بخشی از مقاله


تاریخچه ای مختصر در مورد شرکت تبلیغاتی طراحان دشت سبز
این موسسه در سال 1380 تاسیس شد و موسس آن نیز آقای کاظم جسمانی می باشد و تمامی فعالیتهای این شرکت در زمینه تبلیغات می باشد .
پرسنل این موسسه دارای 4 نفر در قسمت طراحی یک نفر در قسمت خدمات و 3 نفر نیز در قسمت امور فنی مشغول به کار هستند .


لازم به ذکر است که این موسسه به غیر از دفتر مرکزی آن دارای شعبه دیگری در قسمت دیگر شهر می باشد .که اطلاعات کافی از آن شعبه ندارم و همچنین دارای یک کارگاه مجزا برای ساخت تابلو های فلکسی نیز می باشد که تابلو های طراحی شده از چاپ تحویل آن قسمت می شود برای ساخت و همچنین نصب آنها .


مدیریتاین شرکت که خود نیز دارای لیسانس گرافیک است و تمامی کارها باید با ایشان هماهنگ و مورد تایید ایشان قرار بگیرد .

تاريخچه مختصر تبليغات در مراکز خريد :
شايد يکي از قديمي ترين اشکال ارتباط ، تبليغات در مراکز خريد باشد . در روم باستان بازرگانان نمادي از تجارت شان را براي جذب مشتري به نمايش مي گذاشتند .


باستان شناسي که پامپي و هر که لانوم را کاويده اند بقايي از نشانه هاي فلزي تجاري را که توسط آهنگران ساخته شده بودند را يافته اند . آثاري نيز باقي مانده از نشانه هاي رنگ شده با دست نيز در ورودي مغازه ها يافت شده است .در طي قرون وسطي بازرگانان به وسيله مدلهايي از کليدها ، ابزارها ، شمشيرها ، ظروف آشپزخانه ، سفالها و ديگر محصولاتشان به تبليغ کالاي خود مي پردازند .


از آنجا که بيشتر مشتريان بي سواد بودند لازم بود که از نشانه هاي استفاده شود که به وضوح قابل فهم باشند .
در طول رنسانس نشانه هاي مصور در سراسر اروپا پايدار گشت . اينهاد اولين موارد همکارط بين هنرمندان و بازرگانان را تشکيل مي دادند . برخي از اين علائم و نشانه ها هنوز هم به کار مي روند . نشاني که هنوز هم براي مغازه کارگشايي استفاده مي شود از سه توپ طالايي تشکيل مي شد که در اصل اين مغازه ها بانکدار و وام دهنده بودند .


ميله راه راه ، نمايانگر مغازه آرايش گران و جراحان بود ، اي« نشانه هاي مشهود صدها سال است که باقي مانده اند .
در قرن 19 در ايالات متحده مشهرترين نما در مراکز خريد سرخ پوست مغازه سيگار برگ فروشي بود .
اين مجسمه چوبي ، 6 فوتي که از چوب کاج با دست تراشيده شده بود . که معمولاً همه کساني که مجسمه صبوري که کشتي را مي راشيده اند ، مي ساختند . اين مجسمه به شکل واقعي رنگ شده بودند و در آستانه مغازه سيگار برگ فروشي نصب شده بودند . کلکسيونرها برآورد مي کنند که حدود 20.000 مجسمه سرخ پوست در طول سالهاي 1850 تا 1890 تراشيده شده است .


در اوايل قرن 19 بازرگانان از نقاشان علايم ، براي افزايش فروش ياري جستند . و در نخستين روزها صاحبان بعضي از فروشگاهها و تاجران اقلام عمومي منبع دائمي علائم بودند که اغلب بر پايه حروف تايپي تزييني بنا شده بود . تقريباً در همان زمان ، نام هاي تجاري (مارک) بر روي شبکه ها ، صندوق ها ، قوطي ها ، شيشه ها ، و تقويم نامه ها نمايان شدند .


توليد کنندگان شروع به تهيه لوازم فروشگاهها با مارک خودشان شدند و نمايش اين اقلام بسيار شهرت آور مي نمود .
ويترين هاي شيشه اي در سال 1840 به وجود آمد ، مشتريان فرصت تماشا و تحصين کالاهايي را داشتند که بسيار هوشيارانه و زيرکانه و اغلب به مقدار فراوان در ويترين مغازه ها چيده شده بودند .


در مناطق روستايي نشانها و علايم فلزي يا رنگ شده در انباري ها و آهنگري ها براي تبليغ محصولات يا خدمات به کار مي رفت . ويترين هاي 3 بعدي تا اوايل قرن بيستم به وجود نيامده بودند . در ابتدا ويترين مغازه ها ظاهري بسيار شلوغ داشتند زيرا که بازرگانان مقادير زيادي از کالاهاي خود راذ به نمايش مي گذاشتند تا تنوع زياد اجناس موجود در مغازه را نشان دهند . سپس در حدود سال 1910 ويترين هاي سه بعدي دايکات پديدار گشت و تا سال 1922 تابلوهالي نئوني بسيار فراگير شده بود .


همانقدر که تکنيک هاي فروش ، خرده فروشي و بازرگاني پيچيده شده بود به همان ميزان نيز تکنيکهاي عرضه کالا در مراکز فروش پيچيده شده بودند .ويترين هاي عرضه کالا در مراکز خريد امروزي يکي از مهمترين کمکها بهئ خرده فروشان مي باشد و براي طراحان بسته ها لازم مي باشد .
گزارش کار توضیح و بررسی و نتیجه گیری از مدت زمانی است که هر دانشجو در پایان تحصیل خود به عنوان تجربه عملی آنچه در طول تحصیلی آموخته است می باشد .


و اینکه آموخته های خود را به صورت واقعی و حقیقی در بازار کار بتوان عرضه کرد . و آنچه می خوانید گزارشی است از آنچه در دوران کارآموزی گذشته و ائم کار هایی که این دوران انجام داده شده .


موسسه ای که اینجانب در آنجا مشغول به گذراندن واحد کار آموزی بودم شرکت تبلیغاتی در حد متوسط بود که اینجانب تجربیات زیادی در آنجا کسب کردم .
با وجود اینکه مدت سه روز در هفته در آنجا مشغول بودم ولی به اندازه کافی کارهای تبلیغاتی بود برای انجام دادن عمده کارهایی که در این شرکت انجام می شد کلیه امور تبلیغات در تمام زمینه ها بود . از جمله طراحی پوستر – بروشور – کارت ویزیت – کاتالوگ و .....حتی این شرکت مبادرت به ساخت تابلو های تبلیغاتی بزرگ بیلبورد ، فلکسی و بنر نیز می کرد و با شرکت های بزرگی مثل شرکت نفت ایرانول ، شرکت قطار شهری ( مترو) ، باشگاههای ورزشی استقلال و...... مشغول به کار بود که اغلب کارهای تبلیغاتی این شرکت ها را انجام می داد.


در این شرکت غیر از اینجانب تعداد 4 نفر دیگر در قسمت طراحی و چند نفر دیگر نیز در امور فنی و خدمات مشغول به کار بودند که از تجربه آنها نيز استفاده کامل را کردم .


البته در محل کار آموزي ساعتهاي بي کاري و فراغت نيز پيش مي آمد که اينجانب از آن استفاده کرده و مشغول به فراگيري و تمرين با نرم افزارهايي که آشنايي کامل با آنها را نداشته ام کرده ام که برايم مفيد بود .


به دليل اينکه کار تبليغات رابطه مستقيم با چاپ دارد و عمده کارهاي تبليغي در پايان در چاپخانه انجام مي شود فرصتي بود تا براي تحويل کارهاي چاپي و همچنين نظارت بر چاپ به چاپخانه مي رفتم و تا حدودي با دستگاههاي چاپي آشنايي بيشتري پيدا کردم . و جالبترين دستگاهي که در ين مدت با آن برخورد کردم دستگاه چاپي بود که براي چاپ روکش تابلوهاي فلکسي انجام مي شد ويژگي هاي اين دستگاه اينگونه بود که داراي طولي حدود چهار يا پنج متر بود که داراي مخزنهاي رنگ که داراي 88-16 رنگ بود که هر چه تعداد مخزنها بيشتر مي شد کيفيت چاپ بالاتر مي رفت و البته قيمت آن نيز بيشتر مي شد .


جنس پارچه اي که در آن چاپ صورت مي گرفت از جنس برزنت کنف و کتان بود که داراي مقاومت زيادي بود . که قابل شستشو نيز بود و بيشترين کاري که انجام مي شود ساخت تابلوهاي فلکسي براي شرکت نفت ايرانول بود .


طراحاني که در انجا مشغول کار بودند بايد به نرم افزارهاي کورل . فتوشاپ و فریهند مسلط باشند که خوشبختانه تا حدودي آشنايي کامل داشتم و کار برايم راحت تر بود .


از مشکلاتي که در آنجا با آن مواجه مي شديم تفاوت سلايق بود که ما را مجبور مي کرد به سليقه ي مشتري و به قولي کار بازاري بکنيم که با آنچه ما در دوران تحصيل آموخته بوديم مقايرت داشت .


از مشکلات ديگر اين بود که کار چاپي با آنچه که ما در مانيتور طراحي کرده بوديم تفاوت داشت مانند تفاوت رنگ و قطع و يا غيره که کار پاياني و خروجي گرفته شده .


که بعدها به مرور زمان با کسب تجربه هاي بيشتر اين نواقص نيز جبران شد.
در مورد برنامه روزانه و کارهايي که در طول روز انجام مي شد در برگه اي که مربوط به گزارش کار است عنوان کرده ام که به صورت کلي نيز عمده کارهايي نيز انجام شده را ذکر مي کنم .


از جمله کارهايي که در اين 40 روز انجام دادم تعداد زيادي کارت ويزيت ، تراکت ، تعدادي بروشور ، سربرگ – فاکتور – پاکت و پوستر و البته طراحي فلکسي و غيره ..بود که البته به اتفاق همکاراني که در آنجا با آنها مشغول بوديم انجام مي شد .
در مدت زماني که مشغول به گذراندن کار اموزي بودم هر روز پند جديدي تجربه مي کرده ام و در پايان پي به تفاوت اموخته هاي تئوري و آنچه در محيط کار و بازار کار با آن مواجه مي شدم مي بردم و لازم مي دانم که به کارهاي انجام شده به صورت تک تک توضيحاتي بدهم که خالي از لطف نيست .

اوراق اداري :
از جمله اوراقيست که ادارات يا شرکت ها يا مؤسسات مورد استفاده قرار مي گيرند از جمله سربرگ که که در قطعه هاي A4 و A5 تهيه مي شود و براي ياداشت و يا نامه هاي اداري نوشته شده روي آن مورد استفاده قرار مي گيرد که در جنسيت هاي مختلف است . و بر روي کاغذهاي مختلف با اوزان متعدد به کار مي رود .

کارت ويزيت :
همانطور که از اسم آن نيز مشخص است کارتي از جنسيتهاي مختلف که براي معرفي شخص ، شرکت وو يا موسسه و... است که بنا به جنسيت آن داراي قطعات متعدد است که از طريق جنسيت آنها ارزش آنها نيز متغير است که به صورت يک رو و دو رو چاپ مي شود .


جنسيت کارها نيز به عبارت زير است :
مقداري با روکش یو وي UV – سلفون مات و براق- مقواي کتان – پلاستيک – لمينت شده و... با بافتهاي مختلف .

پاکت :
پاکتي است که سربرگ و نامه هاي مؤسسات و شرکتها در آن قرار گرفته و ارسال مي شود که از جمله سخت ترين اجزاء اوراق اداري است که طراحي مي شود . به دليل اينکه بعد از طراحي بايد به شکلهاي مختلف دايکات بريده و يا تا شود . که کوچکترين اشتباه باعث مي شود کوچک بزرگ و مشکلاتي پيش آورد که سربرگ داخل آن جا نشود يا بزرگ شود و البته جنس کاغذ آنها زخيم تر است .

فولدر :
که شکل انها مانند پرونده هايي معمولي است که اوراق مربوطه داخل آن قرار مي گيرد و نگهداري مي شود . و داراي قطعهاي کوچک و بزرگ است که تنوع ان به نوع طراحي و خلاقيت فردي بستگي دارد که انواع انها را از يکديگر متمايز مي کند .
و به کارهاي ياداشت کوچک و بزرگ که امروزه باب شده و از کاغذهاي مورد استفاده تهيه مي شود که براي ياداشت استفاده مي شود .
چندي که لازم به ذکر است اين که اوراق اداري تهيه شده باید به گونه اي طراحي شود که از لحاظ طراحي ويا استفاده از رنگ و فرم تا حدودي در يک خانواده قرار گيرد و مشخصات و خصوصيت هاي آن شرکت و يا مؤسسه به طور کامل در آن مشهود باشد .و به طور واضح شناخته شود .

تراکت :
يکي از ارزان ترين و مؤثرترين ابزارهای تبليغاتي است که بر روي کاغذهاي اغلب ارزان قيمت چاپ مي شود .
و داراي توضيحاتي است که مؤسسات شرکتها و يا مغازه ها در مورد محصولات و خدماتي که ارائه مي دهند .
به صورت تک رنگ و چند رنگ تهيه مي شود و در قطعه هاي A5 و A4 و يا يک لت و يا چند لت .

پوستر :
البته در مدتي که در محل کار آموزي مشغول بودم تعداد کمي سفارش پوستر داده شد ولي از ابزارهاي تبليغاتي قوي است با پيشينه تاريخي که در قطع بزرگ و در قسمتهاي پر جمعيت شهر نصب مي شود . و جنبه ي اطلاع رساني دارد که در چاپخانه بر روي دستگاه چاپ مي شود که مانند مواد ديگر که از ان فيلم با ايجاد 70*50 و 50*35 و يا بزرگتر تهيه شده و تعداد زيادي چاپ مي شود . که در آن از عکس نيز امروزه در حد فراوان استفاده مي شود و کاربرد زيادي دارد .

بروشور و يا کاتالوگ :
در بروشور و کاتالوگ برخلاف پوستر از توضيحات و نوشته هاي بيشتري استفاده مي شود و اطلاع بيشتري در رابطه با محصول و خدمات ارائه شده به مخاطبين مي دهد و قطع آن نيز کوچکتر و در تعدادهاي بيشتر و لت هاي گوناگون به کار مي رود که مخاطب وقت بيشتري براي مطالعه آن صرف مي کند .

تابلوهای تبلیغاتی
بيلبورد :
به تابلوهاي بزرگي گفته مي شود که در سطح شهر و بر روي پايه قرار مي گيرد و بنا به موقعيتي که در انجا قرار مي گيرد قطع ان نيز تغيير مي کند و اغلب بر روي پارچه هايي به نام بنر چاپ شده و چسبانده مي شود که براي عموم از فاصله هاي دور قابل رويت است و با دستگاههاي چاپ فلکسي که قبلاً توضيح داده شده چاپ مي شود .

استندها :
تابلوهاي تبليغاتي است که به صورت عمودي و ايستاده بر روي پايه قرار مي گيرد و بر روي زمين قرار داده شده و از بيلبورد کوچکتر است و گاهي اوقات در محوطه داخلي شرکت و مؤسسه و ... نصب مي شود .
استندهاي مراکز خريد
توسعه ي فروشگاه هاي سلف سرويس و تغيير عادات خريداران هر دو بر
گسترش ويترين هاي مراکز خريد ، تأثير گذاشته است . اين استندها و کالاهاي نمايشي محل خريد و انواع مختلفشان کمک موثري در فروش براي خرده فروشان بوده است .


انواع استندها و کالاهاي نمايشي
مراکز خريد انواع گوناگون از اين استندها وجود دارد که براي منظور خاصي به کار مي روند . طبقه بندي اصلي آن به شرح زيل است :
- استندهاي بازار پردازي و روي پيشخوان – استندهاي دائمي – استندهاي پشت ويترين – پوسترها – وسايط نقليه تجاري .
هر طبقه بندي شامل چندين گونه است که به منظور و مکان و هدف کارپردازي بستگي دارد .

استندهاي بازار پردازي
مغازه هاي خرده فروشي مکانهاي شلوغي هستند . در صد تکثيري از فروش در سلف سرويس ها انجام مي شود جايي که مشتريان کالاها را خود انتخاب مي کنند . جايي که خريد از روي هوس را امکان پذير مي سازد . استندهاي بازار پردازي که گاهي استندهاي تبليغاتي نيز ناميده مي شوند از انواع استندهايي هستند که براي ترغيب خريد از روي هوس به کار مي روند .
اين استندها به طور استراتژيک درون مغازه نزديک پيشخوان بازرسي قرار داره مي شوند تا مشتري هنگام انتظار در صف فرصت کافي براي نگاه کردن بهئ تبليغات را داشته باشد .
از نظر ساخت استندها به گونه اي طراحي شده اند که به آساني سوار شوند .
عموماً استندهاي کوچک در مغازه هايي که لوازم آرايشي و بهداشتي و زيبايي و ديگر اقلام کوچک را مي فروشند به چشم مي خورد . که اغلب با يک موتور باطري دار حرکت مي کنند .


نوع ديگر استند تبليغاتي بزرگ مي باشند ، کالا را مستقيماً از جعبه هاي محل کالا به درون آن خالي مي کنند که اين کار باعث تشويق مشتري به خريد مي شود .


اين نوع سطل هاي تبليغاتي در سوپر مارکتها براي اقلام حراج شده بکار مي روند .
از انواع ديگر استندهاي تبليغاتي هم در داخل و هم در خارج فروشگاهها مانند پمپ بنزين ها استفاده مي شود . کا شامل پرچم ها ، موبيل ها ، پلاکارها ، سپينرها و ديگر وسائل که به تنهايي و با قدرت برق حرکت مي کنند .


وسيله ديگري که در مراکز خريد براي فعال کردن حراج ها به کار مي رود استندهاي ايستاده ، هستند . بعلاوه شماري از استندهاي تبليغاتي داراي وسائل گرافيکي مانند قفسه ، نشانه و ليبل هم هستند که براي جلب مشتري طراحي شده اند .

استندهاي دائمي
بعضي اوغات استندهاي تبليغاتي موقت براي مغازه ها يا محصولات مناسب نمي باشند . در اين مواقع از استندهاي دائمي استفاده مي شوند .
استندهاي دائمي از مواد مقاوم مانند چوب ، پلاستيک و سيم ساخته مي شوند و معمولاً پر زرق و برق و گران قيمت هستند و اغلب براي لوازم آرايش استفاده مي شوند و کار بردشان در فروش ، نمايش و کمک به مشتريان براي خريد محصولات نمونه (اشانتيون) است . (مانند : تسترهاي عطرها و جدول هاي رنگ).

استندهاي پشت ويترين :
ارزشمند ترين استندهاي مراکز خريد احتمالاً استندهاي پشت ويترين مي باشند زيرا که مشتريان را از بيرون به سوي مغازه ها جذب مي کند . استندهاي مخصوص ويترين از پوسترهاي ساده تا استندهاي پيچيده که در ويترين آژانس در هوايي کافه رستورانها ديده مي شود را شامل شوند . از آنجا که استندهاي پشت ويترين توسط قسمت فروش مغازه ساخته مي شود . پي در نظر فني ديگر از نوع استندهاي مراکز عمومي خريد نيستند .

تابلوهاي فلکسي
مانند تابلوهاي بيلبورد است ولي اغلب بر روي سردر مؤسسات و شرکتها و يا مکانهاي صنفي براي معرفي اين مکانها مورد استفاده قرار مي گيرد و امروزه به صورت رايج و فراوان ديده مي شود .


و از جمله تجربياتي که کسب کردم طريقه ساخت تابلو و چگونگي قرار گرفتن ان بر روي قاب تابلو را تا حدودي آشنا شدم و با قرار گرفتن تعداد زيادي لامپهاي مهتابي که در پشت تابلو قرار مي گيرد باعث مي شود که در هنگام شب نيز درسطح شهر به خوبي قابل رويت باشد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید