بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
انسانشناسى مجموعهای معرفتى است كه به بررسى بُعد يا ابعادى از وجود انسانها يا گروهی خاص از آنها مىپردازد.
اقسام انسانشناسی به لحاظ تنوع روش
انسانشناسى تجربى
انسانشناسى عرفانى
انسانشناسى فلسفى
انسانشناسى دينى
اقسام انسانشناسی به لحاظ تنوع نگرش
انسانشناسی خُرد (جزءنگر): به بررسی بُعدی خاص از انسان یا گروهی ویژه از انسانها میپردازد.
انسان شناسی کلان (کلنگر): ابعاد مختلف و مشترک میان انسانها را میکاود.
اسلاید 2 :
Anthropology به اموري چون زبان، شخصيت، خويشاوندي، هنر، بيماري، اقتصاد، ساختمان بدن و رنگ پوست انسان ميپردازد.
هيچ وقت در عرصه تاريخ ... انسان آنقدر براى خود مسئله نبوده كه امروز هست ... علوم تخصصى كه پيوسته تعدادشان رو به افزايش است و با مسائل انسان سر و كار دارند، بيشتر پنهانگر ذات انسان در پرده حجاباند تا روشنگر آن. (ماکس شلر)
مباحث کلان انسانشناسی، همچون وجود روح و جاودانگی آن، و مختار بودن آدمی، به پرسشهایی بنیادیتر درباره انسان پاسخ میگویند.
نتایج مباحث کلان انسانشناسی
معنایابی زندگی
تشخیص نظامهای اجتماعی معقول
تبیین برخی از مبانی علوم انسانی
ارتباط با اصول و فروع دین
اسلاید 3 :
وجود جسم امری بدیهی است.
برای اثبات دو ساحتی بودن انسان، باید به اثبات روح مجرد پرداخت.
انواع دلایل برای اثبات روح مجرد
دلایل عقلی مستقیم و غیر مستقیم (از راه اثبات غیر مادی بودن برخی پدیدههای نفسانی، مانند اراده و ادراک)
شواهد تجربی فراوان که به حد تواتر نقل شده است
آیات متعدد قرآن کريم
اسلاید 4 :
بدن جسمانی انسان تقسیمپذیر است، اما «من» تقسیمناپذیر است.
آنچه تقسیمپذیر است، غیر از آن چیزی است که تقسیمناپذیر است.
پس، در انسان، ساحتی بجز بدن جسمانی وجود دارد.
اسلاید 5 :
با فرض حالتی که از بدن خود آگاهی نداشته باشیم نیز خود را مییابیم.
آنچه مییابیم غیر از آن چیزی است که نمییابیم.
پس، در ما ساحتی غیر از بدن نیز وجود دارد.
اسلاید 6 :
ما صحنههاي گسترده را با همان بزرگي و گستردگياش درك ميكنيم.
مغز يا ديگر اجزاي مادي انسان ظرفيت درك اين امور را ندارند.
پس، بايد ساحتی دیگر، غير از بدن و اجزای آن در انسان وجود داشته باشد كه منشأ درك اين صحنههاي گسترده باشد.
اسلاید 7 :
Autoscopy (مشاهدة جسم خود)
Telepathy (دورآگاهی)
Mind Reading (اندیشهخوانی)
احضار ارواح مردگان و ارتباط با آنان
خارج ساختن اختياري روح از بدن
کرامتهای اولیای الهی
رؤياهاي صادق
اسلاید 8 :
آیاتی که در آنها از تعبیر «توفّی» به معنای دریافت کامل برای توصیف مرگ استفاده شده است
... حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَ هُمْ لَا يُفَرِّطُونَ؛ (انعام (6)، 61) تا هنگامی که مرگ یکی از شما فرا رسد، فرستادگان ما او را کاملاً دریافت میکنند و هیچ کوتاهی نمیکنند.
قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ؛ (سجده (32)، 11) بگو فرشته مرگ که بر شما گماشته شده شما را به طور کامل دریافت میکند، آنگاه به سوی پروردگارتان باز گردانده میشوید.
اللهُ يَتَوَفَّى الْأنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا ...؛ (زمر (39)، 42) خداوند جانها را زمان مرگشان کاملاً باز میستاند.
آیهای که در آن، نفس مطمئنه هنگام مرگ مخاطب قرار داده شده است
يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِي إِلىٰ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً؛ (فجر (89)، 27 ـ 28) اي کسی كه به مرتبه نفساني اطمينان رسیدهای، بهسوي خدايت بازگرد.
اسلاید 9 :
آیهای که در آن، ملائکه هنگام مرگ ستمگران به آنها میگویند خود را خارج سازید
وَ لَوْ تَرىٰ إِذِ الظّالِمُونَ فِي غَمَراتِ الْمَوْتِ وَ الْمَلائِكَةُ باسِطُوا أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آياتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ؛ (انعام (6)، 93) و اگر ستمگران را در سكرات مرگ ببيني كه فرشتگان دستها را گشودهاند و به آنان ميگويند: خودتان را خارج کنید (جان بكنيد)! عذاب خواركنندهاي خواهيد داشت به خاطر آنچه نادرست درباره خدا ميگفتيد و نسبت به آيات او تكبر ميورزيديد.
آیاتی که بر زندگی برزخی، رستاخیز و ویژگیهای بهشت و دوزخ دلالت دارند
اسلاید 10 :
دلایل اثبات روح، نشان میدهند که هویت واقعی انسان (من) به همان روح بسیط و تقسیمناپذیر او است که ادراک و اراده دارد و تا در این دنیا است، از بدن و اجزای آن برای انجام دادن فعالیتهای خود استفاده میکند.
مراحل خلقت انسان در قرآن، نشان دهنده آن است که هويت واقعي انسان به روح اوست
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ؛ (مؤمنون (23)، 14) آنگاه نطفه را بهصورت علقه درآورديم، پس آن علقه را [بهصورت] مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوانهايي ساختيم، بعد استخوانها را با گوشتي پوشانيديم. آنگاه [جنين را در] آفرينشي ديگر پديد آورديم. پس آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است.
با توجه به اصیل بودن روح و ابزار بودن بدن، انسان باید تا جایی که برای تکامل روح، لازم و مفید است از بدن استفاده کند.