بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
- سلامت مفهوم وسيعي دارد و تعريف آن تحت تاثير ميزان آگاهي و طرز تلقي جوامع با شرايط گوناگون جغرافيايي و فرهنگي قرار ميگيرد
- ضمن اينكه سلامت يك روند پويا است و با گذشت زمان نيز مفهوم آن تغييرخواهد كرد:
- قديمي ترين تعريفي كه از سلامت شده است عبارتست از بيمار نبودن
- درطب سنتي براي انسان چهار طبع مخالف دموي، بلغمي، صفراوي و سوداوي قائل بودند و اعتقاد داشتندكه هرگاه اين چهار طبع مخالف در حال تعادل باشند فرد سالم است و زماني كه تعادل ميان طبايع چهارگانه مختل شود بيماري عارض ميشود .
- فرهنگ وبستر (Webster ) سلامت را وضعيت خوب جسماني و روحي و بخصوص عاري بودن از درد يا بيماري جسمي ميداند.
- فرهنگ آكسفورد (Oxford)سلامت را وضعيت عالي جسم و روح و حالتي كه اعمال بدن به موقع و مؤثر انجام شود ميداند.
اسلاید 2 :
Webster:
شرایطی که بدن ذهن و روان در امنیت قرار داشته و خصوصا اینکه از هر گونه بیماری یا درد جسمی رها باشد.
جالینوس:
سلامتی عبارت است از وجود نسبت معینی از عناصر تشکیل دهنده گرمی سردی رطوبت و خشکی است.
ابن سینا:
سلامت سرشت یا حالتی است که در آن اعمال بدن به درستی سر میزند. نقطه مقابل آن بیماری است.
اسلاید 3 :
از منظر علم پزشکی قدیم
بر اساس الگوی آسیب شناسانه است و بر عملکرد غیرطبیعی تمرکز یافته است.
نرمال، طبقهای از مردم است که علایم غیر طبیعی ندارند. پس سلامت یا نرمال به گونهای منفی تعریف می شود.
الگوی آسیب شناسانه یک طرح دو قطبی است و افراد در طیف بین دو قطب دارند.
اسلاید 4 :
غفلت از جنبه های طبیعی
سایر عوامل مهم اجتماعی و فرهنگی فراموش شدهاند.
بیماریهای جسمی پنهان و یا امراض روانی بدون اختلالات حیاتی جسمی از قلم میافتند.
اسلاید 5 :
غیر طبیعی بودن را بر اساس وضعیت فرد در یک توزیع طبیعی فرضی نسبت به سایر افراد جامعه تعریف میکند.
افرادی که در محدوده فاصله دو انحراف معیار در دو طرف میانگین قرار دارند (95% کل جمعیت) در محدوده نرمال قرار دارند.
دو حد غیر طبیعی را تعریف میکند.
اسلاید 6 :
- تعريف سلامت (نرمال) از ديدگاه آماري:
معمولا بر اساس توزيع فراواني، افراد را به دو جمعيت طبيعي و غيرطبيعي (بيمار و سالم) تقسيم ميكنند:
–به فراوانترين رويداد يا عاديترين حالت، طبيعي اطلاق ميشود. در الگوي آماري تمام مقادير كمتر و بيشتر از دو انحراف معيار از ميانگين، غير طبيعي محسوب میشود (بافرض توزيع نرمال)
- معايب تعريف آماري از سلامت (نرمال):
- بايد براي هر جامعه جداگانه تعيين شود (خصوصياتي مثل قد و وزن) و لذا: عدم امکان تعمیم به جمعیتهای دیگر
- از اول فرض میکند توزیع نرمال است در حالیکه تمام صفات بیولوژیک تابع توزيع نرمال نيستند.
- همیشه عدهای غیر طبیعی محسوب میشوند.
- گاهي شايع بودن يك صفت ناهنجار بخصوص در بعد رواني و يا اجتماعي باعث ميشود كه به عنوان يك وضعيت نرمال و طبيعي تلقي گردد.
اسلاید 7 :
- A state of complete physical, me tal, social a d spiritual well-bei g a d ot merely the abse ce of disease or i firmity.
- وضعيت رفاه كامل جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي و نه فقط عدم وجود بيماري يا معلوليت
- .....به نحوي كه فرد يك زندگي مولد از نظر اقتصادي و اجتماعي داشته باشد
(World Health Orga izatio : WHO)
اسلاید 8 :
- آرمان گرايانه است و نه واقع بينانه (يعني از نظر این تعریف همه ما به نوعي بيمار هستيم!):
تعريف سازمان جهاني بهداشت از سلامتي يك تعريف ايدهآل و عملاً دست نيافتني است زيرا با توجه به اين تعريف نميتوان فردي را پيدا كرد كه در هر سه بعد جسمي، رواني و اجتماعي كاملاً سالم باشد.
- گسترده است (سلامتي يك طيف است و وضعيت ثابتي نيست)
- ضمن اين كه در عمل هم نميتوان مرزي بين سلامت و بيماري در نظر گرفت، در حقيقت اين تعريف مشابه قله مرتفعي است كه هيچ كس نميتواند آن را فتح نمايد ولي تلاش همه افراد بايد به سمت آن باشد و از طرفي بايد براي سطحسلامتي طيفي قائل شد.
اسلاید 9 :
گسترده است. سلامتی را به عنوان هدف نهایی و ارمان گرایانه در نظر گرفته است. طبق این تعریف همه ما به نحوی بیمار هستیم.
یک تعریف عملی نیست. یعنی به واسطه آن نمیتوان سلامتی را مستقیم اندازه گرفت.
سلامتی یک وضعیت نیست بلکه یک فرایند است. مقولهای پویا است. سلامت به خودی خود ثمری نداشته، ارزش حقیقی آن در فعالیتهای با ارزشی نهفته است که به وسیله آن میسر میگردد. به مردم کمک میکند خوب زندگی و کار کنند و از زندگی لذت ببرند.
به هر حال این تعریف کاربرد بسیار گسترده و مثبتی دارد و استانداردهای سلامتی مثبت را تعیین می کند و مقصد و هدفی را بیان میکند که همه ملتها باید به سوی آن بشتابند.
اسلاید 10 :
ضمناً موضوعات سلامتی مثبت و مفهوم بهزیستی (wellbei g) (صفحات 43 تا 46 جلد دوم پارک) و بوم شناسی سلامت (ص 55 تا 62) نیز برای امتحان مطالعه شود.