بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی تاثیر سطوح مختلف مکمل پروتئین آبکافتی حاصل از امعا و احشا قزلآلای رنگینکمان در جیره غذایی بچهماهی قزلآلای رنگینکمان - - Oncorhynchus mykiss بر فراسنجههای بیوشیمیایی سرم خون و ایمنی - لیزوزیم - بوده است. برای این منظور، 4 تیمار - تیمار شاهد، 3 تیمار پروتئین آبکافتی با دوزهای 5، 10 و 20 گرم بر کیلوگرم جیره - تهیه گردید.

بچه ماهیان قزلآلای رنگینکمان با میانگین وزن ابتدایی 10 1/5 گرم به مدت 56 روز با جیرههای آزمایشی به میزان 2 درصد وزن بدن و 3 بار در روز مورد تغذیه قرار گرفتند. در پایان فراسنجههای بیوشیمیایی سرم تعیین شد. نتایج حاصل از این بررسی نشانداد که، افزودن مکمل پروتئین آبکافتی به جیره غذایی بچهماهی قزلآلای رنگینکمان موجب افزایش پروتئین تام، آلبومین و کلسترول نسبت به گروه شاهد گردید . - P< 0.05 -

بیشترین میزان تریگلیسرید در تیمار شاهد مشاهده شد . - P< 0.05 - و همینطور لیزوزیم در گروههای تغذیهشده از مکمل پروتئین آبکافتی بیشتر از گروه شاهد بود . - P< 0.05 - در مجموع افزودن مکمل پروتئین آبکافتی به جیره غذایی بچهماهی قزلآلای رنگینکمان، میتواند موجب تغییر برخی فراسنجههای بیوشیمیایی سرم خون و لیزوزیم این ماهی گردد.

مقدمه
میزان تولید آبزیان در سال 2012، 158 میلیون تن برآورد شده است . - FAO, 2014 - بدیهی است که این مقدار تولید، دارای حجم بالایی از ضایعات شامل امعا و احشا و غیره خواهد بود . - Benjakul & Morrissey, 1997 - ضایعات تولیدشده غنی از پروتئین و مواد مغذیاند . - Bhaskar et al., 2008 - یکی از راههای استفاده بهینه از این ضایعات، آبکافت آنها با استفاده از آنزیمهای خانواده پروتئاز و در نتیجه تولید پودر پروتئینی است . - Kristinsson et al., 2000 - مطالعات نشانداده است پپتیدهای حاصل از پروتئین آبکافتشده میتواند محرک فعالیت ایمنی و محرک ماکروفاژی باشد .

پروتئینهای آبکافتشده باعث بهبود میزان آنزیمهای آنتیاکسیدانی و برخی از فراسنجههای خونی و سرمی میشونداز جمله مطالعات انجامشده در جهت جایگزینی پودر ماهی با پروتئین آبکافتشده در شانک باس دریایی صورت گرفته است. تاکنون مطالعات اندکی، استفاده از این منبع ارزشمند به عنوان افزودنی مورد بررسی قرار دادهاند، لذا در این مطالعه استفاده از پروتئین آبکافتی به عنوان مکمل و تاثیر آن بر فراسنجههای بیوشیمیایی سرم و لیزوزیم مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این مطالعه بررسی اثر استفاده از پروتئین آبکافتشده تهیهشده از امعا و احشا ماهی قزلآلای رنگینکمان بر برخی فراسنجههای بیوشیمیایی سرم خون و ایمنی ماهی قزلآلای رنگینکمان - Oncorhynchus mykiss - بود.

مواد و روشها

پروتئین آبکافتی - FPH - بهوسیله آنزیم آلکالاز از امعا و احشا ماهی قزلآلای رنگینکمان - Oncorhynchus mykiss - تهیه شد . - Oveissipour et al., 2012 - بعد از اینکه مواد اولیه - جدول - 1 به صورت همگن مخلوط شدند ،چرخ شده و به صورت پلتهای 2 میلیمتری ساخته شدند. پروتئین آبکافتشده در سه سطح 0/5، 1 و 2 درصد به غذا اضافه گردید. غذادهی در سه وعده 2 درصد توده زنده در کل دوره پرورش صورت گرفت.

جدول -1 اجزای تشکیلدهنده و آنالیز تقریبی جیره بر اساس درصد.پ

بچهماهیان قزلآلای رنگینکمان با وزن متوسط 10 1/5 گرم بهطور تصادفی در 4 تیمار با سه تکرار در تانکهای با ظرفیت آبگیری 250 لیتر ذخیرهسازی شدند و به مدت 56 روز مورد تغذیه قرار گرفتند. میانگین دمای آب 9/28 2/70 درجه سانتیگراد، 7/5 0/2 pH و مقدار اکسیژن محلول در آب7/31  0/3 میلیگرم بر لیتر بود. تعویض آب هر روز بهمیزان 90 درصد انجام میشد.

در پایان آزمایش از هر تکرار بهطور تصادفی تعدادی بچهماهی جهت خونگیری انتخاب، با پودر گل میخک با دوز 100 میلیگرم در لیتر بیهوش شده و خونگیری انجام شد. پس از جدا کردن سرم، اندازهگیری فراسنجههای موردنظر از قبیل پروتئین تام و آلبومین براساس - 1951 - Lowry et al.، آلبومین - Wotton & Freeman, 1982 - ، گلوکز، کلسترول و تریگلیسیرید - Trinder, 1969 - و لیزوزیم - kumara et al., 2006 - صورت گرفت. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون چند دامنهای دانکن با درصد خطای 5 درصد در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

نتایج و بحث
همانطور که در جدول 2 نشان داده شده است، افزودن پروتئین آبکافتی به جیره به میزان 10 درصد موجب افزایش پروتئین تام وبه میزان 10 و 20 درصد موجب افزایش آلبومین نسبت به تیمار شاهد شد . - P<0.05 - میزان گلوکز در تیمارهای 0/5 و 1 درصد بیشترین مقدار را نشان دادند که با گروه شاهد تفاوت معنیداری داشت . - P<0.05 - میزان تریگلیسرید در تیمار شاهد نسبت به تیمارهای حاوی مکمل مقدار بالاتری را نشانداد . - P<0.05 - اما مقدار کلسترول در تیمار2 درصد بیشترین مقدار و در تیمار 1 درصد کمترین مقدار را نشانداد . - P<0.05 - مقدار لیزوزیم نیز در تمامی گروهها به طور معنیداری بیشتر از شاهد بود . - P<0.05 -

جدول -2 فراسنجههای بیوشیمیایی سرم خون و ایمنی لیزوزیم بچهماهیان قزلآلای رنگینکمان تغذیهشده با سطوح

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید