بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

کتاب شیعه در اسلام
علامه سید محمد حسین طباطبایی
مؤسسه بوستان کتاب
چاپ هفتم 1389
شمارگان 3000 جلد
212 صفحه
نسخه های قدیمی تر این کتاب در کتاب خانه های دانشگاه فردوسی مشهد موجود است.

اسلاید 2 :

حاج سيد محمد حسين طباطبائی معروف به علامه طباطبائی صاحب الميزان یکی از بزرگترين فلاسفه و اساتيد علما در جهان اسلام بود. اين عالم ربانی و فيلسوف شرق یکی از بزرگترين و بهترين مفسرين اسلامی است. معظم له استادی جامع بود، زيرا در عين حال که به دروس حکمت و فلسفه و کلام تبحر داشت، به اصول فقهی و تفسيری، علم رجال و حديث نيز مهارت یافت. علامه در زهد و تقوی و عشق و عرفان، تواضع و ايمان، خلوص و پاکی و صفا و ديگر سجايای اخلاقی کم نظير بود.

اسلاید 3 :

علامه در سال 1321هجری قمری مصادف با 1282 شمسی در شهر تبريز متولد شد، از اوايل زندگی نزد والد معظم و اعلام مختلف آذربايجان مقدمات علوم و سطوح فقه و اصول و قسمتی از دروس حکمت را به پايان برد و در سال 1344 رهسپار نجف اشرف گرديد و چند سال از کرسی درس آيت الله نائينی، شيخ محمد حسين اصفهانی (کمپانی) و سيد ابو الحسن اصفهانی و ديگر اساتيد به درجه اجتهاد در علوم نقلی ارتقاء یافت. علامه دروس عقلی را بيشتر از محضر علامه بادکوبه ای استفاده نمود و سالها در تحقيقات فلسفی و کلامی و ضمن تدريس علوم عقلی به مراتب استادی رسيد.
 

اسلاید 4 :

علامه در سال 1354 نجف را به قصد تبريز ترک نمود و سالها در آذربايجان سرگرم تدريس و تحقيقات علمی بود. شهرت آن جناب از وقتی است که در جمله اساتيد بزرگ حوزه قم قرار گرفت معظم له از سال 1365 تا پايان عمر در اين مرکز علمی بيش از پيش به تأليف و تحقيقات مختلف مشغول بود و در ضمن علاقه مندان به درس حکمت سالها از کرسی درس او مستفيض و بهره مند بودند. امثال شهيد مطهری، شهيد بهشتی و اساتيد فعلی از کرسی درس او به مقام استادی رسيدند.
 

اسلاید 5 :

علامه شخصيتی است که فلاسفه شرق و غرب از احاطه علمی او به شگفت بودند. او با براهين منطقی ضمن اقامه دليل نارسائيهای مکتب ماترياليسم را به جهان بشريت ثابت نمود و نوعی انقلاب علمی و فرهنگی در جهان دانش و حکمت پديد آورد. چون خود وجودی سراسر زهد و تقوی و ايمان بود، فلسفه را با عشق و عرفان به هم آميخت و کتب علمی و مستند در مسائل مختلف و در خور فهم همگان به رشته تحرير برد. یکی از بزرگترين یادگارهای جاويد او دوره تفسير الميزان است که مجلدات اين تفسير در جامعيت و محتوی کم نظير بلکه بی نظير است و درباره اهميت و جامعيت اين تفسير علما و مفسرين بزرگ سخنها و مقالات متعدد دارند.

اسلاید 7 :

همانطور که ميدانيد مجلدات تفسير الميزان توسط علمای حوزه قم به فارسی در چندين جلد تجديد چاپ شده و زينـت بخش هر بوستان و مخزن کتاب بوده و هست. علامه مقام استادی خويش را در مجلدات اصول فلسفه، هدايت و حکمت، نهايت و حکمت و کتاب اصول عقايد به اثبات رسانيده و کتب ديگری مانند: مبدأ و معاد، سنن النبی، وحی یا شعور مرموز، قرآن در اسلام، شيعه در اسلام، کتاب مصاحبه او با پرفسور کربن که با قلم زيبائی به رشته تحرير رفته قابل استفاده عموم است. که اين مجموعه ها آثار بسيار زنده ای است در حقانيت مکتب اسلام و تشيع در جهان بشريت.

اسلاید 8 :

اين عالم ربانی و استاد جهانی سرانجام در صفر سال 1402 برابر با آبان 1361 جهان فانی را وداع نمود و با مرگ او ثلمه ای به جهان دانش و حکمت پديد آمد. قبرش در کنار فاطمه معصومه جنب علما زيارتگاه است.

اسلاید 9 :

در آثار موجود به زبان های اروپائی، تشیع به صورت یک فرقه فرعی معرفی شده و تمام دید و علت وجودی آن به یک نزاع صرفا سیاسی و اجتماعی تقلیل یافته و کمتر به علل دینی که باعث پیدایش شیعه گردید توجه شده است.
حتی در تحقیقات درباره شیعه به طور کلی سهم اساسی از آن اسماعیلیه است و شیعه دوازده امامی حتی به اندازه مکتب اسماعیلی مورد نظر قرار نگرفته است.
شاید سوابق تاریخی علت اصلی این محدودیت باشد.

اسلاید 10 :

بعد از جنگ جهانی به تدریج در آمریکا و سپس در اروپا به این نکته برخوردند که بهترین معرف یک دین فردی است که از درون آن به آن می نگرد، و صرف توصیف عینی یک دین مخصوصا توسط کسی که یا اصلا به دین اعتقاد ندارد و یا دین خاصی را که مورد مطالعه اواست، از بدو امر مطرود و بی اساس می شمارد، به هیچ وجه کافی نیست.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید