بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
مقدمه سوم
1- مبانی پژوهش در قرآن
درك اعجاز از راه تدبر
سطحی نگری مانع تدبر
عوامل سطحينگري
خصوصيات متدبر
.1پيروي از هوي و هوسها
.2ارتكاب معاصي
.3مشغلههاي دنيايي
عوامل توان تدبر
.1توجه به باطن امور
.2توجه به عاقبت امور
2- منابع تحقیق در مدیریت اسلامی
الف- قرآن
ب- احادیث ذیل آیات
ت- سیره نظری و عملی معصومین(ع)
ث- تفاسیر معتبر
ج- معجم های احادیث قرآن و احادیث
اسلاید 2 :
1-مباني پژوهش در قرآن
يكي از مفاهيم اساسي ارتباط با قرآن، تدبير است كه مهمترين مفهوم در ميان مفاهيم اُنس با قرآن و اساسيترين عاملي است كه ما را با حقيقت قرآن آشنا ميكند.
امر تدبير در قرآن مجيد در چهار آيه مطرح شدهاست و دو مفهوم را در بردارد:
- ژرفانديشي و ژرفنگري
- عاقبتانديشي و عاقبتنگري
اسلاید 3 :
درك اعجاز از راه تدبر
داشتن اين دو خصلت براي مؤمن بسيار مهم است زيرا زمينه مساعدي را فراهم ميكند تا انسان ، به روشني و به سهولت ، بتواند ملكوتي بودن قرآن را درك كند.
در امر مسلماني، نقطه ورود به اسلام ايمان به قرآن است ايمان به اينكه اين قرآن كتاب خداست و از مقام ربوبيت نازل شدهاست.
اسلاید 4 :
درك اعجاز از راه تدبر
اين درك آسماني بودن قرآن، در مقابل بشري بودن آن با امر تدبّر ، حاصل ميشود:
«أَفَلَا یَتَدَبَّرُنَ القُرآنَ وَلَوکَانَ مِن عِندِ غَیرِاللهِ لَوَجَدُوا فیهِ اختِلَافاً کَثیراً» (نساء /82)
«پس چرا در این قرآن، تدبر نمی کنند؟ و اگر این قرآن، از جانب غیر خدا می بود، بی شک در آن، تضاد و ناهماهنگی فراوانی می یافتند».
عدم ناهماهنگي و عدم تضاد در قرآن، آيت و دليل بر خدايي بودن اين كتاب است.
اسلاید 5 :
سطحی نگری مانع تدبر
دو نکته «ژرف اندیشی و ژرف نگری» و «عاقبت نگری و عاقبت اندیشی» که در امر تدبر مطرح است، راه ورود را به ما تذکر می دهد؛ انسانهایی که سطحی نگر و احساسی هستند و به عمق و باطن امور نظر ندارند، از درک معجزه بودن قرآن ناتوانند؛ زیرا، قرآن کریم امر معقولی است که درکش، با استفاده از عقل انسانی، امکان پذیر خواهد بود.
گزیدن فکر این افراد، با طرح سؤالهای اساسی، در فرصتهای مناسب، و تمرین دادن آنها به تفکر جدی، بهمراه کمکهای فکری حساب شده، می تواند در تحقق امر تدبر، مؤثر واقع شود.
اسلاید 6 :
عوامل سطحينگري
.1پيروي از هوي و هوسها
.2ارتكاب معاصي
.3مشغلههاي دنيايي
اسلاید 7 :
.1پيروي از هوي و هوسها
صرف توجه به هوسها و امیال نفسانی ما را در زندگی دنیوی سیر داده اجازه نمی دهد فکر و عقل ما به عمق مسائل توجه بکند، به دیگر سخن، مارا قشری و ظاهری می پرورانند.
اسلاید 8 :
- ارتکاب معاصی
انعطاف تدریجی در برابر معاصی و امیال شیطانی، باعث قفل دلها و بسته شدن راه نفوذ حق و مانع تدبر در آیات و در نهایت، موجب برگشت از حق به سوی باطل می باشد که در آیه تدبر در سوره محمد(ص) آمده است:
اسلاید 9 :
«أَفَلاَیَتَدَبَّرُونَ القُرآنَ أَم عَلی قُلُوبٍ أَقفَالُهَا، إِنَّ الَّذینَ ارتَدّوا عَلی أَدبَارِهِم مِن بَعدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الهُدَی الشَّیطانُ سَوَّلَ لَهُم وَ أَملی لَهُم، ذلِکَ بِاَنَّهُم قَالُواالِلَّذینَ کَرِهوا مَانَزَّل اللهُ، سَنُطیعُکُم فی بَعضِ الاَمرِ وَاللهُ یَعلَمُ إِسرارَهُم» (محمد(ص) 24-26)
«پس چرا در این قرآن ژرف نمی اندیشید؟! آیا بر دلهایی، قفل آن زده شده است؟؛ بی شک، کسانی که بر قهقرا برگشتند، از پس آنکه، بخصوص برای آنان، هدایت بوضوح آشکارشد، شیطان بر ایشان رغبت شیطانی را تزئین و القاء نموده است؛ آن ارتداد، به این دلیل است که، آنان به کسانی که از تنزیل خدا بدشان می آید، گفتند: ما در بعضی از أمور، از شما(کفار) اطاعت می کنیم؛ و خداوند به جریانِ پنهانگری آنان، آگاه استـ »
اسلاید 10 :
- مشغله های دنیایی
امیال نفسانی، ما را به زندگی حقیر دنیا مشغول می کنند، و شیفته آن قرار می دهند:
« وَرَضُوا بِالحَیوةِ الدُّنیا وَ اطمَأَنُّوابِها» (یونس/7)
الحَیوةِ الدُّنیا یعنی زندگی حقیر و پستی که ارزش دلبستگی ندارد، که منظور زندگی این جهانی نیست، بلکه دنیا صفت حیاة است، نه مضاف الیه آن؛ پس معنی آیه چنین است:
« اینها به این زندگی بسیار پست و حقیر، راضی شده اند و سخت بدان دلبسته اند».