بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

عبد الرحمن بن محمد بن خلدون الحضرمي (732-   808هجری) مؤرخ ويعتبر مؤسس علم الإجتماع الحديث ترك تراثا ما زال تأثيره ممتدا حتى اليوم. توفى ابن خلدون في مصر عام 808 وتم دفنه قرب باب النصر بشمال القاهرة.

اسلاید 2 :

  ابن خلدون از نوابغ قرن هشتم هجری می باشد و به حق می توان وی را پدر علم جامعه شناسی و فلسفه تاریخ شمرد . او 500 سال پیش از اگوست کنت از علم اجتماع سخن راند و با شیوه ای نو به تاریخ نگریست و تلاش نمود مانند هر علم دیگری قواعد حاکم بر اجتماع و تاریخ را کشف نماید.اواز شیوه تاریخ نگاری صرف و نپرداختن به صدق و کذب اخبار و علل وقایع بشدت انتقاد نمود و خود ریشه و علل حوادث و تکرار آنها در تاریخ را عمیقا مورد مطالعه و تحقیق قرار داد چنانچه تحقیقات و تفکرات وی  وی مورد تحسین دانشمندان جامعه شناسی و تاریخ سرتاسر جهان قرار گرفت.

اسلاید 3 :

ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خلدون حَضرَمی  در سال 732 ه. ق. در تونس بدنیا آمد اجداد او منتسب به یکی از قبایل یمنی بودند. این خانواده در هنگام فتح اسپانیا وارد آن سرزمین شدند و در اداره آنجا نقش بسزایی را بعهده داشتند پس از نا آرامیهای این سرزمین و تهدیدات مسیحیان راهی آفریقا شدند و درتونس ساکن گردیدند. ابن خلدون ادبیات و علوم عصر خویش را نزد پدرش و دیگر اساتید مسلمان اسپانیولی و آفریقای شمالی که در زادگاه او بودند آغاز کرد. وي پس از تكميل تحصيلات در آفريقيه (تونس) به مغرب (مراكش) وسپس الجزاير رفت.

اسلاید 4 :

دوباره به مغرب بازگشت وپس از آن كه اطلاعات مفيدي درباره‌ي كشورهاي شمال آفريقا  به دست آورد، در سال 764 به آندلس (اسپانياي امروز) رفت و در غرناطه (گرانادا) به حضور سلطان، محمد پنجم، رسيد.

ابن‌خلدون پس از دو سال به شمال آفريقا بازگشت. او در هر يك از كشورهاي مغرب بزرگ عربي (تونس ، الجزيره و مراكش) كه مي‌رفت به علت كثرت معلوماتي كه در زمينه فقه و علوم ديگر داشت، مورد اهمیت قرار می گرفت و بر صدر مي‌نشست. او مدت‌ها در تونس و شهر فاس در مراكش به وزارت اميران محلي مشغول بود و نيز ، بارها از جانب اميران شمال افريقا در تونس، مغرب و الجزاير به سمت قاضي القضاتي رسيد. با اين حال در زماني كه در وهران الجزاير به سر مي برد مورد خشم سلطان قرار گرفت و مدت 4 سال در قلعه ابن سلامه زنداني شد. او در زندان ، به نوشتن كتاب معروف تاريخ خود به نام كتاب "العبر و ديوان المبتدا و الخبر في ايام العرب و العجم و البربر و من عاصرهم من ذوي السلطان الاكبر" مشغول شد و پس از آزادي از زندان به نوشتن آن ادامه داد تا آن كه كتاب را به پايان رساند. مقدمه‌ي اين كتاب كه اكنون با عنوان مقدمه‌ي ابن‌خلدون شهرت دارد خود شاهكاري بزرگ در فلسفه تاريخ و جامعه شناسي به شمار مي‌آيد.

اسلاید 5 :

 ابن‌خلدون از مصر براي زيارت خانه‌ي خدا به مكه رفت و از آن‌جا به سوي شام رهسپار شد. در دمشق بود كه ديدار مشهور او با امير تيمور گوركاني رخ داد. در آن ديدار ابن‌خلدون مورد توجه تيمور قرار گرفت. ابن‌خلدون بار ديگر به قاهره بازگشت و بقيه عمر خود را در مصر گذرانيد. سرانجام، در روز چهارشنبه، چهار روز مانده به پايان رمضان 808 قمري، در 76 سالگي درگذشت و در مزار صوفيان، در بيرون باب النصر(دروازه پيروزي)،قاهره، به خاك سپرده شد.

اسلاید 6 :

آثار ایشان به این شرح است: 1- العبر و ديوان المبتدا و الخبر في ايام العرب و العجم و البربر و من عاصرهم من ذوي السلطان الاكبر(مهم‌ترين كتاب)    2- لباب المحصل في اصول دين؛ خلاصه‌اي از كتاب بزرگ كلامي و فلسفي فخرالدين رازي(نخستين كتاب)    3- تفسيري بر برده‌ي بوصيري(از بين رفته)   4- خلاصه‌ي منطق(از بين رفته)   5- رساله‌اي در علم حساب(از بين رفته)  6- تفسيري بر شعري از ابن‌خطيب در اصول فقه(از بين رفته)   7- تعريف(شرح زندگي خود)  8- شفاء السائل(رساله‌اي در تصوف)

ابن‌خلدون پس از آزادي از زندان، از وهران الجزاير به تونس رفت. در نيمه شعبان 784 با كشتي راهي بندر اسكندريه شد و از آن‌جا به قاهره رفت. در قاهره به دستور الملك الظاهر سيف الدين، ازمماليك مصر، به سمت استادي جامع الازهر، كه امروزه دانشگاه الازهر ناميده مي شود، رسيد و در آن جا به آموزش و پرروش دانشجويان پرداخت و به جايگاه قضاوت نيز رسيد.

اسلاید 7 :

در این میان معروفترین کتاب او همانا مقدمه تاریخ وی می باشد که توسط خاورشناسان غربی به اروپا راه یافت و سریعا بزبانهای انگلیسی و آلمانی و فرانسه و روسی و... ترجمه شده و مورد تحسین و تمجید دانشمندان مانند کولوزیوی فرانسوی ، اشمیت آمریکایی و رنه مونیه،فریرو،نیکلسون ،فوربیگه ،فلینت ، وارد ، روزنتال ،ون کرمر،لوین ،گابریلی و...قرار گرفته و اذعان نمودند که او در پرداختن به علم جامعه شناسی و جبر اجتماع و فلسفه تاریخ وجبر تاریخ  و اصول عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی براگوست کنت،توماس بکل،هربرت سپنسر و مارکس و هگل و مونتسکیو مقدم بوده است.

اسلاید 8 :

ابن‌خلدون در مقدمه، ارتباط دانش عمران با تاريخ را روشن مي كند. منظور او از دانش عمران  یا همان علم عمران در نظر ایشان، علم جامعه‌شناسي است. وی مقدمه را با دید انتقادی و کنکاش گرایانه نوشت تا به آنچه تاریخ را به پیش می برد و بر وقوع احوالات تاریخی اثر می گذارد پی ببرد.  در مقدمه بویژه به امور خراج، سیاست‌های مالی، نفوذ و مسکوکات و ادارات مربوط به آنها مانند دیوان‌ها پرداخته و آنها را روشن می‌کند

اسلاید 9 :

این مفهوم نقش اساسی در فلسفه تاریخ ابن خلدون دارد، او توانسته است با آن به علت ثابتی برای  ظهور و سقوط دولتها برسد و سرنوشت آنها را با توجه به میزان عصبیت پیش بینی کند. عصبیت در اندیشه ابن خلدون اساس تاریخ و محور تحولات اجتماعی است. در دیدگاه او عصبیت به معنای پیوند و پیوستگی ومراد از آن دفاع از حریم قبیله و دولت خویش می باشد. عصبیت نیرویی است که از تعهد و وابستگی افراد بیکدیگر و پیمانی که آنها در رسیدن به یک هدف می بندند بدست می آید.

اسلاید 10 :

ابن خلدون به تاریخ اهمیت زیادی داده  و در مقدمه اول دیباچه کتاب مقدمه خویش  به فضیلت آن پرداخته است. نگاه ابن خلدون به تاریخ با دیگر مورخان متفاوت است و ایشان با نگاهی علی به چرایی وقوع حوادث در عین نقل آنها می پردازد. او به انتقاد از مورخان مي پردازد و آنها را به

دو دسته بزرگ و ريزه خوار تقسيم مينماید.

مورخان بزرگ اسلام به طور جامع اخبار روزگار گذشته را گردآورده و آنها را در صفحات تاريخ به يادگار گذاشته اند ولي ريزه خواران آن اخبار را به نيرنگ هاي باطل در آميخته و در مورد آنها يا دچار توهم شده و يا به وسیله مخلوط کردن با روایات زر اندوز ضعیف به جعل پرداخته اند.( ابن خلدون ج1: ص3) خصيصه مورخان بزرگ اين بوده است که سعي کرده اند امانتدار باشند و آنچه را که از طريق روايات به دست آنها رسيده بدون دخل و تصرف درآن اخبار عينا نقل کنند ولي دسته دوم از مورخان چنين ويژگي نداشته و اخبار را با دروغ و انحرافات مزين        مي نمايند.

ابن خلدون به هر دو گروه مورخان ایراد می گیرد که چرا تاریخ را بدون بررسی علل حوادث می نگارند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید