بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 جایگاه سازمان و شرکت در سلسله مراتب ICT حاکمیت و نحوه ارتباط آن با مخاطبین

 نقش آفرینان عمومی عرصه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین

 سلسله مراتب زیرساختهای ICT سازمان تامين اجتماعی و شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامين

 سلسله مراتب زیرساختهای بانکهای اطلاعاتی سازمان تامين اجتماعی و شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامین

 گستره فعالیتی منظومه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین

 حجم و تنوع مبادله اطلاعات در منظومه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین

 نقش آفرینان اختصاصی عرصه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامين

 پیشینه  کلی اتوماسیون سازمان تامين اجتماعی

 سیر تطور نرم افزاری ICT سازمان تامين اجتماعی

 برآورد حجم و مقیاس ICT سازمان تامين اجتماعی

 مختصات کلی شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامین

 مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعی

 سوالات و مفروضات اساسی پیش روی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین

 سخن پایانی

اسلاید 2 :

e.Government

دولت الکترونیک

e.Business

تجارت الکترونیک

e.Health

سلامت الکترونیک

e.Banking

بانکداری الکترونیک

e.People

منابع انسانی الکترونیک

سيستم ICT سازمان تامين اجتماعی درشرایط حاضر که کشور فاقد زیرساختهای ICT مورد نياز است بايستی رأسا به طراحی ساخت و پیاده سازی برنامه هايی شود که می بايست مصروف کننده آنها می بود.

اسلاید 3 :

اتباع خارجی که در ایران شاغل بوده یا هستند
(بیمه شده/ مستمری بگیر) و بموجب مقاوله نامه ها و یا به اقتضای کاردرایران ، مشمول بیمه تامین اجتماعی بوده یا می شوند

- قریب به 1000 موجودیت سازمانی درسطـح کشور (ستادی ، استانی و اجرایی) در سه شبکه بيمه ای
(31 اداره کل و488 شعبه)، درمانی (31 مدیریت درمان ،31 دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی ، 77 بیمارستان و 280 درمانگاه)، با حدود 52000 نفر پرسنل سازمانی و سرمایه گذاری (12 شرکت و موسسه نسل اول و نزدیک به 180 شرکت نسل دوم و بعد)

- در ستاد مرکزی سازمان 7 معاونت و نزدیک به40 اداره کل،  دفتر و موجودیت سازمانی و چند شرکت و موسسه فعال و مرتبط با امور ICT سازمان میباشند

-صندوق بیمه ملی بعنوان زیرساخت فعالیت سایر صندوقهای فعال در سطح همگانی و مکمل، در حال حاضر وجود ندارد

- نقل و انتقال بین صندوقها به صورت اختیاری یا اجباری (تغییر شغل یا تغییر ساختار و مالکیت بنگاهها) بایستی مدنظر باشد

پیوستن به WTO ، تقویت و گسترش سرمایه گذاری خارجی ، تحرک دیپلماسی و پذیرش مقاوله نامه های کار بین ایران و کشورهای دیگر و ... ، باعث بسط این دامنه فعالیتی
می شود

بیمه شدگان (ومستمری بگیران) ایرانی شاغل و یا ساکن در خارج از کشور (بعضا افراد تحت تکفل آنها در ایران سکنا دارند)

اسلاید 4 :

 سازمان تامین اجتماعی بنا به ضرورت کاری و حجم اطلاعاتی و نیاز به محاسبات احتمالی از اولین ارگانهایی است که به استفاده از کامپیوتر و روش های مکانیزه درکشور روی آورده است. سوابق مکانیزاسیون سازمان به سال 1346 بر میگردد که اولین سری کامپیوتر وارد ایران گردید و سازمان با ایجاد سایت کامپیوتری در مرکز (Mainfram) بر اساس تکنولوژی روز و با همکاری شرکت EDSآمریکایی به پیاده سازی سیستم های مرکزی مبادرت نمود. در این مرحله که تا سال 1376 ادامه پیدا نموده است. داده های تولیدی حاصل از عملیات دستی درواحدهای اجرائی ( شعب ) توسط فرمهای خاصی به مرکز منتقل و وارد کامپیوتر ميگرديد و لیست های کنترلی جهت واحدهای اجرائی ارسال می شد. نظر به اینکه اطلاعات کامپیوتر به علت پروسه طولانی جمع آوری بروز نبوده و مكانيزاسيون در روند اجرائی تاثیر نداشت لذا اطلاعات از صحت کافی برخوردار نبوده و بدلیل افزایش کار در واحدهای اجرائی نتایج مثبتی از مکانیزاسیون در واحدهای اجرائی ایجاد ننمود. بانكهاي اطلاعاتي ايجاد شده که در حال حاضر استفاده چندانی از آنها به عمل نمی آيد ، شامل هويتي بيمه شدگان سوابق مستمري بگيران بيمه بيكاري دفترچه درماني و تلفيق مالي ميباشد.

اسلاید 5 :

 از سال 1370 با ایجاد تحول در تکنولوژی کامپیوتر و ورود کامپیوترهای شخصی، تفکر استفاده از کامپیوتر در واحدهای اجرائی قوت گرفت و براساس آن طرح جامع اتوماسیون سازمان تامين اجتماعی که بر پیاده سازی سیستم به روش غیرمتمرکز تاکید می نمود از تصویب شورای عالی تامین اجتماعی گذشت و جهت اجرا شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین تاسیس گردید.

 طرح جامع اتوماسیون تامين اجتماعی با روش نمونه سازی (Prototype)و با سیاست استفاده از کامپیوتر در مبادی ورودی اطلاعات ( شعب و مراکز درمانی ) و با عنایت به محدودیت های ابزاری و متخصصین دهه هفتاد با استفاده از زبان برنامه نویسی و پایگاه اطلاعاتی Foxpro و Paradox  بصورت پايلوت اجرا گردید. كه در نهايت كليه سيستم هاي شعب و مراكز درماني تحت پایگاه اطلاعاتی Foxproبه تدريج از سال 1376 لغايت سال 1380 پياده سازي گرديد.

و هم اكنون بيش از نود درصد عمليات شعب و مراكز درماني و دفاتر اسناد پزشكي توسط بیش از80 سيستم مكانيزه اصلی و فرعی شامل سيستم هاي بيمه اي ، درماني و مالي اداري صورت ميپذيرد. گستره جغرافيايي سازمان و پيچيدگي سيستم ها و لزوم انجام تغييرات مكرر اتوماسيون سازمان تامين اجتماعي را در رده بزرگترين پروژه هاي اتوماسيون كشوري قرار داده است.

تغييرات در سيستم های نرم افزاری سازمان ، ناشي از سياست هاي دولت و مجلس ، لزوم بهينه سازی و بازنگري سيستم هاي جاري براساس فناوری نوین ، ارائه سرويس هاي جديد و تحت پوشش قرار دادن اقشار جديد مي باشد. لذا سيستم مكانيزه سازمان تامين اجتماعی همواره در حالت توسعه و ارتقاء قرار داشته و دارد. از طرفي با پيشرفت تكنولوژي در صنعت IT و امكانپذير شدن پياده سازي شبكه اطلاعاتي يكپارچه كه در آن تبادل اطلاعات ستادي و واحدهاي اجرائي و حتي الامكان مخاطبين از طريق سيستم هاي مكانيزه و به صورت  Onlineانجام شود لزوم تغيير سكوي نرم افزاري اجتناب ناپذير نموده است .

اسلاید 6 :

پياده سازي فاز يكنرم افزاری سازمان تامين اجتماعی با استفاده از پايگاه اطلاعاتي foxpro تحت سيستم عامل DOSوNOVELL  انجام پذيرفته است. اين سکوی نرم افزاری داراي نقاط ضعف زير ميباشند :

ضریب ایمنی پائین داده ها ( به طور مثال با خاموش کردن ناگهانی کامپیوتر و یا قطع و وصل برق در هنگام نوشتن و یا خواندن اطلاعات توسط سیستم اطلاعات از بین رفته یا خراب و بهم ریخته می شود. )

 ضریب ایمنی پائین سیستم ( به طور مثال کاربران خبره تر می توانند خارج از محیط نرم افزار به تغییر اطلاعات پرداخته و سوء استفاده نمایند.)

 سرعت پائین در دسترسی به اطلاعات با افزایش داده ها.

 عدم توانایی در نگهداری حجم زیاد اطلاعات.

 عدم توانائی در سرویس دهی به تعداد کاربر زیاد

 عدم توانایی در کنترل همزمانی سیستم هنگام استفاده در شبکه .

 عدم توانايي درکنترل صحت اطلاعات توسط بانك اطلاعاتي.

 عدم امکان مديريت در شبكه WAN

با توجه به مضایق و محدودیتهای سکوی نرم افزاری قدیم و براساس مصوبات سازمان تامين اجتماعی مقرر گردید شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامين ضمن پشتيباني نرم افزار و توسعه وارتقا سيستم هاي تحت foxpro مطابق با آخرين دستورالعمل های صادره ، نسبت به مهندسي مجدد و تغيير سکوی نرم افزاری اقدام و تفکر استفاده از پایگاه اطلاعاتی مطمئن را مد نظر داشته باشدو در همین راستا در در سال 76 با انجام مطالعه و مقایسه تطبیقی بین چند بانک اطلاعاتی مطرح درآن زمان شامل Informix , DB2 , Oracle و Supra  وADABASانجام پذیرفت که به انتخاب Oracleاز سوی سازمان و شرکت منجر شد ولیکن بدلیل اينكه تمام توان بخش فنی به پیاده سازی و مکانیزه نمودن روش دستی تحت foxproو نیز پاسخگویی به اولويت های سازمان تامين اجتماعی نظیر طرح ساماندهی سوابق ، سخت و زيان آور و ... معطوف بود . موضوع مهندسی مجدد بصورت سيستم ها جدی و با تاخیر ، از سال 1381 در دستور کار قرار گرفت. و هم اكنون در بخش بيمه اي  و مالي و اداري سيستم هاي بيمه ای پس از آزمايش در چهار شعبه 27 ، 21 ، 6 تهران و 3 قم آماده گسترش به ساير شعب ميباشد و  در بخش درمان نیز سيستم دفاتر اسناد پزشكي تحت سکوی نرم افزاری جديد در كليه دفاتر اسناد پزشکی نصب و مورد بهره برداري قرار دارد.

اسلاید 7 :

 با عنايت به ضعف هاي سکوی نرم افزاری قدیم سازمان ، جهت جايگزيني بانك اطلاعاتي ، از بين مدیریت بانکهای اطلاعاتی رابطه اي ( RDBMS)كه معروف ترین آنها بانکهای اطلاعاتی عبارتند از Oracle , DB2 , Informix , Sql Server از سوی سازمان و شرکت مديريت بانك اطلاعاتي Oracleكه داراي مزاياي زير ميباشد انتخاب گرديده است:

 امکان کنترل صحت اطلاعات توسط سیستم به صورت اتوماتیک (بانک اطلاعاتی به طور خودکار و هوشمند از ورود اطلاعات غیر معتبر جلوگیری می نماید ).

 ضریب ایمنی بالای سیستم ( از طريق سيستم عدم از بین رفتن اطلاعات تضمین شده و احتمال بهم ریختگی و خرابی اطلاعات وجود ندارد)

 ضریب امنیتی بالای سیستم ( تضمین عدم دسترسی غیر مجاز کاربران به اطلاعات ، Oracle جهت حفاظت سیستم دارای 14 لایه امنیتی می باشد. این در حالی است که SqlServe شرکت Microsoft دارای یک لایه امنیتی می باشد).

 سرعت بالا در دسترسی به اطلاعات درحجم انبوه شبکه های وسیع و پراکنده.

 توانایی نگهداری حجم انبوه اطلاعات ( برای مثال Oracle امکان نگهداری سه بیلیون Tablespace و هر Tablespace قابلیت نگهداری 1022 فایل و هر فایل قابلیت نگهد اری 102 جدول را دارا می باشد. ضمناً هر جدول می تواند دارای هزار ستون و تعداد سطرهای نامحدود باشد).

 توانایی سرویس دهی به تعداد زیادی کاربر همزمان بدون کاهش محسوس زمان پاسخگویی سیستم ( با داشتن سخت افزار و شبکه مناسب و با استفاده از این بانک اطلاعاتی ، می توان تا بیش از بیست هزار کاربر همزمان را سرویس دهی نمود.)

 امکان کنترل همزمانی در سیستم شبکه.

 امکان تعریف سیستم جهت انجام اتوماتیک عملیات پشتیبان گیری از اطلاعات ( مثلاً می توان سیستم را طوری برنامه ریزی نمود که راس یک ساعت به طور روزانه ، هفتگی ، ماهانه و یا در تاریخ مشخص اقدام به پشتیبان گیری از اطلاعات نماید.)

 امکان آرشیو نمودن Online اطلاعات ( سيستم می تواند به محض وارد شدن اطلاعات جدید یا تغییر ، اطلاعات جدید یا تغییر کرده رادر محل دیگری مانند دیسکهای نوری نیز ذخیره نمایدتا در صورت خرابی سخت افزار و شبکه ، کلیه اطلاعات قابل بازیابی باشد.)

 با استفاده از ابزار Recovery Managerسيستم ، امکان بازیابی سریع و راحت اطلاعات وجود دارد.

 ابزار EnterPrise Managerسيستم ، امکان کنترل و مدیریت بانک اطلاعاتی را به طور ساده و Visual می دهد.

 امکان مدیریت و کنترل سیستم به صورت راه دور (Remote Accsess)نیز در سيستم وجود دارد (کاربران می توانند از محلهای دیگر با استفاده از خطوط تلفن به سیستم وصل شده و در صورت داشتن مجوز به کنترل و مدیریت بانک اطلاعاتی بپردازند).

          با توجه به مقیاس ملی عملیات ، گستردگی و پراکندگی واحدهای اجرایی، تنوع و تعدد خدمات و مزایای قانونی ، تغییرات متعدد و پربسامد قوانین و مقررات ، لزوم ارتباط همزمان و پاسخگویی به موقع در هر محل و سایر مختصات و الزامات مدیریتی سازمان تامين اجتماعی و حجم تبادلات اطلاعاتی و میزان پاسخگویی به مخاطبین استفاده از  “مديريت بانکهای اطلاعاتی رابطه ای “ بزرگ ضروری است و بطور كلي جهت استفاده از هر مديريت پايگاه هاي اطلاعاتي بزرگ محدوديت هايي وجود دارد كه عمده ترين آن مربوط به نحوه تهيه و خريد مجوز استفاده از اين نرم افزار ها ميباشد. و نظر به اينكه اكثر شركت های توليد كننده سيستم های موصوف امريكايي ميباشند ، لذا محدوديت فوق در بين سیستمهای مزبور مشترك ميباشد و متاسفانه کشور فاقد سيستم بومی شده و حتی فاقد استاندارد ICT مصوب و معینی می باشد.

اسلاید 8 :

2- تعداد شبکه های راه اندازی شده :          

         - تعداد شبکه های محلی راه اندازی شده                        853 واحد

         - تعداد شبکه هایWan راه اندازی شده                        198 واحد

3- تعداد سخت افزار داده شده تا کنون :         

         - تعداد ایستگاه کاری داده شده                                    24000  دستگاه 

         - تعداد چاپگر داده شده                                            13000  دستگاه

         - تعداد UPS داده شده                                             4200     دستگاه

         - تعداد سرور نهایی داده شده ( Compaq,HP )                 280      دستگاه

          ( بقیه سرورها ازانواع معمولی میباشند که قطعا“ باید جایگزین گردند )

4- حجم اطلاعات تولیدی مورد پشتیبانی ( سالانه )           

   1-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه دربخش سیستمهای بیمه ای                  720000000   رکورد

   2-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه دربخش درمان مستقیم                        328000000   رکورد          

   3-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه دربخش درمان غیر مستقیم                  1200000000  رکورد 

   4-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه درسیستم های اداری و مالی و پشتیبانی    200000000    رکورد

اسلاید 9 :

-شرکت درحال حاضر دارای گواهینامه استاندارد کیفیت ( 2000- 9001 - ISO) می باشد.

- شرکت طی سالهای 77 تاکنون دارای رتبه يک رقمی شرکتهای انفورماتیک کشور بوده و درحال حاضر در رتبه 4 قرارداد (مرجع رتبه بندی شورایعالی انفورماتیک کشور)

- شرکت از سال 1378 صلاحیت فنی و مجوز تولید کامپیوتر تا 5000 دستگاه را از وزارت صنایع اخذ نموده است

- شرکت درحال اخذ صلاحیت فنی و رتبه بندی شرکتهای مشاور از سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور است

- شرکت تلاش خود را برای عضویت و حضور فعال و موثر در انجمن ها و تشکل های صنفی مرتبط با امور انفورماتیک کشور آغاز نموده است ( انجمن صنفی رایانه ای کشور و ... )

- شرکت همانند سایر شرکتهای انفورماتیکی کشور ، سهامدار شرکت تحقیقات انفورماتیک کشور می باشد.

- شرکت در حال حاضر دارایی 187 نفر پرسنل می باشد که ترکیب تحصیلی آنان عبارتست از 1 نفر دکترا، 13 نفر
فوق لیسانس، 96 نفر لیسانس ، 18 نفر فوق دیپلم ، 39 نفر دیپلم و 13 نفر سیکل و 7 نفر ابتدایی ) که به صورت رسمی ، قراردادی و شرکت فعالیت می نما
يند.

- شرکت در حال بررسی و امکان سنجی ايجاد هم افزایی از طريق شرکت لاله کامپیوتر ( تهاتری شده با بدهی دولت )
می باشد.

اسلاید 10 :

تقریباً تمامی دستگاهها و شرکتهای دولتی دارای قانون، ساختار وماهیت مدیریت هزينه هستند یعنی منابع خود را از محل بودجه عمومی، اعتبارات دولتی و پول انفال و نفت توسط خزانه دریافت و در بهترین حالت آنرا مناسب خرج می کنند. ولی سازمان تامین اجتماعی دارای قانون، ساختار و ماهیت مدیریت درآمد هزينه است و صعوبت ، پیچیدگی و حجم اتوماسیون آن دو برابر دستگاههای مشابه است.

حجم و پیچیدگی اتوماسیون سازمان تامین اجتماعی نسبت به سایر دستگاههای دولتی، مضاعف است.

ـ سازمان ثبت احوال در طول عمر یک انسان فقط پنج واقعه (تولد، ازدواج، تولد فرزند، طلاقو فوت) را ثبت می کند. ولی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان اصلی و تبعی،مستمری بگیران و کارفرمایان ، در هر ماه حداقل یک تبادل یا تعامل اطلاعاتی دارد و بایستی آنها را ثبت و پردازش نماید و پاسخگو باشد.

ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، اداره گذرنامه ، اداره گواهینامه رانندگی و نظایر آننیز، بلحاظ نوع و ماهیت کار و بویژه بسامد مراجعات مخاطبین، قابل مقایسه با سازمانتامین اجتماعی نیستند.

حجم تعاملات و بسامد تبادلات اطلاعات و پردازش آنها در سیستم نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی بسیار بالاست.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید