزینه های اطلاق می شود که در طول یک دوره فعالیت تولیدی ثابت ، یعنی برای تولید یک واحد ودر کل متغیره بوده که شامل موارد زیر میباشد.

1. هزینه استهلاک


در این روش اسنهلاک به روش خط مستقیم محاسبه می شود.
ارزش اسقاط – قیمت تمام شده
عمر مفید
استهلاک اثاثه با عمر مفید 10 سال

0 –30000000
10 سال
استهلاك هر سال 3000000 =

استهلاک ماشین آلات با عمر مفید
150000000 - 363000000
20 سال

استهلاک هر سال 10650000=

استهلاک تجهیزات با عمر مفید15 سال
50000000 - 218000000
15 سال

استهلاک هر سال 11200000=

استهلاک سا ختمان با عمر مفید 20 سا ل

400000000- 74574000
20 سال

استهلاک هر سال 17287000=

استهلاک تاسیسات با عمر مفید15 سا ل
0 - 63700000
15سال
استهلاک هر سال 427000=


استهلا کات
( ارقام به هزار ریال می باشد)

ردیف شرح کل سرمایه گذاری سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
1 اثاثه 30000 3000 3000 3000 3000 3000
2 ما شن آلات 363000 10650 10650 10650 10650 10650
3 تجهیزات 218000 11200 11200 11200 11200 11200
4 ساختمان 745740 17287 17287 17287 1

7287 17287
5 تاسیسات 63700 427 427 427 427 427
جمع 1420440 39864 39864 39864 39864 39864
2. هزینه بیمه
سال سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
مبلغ 11000000 12650000 14547500 16729625 19239000
مبالغ فوق برای سال های آتی 10% افزایش یافته است.

 

3. هزینه نیروی انسانی

سال سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
مبلغ 378840000 435666000 501015900 576168285 662593527

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید