بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

رابطه دین و سلامت روانی بشراز نظر آیات و روایات

خداوند كریم در قرآن می فرماید:« وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَاراً» (اسراء: 82).

قرآن را نازل ميكنيم كه شفا و رحمت براى مؤ منان است و ستمگران را جز خسران (و زيان ) نمى افزايد.

اسلاید 2 :

و در جای دیگر می فرماید:«الَّذِینَ آمَنُواْ وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِاللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» ترجمه: (رعد: 28). (هدايت شدگان) كسانی هستند كه ايمان آورده‌اند و دل‌هايشان به ياد خدا آرام می‌گيرد، بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام می‌گيرد.»

 

اسلاید 3 :

ياد خدا بركات بسيار دارد از جمله ياد نعمت‌های او، عامل شكر اوست، ياد قدرت او، سبب توكل بر اوست، ياد الطاف او، مايه محبت اوست، ياد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست و بسياری بركات ديگر كه دربردارد.

تنها ياد خدا مايه آرامش دل‌هاست و امروزه دارندگان زر و زور و تزوير بسيارند، ولی از آرامش لازم خبری نيست.

 

اسلاید 4 :

یكی از مهم ترین مسائل دین اسلام توجه به بهداشت و سلامت جسمانی و روانی است. بعضی از واجبات و محرّمات الهی برای تأمین سلامتی و پیش گیری از ابتلا به امراض روحی و روانی تشریع شده است. در مكتب اسلام، هیچ انسانی حق ندارد با انجام كارهای زیان آور مانند سم خوردن و یا روی آوردن به كارهای ناشایست و به دور از شأن و منزلت انسانی، به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد كند و یا خود را در معرض هلاكت و ذلت قرار دهد. همچنین نسبت به سلامت جسمی و روحی دیگر همنوعان خود نیز مسئول است.

اسلاید 5 :

خداوند در قرآن مجید، با تأكید بسیار، تنها راه رستگاری و سعادت انسان را در «تزكیه» و پالایش روح و روان آدمی می داند، آنجا كه می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا.» ترجمه: (شمس: 9و 10) كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شدو هر كه آلوده‏اش ساخت قطعا درباخت ))

 

اسلاید 6 :

و در تعالیم اسلامی، اهمیت زیادی برای بهداشت و سلامتی جسم و جان آدمی برشمرده شده است. امام علی(علیه السلام)می فرماید:«الصّحةُ افضل النعم.» «وَ مَن كان فى النعمةِ جَهِلَ قدر البلیة.» ترجمه: سلامتی یكی از نعمت های بزرگ الهی است و مانند هر نعمت دیگر، تا از دست نرود قدرش شناخته نشود.»

اسلاید 7 :

﴿ الا وان من البلاء الفاقه و اشد من الفاقه مرض البدن و اشدّ من مرض البدن مرض القلب،لاوان من النّعم سعة المال و افضل من سعة المال صحة البدن و افضل من صحة البدن تقوی القلب﴾ و درود خدا بر او فرمود: آگاه باشید که فقر نوعی بلاست، و سخت تر از تنگدستی بیماری تن، و سخت تر از بیماری تن، بیماری قلب است، آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تن، تقوا دل است.

آگاه باشيد که از نعمت ها وسعت مالی و بالاتر از وسعت مالی سلامت بدن و بالاتر از سلامت بدن تقوی دل است ( نهج البلاغه،حکمت شماره 388).

 

اسلاید 8 :

قلمرو دین و آموزه های آن

قلمرو دین و آموزه های آن تمامی حیات فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی بشر را در بر می گیرد. واژه «دین» در لغت، به معنای كیش، آیین، طریقت و شریعت است و در اصطلاح، به مجموعه اصول، قواعد بنیادی، احكام و دستوراتی اطلاق می شود كه از سوی خدا به انسان داده شده است. به عبارت دیگر، دین شامل گزاره های توصیفی و تجویزی است. مولای مؤمنان حضرت علی(علیه السلام)درباره برخی از حكمت ها و علت های تشریع آموزه ها و تعالیم دینی، می فرماید: خداوند ایمان را برای پاك سازی دل از شرك، نماز را برای پاك بودن از كبر و خودپسندی، زكات را عامل فزونی روزی،

اسلاید 9 :

روزه را برای آزمودن اخلاص بندگان، حج را برای نزدیكی و همبستگی مسلمانان، جهاد را برای عزّت اسلام، امر به معروف را برای اصلاح توده های ناآگاه، نهی از منكر را برای بازداشتن بی خردان از زشتی ها، صله ارحام را برای فراوانی خویشاوندان، قصاص را برای پاس داری از خون ها، اجرای حدود را برای بزرگداشت محرّمات الهی، ترك می گساری را برای سلامت عقل، دوری از دزدی را برای تحقق عفّت،

اسلاید 10 :

ترك زنا را برای سلامت نسل آدمی، ترك لواط را برای فزونی فرزندان، گواهی دادن را برای به دست آوردن حقوق انكار شده، ترك دروغ را برای حرمت نگه داشتن راستی، سلام كردن را برای امنیت از ترس ها امامت را برای سامان یافتن امور مردم، فرمان بری از امام را برای بزرگداشت مقام رهبری واجب نمود(نهج البلاغه، ترجمه محمّد دشتى، ص 683).

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید