بخشی از مقاله

چکیده:

زمینه و هدف:امروزه بیماری های قلبی -عروقی مهم ترین عامل مرگ ومیر انسان به شمار می رود. برخی شاخص های التهابی که پیشگویی کننده بیماری قلبی و عروقی اند عبارتنداز : فیبرینوژن، سایتوکینها،CRPو مولکولهای چسبان سلولی مثل ICAM-1و مولکولهای چسبان عروقیVCAM-1و اینتگرین ها. هدف از این پژوهش این نکته را با اهمیت جلوه می دهد که بررسی شاخص های خطر ساز بیماری های قلبی و عروقی می تواند دانش مارا نسبت به کاهش بیماری قلبی و عروقی خصوصا نارسایی قلبی بالا ببرد . 20 نفر زن بیمار قلب و عروق به صورت تصادفی انتخاب شدندکه در سه ماه اخیر تحت درمان دارویی استاندارد قرار داشتند، و در شش ماه اخیر هیچگونه فعالیت منظم. نداشتند از میان انها به صورت تصادفی دو گروه متمایز تمرین هوازی و کنترل - بدون تمرین - انتخاب شده وپس از دادن راهنمایی و اطلاعات کامل در مورد پروتکل تمرین و نحوه ی پژوهش،فعالیت بدنی آغاز شد.تمرینات هوازی موجب کاهش crp,icam-1, و فیبرینوژن در گروه تجربی شد.ورزش می تواند اثرات سودمند با بهبود مارکرهای التهابی ، به ارمغان بیاورد که در سلولهای التهابی نقش مهمی دارد و در بیماران قلبی و عروقی زیاد است.

مقدمه:
بیماری قلبی و عروقی به هر وضعیت غیر طبیعی که توسط اختلال در عملکرد قلب یا رگهای خونی ایجاد می شود اشاره داردو نارسایی قلبی به اختلال در عملکرد پمپاژ قلب اشاره دارد.نارسایی قلبی یک معضل رو به گسترش در تمام جهان است و بیش از 20 میلیون نفر گرفتار آن هستند.شیوع کلی نارسایی قلبی در جمعیت کشورهای توسعه یافته 2درصد است.شیوع این بیماری با افزایش سن بالا می رود به طوری که 6تا7 درصداز افراد مسن تر از 65 سال را مبتلا مینماید.هر چند نارسایی قلبی به طور نسبی در زن ها شیوع کمتری دارد،اما حداقل نصف موارد بیماری در زن ها رخ میدهد زیرا امید به زندگی در آنها طولانی تر است.. عوامل خطر کلاسیک و سنتی بیماری قلبی و عروقی شامل فشار خون بالا ، چربی خون بالا و لیپوپروتئین، سیگار کشیدن، عدم فعالیت و دیابت به طور سنتی شاخص های بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته شده است. گزارش ها ، با این حال ، نشان می دهد که بعضی از افراداز بیماری های قلبی و عروقی ، فاقد این عواملند - برمودز,. - 2002 التهاب پاسخی فیزیولوژیکی به محرکهای گوناگون مثل عفونت،جراحی های بافتی و ترومای بدن است ،که با تجمع لکوسیتها در جایگاه های عفونت ،اتساع عروق افزایش نفوذپذیری همراه می باشد و معمولا یک پاسخ عمومی و با تغییر در پروتئین های پلاسما مشخص می شود - سهیلی . - 1388,پیش بینی دقیق از خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی - CAD - نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت آن دارد - گرینگ,. - 1993بنابراین محققان به طور مداوم به دنبال عوامل پیش بینی کننده خطر بیماری قلبی و عروقی با دقت و حساسیت بیشترند . برخی شاخص های التهابی که پیشگویی کننده بیماری قلبی و عروقی اند عبارتنداز : فیبرینوژن، سیتوکینها،CRPو مولکولهای چسبان سلولی مثل ICAM-1و مولکولهای چسبان عروقیVCAM-1و اینتگرین ها. برای این منظور بسیاری از محققان VCAM - 1 به عنوان یکی از عوامل جدید التهاب پیش

بینی بیماری های قلبی عروقی ، به ویژه آترواسکلروز دانسته اند. ICAM-1 نقش مهمی در جنبش لکوسیتی و چسبندگی دراندوتلیال دارد و التهاب، مولکول ها را افزایش می دهد - گرینگ,ICAM-1 . - 1993 در ایجاد پلاک های ارترواسکلروتیک فعال و در سلولهای آندوتلیال و عضله صاف بیان میشود - بنیامین - 2005, صدمات عروقی موجب افزایش حساسیت مولکولهای چسیان میشود - ادامپولوس,,2001کریسته . - 2002, در مراحل اولیه بیماری قلبی و عروقی پروسه التهابی شکل گرفته که چسبندگی مونوسیت ها به اندوتلیال از طریق مولکول چسبان داخل عروقی ومولکول چسبان داخل سلولی VCAM-1 - ، - ICAM-1 و E-selectin انجام گرفته و با تغییر شکل مونوسیت ها به ماکروفاژها و سلولهای اسفنجی کف آلود و پلاک ایجاد میشود - گیمبرون, - 2000بسیاری از محققان بر این باورند که وقتی سطح مولکول چسبندگی محلول افزایش می یابد با افزایش خطر ابتلا به سکته در افراد سالم و بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر - - CAD همراه است - مالیک,. - 2001پس افزایش مولکولهای چسبان که در سطح اندو تلیال سلولها وجود دارد موجب ایجاد التهاب در دیواره سلولی میشود. CRPیکی دیگر از شاخص های التهابی پیشگویی کننده بیماری قلبی و عروقی است و افزایش آن باعث افزایش دو تا 5 برابری خطر بیماری قلبی و عروقی میشود. CRPپروتئین فاز حاد است که توسط کبد در پاسخ به سایتوکاینهای التهابی مثلil-6 ترشح میشود ومشارکت در پیشرفت ارترواسکلروز از طریق icam,vcam1و میانجی مونوسیت کموستاتیک دارد - پاسکری . - 2001,فیبرینوژن یکی دیگر از عوامل التهابی می باشد که توسط کبد ساخته میشودو سطح خونی آن در شرایط حاملگی و التهاب افزایش می یابد.در اثر تمرینات شدید و بلند مدت برخی از بافت های درگیر از جمله مویرگ های مولتی دچار آسیب و پارگی می شوندکه این آسیب باعث افزایش فیبرینوژن به فیبرین و در نتیجه باعث افزایش غلضت پلاسمایی فیبرینوزن میشود.پس CRP سرم و فیبرینوژن پلاسما هستند که جزء واکنش دهنده های مرحله حاد محسوب - CRP - C- واکنش دهنده در بین افراد به ظاهر سالم، به طور بالقوه با افزایش خطر CRP می شوند. افزایش شاخص های التهابی به ویژه 2 تا 5 برابر ، CRPبیماری های قلبی - عروقی همراه است . - امیری, - 2011 به طوری که افزایش مقادیر این شاخص ها به ویژه برابر خطر حوادث قلبی - عروقی را افزایش می دهد . فیبرینوژن قادر به جابجایی و تکثیر سلول عضلانی صاف بوده و احتمالا همانند اینترلوکین 6 در تشکیل پلاک آتروسکلروزیس موثر است. اینترلوکین 6 نیز با افزایش دادن به بروز واکنش های التهابی CRP سنتز فیبرینوژن و می انجامد .

شاخص های التهابی بوسیله انجام فعالیت های ورزشی احتمالا کاهش می یابدکاهش انرژی دریافتی و افزایش فعالیت بدنی باعث کاهش التهاب عمومی میشود . جالب است بدانیم که امروزه ورزش متوسط تا شدید به عنوان پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی بلکه بعنوان بخش اصلی در درمان پس از انفارکتوس میوکارد و عمل جراحی قلب کاربرد دارد - مقرنسی،. - 1388 ورزش می تواند اثرات سودمند با بهبود مارکرهای التهابی VCAM - 1، به ارمغان بیاورد که در سلولهای التهابی نقش مهمی دارد و در بیماران قلبی و عروقی زیاد است - تونستال,. - 1997 ورزش اثر مثبت برمولکولهای چسبان دارد ، پس از دو هفته تمرین این مولکولها در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کاهش می یابد - تونستال, - 1997و مطالعات انجام گرفته ارتباط معکوس بین عوامل التهابی و میزان فعالیت بدنی مردان و زنان را نشان می دهد - مارش,. - 2005هر چند که ثابت شده است که ورزش می تواند کاهش التهاب رابهمراه داشته باشد. مطالعات بیشتری باید برای پیدا کردن مکانیسم این کاهش ، شدت و مدت زمان فعالیت فیزیکی که بیشتر باعث کاهش التهاب می شود انجام گیرد. با وجود تناقض و محدودیت های موجود در برخی از پژوهش ها باید بدنبال تعیین فعالیت ورزشی هوازی منظم با شدت مناسب و مدت مشخص بین افراد جامعه برای ارائه الگوی مناسب جهت بهبود و حفظ سلامت آنها باشیم . با توجه به شواهد و تحقیقات انجام شده در سراسر دنیا و با توجه به این که کشور ما در زمره کشورهایی است که بروز بیماری قلبی عروقی در آن زیاد است این نیاز احساس شد که این پژوهش با توجه به اینکه تمامی پژوهش های صورت گرفته در ایران تنها تاثیر ورزش را بر روی جامعه سالم انجام می دهد این پژوهش تمرین هوازی را در زنان بیمار قلبی رابررسی می کند. هدف از این پژوهش این نکته را با اهمیت جلوه میدهد که بررسی شاخص های خطر ساز بیماریهای قلبی و عروقی می تواند دانش مارا نسبت به کاهش بیماری قلبی و عروقی خصوصا نارسایی قلبی بالا ببرد تا با آگاهی از آن فرد بداند در کدام مرحله بیماری قلبی و عروقی قرار دارد و چه باید کند.

مواد و روش ها:

پس از مراجعه به مطب خصوصی پزشک متخصص به مدت دو ماه حدود 60 نفرافرادواجد شرایط آمادگی خودرابرای شرکت در این تحقیق اعلام کردتد که 20 نفر افراد به صورت تصادفی انتخاب شدندکه این افراد غیر ورزشکار بوده و در سه ماه اخیر تحت درمان دارویی استاندارد قرار داشتند،همینطور این افراد در شش ماه اخیر هیچگونه فعالیت منظم نداشتندو نارسایی قلبی انهاکلاس یک تا سه میباشد.از میان انها به صورت تصادفی دو گروه متمایز تمرین استقامتی و کنترل - بدون تمرین - انتخاب شده وپس از دادن راهنمایی و اطلاعات کامل در مورد پروتکل تمرین و نحوه ی پژوهش،فعالیت بدنی آغاز خواهد شد.

یافته ها:
بحث و نتیجه گیری:

نتایج پژوهش نشان داد که فیبرینوژن ICAM-1 ,CRP,در گروه تجربی کاهش یافت که با نتایج حامدی نیا و همکاران - - 1386 در پژوهشی تحت عنوان تاثیر تمرینات استقامتی و مقاومتی بر مولکولهای چسبان محلول در گردش خون مردان نسبتا چاق و سالم پرداختند که 24مرد چاق برای این منظور انتخاب شده ودر سه گروه تقسیم شدندکه تمرینات استقامتی و مقاومتی 13 هفته ای نشان داد که ICAM1با تمرینات استقامتی کاهش 17.6%و در تمرینات مقاومتی کاهش 26.7 درصددر مردان داشت درمجموع نتیجه می گیریم که هردو نوع تمرین این مولکولهای چسبان را کاهش می دهد.
سهیلی و همکاران - 1387 - اثر 8 هفته تمرین استقامتی بر شاخص های التهابی قلبی و عروقی مردان سالم رابررسی کرده که تمرینات استقامتی باعث کاهش CRPشد. سهیلی و همکاران - - 1387به بررسی اثر تمرینات استقامتی برشاخص های التهابی پیش بینی بیماری های قلبی-عروقی درمردان مسن پرداخت.نتایج این پژوهش نشان داد که تمرین استقامتی به مدت 8هفته سبب کاهش معنی دارCRPوفیبرینوژن در مردان مسن میشود. ضابط و همکاران - - 1388 برروی 18 مرد چاق تمرینات هوازی 16 هفته ای رابررسی کردند که باعث کاهش مولکولهای چسبان ICAM-1,VCAM-1 شد. رحیمی - 1389 - در پژوهشی دو روش تمرینی ایروبیک و مقاومتی بر تغییر سطح مولکولهای چسبان رادر زنان میانسال بررسی کرد که ICAM-1پس از 12 هفته تمرین در هردونوع تمرین در این زنان کاهش یافت. سوری و همکاران - - 1389دو روش تمرینی کم و پرشدت استقامتی رابر مردان چاق کم تحرک بررسی کرد و تغییرات مولکولهای چسبانICAM-1را بررسی که تمرینات 4 ماه بود و یک گروه از افراد با شدت 40تا 45 درصد و گروه دیگر با شدت 80 تا 85 درصد تمرین کردند که آزمودنی هایی که با شدت بیشتری تمرین کردند کاهش معناداری در ICAM-1داشتند اما در گروه دیگر تغییری نداشت. جهانگرد و همکارانش - - 1388 کاهش غلظت فیبرینوژن پلاسما را بعد از ده جلسه تمرین هوازی با دوچرخه ثابت در زنان یائسه گزارش کردند. وی کاهش چربی را بعد از ده جلسه تمرین هوازی عامل کاهش فیبرینوژن عنوان کرد. همچنین گزارش کردند ارتباط معنادار معکوسی بین مقادیر فیبرینوژن پلاسما و سطح آمادگی جسمانی افراد وجود دارد، که ارتباط مطلوب بین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید