بخشی از مقاله

چکیده

شاید مهمترین و راهبردي ترین فراز و بخش سفر رهبر انقلاب اسلامی طرح بحث جدید، جذاب و جالب شاخصه هاي »جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی باشد. پس از کلیدواژه هاي تهاجم، شبیخون و ناتوي فرهنگی عبرتهاي عاشورا و بحث خواص و عوام جنبش نرم افزاري، تولید علم و نهضت آزاد اندیشی و ... اکنون در آستانه دهه پیشرفت و عدالت و در آغاز ورود به مرحله چهارم از مراحل پنجگانه -1 انقلاب اسلامی -2 نظام اسلامی -3 دولت اسلامی -4 جامعه اسلامی و -5 دنیا و تمدن نوین و شکوهمند اسلامی، رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب در قامت یک نظریه پرداز مسلط به واقعیات کشور، بحث تئوریک، انتقادي و دقیقی را با عنوان سبک و فرهنگ زندگی کلید زدند.

9 دي این بحث را به طور جدي و آکادمیک پی خواهد گرفت. تقرًیبا در اکثر تعریف هاي جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی می توان دو مفهوم را یافت که در تعریف جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی در نظر گرفته شده است.

کلید واژگان : جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی ، نظم ، امنیت ، جامعه اسلامی

مقدمه

مفهوم جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی و علم جامعه شناسی و مردم شناسی است که اخیًرا و در دهه اخیر بسیار مورد توجه عالمان علوم اجتماعی و مدیران فرهنگی قرار گرفته است؛ جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی معنایی است که از به هم تنیدگی و پیوند و نظام وارگی و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شیوه هاي زندگی یا اقلیم هاي زیستن انسان تأثیر می گذارند، به وجود آمده است.

تقرًیبا در اکثر تعریف هاي جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی می توان دو مفهوم را یافت که در تعریف جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی در نظر گرفته شده است؛ و در واقع هر دو مفهوم هم، به واژه سبک باز می گردد:اول، مفهوم وحدت و جامعیت و دوم، مفهوم تمایز و تفارق. به این معنی که جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی حاکی از مجموعه عوامل و عناصري است که کم و بیش به طور نظام مند با هم ارتباط داشته و یک شاکله کلی فرهنگی و اجتماعی را پدید می آورند.همین پیوستگی، اتحاد و نظام مندي این کُل را ازُلک هاي دیگر متمایز می کند.

وجود کلماتی همچون الگو، نظام مندي، کلیت، هویت و تمایز در بیانات اخیر رهبر فرزانه انقلاب نیز حاکی از همین مطلب است و به همین دلیل است که امروز از دو مدل و الگوي متمایز و متفاوت جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی اسلامی و غربی سخن می گوییم.

واژگان مترادف جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی اسلامی: جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی شیعی، ارزشی، ایدئولوژیک، جهادي، انقلابی، دینی و تعابیر معادل جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی غربی: جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی اروپایی، مسیحی، آمریکایی و وسترنیزه می باشد اما آن چه در تعریف هاي جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی ، جلوه گر می شود آن است که این تعریف قرابت بسیاري با مفهوم هویت پیدا می کند.

اما با این تفاوت که علاوه بر هویت، مناسبات و رفتارهاي عینی و واقعی زندگی را نیز شامل می شود و می توان مثالها و مصداقهایی از زندگی واقعی را شاهد آورد که رهبر انقلاب نیز به بیش از بیست مورد از آنها اشاره کردند.

مفهوم شناسی جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی

مفهوم جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی از زمره مفاهیمی است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی براي بیان پاره اي از واقعیت هاي فرهنگی جامعه آن را مطرح و به کار می برند و دامنه به کارگیري آن در ادبیات علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی رواج زیادي یافته است تا حدي که بعضی معتقدند که این مفهوم قابلیت جانشینی بسیاري از واژگان موجود از جمله مفهوم طبقه را داراست و می تواند به نحو دقیق تري، گویاي واقعیت پیچیده رفتارها و حتی نگرش هاي فرهنگی و اجتماعی در جامعه امروز ما باشد و حتی برخی اندیشمندان به کارگیري آن به جاي مفاهیم فراگیري چون قومیت و ملیت را مطرح کرده اند.

جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی در رشته مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها، مدلها و الگوهاي کنش هاي هر فرد اطلاق می شود که معطوف به ابعاد هنجاري، رفتاري و معنایی زندگی اجتماعی او باشد و نشان دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش ها و واکنش هاي فرد و جامعه می باشد. به عبارتی جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی دلالت بر ماهیت و محتواي روابط، تعاملات و کنش هاي اشخاص و آحاد مردم در هر جامعه دارد.

مسائل خرد مقدمه فهم استراتژیک روش رهبر انقلاب: از استقراء به استنتاج

از منظري که جایگاه الگوهاي سبک زندگی اسلامی در نظم و امنیت جامعه اسلامی و بررسی ابعاد و وجوه آن، حوزه بسیار تخصصی و حرفه اي در مطالعات فرهنگی به خود اختصاص می دهد، مقوله بسیار تعیین کننده و محوري در مطالعات و بررسی هاي کلان استراتژیک و طراحی چشم اندازهاي یک فرهنگ نیز می باشد. اصولاً باید دانست حوزه مطالعات استراتژیک برخلاف بار لغوي آن که همواره نوعی نگاه کلان را مطرح می سازد، در حوزه فرهنگ تنها بر پایه مطالعات و بررسی هاي جزئی امکان پذیر است.

به عبارتی در مطالعات و بررسی هاي راهبردي، از لحاظ متدولوژیک و روش شناختی، بایستی بر مبناي مشاهدات و تحلیل هاي جزئی، کوچک - و استقرایی - حرکت کرد تا به تحلیل و توصیف و تبیین کلان نزدیک شد و پس از آن به حوزه پیش بینی، آینده پژوهی و آینده نگري، که اساس مباحث راهبردي بر آن استوار است، نزدیک شد. بنابراین مجموعه توصیف هاي ریز و جزئی مبناي تحلیل هاي راهبردي محسوب می شوند و پس از آن متغیرهاي کلان یا ساختاري را بایستی در این گونه بررسی ها وارد و اعمال نمود. چرا که واقعیت هاي موجود و پراکنده که امکان بررسی و سنجش تجربی و ملاحظه عینی داشته باشند می توانند پایه نتیجه گیري هاي کلان و راهبردهاي آینده نگرانه باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید