بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هر انسانی به طور طبیعی یکی از این چهار گروه خونی را دارد. مثلا فردی با گروه خونی A آنتی ژنA را بر روی گلبولهای قرمز خونش بروز می‌دهد و بر علیه سایر پادگنهای گروههای خونی (B) در بدنش پادتن (آنتی‌بادی) ساخته می‌شود. فردی با گروه خونی B پادتن B را دارد . فردی با گروه خونی AB هر دو پادتن A و B را دارد و فردی با گروه خونی O هیچکدام از دو پادتن را ندارد و برعلیه هر دوی آنها در بدنش پادتن ساخته می‌شود .

اسلاید 2 :

در سال ۱۹۰۱ میلادی کارل لاند اشتاینر ، ایمونولوژیست آلمانی برای نخستین بار ، وجود آنتی ژنهای گروه خونی بر روی گلبولهای قرمز و نیز آنتی بادیهایی بر علیه همان آنتی ژنها را در سرم انسان ثابت نمود. لاند شتاینر ، ابتدا گلبولهای قرمز را از سرم جدا کرد و سپس به مطالعه نتایج حاصل از مخلوط کردن سرم و گلبولهای قرمز افراد مختلف پرداخت. وی دریافت که سرم بعضی از افراد قادر به آگلوتینه کردن گلبولهای قرمز برخی دیگر از افراد می‌باشد، اما بر روی گلبولهای قرمز همه افراد موثر نیست. در تجزیه و تحلیل نتایج ، او فهمید که می‌توان افراد را از نظر گروههای خونی به گروههایی تقسیم نمود:
گروه خونی :A  آنتی ژن نوع A را سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور )B ضد آنتی ژن (B را دارا هستند.
گروه خونی B : آنتی ژن نوع B را در سطح گلبو لهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور( A ضد آنتی ژن A را دارند.
گروه خونی AB : آنتی ژن نوع A و B را در سطح گلبولهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز هیچ یک از آنتی کورها را ندارند.
گروه خونی O : هیچ یک از آنتی ژنها را در سطح گلبولهای قرمز خود ندارند ولی هر دو آنتی کور را دارا هستند.

اسلاید 3 :

طبیعتا گروه خونی نوزاد از والدین به ارث می‌رسد، البته باید توجه داشت که چون نوع O مغلوب است فنوتیپ نوع O همیشه خالص است (OO) و فنوتیپ نوع AB دارای ژنوتیپ AB است ولی گروه خونی مثلا A می‌تواند دارای ژنوتیپهای AA ویا AO باشد . لذا اگر مثلا والدین هر دو دارای گروه خونی O باشند نوزاد قطعا گروه خونی O خواهد بود ولی نوزاد والدینی با گروه خونی A ممکن است دارای گروه خونی A و یا گروه خونی O باشد.

اسلاید 4 :

وراثت گروه های خونی به صورت اتوزوم مغلوب است. انتقال خون از فردی به فرد دیگر همیشه امکان‌پذیر نیست. به طور مثال افراد با گروه خونی A دارای پادتن نوع A هستند و در مواجهه با گروه خونی B واکنش نشان می‌دهند .این واکنش اغلب همولیزسریع گلبولهای قرمز می‌باشد

اسلاید 5 :

گروه خونی A : با آنتی کور B رسوب نمی‌دهد ولی با آنتی کور A رسوب می‌دهد.
گروه خونی B : با آنتی کور B رسوب می‌دهد ولی با آنتی کور A رسوب نمی‌دهد.
گروه خونی AB : با هر دو آنتی A و B رسوب می‌دهد.
گروه خونی O : با هیچ یک از آنتی کورهای A و B رسوب نمی‌دهد.

اسلاید 6 :

بیماری همولیتیک نوزادان معمولا زمانی بوجود می‌آید که یک مادر Rh منفی حامل جنین Rh مثبت باشد. بطور طبیعی گلبولهای خون جنین به واسطه لایه‌هایی از سلولهای ترفوبلاست از گردش خون مادر جدا شده است. اما در اواخر حاملگی و بخصوص در حین تولد نوزاد ، گلبولهای قرمز جنین ممکن است وارد گردش خون مادر شوند. همین که این گلبولها به جریان خون مادر برسند به عنوان یک عنصر خارجی تلقی شده و پاسخ ایمنی مادر را جهت تولید آنتی بادی برمی‌انگیزند. معمولا آنتی بادی بر علیه گلبولهای قرمز جنین قبل از تولد اولین بچه ساخته نمی‌شود. اما حاملگیهای مکرر نهایتا منجر به افزایش سطح آنتی بادی در خون مادر می‌شود. این آنتی بادیها پس از گذشتن از سلولهای ترفوبلاست مادر به گردش خون جنین می‌رسند و در آنجا با گبولهای قرمز جنین وارد واکنش شده و موجب تخریب آنها می‌شوند. ممکن است روند تخریب گلبولهای قرمز جنین به قدری شدید باشد که موجب مرگ جنین شود. از طرف دیگر جنین ممکن است زنده بماند و در یک وضعیت آنمیک شدید و همراه با یرقان متولد شود. بدن جنین ممکن است در راه تلاش جهت جبران گلبولهای از دست رفته گلبولهای قرمز نابالغ را از مغزاستخوان به داخل خون آزاد نماید. تخریب گسترده گلبولهای قرمز جنین می‌تواند منجر به آزاد شدن مقادیر سمی بیلی ‌روبین به داخل جریان خون شود. از آنجایی که کبد جنین هنوز نابالغ است، این بیلی روبین ممکن است در سلولهای مغز رسوب نموده و موجب آسیب شدید مغز گردد.

اسلاید 7 :

گروه خونیA :دارندگان گروه خونیA بیشتر در معرض ابتلا به سنگ های کیسه صفراوی، کولیت، پرکاری تیرویید، سرطان معده، لوزالمعده، کیسه صفرا و مجاری آن، سرطان های هیپوفارنکس، تیرویید، ریه، آندومتر و تخمدان هستند. نوعی کم خونی به نام «پرنیسوز» هم در این گروه خونی بیشتر شایع است. تومورهای غدد بزاقی، انواع سرطان های لب، زبان، گونه و لثه هم در این گروه بیشتر دیده می شود.
گروه خونی:O این گروه خونی معایبی هم دارد؛ از مزایای آن کاهش ۱۴ درصدی ابتلا به سرطان سلول های فلس دار پوست و کاهش ۴ درصدی سرطان سلول های قاعده ای پوست است. دارندگان گروه خونیO کمتر به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند و آنتی ژن O اثر حفاظتی روی سلول های سرطانی غده تیرویید هم دارد، اما از معایب آن ابتلا به سرطان های ملانوم بدخیم و زخم اثنی عشر است. ضمنا افراد دارای گروه خونی O به نوعی از سرطان مثانه مبتلا می شوند که بسیار تهاجمی است و مرگ و میر بالایی دارد. در اینجا نقش آنتی ژنA و AB را در حفاظت از این نوع سرطان (مثانه) نباید از نظر دور داشت.
گروه خونی:B افرادی که آنتی ژنB دارند، بیشتر به سرطان های لوزالمعده، کیسه صفرا، تخمدان و التهاب لثه مبتلا می شوند.
گروه خونی :AB این گروه های خونی، در مثبت شدن سطح بالای سرمی باکتری ای به نام هیلکوباکترپیلوری تاثیرگذار است و این باکتری باعث التهاب دستگاه گوارش (معده، و اثنی عشر) می شود و در نهایت باعث زخم در آن خواهد شد. بیشترین مبتلایان به سرطان خون هم افراد با گروه خونی B و کمترین آنها صاحبان گروه خونی A هستند.

اسلاید 8 :

اگر گروه خونی شماO است
پرقدمت‌ترین در تاریخ بشر؛ دیرینه‌ترین گروه خونی تاریخ همین گروه خون است؛ در طول زمان وقتی آدم‌ها فقط گوشت می‌خوردند، این گروه خونی رایج‌ترین بود. پزشکان به افرادی که دارای این گروه خونی هستند، «شکارچی» می‌گویند.
افرادی که گروه خونی‌شان O است، در صورتی‌که استفاده از پروتئین‌های حیوانی را بسیار زیاد کرده و البته ورزش سخت را هم در کنارش آغاز کنند، می‌توانند سرعت سوخت و ساز کالری را در بدن خود افزایش دهند.
قوانینی برای رژیم غذایی گروه خونی o
3 تا ۵ وعده در روز غذاهایی بخورید که برای گروه خونی شما مناسبت باشد.
خوراکی‌های سلامت گروه خونی O:
بروکلی، اسفناج، پیاز قرمز، انواع فلفل، کلم قمری، کدو تنبل، جعفری، تره فرنگی، زیتون، کلم پیچ، گوشت گوساله، گوشت بره، گوشت گاو، ماهی و غذاهای دریایی، نمک یددار و جگر.
محدودیت‌‌ها
غلات صبحانه گندمی، محصولات لبنی، سویا، روغن بادام‌زمینی، انواع لوبیا، کلم سفید و قرمز، گل کلم، کلم بروکسل (کلم فندوقی)، زیتون و انواع قارچ.

اسلاید 9 :

فعالیت بدنی
ایروبیک، ورزش‌های استقامتی، دو، آمادگی جسمانی، دویدن روی تردمیل، کیک‌بوکسینگ، دوچرخه‌سواری، هنرهای رزمی و اسکیت برد همه و همه مناسب شما هستند.
یک روز برنامه غذایی پیشنهادی برای دارندگان گروه خونی O
صبحانه: یک عدد بیسکویت کراکر با یک قاشق مرباخوری مربای سیب بدون شکر + یک عدد تخم‌مرغ نیم‌بند + یک لیوان آب آناناس تازه
ناهار: یک عدد سینه آبپز مرغ همراه با مایونزی مخلوط با ماست، بادام‌زمینی و انگور + یک برش نان جوی سیاه سبوس‌دار
میان‌وعده: ۲ عدد نان برنجی کره‌ای + یک لیوان آبمیوه تازه
شام: ۲۵۰ گرم ماهی کبابی (بدون چربی) + بروکلی پخته + چای سبز

اسلاید 10 :

اولین گیاهخواران تاریخ
ظاهرا این گروه خونی زمانی به وجود آمده که حیوانات کمیاب شده و انسان‌ها مجبور شده‌اند عادات غذایی خود را تغییر دهند.  افراد دارنده این گروه خون به عنوان «کشاورزها» شناخته می‌شوند و اولین گیاهخواران هستند.
دارندگان گروه خونی A از میوه‌ها بهره می‌برند. بنابراین بهتر است اعضای این گروه بیشتر از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنند و هر چه کمتر غذاهای فرآوری بخورند. وقتی پای رژیم غذایی بدون گوشت وسط می‌آید، افراد با گروه خونی A این شانس را دارند که با حذف محصولات سمی از رژیم غذایی‌شان زودتر وزن کم کنند.
قوانینی برای رژیم غذایی
افرادی که دارای این گروه خونی هستند، باید روزانه بین ۳ تا ۵ وعده غذا همراه با مقداری ورزش به سبک زندگی خود اضافه کنند.
خوراکی‌های سلامت گروه خونی A:
ماهی، سبزیجات (غیر از بادمجان، قارچ و کلم)، میوه‌ها (غیر از موز، نارنگی و طالبی و خربزه)، نان سویا و روغن‌های گیاهی.
محدودیت‌‌ها:
گوشت‌های قرمز، پنیر، نان گندم.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید