بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


تعاریف

حسابداری: فن ثبت ، تلخیص و طبقه بندی فعالیتهای مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به پول و تفسیر نتایج حاصله از انجام بررسیها می باشد .

هزینه :هزینه عبارت است از منابع مصرف شده یا از دست داده شده در اثر عملیات واحد ، برای ایجاد درآمد و تحصیل سود .

هزینه یابی: طبقه بندی و تسهیم درست هزینه ها به منظور تعیین بهای تمام شده محصولات و خدمات و تنظیم و ارائه اطلاعات مربوطه به نحو مناسب در جهت راهنمائی مدیران برای کنترل عملیات .

اسلاید 2 :


    یک سیستم واحد حسابداری باید اطلاعات لازم برای منظورهای ذیل را تهیه و ارائه نماید .

الف: تهیه و تنظیم صورتهای مالی (تراز نامه و حساب سود و زیان)

ب: تهیه صورت حسابها و اطلاعات مربوط به بهای تمام شده .

راه انداز هزینه: راه انداز (انگیزه ، محرک ، موجد) هزینه عبارت است از هر عاملی که تغییر آن موجب بروز تغییر در کل هزینه مرتبط با فعالیت مشخص و معین شود ، مانند حجم و کیفیت مواد یا درجات متفاوت مهارت کارگران تولیدی و ...

اسلاید 3 :


هزینه استاندارد:عبارت است از پیمانه یا اندازه محاسباتی از پیش تعیین شده برای مصرف منابع در تولید.

هزینه واقعی: عبارت است از منابع مصرف شده مستند به سند ، مدرک ، صورت حساب ، حواله ، قبض و مانند اینها .

انحراف استاندارد: تفاوت بین هزینه های واقعی و هزینه های استاندارد .

انحراف نامساعد: اگر هزینه واقعی بیشتر از هزینه استاندارد باشد گوییم انحراف نامساعد است یعنی در عمل بیشتر از آن چه که انتظار می رفته از منابع استفاده شده است .

انحراف مساعد: در صورتی که هزینه واقعی کمتر از هزینه استاندارد باشد گوییم انحراف مساعد است یعنی در عمل کمتر از آن چه که پیش بینی شده بود از منابع استفاده شده است . معمولا این انحراف نشان دهنده کارائی عملیات مثبت است .

نقطه سر به سر : عبارت است از حالت تعادل بین هزینه کل و درآمد کل به نحوی که نه سود و نه زیان ایجاد شود .

اسلاید 4 :


دارائی : کلیه اموال منقول ، غیر منقول و کالاها و وجوه نقدی و حقوقی و تجاری که در اختیار شرکت قرارداد که به دو طبقه ثابت وجاری تقسیم می شود .

دارائی ثابت : عبارت است از دارائیهای که عمر مفید آنها بیشتر از یک سال و ارزش آن قابل ملاحظه بوده و در تملک شرکت باشد و دارای منافع آتی می باشد .

دارائی جاری : عبارت است از پول نقد و آن دسته از دارائیهایی که انتظار می رود در جریان یک دوره عادی عملیاتی (معمولا یک سال) به پول نقد تبدیل یا فروخته شده یا مصرف گردد .

استهلاک : کاهش تدریجی ارزش دارائی ثابت بر اثر استفاده ، فرسودگی ، عوامل طبیعی ، ناباب شدن و گذشت زمان را استهلاک گویند . (استهلاک از تاریخی محاسبه می شود که دارائی ثابت قابل استهلاک وارد بهره برداری شده باشد .)

عمر مفید : مدت زمانی که به موجب قانون ، دارائیهای ثابت شرکت بایستی مستهلک گردد .

اسلاید 5 :


دوره مالی :

عبارت است از یک بازه زمانی که معمولا یک ساله انتخاب می شود و پایان آن زمانی است که فعالیتهای شرکت به حداقل خود می رسد . در پایان آن به استناد دفاتر حسابداری ، فعالیتهای مالی انجام شده طبقه بندی و تلخیص گردیده و صورت حسابهای مالی مربوط به آن دوره تهیه شود . دوره مالی ممکن است ماهیانه ، سه ماهه ، شش ماهه و یا سالیانه باشد .

حداکثر تا چهار ماه بعد از پایان سال مالی هیات مدیره مکلف است نسخه ای از گزارشها و صورتهای مالی پایان سال مالی ، از قبیل تراز نامه و حسابهای عملکرد و سود و زیان ، پیشنهاد نحوه تقسیم سود خالص سالانه و صورت جریانات نقدی را پس از آماده شدن حداکثر تا یک ماه قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه برای رسیدگی به بازرسان تسلیم کند .

اسلاید 6 :


دفاتر قانونی از نظر مالیاتی:

   طبق قانون مالیاتهای مستقیم دفاتر قانونی از نظر مالیاتی عبارتند از:

الف: دفتر روزنامه

ب: دفتر کل

ج: دفتر دارائی

د: دفتر کپیه

  که دو دفتر آخر مدت زمانی است که دیگر تهیه و نگهداری نمی شود .

اسلاید 7 :


دفتر روزنامه:

کلیه عملیات مالی به صورت مداوم در طول دوره مالی براساس اسناد صادره در دفتر روزنامه ثبت می شود و این دفتر انواع متفاوتی دارد که دفتر مورد استفاده در شرکت برق از نوع دفاتر دو ستونی است که یکی برای ثبت اقلام بدهکار و دیگری برای ثبت اقلام بستانکار می باشد که به ترتیب تاریخ وقوع در اجزای بدهکار و بستانکار منظور می گردد .

اسلاید 8 :


مهمترین علت تهیه دفتر روزنامه را می توان در 4 دلیل عمده به شرح زیر بیان داشت:

1-     الزام قانونی

2-     کسب اطلاعات کامل هر رخداد مالی بعلت ثبت اسناد در یک جا و یک محل

3-     کسب اطلاعات از اسناد با تاریخهای مختلف بعلت رعایت ترتیب تاریخ عملیات مالی

4-     کاهش اشتباهات بعلت امکان کنترل تساوی اقلام بدهکار و بستانکار هر ثبت

اسلاید 9 :


دفتر کل و معین:

بعد از اتمام مراحل قبلی اسناد ثبت شده در دفتر روزنامه ، از آن دفتر به دفتر کل منتقل می گردد .

صفحات دفتر کل با عنوان حسابها تفکیک شده و ارقام هر سند در حساب مربوطه با ذکر شماره سند و تاریخ ثبت می شود . معمولا اسناد ثبت شده در دفتر روزنامه در پایان هر روز و یا هر چند روز یکبار (حداکثر هفته ای یک مرتبه) به حساب دفتر کل انتقال می یابد .

حسابهای دفتر کل براساس نیاز و تعداد حسابها صفحه بندی می شود . در ستون شرح دفتر کل ، شرح کوتاهی برای رقم ثبت شده نوشته می شود و با گذاشتن شماره صفحه روزنامه در ستون مخصوص دفتر کل دستیابی به دفتر روزنامه به منظور اطلاع از شرح هر سند آسان می شود . در سیستم دفاتر شرکت برق در قسمت شرح دفتر کل شماره سند قید می گردد تا در اثر ضرورت به اصل سند مراجعه شود .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید