بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
نور
- شفافترین
- یکی از عوامل مهم تعیین کنندة فضا
- دگرگون کننده ی ماهیت فضایی وکالبدی
- آسانترین مواد ساختاری موجود در تولیدکیفیت ها - واشیای موردنیاز محیط انسانی
اسلاید 2 :
نور در موزه
ازجمله عوامل موثر بر پوسیدگی اشیا موزه
وتأثیر گذاری بیشتر روی مواد آلی (کاغذ، پارچه، چرم و تابلوهای نقاشی)
همه انواع نور، چه مرئی و چه غیر مرئی، طبیعی یا مصنوعی، موجب پوسیدگی
و فرسایش اشیاء می شوند.
اسلاید 3 :
منابع نور
طبیعی
نور روز
مصنوعی
لامپ های تنگستن،لوله های فلورسنت،لامپ های هالوژن و ...
اسلاید 4 :
منابع نور
- نور محیطی و عمومی:
- نور مصنوعی یا تاکیدی:
- نور تزئینی:
در نورپردازی فضای داخلی به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که نور میتواند به شدت رنگها را تحت تاثیر قرار دهد.
اسلاید 5 :
نور روز و کنترل آن
وسایل فیلتره کردن نور و پراکنده کننده ی آن:
لایه های جاذب نور مانند موانع
نیمه شفاف و
شیشه مات و
لایه های شفاف (شیشه طبیعی و مصنوعی)
وسایل قابل تنظیم بیش از همه با تغییر پذیری نور طبیعی تناسب دارند و امتیاز عمده آنها این است که در نور کم می توان روزنه ها را باز گذاشت و تمام نورها موجود را به داخل هدایت کرد و می توان آنها را حسب زاویه تابش نور تنظیم نمود.
نقش این روزنه ها :
الف- محافظت در مقابل نور خورشید
ب - تنظیم شدت نور
ج - چگونگی انتشار نور
د – استفاده از آنها برای انعکاس نور طبیعی
اسلاید 6 :
نور مصنوعی
ساتع کننده ی اشعه های غیر مرئی
نور ماوراءبنفش (که طول موج آن کوتاهتر است) عمدتاً به دلیل تاثیر واکنـش های طیـفی–شیمیـایـی خطرناک است.
نور مادون قرمز (با طول موج بلندتر) حرارت زا است.
شدت نورمستقیم خورشید، برحسب شرایـط ده ها یا حتی صدها بار بیشتر از انواع رایج نورهای مصـنوعی اسـت. نـور غیـرمستقیـم خورشیـد حتـی شدیدتر از نورافکن است. به نحوی که نور روز معمولی ممکـن است از 100/000لـوکس تجاوز کنـد. اشعه ماوراء بنفش نورخورشیـد نیز نسبت به منابع مصنوعی بیشتر و به مراتب خطرناکتر است.
اسلاید 7 :
شی و معماری هر دو به نور زنده هستند.
میزان روشنایی عمومی باید به اندازه ای باشد که از کنتراست بیش از حد اجتناب شود. در مواردی که میزان افزایش یا کاهش روشنایی سریع و زیاد است، باید یک منطقه واسطه تطبیقی یا انتقالی فراهم شود، بنحوی که بازدیدکننده قادر باشد، به سطح جدید روشنایی عادت کند.
چشم، خیرگی در نور روز را بهتر از نور مصنوعی تحمل می کند. زیرا در هنگام روز منبع روشنایی بالاتر است. جهت نور بر طراحی کلی موزه تاثیر عمده ای دارد و از اینرو زاویه تابش نور باید مورد مطالعه قرار گیرد.
اسلاید 8 :
جهت نور ممکن است از بالا (عمودی) یا از پهلو (افقی) باشد مدتهاست که ارزش نورپردازی از بالا در طراحی موزه ها استفاده می شود و امتیازاتی نیز برای آن قایل هستند.
الف – نورپردازی از بالا روشی است راحتر و ثابت تر در نورپردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از سالن مانند ساختمان های دیگر و درختان قرار می گیرد.
ب - نوری که از بالا به تصاویر و یا سایر اشیا به نمایش گذارده می تابد، قابل تنظیم است و تامین کافی و یکنواخت آن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب و یا انحراف به وجود می آورد .
ج - امکان به نمایش گذاشتن اشیا بیشتری را در فضای نمایشگاه امکان پذیر می سازد.
اسلاید 9 :
به طورکلی هر اتاق به 3نوع نورپردازی نیازمند است :
1-نورپردازی عمومی یا نور پس زمینه
2-نورپردازی کانون
3-نورپردازی دکوراتیو
اسلاید 10 :
برای ایجاد اشیا مختلف نمی توان میزان روشنایی قطعی را مشخص نمود.
به عنوان مثال میزان روشنایی برای تامین نور دائمی در طول ساعات استفاده از موزه از 50 لوکس بر روی اشیا حساس (تابلوهای نقاشی، منسوجات و. . .)نباید تجاوز کند .
کارگاه ها:
میزان روشنایی در فضای کارگاه ها به میزان 750 – 500 لوکس بر روی میز کار و سایر محوطه های کار در کارگاه ها است. در شرایطی که میزان روشنایی می باید افزایش یابد. باید با کارشناس مربوطه مشورت نمود
کارگاه ها:
میزان روشنایی در فضای کارگاه ها به میزان 750 – 500 لوکس بر روی میز کار و سایر محوطه های کار در کارگاه ها است. در شرایطی که میزان روشنایی می باید افزایش یابد. باید با کارشناس مربوطه مشورت نمود