بخشی از مقاله

چکیده

آکوستیک خوب به چه معنی است ؟
تاثیر آکوستیک بر طراحی ساختمانها را می توان در طی قرون واعصار ، ازآمفی تئاترهای روم باستان تا منازل و ابنیه جدید امروزی که ساعات کار و فراغت خود را در آنها می گذرانیم مشاهده نمود. لیکن، تفاوت اصلی بین حیات روم باستان و زندگی در شهرهای پرجمعیت امروز، وجود نوفه می باشد که منابع ایجاد آن همسایه ها، ترافیک، صنایع و ..... - روبه افزونی است. با افزایش ترازهای نوفه در زندگی روزمره، به خصوص در جوامع توسعه یافته، نقش حفاظت شنوایی اهمیت به سزایی پیدا کرده است. همه ما حق داریم در محیط هایی آرام و مناسب از نظر آکوستیکی کار و زندگی کنیم.

امروزه علم آکوستیک دیگر محدود به طراحی آکوستیک تئاترها نبوده و عرصه وسیعتری را که شامل کنترل نوفه و کاهش آن درانواع ساختمانها با کاربری های خانگی، تجاری و عمومی لوازم خانگی، خودرو و غیره دارد. در واقع مهمترین کاربردهای این علم در طراحی تالارهای اجتماعات و نمایش، کنترل صداهای ناخواسته و مزاحم - نوفه - و کنترل انعکاس های داخلی فضاها می باشد.

-1 مقدمه

سالن سینما

سالن سینما مکانی است برای دیدن فیلم، اما بهتر است این جمله را به این شکل کامل کنیم:»سالن سینما مکانی است برای دیدن و شنیدن فیلم .« چرا که بی شک ، بخش مهمی از فیلم، صدائی آن است. تا جایی که برخی فیلمسازان - مثلی دیوید لینچ - معتقدند که صدا، نیمی از فیلم - و نه کمتر - را تشکیل می دهد .

حتی در سینمای صامت نیز، فیلم صدا داشته و صدای فیلم که عبارت بوده از موسیقی و بعضی وقتها جلوه های صوتی افزوده، اهمیت بسیار زیادی داشته است. چه بسا اگر موسیقی از فیلم صامت حذف می شد، فیلم، مفهوم خود را تا حد زیادی از دست میداد بنابراین، همان قدر که مهم است تصویری که می بینیم، »واضح«، »گیرا« و »تمیز« باشد، مهم است صدایی که میشنویم نیز »واضح«، »گیرا« و »تمیز« باشد. به همین دلیل است که شرایط سالن سینما به لحاظ »آکوستیکی« از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع یکی از مراحل مهم در طراحی و ساخت سینماها، مدلسازی و تحلیل شرایط آکوستیکی سینما، با توجه به طرح معماری آن است. این مدلسازی و تحلیلی، به سازنده کمک می کند تا اطمینان حاصل کند صدایی که به گوش شنونده می رسد، همانقدر خوب خواهد بود که تصویری که به چشمانش می آیند، باید توجه داشت که منظور از »آکوستیک « یا شرایط »اکوستیکی « فقط عایق بندی صدا یااصطلاحاً »صدابندی« یا »صداگیری« نیست. بلکه در »تحلیل آکوستیکی« یک فضا، رفتار صداهای زیر، صداهای بم و صداهای متوسط در آن فضا مطالعه میشود. حال این صداها ممکن است از بیرون به درون آمده باشند، یا در همان فضا تولید شده باشند و یا از درون به بیرون بروند.

در تحلیل یک سالن سینما نیز ملاحظات عایق بندی صدا، تنها یک بخشی از »تحلیل کوستیکی« سالن سینما را تشکیل میدهد. بخش های دیگر این تحلیل همانطور که اشاره شد به مطالعه ی چگونگی و کیفیت انتشار صوت در سالن اختصاص می یابد. در بسیاری از سینماهایی که مطابق با استانداردهای صوتی و ارتعاشی ساخته می شوند، این مرحلهی تحلیلی اهمیت بالایی دارد . اگرچه ، در بسیاری از پروژه های طراحی و ساخت سینما، این مرحل از قلم میافتد و نتیجه ی آن، صدایی نه چندان مطبوع است که در سینما به گوش می رسد، هرچند که ممکن است تصویر، باب طبیع باشد. نتیجه ی هر تحلیل آکوستیکی، با معیارهای مهم در طراحی سینما مطابقت داده می شوند و سپس سعی می شود تا طرح، به لحاظ صوتی بهینه سازی شود.

-2 تعریف سینما

سینما نوعی هنر است که ادراک آن بر عکس ادراک نقاشی، ادبیات و موسیقی چندان نیازمند پرورش قبلی نیست فقط به خوی و تکرار وابسته است و چون از فرهنگ مردم تغذیه می کند، یکی از نیرومند ترین و گسترده ترین شکل های فرهنگ مردم است

سینما همچون توده های ساکن در شهرهای بزرگ از فراورده های صنعت است و همانند خود تماشاچی های، تابع نیازها و احکام این رشته از فعالیت های بشری است. این هنر صنعت با توجه به هزینه زیاد تولید آن بسیار بر مردم و مشتریان خود وابسته است و کارگردان فیلم هم تحت تاثیر سرمایه گذار و هموابسته مشتریان بازار فیلم، سینما قبل از هر چیز، نوعی صنعت فرهنگی است. البته هنر هم نیز است. صنعت سرگرمی و تفریح اما انچه مهم است این است که در حد بسیار گسترده و وسیعی نیاز به ترکیبی از علوم و هنرها دارد و نیازمند ذوق بسیار است - بازن آندره، . - 1386

-3 تاریخ سینمادر جهان

120 سال قدمت دارد، از آخرین سالهای قرن 19 تا آغاز قرن .21 تصاویر متحرک بتدریج از از کاروانهای شادی شروع شد و تا آنجا پیشرفت کرد که یکی از مهمترین ابزار ارتباطات و تفریحات و رسانه پرتعداد قرن 20 شد. تصاویر متحرک فیلمها تحت تاثیر عامل هنر، تکنولوژی و سیاست بوده است. - آندره گدار، - 1385

-4 تاریخچه سینمادر ایران

این هنر در کشور ایران که از دیرباز با هنرهای نمایشی آشنایی داشت بسیار سریع رشد کرد و با نام »چراغ جادو« مورد بهره برداری قرار گرفت و البته این نیز مانند دیگر پدیدههای توین از اروپا به ایران آمد. به طوری که از منابع تاریخی بر می آید سفر مظفرالدین شاه به فرنگ در سال 1279 ش 1318 - ق - موجب آشنایی با این وسیله سرگرمی در محلی آبهای گرم معدنی کنترکسویل فرانسه گشت و شاه را آنقدر مجذوب کرد که بلافاصله دستور داد میرزا ابراهیم خان عکاسی باشی یک عدد آن را خریده و طرز کار آن را یاد بگیرد، تا این دستگاه عجیب را که به ظن او بر روی دیوار میاندازند و مردم در آن حرکت می کنند، به عنوان سوغات برای زنان حرمسرای خود ببرد...

این دستگاه که در ان زمان سینماتوگراف نامیده میشد خریداری شد و به دستور مظفرالدین شاه، میرزا ابراهیم خان صحاف باشی از مراسم کارناوال گل که در فرانسه برقرار بود فیلمبرداری کرد. و همین عمل نام او را به عنوان اولین فیلم بردار ایرانی در تاریخ ثبت ،کرد. پس از بازگشت سینماتوگراف بر خلاف دول خارجی که هنری اجتماعی بود و از ابتدا در بین مردم عامی رشد کرده بود محفل درباریان شد و به عنوان تفریحی اشرافی به خدمت دربار درآمد. خیلی زود فیلمهایی از زندگی زنان حرمسرا، خواجگان، مسافرتهای شاه، شیرهای شاه در دوشان تپه و مراسم سینهزنی تهیه و در اندرونی و خانه های شاهزادگان به نمایش درآمد و تا آنجا پیشرفت که خود مظفرالدین شاه تصمیم به ساختن فیلم گرفت و اولین فیلم فارسی را از زندگی خواجه های درباری کارگردانی کرد. 

چند سال بعد با شروع انقلاب مشروطیت بهره گیری از هنر سینماتوگراف عمومی شد و مراکزی برای تماشای عمومی ایجاد شد. در سال 1326 ق برابر با 1287 ش و 1998 م نخستین اعلان مربوط به سینما در جراید به چاپ رسید - نشریه استانداردها و معیارهای طراحی سینما -

-5 تاریخچه صوت

زندگی پر از صد است و ما همیشه طالب شنیدن صداهای خوشی و حیاتی هستیم و از صداهای نامطبوع و خطرناک گریزانیم. بطور کلی باید گفت که هر چه پیش می دویم، بشر نسبت به حس شنوایی بیشتر توجه پیدا می کند. پیشرفت روز افزون صنایع صوت از قبیل: تلفن - رادیو - فونوگراف ضبط صوت روی فیلم و تهیه فیلمهای صدا دار و غیره خود می تواند بر این موضوع دلیلی مسلم باشد . از نظر اهمیتی که آکوستیک یا علم صدا دارا میباشد می توان انتظار داشت که این موضوع در تاریخ علوم فیزیک جزو مطالب اساسی به شمار رفته باشد، در صورتی ک چنین چیزی نیست، زیرادر قبال تاریخ سایر علوم ، تاریخ آکوستیک قسمت از قلم افتاده و مهجوری بیش نیست.

-6 آکوستیک دریک فضا

تصور کنید در شکل مقابل در نقطه سبز رنگ یک منبع صوتی وجود دارد که می تواند بلندگوهای یک دستگاه پخش، نوازنده یک ساز، خواننده و یا یک ارکستر باشد. برای سادگی بررسی فرض می کنیم نسبت منیع صوتی به فضای اتاق آنقدر کم است که می توان انرا یک منبع نقطه ای صوت در نظر گرفت. شنونده در نقطه قرمز رنگ قرار دارد. حال فرض کنید که در یک لحظه این منبع صوتی، صوتی را تولید کند، کوتاه ترین فاصله شنید. - قیابکلو، - 1391 انرژی انعکاسهای صوت با توجه به مسیری که طی میکنند. بتدریج کاسته می شود.

میان منبع صوتی و شنونده خط سبز رنگ است که با مسیر - نمایش داده شده است. بدیهی است شنونده ابتدا این صدا را خواهد امواج صوتی هنگام برخورد به موانع با زاویه تابش نسبت به خط مماس بر نقطه برخورد بازتابیده خواهند شد. بنابراین همانطور که در شکل مشاهده می کنید به دلیل اینکه این اتاق دارای چهار دیوار است، چهار بازتابش داریم که همان صوت تولید شده را پس از طی مسافت طولانی تری به گوش شنونده میرسانند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید