بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف: عبارت است از  مطالعه اقدامات و کنشهای متقابل(Inte Action) دولتها(به عنوان واحدهای رسمی مورد مطالعه) در قبال یکدیگر. در حقیقت در مطالعه سیاست بین الملل رفتارها و کارکردهای بین المللی تا آنجا مورد نظر قرار می گیرند که به گونه ای از طریق دولتها صورت پذیرد.

اسلاید 2 :

روابط بین الملل

تعریف: عبارت است از مجموعه اقدامات و کنشهای متقابل کلیه واحدها و بازیگران اعم از واحدهای حکومتی و نیز نهادهای غیردولتی و نیز روابط میان ملتها در کنار روابط میان دولتها. در نتیجه روابط بین الملل حوزه وسیع تری از کارکردهای رسمی دولتی و حکومتی در نظام بین المللی را به نمایش میگذارد.

نکته: هر چند فرض بر این است که دولت به نمایندگی از سوی ملتها اقدام به کنشهای سیاسی در قبال یکدیگر مانند برقراری روابط دیپلماتیک، قطع روابط سیاسی، جنگ و ... دست می زنند اما در عمل نمیتوان مدعی شد که دولتها واقعا به نمایندگی از ملتهای خود تصمیم میگرند و آن را به اجرا میگذارند.

اسلاید 3 :

سیاست خارجی(Fo eign Policy)

تعریف: عبارت است از یک استراتژی یا یک رشته کنش(Action) از پیش طراحی شده توسط تصمیم گیرندگان حکومتی در قبال یک یا چند واحد سیاسی(حکومتی)  دیگر با هدف دستیابی به اهداف معین و در چارچوب منافع ملی و در محیط بین المللی.

اسلاید 4 :

اشتراک و تفاوت میان سیاست خارجی، سیاست بین الملل و روابط بین الملل:

-سیاست خارجی و سیاست بین الملل:

  1. نقطه اشتراک: هر دو مربوط به رفتارهای انجام شده توسط واحدهای سیاسی و حکومتی(رسمی) است و نه غیردولتی.
  2. نقطه تفاوت: در سیاست بین الملل با اندرکنش(Inte -Action) دولتها در قبال یکدیگر سروکار داریم اما در سیاست خارجی با کنش(رفتار یک دولت) در قبال یکدیگر

اسلاید 5 :

سیاست خارجی و روابط بین الملل

  1. نقطه تفاوت:

تفاوت اول: سیاست خارجی به رفتارهای انجام شده در سطح رسمی-حکومتی بر میگردد اما روابط بین الملل هر دوگونه رفتار حکومتی و غیرحکومتی را در بر میگردد.

تفاوت دوم : سیاست خارجی به کنش یک واحد در قبال سایر واحدها می پردازد اما در روابط بین الملل با اندرکنش سروکار داریم.

  1. نقطه اشتراک:

سیاست خارجی بخشی از روابط بین الملل به شمار می رود.

اسلاید 6 :

سیاست بین الملل و روابط بین الملل

شباهت:

هر دو به اندرکنش(کنش و واکنش) میان بازیگران در عرصه بین المللی می پردازند.( بر خلاف سیاست خارجی که فقط به کنش می پردازد).

تفاوت:

سیاست بین الملل به اندرکنش واحدهای سیاسی رسمی حکومتی(دولتها) در نظام بین الملل می پردازد اما روابط بین الملل این اندرکنش را هم میان واحدهای سیاسی رسمی و هم واحدهای غیررسمی مورد توجه قرار می دهد.

اسلاید 7 :

سیاست خارجی و روابط بین الملل

-تفاوت:

  1. سیاست خارجی به رفتارهای انجام شده در سطح رسمی-حکومتی بر میگردد اما روابط بین الملل هر دوگونه رفتار حکومتی و غیرحکومتی را در بر میگردد.

2.سیاست خارجی به کنش یک واحد در قبال سایر واحدها می پردازد اما در روابط بین الملل با اندرکنش سروکار داریم.

-اشتراک: سیاست خارجی بخشی از روابط بین الملل به شمار می رود.(رابطه عموم و خصوص مطلق)

اسلاید 8 :

مشکلات موجود در مسیر نظریه‌پردازی در روابط بین‌الملل

اسلاید 9 :

مشکل اول: توسعه‌نیافتگی نظریه‌پردازی در روابط بین‌الملل

مشکل دوم: سیاست‌زدگی رشته روابط بین‌الملل

مشکل سوم: ناهمگونی نظام یا جامعه بین‌المللی

مشکل چهارم: تعدد متغیرها و معمای دقت/جامعیت در نظریه‌پردازی

اسلاید 10 :

کارکردهای سه‌گانه هر تئوری

õتئوری‌پردازی برای هر علم یک فرایند ضروری و اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود که هدف نهایی از آن طبق دیدگاه دیوید سینگر، سه چیز است:

ارائه یک مدل برای توصیف(desc iption) یک پدیده در درجه اول؛

تبیین(explanation)آن در درجه دوم؛

همچنین ارائه پیش‌بینیp ediction))و تجویز راه‌کارها و راه‌حل‌ها در خصوص شرایط تکرار یک موضوع خوشایند(همکاری، صلح و ...)یا جلوگیری از تکرار یک موضوع نامطلوب(نزاع، تنش، بحران، جنگ و ...)در آینده

‡به طور خلاصه، یک تئوری موفق و علمی ضمن شناسایی و توصیف دقیق یک واقعه و نیز ضمن برقرار کردن یک رابطه دقیق و معنادار میان متغیرهای دخیل در آن واقعه(متغیرهای مستقل، واسطه،کنترل، تعدیل‌کننده، مزاحم و وابسته)، می‌کوشد آینده یک پدیده خوشایند(صلح، امنیت، رفاه و....)یا ناخوشایند(ناامنی و جنگ، فقر و...)را پیش‌بینی کرده و راه‌حل‌هایی را برای تکرار خوشایندها و جلوگیری از تکرار ناخوشایندها ارائه دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید