بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

v

vگام آغازین در دین و دینداری

vهدف آفرینش انسانها

vپایه و مبنای اصولی همچون نبوت، امامت، معاد و...

vپایه و مبنای فروعی همچون نماز، روزه، حج، زکات، و...

vآسایش و آرامش بندگان در حوزه های فردی و فرافردی:

vتوحید و تحکیم حقوق اجتماعی

vایمان پروری، احسان گشایی، و شیطان طردی

vآزادی و آزادگی و رهیدن از اسارت غیر(معنای «اله» و عبودیت):

vنقش خداشناسی در پيشرفت علوم و دانشها

vتقویت ایمان و اراده در انجام کارهای بزرگ و صبر در برابر ناملایمات و سختیهای زندگی

—

اسلاید 2 :

—

— 2)هدف آفرینش: خداشناسی؛

در روایات داریم مراد از (لیعبدون) در آیه شریفه (ما خقلت الجن و الانس الا لیعبدون) یعنی (لیعرفون) یعنی جن و انس را نیافریدم جز آنکه مرا بشناسند. چرا که زندگی انسان زمانی معنا می یابد که انسان به سوی کمال و تعالی حرکت نماید و این مهم در پرتو آشنایی انسان با چشمه کمال و تعالی یعنی خداوند عالم میسر است. از رو می توان خداشناسی و توحید را از مهمترین اهداف آفرینش برشمرد.

—

اسلاید 3 :

جوهره و حیات اصول دیگر؛ از توحید

هدف و منتهای اصول دیگر؛ بسوی توحید

 

بنابراین تمام مبانی و معانی و اصول و فروع دین و حتی اخلاق و احکام بر اساس توحید است. اگر دين را به ساختماني تشبيه كنيم كه داراي در و ديوار و سقف و پنجره و شيشه و نقاشي و روكاري و زيرسازي و غيره است، بايد بگوييم: زيرسازي و زيربناي همه افكار و اخلاقيات و دستورالعملهاي

ديني خداشناسي است.

اسلاید 4 :

خطبه 149: أَمَّا َوصِيَّتِي فَاللَّهَ لَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ مُحَمَّداً (ص) فَلَا تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ أَقِيمُوا هَذَيْنِ الْعَمُودَيْنِ وَ أَوْقِدُوا هَذَيْنِ الْمِصْبَاحَيْنِ وَ خَلَاكُمْ ذَمٌّ مَا لَمْ تَشْرُدُوا؛

 امّا وصيّت من نسبت به خدا، آن كه چيزى را شريك خدا قرار ندهيد، و نسبت به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اين است كه، سنّت و شريعت او را ضايع نكنيد.

اين دو ستون محكم را بر پا داريد و اين دو چراغ را فروزان نگهداريد و تا آن زمان كه از حق منحرف نشده‏ايد، سرزنشى نخواهيد داشت. ت دشتی

اسلاید 5 :

—نساء،150: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً اولئک هم الکافرون حقا؛

همانا كسانى كه خدا و پيامبرانش را انكار مى‏كنند، و مى‏خواهند ميان خدا و رسولانش جدايى قائل شوند، و مى‏گويند: ما به برخى ايمان داريم و به برخى نداريم، و مى‏خواهند بين اين دو، راهى [جدا] بگيرند،آنان در حقيقت كافرند، و ما براى كافران عذابى خفّت‏بار آماده كرده‏ايم.

اسلاید 6 :

 * در آل یاسین خطاب به امام زمان: السلام علیک یا باب الله و دیان دینه یعنی امام معصوم باب ورود به وادی توحید است.

امام رضا(ع): شرط آرامش در قلعه توحید؛ ولایت

 (لا اله الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی) البته (به شروطها و انا من شروطها)

الأمالي، الشيخ الطوسي،ص589 

خطبه 152: همانا امامان دين، از طرف خدا، تدبير كنندگان امور مردم و كارگزاران آگاه بندگانند، كسى به بهشت نمى‏رود جز آن كه آنان را شناخته، و آنان او را بشناسند، و كسى در جهنّم سرنگون نگردد جز آن كه منكر آنان باشد و امامان دين هم وى را نپذيرند. امام باقر(ع):تنها آنکس خداوند را می شناسید و می پرستد که خدا و امامش را از میان ما اهل بیت بشناسد

اسلاید 7 :

5)آسایش و آرامش بندگان در حوزه های فردی و فرافردی:

وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ عَهْدَهُ وَ ذِمَّتَهُ أَمْناً أَفْضَاهُ بَيْنَ الْعِبَادِ بِرَحْمَتِهِ، وَ حَرِيماً يَسْكُنُونَ إِلَى مَنَعَتِهِ، وَ يَسْتَفِيضُونَ إِلَى جِوَارِهِ ؛ خداوند عهد و پيمانى كه با نام او شكل مى‏گيرد با رحمت خود مايه آسايش بندگان، و پناهگاه امنى براى پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حريم أمن آن روى بياورند. نامه 53 ت دشتی

(الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن)؛ انعام 82

یعنی پایبندی به اندیشه توحیدی و لوازم آن باعث می شود مردم با آرامش و امنیت خاصی در قلعه مستحکم الهی قرار گیرند.

(افضا) ناقص واوی و همراه با حرف اضافه (باء) به معنای رساندن و اعطا کردن(فرهنگ لاروس) اما دیگران لغویون ذیل واژه آورده اند: الفاء و ضاد و الحرف المعتل اصل صحیح یدل علی انفساح فی شیء و اتساع. ومن ذلک الفضاء: المکان الواسع. مقاییس اللغه ابن فارس و همین معنا در صحاح جوهری.

با توجه به بار معنایی فوق استنباط می شود خداوند می خواهد با پیمانهای برآمده از توحید، نوعی وسعت، فراخی و آزادگی را میان زندگی بشر بوجود آورد.

—

—

اسلاید 8 :

واژه حریم بر وزن فعیل به معنای اسم مفعولی یعنی بسیار نهی شده و بازداشت شده

فراهیدی می نویسد: وحريم الدار : ما أضيف إليها من حقوقها ومرافقها و حريم البئر : ملقى النبيثة والممشى على جانبيها ونحو ذلك وحريم النهر : ملقى طينه والممشى على حافتيه. والحريم : الذي حرم مسه فلا يدنى منه . وكانت العرب إذا حجوا ألقوا الثياب التي دخلوا بها الحرم فلا يلبسونها ما داموا في الحرم . حریم خانه یعنی محدوده ای که بر اساس حقوق و اقتضاات خانه به آن اضافه می گردد.و ...

ر.ک:كتاب العين - الخليل الفراهيدي ج 3 ص 222.

با توجه به مطالب فوق چنین بر می اید که مراد از (حریما یسکنون الی منعته) آن است که دژ توحید همانند یک منطقه ممنوعه و حفاظت شده ای است که خداوند با حکمت و قدرت خود بندگان را در آن جای داده و بدین وسیله آنها خواهند توانست زندگی امن و خوشی را داشته باشند.

روان شناسان مى گويند در زمان ما بيمارى روانى و ناراحتى روحى بيش از هر زمان ديگر است. و يكى از عوامل اين بيمارى احساس نگرانى است؛ نگرانى از حوادث آينده، نگرانى از مرگ، نگرانى از جنگ و نگرانى از فقر و شكست و... .

کارل یونگ روانکاو مشهور سوئیسی بیماری غالب بیماران خود را فقدان نگرش الهی و آسمانی به حیات و زندگی می دانست.

—

اسلاید 9 :

—

—6)توحید و تحکیم حقوق اجتماعی

—

—وَ فَضَّلَ حُرْمَةَ الْمُسْلِمِ عَلَى الْحُرَمِ كُلِّهَا وَ شَدَّ بِالْإِخْلَاصِ وَ التَّوْحِيدِ حُقُوقَ الْمُسْلِمِينَ فِي مَعَاقِدِهَا فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ إِلَّا بِالْحَق؛ خداوند احترام مسلمان را از تمام آنچه در پيشگاهش محترم است بالاتر شمرده، و حفظ حقوق مسلمانان را بوسيله اخلاص و توحيد، تضمين كرده است «مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند، مگر آن جا كه حق اقتضاء كند» ت فیض. این سخن دو پیام دارد:

—بالاترین حرمت که نباید آنرا شکست و خرد کرد، حرمت مسلمان و حقوق اوست.

—راهکار حفظ این حرمت و حقوق، توحید و اخلاص است.

—به هر روی اگر فرد اراده خدا را در تعامل با خلق بداند و به آن عمل کند، حقوق دیگران را نیز حفظ نموده است. به عبارت دیگر همیشه با بندگی و اطاعت از خالق حق مخلوق حفظ می شود اما ممکن است با طاعت مخلوق حق مخلوق حفظ نشود.

—شاید اخلاص و توحید ناظر به دو مرتبه از خداشناسی باشند که در شرح خطبه اول نهج البلاغه گذشت.

—

اسلاید 10 :

—7)توحید؛ ایمان پرور، احسان گشا، رضایت آور و دور کننده شیطان

—

—خطبه 2 وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا، مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا، نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا، وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا، فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ، وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ، وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ، وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ؛ و گواهى مى‏دهم كه جز خداى يكتاى بى شريك، معبودى نيست، شهادتى كه اخلاص آن آزموده و پاكى و خلوص آن را باور داريم و تا زنده‏ايم بر اين باور استواريم، و آن را براى صحنه‏هاى هولناك روز قيامت ذخيره مى‏كنيم، زيرا شهادت به يگانگى خدا، نشانه استوارى ايمان، باز كننده درهاى احسان، مايه خشنودى خداى رحمان، و دوركننده شيطان است.

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید