بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

حمام ها در بین فضاهای شهری از اهمیت زیادی برخوردار بودند و بعد از مسجد و مدرسه و مجموعه بازار ، ازمهمترین بناهای شهری محسوب می شدند. حمام ها می باید در جایی در مسیر گذر آب روان ساخته می شدند و نیز لازم بود که خروجی فاضلاب آنها در نظر گرفته شود.

اسلاید 2 :

حمامها معمولا قبل از ورود، در جلوی خود فضای کوچکی به نام پیشخوان با سردر و تزیینات آجرکاری وکاشیکاری خاصی داشتند.

اسلاید 3 :

         سپس راهرویی باریک و پیچدار حلقه ی اتصال درِ ورودی با فضای بینه  (سربینه) بود؛ که مانع تبادل هوایی و اِشراف به داخل می شد. در پی دستگاه ورودی،مجموعه ی فضاهای حمام معمولا در دو بخش بینه و گرم خانه حول دو کانون اصلی شکل می گرفت.
 

اسلاید 4 :

فضای بینه محلی برای درآوردن لباس ،گفتگو ، کارهای پیرایشی و مکان تجمع شهری بود . و در روزهای خاص در آنجا مراسمی چون شاهنامه خوانی و نقالی انجام می گرفت. معمولا یک قسمت از این غرفه ها عمیق تر و وسیعتر و پرتزیین تر از دیگر قسمت ها بود. که اصطلاحا به آن شاه نشین می گفتند

اسلاید 5 :

حلقه ی اتصال بینه به گرم خانه یعنی گرم ترین بخش حمام ، فضایی به نام میان در بود. معمولا استحمام کنندگان پس از عبور از راهروها و ورود به گرم خانه به گرما، رطوبت و نور کمرنگی که از سقف می تابد، و حالت مه گونه ای به فضا می بخشید، عادت می کردند. این فضا معمولا تزیینی مفصل داشت و استحمام کنندگان می توانستند روی سکوهای سنگی بیارمند و به استحمام و مشت و مال بپردازند. در زیر این قسمت ها هوای گرم از طریق لوله های سفالی به نام گربه رو به کف منتقل می شد.

اسلاید 6 :

خزینه ها که معمولا شامل سه خزینۀ آب گرم، و ولرم و سرد بود، در قسمت آخر حمام جهت آبکشی و شست و شوی نهایی قرار داشت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید