بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
پیش زمینه های فهم تاریخ مرمت
تاریخ مغرب زمین و اهمیت آن
تاریخ پیش از رنسانس
تقسیم امپراتوری روم
حمله بربرها
سالهای تاریکی و مذهب
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
0قرون وسطی
رنسانس
مراحل مختلف رنسانس با دانشمندان و فیلسوفان مختلف.
گام اول (سده 12): شکل گیری فرهنگ و تمدن اروپیایی، تعقل در کنار تعبد
گام دوم (سده 11- 13): اکتشاف دانش اسلامی، علم در کنار ایمان
گام سوم (سده 15): رنسانس؛ سرکشی عقل در برابر ایمان.
گام چهارم (سده 16): نهضت اصلاح دینی؛ تلاش در آشتی عقل و ایمان
گام پنجم (سده 17): کشف رازهای طبیعت، سست شدن پایه های ایمان مسیحی. (عصر خرد)
اسلاید 2 :
تاریخ مغرب زمین و پیش از رنسانس
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
اسلاید 3 :
گام ششم (سده 17- 18): پیدایش فلسفه نو بر اساس تعقل و علم جدید، عقب نشینی ایمان در برابر آشتی دادن ثنویت دکارتی.
گام هفتم (سده 18): سیطره فلسفه نو بر روابط اجتماعی، سروری تعقل بر تعبد
گام هشتم (سده 19- 20): نهادینه شدن فلسفه نو، فراگیر شدن عقل مدرن در اروپا
گام نهم (سده 20- 21): نقد مبانی تفکر مدرن، بن بست تفکر مدرن- کثرت گرایی
دلایل عقب ماندگی معماری از تحولات مغرب زمین:
دوره اول: زایش مؤلفه های معماری مدرن.
دوره سوم: پیدایش مکتب مدرن.
دوره چهارم: از هم پاشیدگی مکتب مدرن.
دیدگاه فلسفی مدرن راجع به آثار تاریخی: موزه، حاصل تفکر و فلسفه جدید.
الزامات معماری مدرن:
- رنسانس
- دین پیرایی
- علم مداری
- عصر روشنگری
- انقلاب صنعتی
اسلاید 4 :
اولین ساختمان های مدرن:
پل فلزی سورن با سی متر دهانه: 1779
کاخ بلورین:
برج ایفل: 1889
اسلاید 5 :
مدرن اولیه
مکتب شیکاگو: اولین تلنگر: آتش سوزی شیکاگو و نیاز شدید به ساخت و ساز.
پیدایش تدریجی اصول معماری جدید در ساخت و ساز های شیکاگو:
استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار بنا.
عدم تقلید از سبک های گذشته
استفاده بسیار اندک از تزیینات
استفاده از پنجره های عریض که کل دهانه بین ستون ها را می پوشاند.
افول سبک مدرن با آغاز جنگ جهانی و رجوع مجدد به تاریخ گرایی.
اسلاید 6 :
معماران نامدار: سالیوان، ریچاردسون، فرانک لوید رایت (بعدها معماری ارگانیک را به وجود می آورد.)
اولین بار فرم تابع عملکرد توسط سالیوان استفاده شد.
اسلاید 7 :
نهضت هنر نو: نام مغازه ای در پاریس از سال 1885
به جای تقلید از گذشته در پی ابداع احجام و فرم های جدید
توجه به آینده و تکنولوژی ابداعات جدید
آراستگی فرم های طبیعی و گیاهی
زمینه های فکری این سبک در سبک هنرها و صنایع دستی نیمه قرن نوزده.
رد کردن تولید صنعتی و بازگشت به معماری روستایی و محلی.
اصول این مکتب:
انتقاد شدید از اشیا و مکتب های تقلیدی
جدایی از گذشته
ابداع فرم های جدید
هنر مناسب زمان
استفاده از تولیدات مدرن
تزیینات و فرم های طبیعی و رمانتیک.
اسلاید 8 :
معماران این سبک: ویکتور اورتا (بلژیک) طراحی سردرهای متروی پاریس در 1900
چارلز رنه مکنتاش (انگلستان): معمار و طراح مبلمان و نقاش
واگنر (اتریش)
آنتونی گادی (اسپانیا): خلاق ترین معمار این سبک. با اجداد مسگر. کارهای بسیار زیبا در محوطه سازی و آهنگی و طراحی مبلمان. «در طبیعت هیچ خط مستقیمی وجود ندارد.» وی از سبک های گوتیک مراکشی و موریش الهام گرفته است. همواره گذشته را به صورت جدید و بدیع و با طرح ها و جزییات نوظهور اجرا می کرد. به همین دلیل وی پدر معماری پست مدرن محسوب می شود.
نهضت هنر نو در اوج اقتدار سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک و رومانتیک و التقاط گرایی در اروپا ظاهر شد و روش و طریقی را برای اولین بار در اروپا پایه ریزی کرد که پس از چندین قرن، به جای نگاه به گذشته به عنوان منبع الهام، به تکنولوژی زمان و آینده نگری را مورد توجه قرار می داد. به همین دلیل نهضت هنر نو یکی از زیرمجموعه های معماری مدرن محسوب می شود. اگرچه در آن از تزیینات به افراط استفاده شده است.
اسلاید 9 :
سبک Art Deco: نمایشگاهی در پاریس در 1925 به نام هنر تزیینات و صنعت که هدف آن آشتی بین هنر و صنعت بود. سعی در تلفیق هنر با تولیدات و مصنوعات صنعتی. ساختمان کرایسلر و مرکز راکفلر.
تلاش معماران در نزدیک کردن حرفه معماری و صنعت مدرن: صنعت خشن مدرن از امریکا آمده بود و معماران سعی
می کردند که حرفه معماری را با این صنعت پیوند داده و از عقب ماندگی و جمود فکری رهایی یابند.
سه تن از معماران مهمی که در این مسیر گام برداشتند: آگوست پره در فرانسه، آدولف لوس در اتریش. پیتر بهرنز در آلمان.
ساخت ساختمان کارخانه عظیم توربین برای AEG توسط بهرنز که اولین بار بود که طرح کارخانه به عنوان یک موضوع معماری مطرح می شد. . 1901
اسلاید 10 :
جنبش فوتوریسم: آینده گرایی در ایتالیا پیش از جنگ جهانی اول.
آدولف لوس در اتریش
بنیانگذار: نویسنده و نقاش ایتالیایی فیلیپو توماسو مارینی.
تأکید بر سرعت شتابان جهان و نیاز به بازتاب این حرکت در هنر و معماری.
سانت ایلیا: معمار این سبک که هیچ ساختمان مدرنی نساخت: «خانه فوتوریسم باید همانند یک ماشین عظیم باشد.» «آسانسورها باید همانند اژدهایی ساخته شده از شیشه بر پیکر ساختمان بالا روند.» «بیایید بناهای تاریخی، پیاده رو ها و پاساژها و راه پله ها را واژگون کنیم.» «هر نسلی باید شهر خود را بسازد.»