بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اهداف فصل

تشخیص متغییرهای مورد استفاده در انجام پژوهش و نام گذاری آنها.

شناخت روابط بین متغییرها و تدوین چارچوب مفهومی.

فهم نحوه ی تدوین فرضیه ها در قالب فرضیه های صفر و جانشین.

تعیین خرده مایه فرضیه ها.

درک تفاوتهای پژوهشی با گروههای همتا در مقابل گروههای مستقل و فرضیه های تک متغیره و چند متغیره، فرضیه های پارامتریک و ناپارامتریک ، فرضیه های همبستگی در برابر فر ضیه های تجربی.

اسلاید 2 :

ضرورت مبانی تئوریک و چارچوب مفهومی :

وقتی یک پژوهشگر مبانی تئوریک و مبنای تئوریک را تعیین کرد درون آن مبانی تئوریک پیشینه پژوهش را مورد مطالعه قرار میدهدو بر اساس آن نوعی چارچوب مفهومی تدوین میکند . این چارچوب مفهومی خاستگاه مساله ، موضوع سوال و بیانیه هدف غایی پژوهش است.

چارچوب مفهومی روابط بین متغییرها را نشان میدهد.

چارچوب مفهومی چیزی جز تعیین شبکه روابط بین متغییرهای مهم نیست از این رو درک معنا و مفهوم متغییر و انواع مختلف متغییرها از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسلاید 3 :

تعریف متغییر

یک متغییر ، هرنوع پدیده ای است که میتواند ارزشهای متفاوت و متغییری به خود بگیرد.

اسلاید 4 :

انواع متغییر

انواع چهار گانه متغییرهای اصلی :

    متغییر وابسته (که به متغیر معیار یا ملاک نیز مشهور است)

     متغیر مستقل ( که به متغیر پیش بینی کننده نیز مشهور است)

    متغیر تعدیل کننده

    متغیر مداخله گر

اسلاید 5 :

متغیر وابسته

      متغیر وابسته ، متغیر اصلی مورد توجه پژوهشگر است . هدف پژوهشگر آن است که تغییر پذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش بینی کند. به عبارت دیگر این متغیر ، متغیر اصلی است که به طور دائمی در پژوهش جاری و ساری است.

اسلاید 6 :

متغیر مستقل

      یک متغیر مستقل متغیری است که متغیر وابسته را به صورت مثبت و منفی تحت تاثیر قرار میدهد یعنی وقتی متغیر وابسته وجود داشته باشد ، متغیر مستقل نیز وجود دارد ، و افزایش در متغیر مستقل ، متغیر وابسته را نیز به همان مقدار افزایش یا کاهش میدهد . به عبارت دیگر تغییر پذیری با نوسان در متغیر وابسته به حساب متغیر مستقل گذاشته میشود. برای ایجاد روابط علی ، متغیر مستقل دستکاری میشود.

اسلاید 7 :

متغیر تعدیل کننده 

      متغیر تعدیل کننده متغیری است که بر رابطه متغیر مستقل و متغیر وابسته تاثیر اقتضائی دارد یعنی حضور متغیر سوم (متغیر تعدیل کننده ) رابطه ی مورد انتظار اصلی بین متغیرهای مستقل و وابسته را تغییر میدهد.

اسلاید 8 :

تفاوت متغیر مستقل و متغیر تعدیل کننده

؟

؟

؟

  

اسلاید 9 :

متغیر مداخله گر

      متغیر مداخله گر متغیری است که از زمانی که متغیرهای مستقل شروع به تاثیر گذاری بر متغیر وابسته میکنند تا زمان تاثیر گذاری آنها بر متغیر وابسته ظاهر میشود. بنابراین نوعی حالت موقت یا بعد زمانی برای متغیر مداخله گر وجود دارد. متغیر مداخله گر به عنوان تابعی از متغیرهای مستقل که در هر وضعیتی عمل میکند آشکار و ظاهر میگردد و به مفهوم سازی و تشریح تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیذ وابسته کمک میکند بنابراین شکل گیری متغیرر مداخله گر تراوش متغیر مستقل است..

اسلاید 10 :

مبانی تئوریک و چارچوب مفهومی

       بعد از اینکه پژوهشگر انواع مختلف متغیرها و نحوه ی ایجاد روابط بین آنها را شناسایی کرد میتواند مدل مفهومی یا چارچوب مفهومی پژوهش را تدوین کند.

    چارچوب مفهومی مبنائی است که طرح کلی پژوهش بر آن استوار است . این چارچوب ، شبکه ای از روابط بین متغیرهایی است که بر اساس نتایج مصاحبه ها ، مشاهدات و یا بررسی پیشینه پژوهش ، شناسایی شده اند فرض میشود که این متغیرها باعث شکل گیری مساله پژوهش شده اند.

      ذکر این نکته حائز اهمیت است که پژوهشگر برای یافتن راه حلهای مناسب باید ابتدا مساله را به طور صحیح تعیین و مشخص سازد و آنگاه متغیرهایی که در مساله نقش دارند را نیز معین کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید