بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در دهه 80گلدرت روشی بر پایه اهداف و رویه های کارکارخانجات ارائه داد که فلسفه حاکم بر آن با نام تئوری محدودیت شهرت یافت ..
هدف بنیادی هر سازمان انتفاعی پول سازی در حال و آینده است بنابراین اتخاذ تصمیمات باید سود آوری در کوتاه مدت و بلند مدت را برای سازمان ایجاد کند بنابراین اگر شرکتی سود آوری را به عنوان هدف برگزیند در این صورت رضایت مشتری ، قیمت ،راهبری فناوری ، مزیت رقابتی در محصول و افزایش سهم بازار همگی شروط لازم و کافی برای دست یابی به آن هدف خواهند بود.
الکس روگو مدیر یک کارخانه است و با مشکلات همیشگی کارخانه دست و پنجه نرم می کند . کالا با تأخیر به دست مشتری می رسد مقدار قطعات نیمه ساخته مرتب افزایش میابد ،خروجی کم ،هزینه ها زیاد و کارخانه ضررده است خطر موجودیت کارخانه را تهدید می کند او وپرسنلش تصمیم می گیرند که وضع .را تغییر دهند
ایده اصلی تئوری محدودیت بر مدیریت گلوگاهها استوار است این تئوری مدعی است که به بهبود مستمر از طریق شناسایی محدودیت ها و گلوگاههای تولیدی در سازمان منجر خواهد شد بدین ترتیب تمرکز اصلی این تئوری ابتدا شناخت محدودیت ها و سپس مدیریت بر روی آن ها در جهت افزایش کارایی مستقیم است

اسلاید 2 :

پولی است که سیستم برای تبدیل کردن دارایی به بازده هزینه می کند
بیانگر کل پولی است که سیستم برای خریدن آنچه که قرار است به فروش برسد سرمایه گذاری کرده است.

پولی است که سیستم برای تبدیل کردن دارایی به بازده هزینه می کند
میزان پولی است :
که از محل فروش عاید سیستم می شود

اسلاید 3 :

برخی اطلاعات را می توان به شکل دقیق مشخص کرد ولی انواع دیگری از اطلاعات هستند که نمی توانیم به طور دقیق آن ها را پیش بینی کنیم . این نوع اطلاعات هر لحظه تغییر می کنند . آن ها تحت تأثیر نوسانات آماری هستند.
در تولید رویدادهای وابسته وجود دارندیعنی این که یک عملیات باید انجام شود تا عملیات بعد از آن اجرا شود .
کار مراحلی دارد: ماشین الف باید مرحله اول را تمام کند تا کارگر ب مرحله دو را شروع کند.
سرعت هریک از مراحل تولید نوسان می کند سریعتر یا آهسته تر؛ اما اینکه یک مرحله از سرعت متوسط سریعتر کار انجام دهد با محدودیت روبرو است و تابعی از هریک از مراحلی است که قبل از آن در حال انجام کارند.
بنابراین هر مرحله در تند حرکت کردن دچار محدودیت است ؛ هم به خاطر سرعت خود آن مرحله و هم دیگر مراحل که در حال تولید هستند.
در یک کارخانه متوازن وقتی یک مرحله عقب می افتد هیچ ظرفیت اضافی ندارد که بتواند عقب افتادگی خودش را جبران کند.

اسلاید 4 :

تولید یک قطعه شامل 2 مرحله است: مرحله اول توسط کارگران و مرحله دوم توسط روبات انجام می گیرد و هر مرحله ظرفیت کار بر روی 25 قطعه را در هر ساعت دارد و مرحله دوم منوط به تکمیل کار در مرحله اول می باشد.
برای تولید 100قطعه 5 ساعت زمان نیاز داریم :
در مرحله اول قرار است 25 قطعه در هر ساعت تولید شود اما این به آن معنی نیست که آن ها همیشه سر یک ساعت 25 قطعه دارند عضی وقت ها چند قطعه کمتر و بعضی وقت ها چند قطعه بیشتر از این مقدار تولید می کنند اما طی 4ساعت این واحد باید مجموعا 100قطعه تولید کند.
از طرف دیگر روبات در تولید محصول افت و خیز کمتری دارد و در هر ساعت دقیقا 25 قطعه تولید می کند نه بیشتر. روابط پیش نیازی هم وجود دارد چون تا ناقل مواد، قطعات را از واحد 1 نیاورد روبات نمی تواند جوشکاری را شروع کند پس روبات تا یک ساعت نمی تواند شروع به کار کند طبق جدول زیر این چیزی است که قرار است اتفاق بیافتد...

اسلاید 5 :

تئوری محدویت ها معتقد است که هر سیستم لاقل دارای یک محدودیت است و وجود محدودیت ها نشان دهنده پتانسیل برای رشد و انجام تغیرات نتیجه بخش است . محدودیت ها در میزان عملکرد دارای نقش اساسی هستند
محدودیت عبارت است از : هر عاملی که بازده سیستم را در ارتباط با هدف یا مقصود از پیش تعیین شده محدود کند .

در سازمان ها و کارخانجات محدودیت را با نام گلوگاه می شناسند. منبع گلوگاهی منبعی است که ظرفیتش کمتر یا مساوی تقاضای مورد انتظار برای آن است.

غیر گلوگاه میزان ظرفیتش بیشتر از تقاضای آن است.

اسلاید 6 :

برای تنظیم خط تولید باید منبع با کمترین ظرفیت در سفارش ها اولین منبع باشد و سایر منابع برای جبران نوسانات آماری که ناشی از وابستگی است افزایش تدریجی در ظرفیت داشته باشند.
اگر نتوانیم محل قرار گرفتن یکی از مراحل را به علت پیش نیازی عوض کنیم باید بتوانیم ظرفیت آن ها را افزایش دهیم . این طوری آن ها را تبدیل به غیر گلوگاه می کنیم یعنی پله پله از ابتدای خط تولید تا انتها، ظرفیت را افزایش بدهیم . در ابتدای تولید ظرفیت را کاهش می دهیم و مرحله به مرحله در خط تولید ظرفیت را زیاد می کنیم و یا مقداری از بار گلوگاه ها را با استفاده از منابع دیگر کم میکنیم و ظرفیت گلوگاه را افزایش می دهیم . باید آن را به ظرفیتی برسانیم که هر چه بیشتر به میزان تقاضا نزدیک شوند.
تولید گلوگاه در ساعت هر چه قدر باشد تولید کارخانه هم در ساعت همان قدر است . بنابر این از دست دادن یک ساعت از گلوگاه از دست دادن یک ساعت در کل سیتم به حساب می آبد.

اسلاید 7 :

تئوری محدودیت ها مبتنی بر بهبود مستمر بوده و تمرکز اصلی آن بر شناسایی محدودیت ها و گلوگاه های تولیدی و خدماتی با این نگرش که هر واحد تغیر در محدودیت حداکثر تغییر را درکل .سیستم ایجاد می نماید و ابزاری برای افزایش مستمر بازده کل سازمان است

اسلاید 8 :

. اجرای موفق تئوری محدودیت ها مستلزم اجرای الگوریتمی با 5 گام اساسی و توجه به قواعد خاصی است .
پنج گام اساسی عبارتند از:
شناسایی محدودیت سیستم
حداکثر استفاده از محدودیت سیستم ( بهره وری 100% محدودیت )
حمایت همه جانبه سایر اجزای سیستم از محدودیت
ارتقای محدودیت سیستم
پایدار سازی سیستم و حرکت به سمت شناسایی محدودیت جدید

اسلاید 9 :

فرایند تفکر تئوری محدودیت ها به عنوان ابزاری در حل مسأله به منظور شناسایی ، برنامه ریزی، کنترل و یا از بین بردن محدودیت ها ، ذهنیت ها و راههای سنتی موجود مورد استفاده مدیران موفق قرار می گیرد که شامل 3 مرحله است:

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید