بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

نمايه گلايسمي اصطلاحي است که براي توانايي غذاها در افزايش قند خون به کار ميرود.

نحوه اندازه گيري نمايه گليسمي به اين شکل است که مقدار مشخصي از ماده غذايي مورد نظر را به فرد داده و در فواصل معين قند خون وي را اندازه ميگيرند.

سپس با مقادير به دست آمده نموداري رسم کرده و با استفاده از سطح زير منحني و مقايسه آن با سطح زير منحني غذاهاي مرجع(نان سفيد و يا گلوکز) مقدار نمايه گليسمي مربوط به آن ماده غذايي به دست مي آيد.

اسلاید 2 :

انواع مختلف غذاهاي نشاسته اي،با سرعت و ميزان متفاوت قند خون را بالا ميبرند.

نمايه يا شاخص گلايسميک، مواد غذايي مختلف را بر اساس تفاوت تاثير آنها در الگوي بالا بردن قند خون ،طبقه بندي ميکند و مقدار و سرعت افزايش ميزان قندخون بعد از خوردن آن ماده غذايي را تعيين ميکند.

اسلاید 3 :

غذاهايي که شاخص گلايسميک پايين تري دارند ،تغييرات اندکي در ميزان قند خون يا ميزان ترشح انسولين ايجاد ميکنند و بعبارتي قندخون بعد از غذا را كمتر افزايش مي‌دهند و براي سلامت بهتر هستند.

مثلاً حبوبات، غلات كامل و شير و لبنيات نسبت به بيشتر انواع نشاسته، پاسخ گلايسميك پائين تري ايجاد مي كنند (كمتر و كندتر قندخون را بالا مي برند).

اسلاید 4 :

با افزودن فيبر هاي غذايي به رژيم غذايي روزانه ميتوان رژيم با شاخص گلايسميک بالا را به

 رژيم با شاخص گلايسميک پايين تبديل کنيم.

افزودن مقادير کافي ميوه ها و سبزيجات به غذا و نيز استفاده از غلات کامل بجاي غلات تصفيه شده (مثلا استفاده از نان سبوس دار و سنگک به جاي نان سفيد) و کاهش مقدار سيب زميني مصرفي و قند هاي ساده و شيريني ها کمک کننده هستند.

اسلاید 5 :

موز

انگور

انبه

آب پرتقال

شیر

برنج

ماكاروني

كشمش سبز

کیوی

جو

نخود،لپه،عدس

غلات سبوس دار

سيب

گیلاس

 نان سنگك و بربري

انجير و توت خشك

نخود چي

ذرت تازه

هلو

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید