بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در ۱ تیر ۱۲۵۱ در تبریز متولد شد. پدرش مظفرالدین شاه و مادرش تاج‌الملوک، دختر امیر کبیر و عزت‌الدوله (خواهر ناصرالدین شاه و دختر مهدعلیا) بود و پس از تولد محمدعلی میرزا به ام‌الخاقان ملقب شد. پس از ترور ناصرالدین شاه و تاج‏گذاری مظفرالدین شاه، والی آذربایجان شد. در همین زمان بود که عثمانی، میرزا آقاخان کرمانی و عده دیگر از طرفداران سید جمال‌الدین اسدآبادی را به جرم شراکت در قتل ناصرالدین شاه به ایران سپرد. محمدعلی میرزا آنان را سربرید و پوست کاه‌اندودشان را برای پدرش به تهران فرستاد.
 

اسلاید 2 :

او پیش از رسیدن به سلطنت، به دلیل ترس از احتمال نزدیکی مشروطه‏خواهان به عمویش ظل السلطان و نصب وی به سلطنت از مشروطه‏خواهان حمایت می‌کرد. او تحت تعلیم و تربیت آموزگار روسی خود، سرگی مارکوویچ شابشال (ملقب به ادیب‏السلطان) زبان و فرهنگ روسی را آموخت. شابشال نفوذ زیادی بر محمدعلی میرزا داشت و او را علاقه‏مند به روسیه کرد. در انقلاب مشروطه تصویری از محمدعلی میرزا با لباس قزاقی به دست مردم افتاد که موجب رنجش مشروطه‏خواهان و مردم شد. 
همسر اول محمدعلی میرزا، ملیح‌السلطنه دختر 
میرزا یوسف‌خان بیان‌الممالک از منظرالدوله
 (دختر عباسقلی‌میرزا پسرفتحعلی‌شاه قاجار) بود.
 حسینعلی میرزا اعتضادالسلطنه پسر ارشد
محمدعلی میرزا و تنها فرزندی بود که اواز
 منظرالدوله یافت. محمد علی میرزا بعد از
 ملیح‌السلطنه با ملکه جهان دخترکامران میرزا
 و نوه ناصرالدین شاه ازدواج کرد. احمد شاه،
 محمدحسن میرزا، سلطان‌محمود میرزا و
 سلطان‌مجید میرزا، آسیه و خدیجه شش فرزند آن‌ها بودند.
 

اسلاید 3 :

 
در ۱۲۸۵ خورشیدی بعد از مظفرالدین شاه، ولیعهد او، محمدعلی میرزا، با عنوان محمدعلی شاه، به سلطنت رسیدمحمدعلی شاه، یکی از شاهان خودکامۀ دورۀ قاجار بود که هیچ گاه به قانون اساسی و مجلس شورای ملی رضایت نمی داد او در دی ماه 1285(هـ.ش) جشن تاج گذاری بر پا کرد و از اشراف و نمایندگان دولت های خارجی، برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آورد اما نمایندگان مجلس شورای ملی را دعوت نکرد. این اولین بی اعتنایی محمدعلی شاه به مجلس بود.
 

اسلاید 4 :

قانونی که در زمان مظفرالدین شاه به نام «قانون اساسی» تنظیم شد، دارای ضعف های زیادی بود. این قانون در پنجاه و یک اصل تنظیم شده بود و در حقیقت نظام نامه ای بود که ادارۀ امور مجلس و حدود آن را روشن می ساخت. در این قانون، از وظیفه های مردم نسبت به دولت، وظایف دولت در برابر مردم، حدود قدرت فرد، حدود قدرت دولت، و به طور کلی روابط ملت و دولت، سخن به میان نیامده بود. بنابراین، لازم بود متممی بر آن نوشته و تکمیل می شد. به همین سبب، کمیسیونی متشکل از شش تن از نمایندگان، برای تدوین «متمم قانون اساسی» تشکیل شد.
با تلاش های پیگیر و مجاهدت های فراوان آیت الله شیخ فضل الله نوری اصل دوم متمم قانون اساسی تصویب شد که مورد تایید علمای ایران و مراجع بزرگ نجغ قرار گرفت.

اسلاید 5 :

     بنا بر این اصل، در هر دوره از مجلس، هیئتی پنج نفره از مجتهدان و فقیهان اسلام که به اقتضای زمان آشنا بودند، به عنوان عضو، در مجلس شورای ملی شرکت می کردند، تا بر قانون هایی که تدوین و تصویب می شد، نظارت کنند که خلاف قواعد اسلامی و دستورهای شرع نباشد.
 

اسلاید 6 :

دومین بی اعتنایی محمعلی شاه نسبت به نظام مشروطه در هنگام امضای متمم قانون اساسی مشروطه، رخ داد. هنگامی که متمم قانون اساسی تقدیم او شد، از امضای آن خودداری کرد.
این برخورد مردم را به هیجان آورد بازار ها بسته شد و چندین هزار نفر به سوی مجلس هجوم آوردند .مردم شهرهای دیگر همچون تبریز اصفحان شیراز رشت و کرمان نیز بامردم تهران هم صدا شدند .
مراجع تقلید از نجف اشرف طی تلگراف هایی به نصیحت شاه پرداختند در چنین شرایطی شاه در شهریور سال 1286 به ناچار متمم قانون اساسی را امضا کرد

اسلاید 7 :

     روس و انگلیس در مواجه با نهضت مشروطه، در منافع استعماری خود، تضاد داشتند. روسیه به چند دلیل با این نهضت مخالفت می کرد:
     1. جلوگیری از نفوذ انگلیس که در لباس مشروطه خواهی، از مشروطه طلبان حمایت می کرد.
     2. کمک به محمدعلی شاه که طرفدار روس بود.
     3. پیش گیری از قیام ملت های منطقۀ قفقاز برای گرفتن آزادی، تحت تأثیر پیروزی مشروطه خواهان در ایران
     انگلیس هم برای حمایت از مشروطه، دلایلی داشت:
     1. افزایش اعتبار خود در ایران، برای دست یابی به موقعیتی بهتر یا برابر با روسیه
     2. به قدرت رساندن مهره های انگلیسی در دستگاه حاکم و مجلس
     3. محافظت از مرزهای هندوستان و سایر مستعمرات انگلستان در منطقه

اسلاید 8 :

     روس و انگلیس در مواجه با نهضت مشروطه، در منافع استعماری خود، تضاد داشتند. روسیه به چند دلیل با این نهضت مخالفت می کرد:
     1. جلوگیری از نفوذ انگلیس که در لباس مشروطه خواهی، از مشروطه طلبان حمایت می کرد.
     2. کمک به محمدعلی شاه که طرفدار روس بود.
     3. پیش گیری از قیام ملت های منطقۀ قفقاز برای گرفتن آزادی، تحت تأثیر پیروزی مشروطه خواهان در ایران
     انگلیس هم برای حمایت از مشروطه، دلایلی داشت:
     1. افزایش اعتبار خود در ایران، برای دست یابی به موقعیتی بهتر یا برابر با روسیه
     2. به قدرت رساندن مهره های انگلیسی در دستگاه حاکم و مجلس
     3. محافظت از مرزهای هندوستان و سایر مستعمرات انگلستان در منطقه

اسلاید 9 :

انگليس به دليل منافع خود در هند، از هر حربه‌اي سود مي‌جست. از اين رو ايران به عنوان دروازه هندوستان همواره مد نظر بريتانيايي‌ها قرار داشت. در واقع تسلط بر ايران موجب استمرار تسلط بر هند و دور نگه داشتن روسيه از اراضي مستعمره بريتانيا بود. به همين دليل انگليس نيز خواهان ايراني ضعيف و نيمه مستقل بود. تلاش براي تجزيه افغانستان از ايران، تغييرات مكرر در خطوط مرزي ايران در شرق، حمايت از خوانين محلي، تسلط بي‌قيد و شرط بر خليج فارس، كسب امتيازات انحصاري نظير كشتيراني، تأسيس بانك شاهنشاهي، تلگراف، كاپيتولاسيون و ... از جمله اقدامات استعمارگرايانه انگليس در ايران بود. با اين حال در جريان انقلاب مشروطه، روسيه از موقعيت بهتري در ايران برخوردار بود.

اسلاید 10 :

به همين سبب تداوم وضع موجود با منافع انگليس همخواني نداشت. از اين رو انگليس كوشيد با تظاهر به حمايت از مشروطه‌خواهان، آتش انقلاب را در ايران شعله‌ور سازد و از اين رهگذر بتواند روسيه را از صحنه سياسي ايران خارج كند و هواداران خود را بر صحنه سياست كشور مسلط گرداند. بنابراين هدف اصلي انگلستان از نفوذ در نهضت مشروطه، كنترل نهضت و هدايت آن به سمت مقاصد لندن بود. بدين ترتيب رفتار مزورانه انگليسي‌ها سبب شد كه در اوائل تابستان 1285 عده‌اي كه تعداد آنها در عرض 10 روز تا 20 هزار نفر افزايش يافت، در داخل محوطه سفارت انگليس متحصن شوند و مورد استقبال سفارت انگليس قرار گيرند. سردنيس رايت سفير سابق انگليس در ايران در خاطرات خود در موارد متعددي به برنامه‌ريزي دولت متبوع خود براي تبديل كردن سفارتخانه و كنسولگريهاي كشورش در ايران به «مأمن» و «پناهگاه» مشروطه‌‌خواهان جهت پياده كردن مقاصد اصلي خود اشاره كرده است.4

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید