بخشی از مقاله

ارتباط تنگاتنگ ورزش در پيشگيري از ناهنجاريهاي جسماني

مقدمه
تسليم در برابر خداوند، احترام به حقوق انسانها و آمادگي براي خدمات اجتماعي، ارزشهاي والاي تربيتي هستند كه مي‌توانند در فلسفه آموزش و پرورش قرار گيرند. دانش‌آموزان در مدارس كشور بايد توانائي پايبندي به اصول انسانيت، درك آزادي و صبوري، احترام به حقوق ديگران و درك مفاهيم صلح و امنيت را بدست آورند، با اين مفاهيم درگير گردند و آنها را درك نمايند. وضعيت تربيت بدني و عوامل تأثيرگذار بر حفظ و توسعه سلامت انسان از موضوعات روز علوم مرتبط با اصول و وضعيت صحيح جسماني هستند.


تربيت بدني محسوس ترين و حقيقي ترين نوع آموزش و پرورش است كه براي رشد و تكامل جسمي و ذهني و اجتماعي و رواني، تقويت روحيه و شكل‌پذيري اخلاق در كودكان ضرورت دارد. حركت يا الگوهاي حركتي هفتگانه كه براي بقاي انسان اوليه ضروري و حياتي بوده‌اند اساس ساختمان حركت مهارتي را تشكيل مي‌دهد اين فعاليتهاي اساسي عبارتند از: دويدن، پريدن، بالا رفتن، حمل كردن، بلند كردن، آويزان شدن، پرتاب كردن.


در طول روز كودكاني را مي‌توان مشاهده كرد كه هركدام به نحوي به انجام فعاليتهايي از اين قبيل مشغول هستند فعاليتهاي مذكور بيانگر اين مسأله‌اند كه موجود زنده به فعاليت نياز دارد بنابراين شركت فعال افراد بخصوص بچه‌ها در ساعات درس تربيت بدني و حضور در فعاليتهاي حركتي نه تنها موجب رشد همه جانبه فرد مي‌گردد بلكه در كاهش ميزان رفتارهاي تخريبي افراد كه از حركات بي‌اصول نشأت مي‌گيرد نيز مؤثر است.

 


ارتباط تنگاتنگ ورزش در پيشگيري از ناهنجاريهاي جسماني و تأثير آن در سلامت روح و روان
ورزش و فعاليت جسماني، روشي براي ارتقاء سلامت و پيشگيري از بيماريهاي جسمي و رواني است. افرادي كه از آمادگي و توان جسمي خوبي برخوردار هستند، در فعاليت‌هاي اجتماعي و فردي موفق‌ترند. زيرا اين افراد از شادابي، انرژي و سلامت بيشتري برخوردارند. توجه به نتايج مفيد ورزش در نيروهاي مسلح از اهميت خاصي برخوردار است؛ زيرا علاوه بر كاهش هزينه‌هاي درماني نيروهاي مسلح، آمادگي جسمي و رزمي نتيجه اصلي و مفيد ورزش خواهد بود.


علم پزشكي علاوه بر معاينات و تجويز داروها و اعمال جراحي كه در مورد بيماري‌هاي مختلف انجام مي‌دهد، از ورزش نيز به عنوان وسيله‌اي در جهت بهبود و سلامتي بيماران بهره مي‌برد. بعضي از پزشكان در مواردي مثل كم‌خوابي، كم كردن وزن و ضعف‌هاي عضلاني مثــــــل كمردرد، كسب هماهنگي‌هاي عصبي و عضلاني در بعضي از انواع فلج، توان‌بخشي، نداشتن اشتها، داشتن اضطراب يا هيجانات روحي، بي‌قراري‌ها، افسردگي‌ها، احساس پوچي و بسياري ديگر از موارد، بيمار خود را به ورزش كردن تشويق مي‌نمايند. در اسلام نيز به ورزش شنا، تيراندازي، سواركاري و حتي پياده‌روي سفارش شده است. پيامبر اكرم

(صلي‌اله عليه و آله وسلم) پياده‌روي را بهترين درمان براي بسياري از بيماري‌ها معرفي مي‌كنند.


انواع ورزش را مي‌توان بر حسب ميزان فعاليت جسماني و انرژي مصرفي در واحد زمان به ورزشهاي سبك‌، نيمه سنگين و سنگين تقسيم كرد. به طور كلي ورزش‌هاي سبك اثرات مفيدي بر جسم و روان انسان دارد. از آنجا كه قلب يكي از اعضاء حساس و مهم بدن حيوانات و انسان است، در انسان، هر گونه اختلالي در عملكرد قلب، موجب اختلال در فعاليت‌هاي روزانه خواهد شد. يكي از راههاي مراقبت از قلب، انجام فعاليت‌هاي جسماني و ورزش‌هاي مناسب، به تناسب وزن و سن است.
در اين مقاله به اختصار به اثرات ورزش در سلامت جسم بخصوص در تكسين درد كمر و سلامت رواني اجتماعي اشاره شده است؛
تأثيرات مثبت ورزش بر سيستم قلبي عروقي عبارتند از:
1. تقويت عضله قلب و ساير عضلات بدن.


2. تسريع در جريان خون و انتقال بهتر اكسيژن به قسمت‌هاي مختلف بدن.
3. پيشگيري از بروز بيماري فشار خون به دليل كاهش كلسترول و باز شدن عروق.
4. به دليل تقويت عضله قلب و افزايش قدرت انقباضي آن، تعداد ضربان قلب در حالت استراحت در هر دقيقه كمتر شده و در مقابل، خون با نيروي بيشتري به جريان مي‌افتد.


5. با انقباض عضلات پا در حين ورزش، خون راحت‌تر به قلب باز مي‌گردد و از بروز واريس در پاها جلوگيري مي‌شــود.

تأثير ورزش بر دستگاه تنفس
علاوه بر اثرات مثبت ورزش بر سيستم قلب و عروق و افزايش توانمندي عضلات بدن، دستگاه تنفس نيز توانايي بيشتري پيدا مي‌كند. در زمان انجام فعاليت جسماني و ورزش، مقدار مصرف اكسيژن اعضاء مختلف بدن افزايش پيدا مي‌كند و حجم و سرعت جريان خون براي رساندن مواد مغذي و اكسيژن به اعضاء و بافتهاي مختلف افزايش مي‌يابد.


مهمترين اثرات ورزش بر دستگاه تنفس عبارتند از:
1. با ورزش كيسه‌هاي هوايي شش‌ها بيشتر باز شده و بازدهي آنها افزايش مي‌يابد.
2. افزايش حجم تنفسي در طول شبانه‌روز، موجب دريافت اكسيژن بيشتر و رساندن آن به اندام‌هاي بدن مي‌شود.
3. قابليت دريافت و مصرف اكسيژن بيشتر، موجب مي‌گردد كارآيي جسماني افزايش يافته و ديرتر خسته شويم.

تأثير ورزش بر دستگاه گوارش


كاركرد صحيح دستگاه گوارش تا حدود زيادي بيانگر صحت و سلامت انسان است به گونه‌اي كه بسياري از متخصصين داخلي معتقدند اكثر بيماري‌هاي انسان مربوط به اختلال در دستگاه گوارش مي‌باشد.
اثرات مثبت ورزش بر دستگاه گوارش عبارتند از:
1. تمرينات بدني موجب تحريك اشتها و ميل به غذا مي‌شود. مخصوصاً در افرادي كه دچار بي‌اشتهايي عصبي هستند، اين اثر بسيار مشهود است.
2. ورزش با تحريك دستگاه گوارش مانع ايجاد يبوست مي‌شود. تأثير ورزش بر دستگاه حركتي اثرات مفيد ورزش بر سلامت و كاركرد بسيار خوب دستگاه عضلاني اسكلتي بر كسي پوشيده نيست و اولين عضوي كه با ورزش كردن، تغييرات مطلوبي را در آن احساس مي‌كنيم، عضلات اندامهاي حركتي است.
مهمترين اثرات مفيد ورزش بر دستگاه حركتي عبارتند از:


1. عضلات بدن با انجام ورزش مناسب تقويت مي‌شوند و قدرت كارآيي جسمي افزايش مي‌يابد.
2. ورزش صحيح از آرتروز جلوگيري كرده موجب سلامت و استحكام مفاصل مي‌شود و مقاومت مفاصل را در مقابل صدمات افزايش مي‌دهد.
3. موجب كشش عضلات و انعطاف پذيري بيشتر بدن مي‌شود.


4. ورزش موجب استحكام استخوان‌ها شده و از پوكي آن جلوگيري مي‌كند.
5. با تقويت عضلات ستون مهره‌ها از بروز كمر درد پيشگيري شود.
6. همچنين ورزش از شل شدن عضلات جلوگيري كرده و ذخيره انرژي عضلات را افزايش مي‌دهد.

تأثير ورزش بر غدد داخلي
با تمرين‌هاي مناسب ورزشي، ترشحات غدد داخلي تنظيم شده و در شرايط مختلف به مقدار لازم در بدن هورمون مورد نياز ترشح مي‌شود. در نتيجه، ورزش تأثيرات مطلوبي بر جسم و روان انسان خواهد گذاشت. در بيماران ديابتي و افرادي كه مستعد به ديابت هستند قند خون به شكل قابل توجهي كاهش مي‌يابد.

تأثير ورزش بر دستگاه عصبي
تمرينات مرتب ورزش موجب بهبود كار سيستم عصبي و هماهنگي لازم بين اعصاب و عضلات خواهد شد.
مهمترين اثرات مثبت ورزش بر دستگاه عصبي عبارتند از:


1. ورزش از فشارهاي رواني و ناراحتي‌هاي روحي مي‌كاهد و راهي مناسب براي مقابله با افسردگي است.
2. با بهبود كار سيستم عصبي ـ عضلاني، موجب چالاكي و افزايش كارآيي بدن مي‌شود.
3. ورزش مؤثرترين راه براي درمان بي‌خوابي است.

نتايج تحقيقات مختلف نشان داده است كه انجام انواع مختلف نرمش‌ها، علاوه بر فوايد جسمي فراوان، بر مقابله با مشكلات عصبي و رواني نيز آثار مفيدي دارد. از ميان اين تحقيقات مي‌توان از كار يك ساله محققان دانشگاه استانفورد نام برد كه كار تحقيق خود را روي 57 زن و مرد 50 تا 65 ساله، با چهار نوع نرمش مختلف انجام داده‌اند. گروه اول هفته‌اي سه روز و روزي 60 دقيقه نرمش‌هايي را در يك مركز ورزشي انجام مي‌دادند كه 40 دقيقه آن شامل تمريناتي از قبيل دو و پياده روي سريع بود كه ميزان تنفس، ضربان قلب و در نتيجه مصرف اكسيژن را افزايش مي‌داد. دسته دوم وضعيتي كاملاَ مشابه با دسته اول داشتند با اين

تفاوت كه اين كار را در منزل خويش انجام دادند. سومين گروه، هفته‌اي پنج بار به مدت 30 دقيقه به تمريناتي پرداختند كه در مجموع ميزان انرژي مصرف شده آنها با دو دسته اول يكسان بود. به گروه چهارم توصيه شد كه در نرمش‌هاي معمول خود هيچ تغييري ايجاد نكنند، فعاليت‌هاي سه گروه آخر كه در مراكز مخصوص انجام نمي‌شد و توسط مشاوران ويژه پيگيري مي‌شد. نتيجه تحقيق نشان داد كه با وجود تفاوت نرمش، ميزان فشارهاي عصبي، هيجان و افسردگي در تمام گروه‌ها تقريباً 30 درصد كاهش يافته است.


مطلب ديگر اينكه با تحقيق در افراد سيگاري نشان داده شد كه اين تمرين‌ها يكي از بهترين راه‌هاي ترك سيگار است. انجام نرمش‌ها در منزل و تداوم آن بهترين نتيجه را در بردارد.


بارزترين اثرات مثبت ورزش در سلامت روح و روان و سلامت اجتماعي فرد
1. ورزش، طراوت و شادابي را به ارمغان آورده و افسردگي را از بين مي‌برد.
2. ورزش، موجب احساس اعتماد به نفس، احساس قدرت و تقويت اراده مي‌شود.


3. ورزش، باعث تقويت تمركز فكر و افزايش دقت عمل مي‌گردد.
4. ورزشِ متعادل، موجب داشتن احساس خوب و افزايش قدرت خلاقيت مي‌گردد.
5. ورزش، احساس آرامش و راحتي روح را افزايش داده و انسان را در مقابل فشارهاي رواني و اضطراب مقاوم مي‌كند.
6. ورزش، موجب تقويت قواي ذهني و حافظه مي‌شود.
7. با توجه به محاسن فوق‌الذكر افرادي كه ورزش متعادلي دارند، هميشه سالم هستند و در مقابل بيماري‌هاي مختلف، مقاومند ؛ در نتيجه غالباً در فعاليت‌هاي اجتماعي، افرادي موفق هستند.
8. ورزش، ‌ موجب پيشگيري از خستگي زودرس شده و كارمندان ورزشكار هيچگاه با كسالت به ارباب رجوع پاسخ نمي‌دهند.
9. افراد فعال، توانايي خود را مي‌شناسند و از آن حداكثر استفاده را مي‌كنند.
10. احتياجات اوليه خود را برطرف مي‌كنند و با شناخت واقعيات، واقع بينانه‌تر با مشكلات زندگي، مقابله مي‌نمايند.
11. افراد فعال به دليل اعتماد به خويش، مسئوليت پذيرند، از كسب تجربه لذت مي‌برند و هميشه براي بهترين نتيجه تلاش مي‌كنند.
12. تربيت روح و روان در كنار تربيت بدني موجب تقويت اراده شده و چنين شخصي هرگز به طرف اعتياد نخواهد رفت.

اثرات ورزش بر طول عمر به طور كلي طول عمر افرادي كه تمرينات ورزشي مناسبي دارند، بيشتر از افراد غير ورزشكار است. سن بيولوژيكي افراد ورزشكار (در ورزش‌هاي سبك) كمتر از افراد غير ورزشكار است. بنابراين اين‌گونه افراد از نظر ظاهري نيز افرادي شاداب و جوانند. يك علت طول عمر ورزشكاران، مقاومت بدني آنان در مقابل بيماري‌هاي عفوني است.

تأثير ورزش در وضعيت جسمي زنان
علاوه بر اثرات مفيد ذكر شده كه به طور مشترك در زنان و مردان ورزشكار وجود دارد، اثرات اختصاصي براي زنان ورزشكار به شرح ذيل است:
1. زنان ورزشكار در مقايسه با زنان غير ورزشكار كمتر دچار دردهاي دوره قاعدگي مي‌شوند.
2. سرطان سينه در زنان فعال كمتر از زنان غير فعال است.


3. زنان فعال (با ورزش‌هاي مناسب) به دليل فعاليت جسماني و آمادگي اسكلتي عضلاني كمتر دچار كمردرد مي‌شوند.
4. زنان ورزشكار دچار نرمي و پوكي استخوان نمي‌شوند.

چه افرادي نبايد ورزش كنند؟
1. بيماراني كه نارسايي قلبي درمان نشده دارند.
2. بيماراني كه آريتمي (بي نظمي ضربان قلب) كنترل نشده دارند.
3. بيماراني كه درد قفسه سينه (آنژين) شديد و ناپايداري دارند. همه بيماران قلبي براي شروع ورزش بايد با پزشك خود مشورت نموده و در صورت تجويز پزشك به طور مستقل يا با مانيتورينگ قلبي ورزش كنند.


وضعيت قرار گيري بدني خوب يعني سلامت مطلوب
رتبة وضعيت قرار گيري بدن در فهرست عوامل تأثير گذار بر سلامت بسيار بالا است اين عامل در صحيح غذا خوردن، تمرين ورزشي منظم اهميت دارد. بدون پاسچر خوب به راستي نمي‌توان تناسب جسماني قابل قبولي داشت توجه به اين نكته ضروري است كه داشتن پاسچر خوب با حفظ برنامه‌هاي آمادگي جسماني امكانپذير خواهد بود. در حقيقت فوايد پاسچر خوب ممكن است در لابه‌لاي فعاليتهاي حفظ آمادگيهاي جسماني رخ نمايد. يك واقعيت شيرين اين است كه هر فردي مي‌تواند از بروز مشكلات ناشي از وضعيت قرار گيري بدني نامطلوب پيشگيري كند.

 

پاسچر خوب به معناي اين است كه استخوانها در جاي مناسب خود قرار گرفته‌اند و عضلات، مفاصل و ليگامتها ميتوانند به نحو مطلوب وظايف خود را انجام دهند. اين يعني ارگانهاي حياتي در وضعيت قرارگيري خوبي بوده و با حداكثر كارآمدي فعاليت مي‌كنند. پاسچر خوب به ارائه عملكرد مطلوب از ناحيه سيستم عصبي كمك مي‌‌كند.


داشتن فعاليت بدني منظم و شركت فعال در ورزش هم براي كودكان و هم براي بزرگسالان از اهميت ويژه‌اي در رسيدن به سطح سلامتي خوب و مطلوب بر خوردار است. هدف از ورزش پيشرفت كارآمد فرايند رشد جسماني و روحي فرد است، بنابراين شناخت مكانيسم‌ها در عوامل مؤثر در بروز آسيب‌هاي جسماني نقش كليدي در فراهم كردن محيط و ابزارهاي مؤثر، پيشگيري از بروز ناهنجاريهاي جسمي را خواهد داشت. اين را نيز بايد توجه داشت كه هر چقدر فاصله بين زمان بروز ناهنجاريها و زمان شروع درمان آن ديرتر و طولاني‌تر باشد آسيب پذيري تشديد ميشود؛ چه بسا كه اين ناهنجاريها مي‌توانند در مواردي منجر به بروز ناتوانيهاي دائمي و يا حتي مرگ شوند. با توجه به مطالب فوق اهميت پيشگيري از بروز آسيب‌هاي جسماني روشن‌تر مي‌گردد.
آنچه مسلم است اين است كه اندازه فعلي ورزش از هيچ نظر پاسخگوي نيازهاي مهارتي و آناتوميكي و فيزيولوژيكي نوجوانان نمي‌باشد و حتي با يك بررسي ساده مي‌توان زيان هاي ناشي از اين كمبود را در بين نوجوانان مشاهده نمود. در اين دوران الگوي بي تحركي خصوصاً در دختران بيش از پيش تثبيت ميگردد. از آنجائي كه كودكان بطور طبيعي اجراي ماهرانه مهارت پايه را از خود به نمايش نمي‌گذارند آنها از طريق يك سرس توالي حركات پايه يا مراحلي كه از الگوهاي ناقص حركتي نشأت مي‌گيرد فرايند پيشرفت خود را شروع و به بلوغ يا الگوهاي كارآمد حركتي دست پيدا مي‌كنند.
بنابراين لازم است با توجه به حفظ تناسب اندام و جلوگيري از تغيير ظاهري اندام كه موجبات درهم ريختگي ظرافت و زيبائي ظاهري مي‌گردد. فعاليتهاي بدني در حد مناسب در دوران رشد و پس از آن صورت گيرد. فعاليت بدني بايد طوري انجام گيرد كه با انجام آن گروهي از عضلات بدن بكار بيفتند.
وضيعت نادرست خوابيدن، نشستن، ايستادن، حمل نامناسب اجسام و وضيعت نادرست مطالعه نمودن موجب انواع ناهنجاريهاي متعدد از جمله تشديد كف پاي صاف و يا پاي گود و پاي طاقديسي و زانوي پرانتزي و ضربدري و زانوي خم و عقب رفته، كمر گود، كمر صاف ميگردد، كه تمام موارد فوق جزء حركات اصلاحي مي باشند كه بوسيله ورزشهاي خاص در مدت زمان طولاني اصلاح و درمان ميگردند.
چرخه تمرين تربيت بدني متشكل از مجموعه‌اي از فعاليتهاي آمادگي جسماني است كه بر استقامت قلبي، تنفسي، قدرت عضلات، انعطاف پذيري و هماهنگي از طريق اجراي حركات موزون بدن تأكيد مي‌كند. براي بهره برداري مي‌توان با تأكيد بر تمرينات هوازي، قدرت عضلاني و فنون استقامت و انعطاف پذيري بيشتر، سطوح تركيب بدني اصلاح شده، كاهش خطرات پوكي استخوان، چاقي، تنشهاي احساسي و رواني، انواع سرطانها، آنها را براي دانش آموزان و ساير افراد جامعه تشريح نمايند كه اين چرخه با هدف تقويت رابطه بين بهبود وضعيت آمادگي جسماني فرد و سطح تندرستي او طراحي مي‌شود.
رفع ناهنجاريها از طريق اجراي حركات اصلاحي عموماً ارزان قيمت، ساده بي خطر و علمي است و با توجه به هدفي كه دنبال مي‌كند از كارآيي قابل قبولي به لحاظ بهداشتي و اجتماعي و اقتصادي برخوردار هستند.

 

كمردرد
از هر ۱۰ نفر بزرگسال ۶ نفر آنها مبتلا به كمردرد مي‌شوند. فردي كه دچار كمردرد مي‌شود نسبت به ساير بيماري‌ها ممكن است روزهاي بيشتري از كار غيبت نمايد. در خيلي از موارد، درد كمر تنها يك هفته طول مي‌كشد اما در بسياري از افراد مشكل درمان مي‌شود. در تعداد كمي از افراد، درد كمر به طور دائم باعث ناتواني طولاني‌مدت مي‌شود.

 

علل و عوامل ايجاد كمر درد
برخي علت كمر درد انسان را اختلاف فاحش بين نحوة عملكرد انسان و ساير مهره داران ميدانند. بر اساس همين اختلاف، انسان ميتواند روي دوپاي خويش بايستند و راه برود. در حالي كه ساير مهره‌داران بصورت چهار دست و پا راه ميروند. اين ويژگي مهمي است كه انسان را از ساير مهره داران متمايز ميكند و يكي ازعلل كمر درد انسان همين اصل راه رفتن روي دو پا و كمتر بودن سطح اتكا او نسبت به ساير مهره‌داران است. همانطوركه اشاره كرديم علت اصلي كمر درد

عدم رشد و تكامل مطلوب عضلاني و قوت و قدرت ساختار عضله بر اساس ميزان استفاده و پرورش گروه‌هاي عضلاني و نيز ميزان شدت و كاري است كه عضلات ما انجام مي‌دهند. هنگامي كه عضله در برابر مقاومتي به كار واداشته مي‌شود، قدرت عضله افزايش پيدا مي‌كند و اگر عضله در حد مطلوب به كار گرفته نشود

باعث كاهش قدرت در آن عضله ميشود. در يك فرد غير فعال برخي از گروه هاي عضلاني بزرگ اغلب بكار گرفته نمي‌شوند. بنابراين آنها قدرت كافي براي نگه داشتن صحيح بدن در راستاي مطلوب را ندارند. در حالي كه اين كار يكي از وظايف اصلي عضلات آنها تلقي مي‌شود. گروه ديگري از عضلات كه در بوجود آمدن كمر درد مي‌توانند دخالت داشته باشند، عضلات ناحيه ي پشت ران ما هستند. اين گروه عضلات شامل سه دسته از عضلات هستند كه هر سه دسته در حركت مفاصل ران و زانو شركت مي‌كنند. بيشتر افراد ورزيده هم نمي‌توانند انگشتان نوك پاي خود را با زانوي راست لمس كنند.


چرا كه عضلات گروه همسترينگ (عضلات ناحيه پشت ران) اغلب كشيده و بلند نبوده و اجازه و امكان كشش بيش از حد را به فرد نخواهند داد. اين كوتاهي عضلات همسترينگ بيشتر در افرادي اتفاق مي‌افتد كه بيشتر اوقات خودشان را در حالت نشسته و روي صندلي مي‌گذرانند. اگر اين عضلات تحت تمرينات كششي قرار نگيرد و به طور ثابت در حالت كوتاه شده و بحالت منقبض نگهداري شوند، بتدريج عضلات در مقابل كوتاه شدن سازگاري پيدا مي‌كنند و دردهاي ناحيه كمر در فرد تشكيل مي‌‌شوند. افزايش زاويه استخوان خاجي و ناحية كمري شما باعث خواهد شد كه نيروي وزن بدن و ساير نيروهايي كه به صورت ناگهاني و فشار زياد و يا با آرامي و مكررا ً بر مفاصل وارد ميشود موجب لغزش و حركت مختصري بين مهرة پنجم كمري و اولين مهره خارجي شودكه اصطلاحاً به اين نيرو فشار قيچي‌وار گفته مي‌شود.


اگر اين فشار قيچي وار توسط ديسك هاي بين مفاصل خنثي نشود باعث خواهد شد كه تخريب در مفاصل صورت گيرد و دردهاي ناحية كمر تشديد شود، چرا كه وظيفة ديسكهاي بين مهره‌ها هدايت حركتي است نه تحمل آنها. بنابراين يكي از بيشترين و پيشرفته ترين علتهاي دردهاي ناحية كمر را ميتوان به افزايش زاوية خارجي و كمري نسبت داد. در واقع با افزايش اين زاويه اختلال در بيومكانيك ناحية كمري ايجاد مي‌شود و بافت فيبروزي ديسك قادر به خنثي كردن فشار قيچي وار نخواهد بود، كه پيامد آن دردهاي ناحية كمر و پائين پشت مي‌باشد.


يكي ديگر از عوامل ايجاد كننده دردهاي ناحية كمر ناراحتي‌هاي عصبي هستند. عوامل عصبي باعث تشديد كمردرد مي‌شوند، اما عامل اصلي به وجود آمدن كمردرد نيستند. علت اصلي كمردرد در بسياري از بيماران عوامل مكانيكي و وضعيت نامطلوب ستون مهره‌اي است كه باعث فشار وارد آمدن بيش از حد بر روي مهره‌ها و ايجاد درد در بيماران مي‌شود. علاوه بر ديسكهاي بين مهره‌اي، رباطهايي وجود دارند كه مهره‌هاي مجاور را به يكديگر وصل مي‌كنند كه اصطلاحاً به

عنوان عضلات پاراورتبرال از آنها نام ميبريم. عضلات اطراف ستون مهره‌اي در نگهداري بدن انسان در وضعيت قائم بسيار مؤثر هستند كه ما به وسيلة فعاليتها و اجراي تمرينات مداوم ورزشي مي‌توانيم با تقويت چنين عضلاتي راستاي مطلوب ستون فقرات را حفظ كنيم. امكان دارد كمردرد شما به دليل بد قرار گرفتن

ستون فقرات و نامناسب بودن وضعيت طبيعي آن ايجاد شود. وارد شدن ضربه و آسيب به ديسكهاي بين مهره‌اي و مفاصل سينوويالي بين مهره‌ها، ابتلا به آرتروز مفصلي، نواقص رشدي و مادرزادي، ابتلا به بيماريهاي عفوني، خستگي، فشارهاي روحي و ناراحتي هاي فكري و رواني، اضافه وزن، حاملگي در خانمها از جمله عوامل مهم ايجاد كمردرد به حساب مي آيند. اما علت اصلي دردهاي ناحية كمر را مي‌توان در وضعيت بد و نامناسب ستون فقرات فرد جستجو كنيم، كه قطعاً ضعف عضلات و عدم توانمندي و قدرت و استقامت عضلات نگهدارندة ستون فقرات مي‌تواند از عوامل اصلي ايجاد دردهاي پائين و پشت و كمر محسوب شود.


با توجه به مباحث قبل هر عملي كه باعث افزايش قوس كمر شود، موجب افزايش فشار بر روي قسمتهاي عقبي مهره‌هاي كمر و ديسكهاي مربوط به آن مي‌شود كه در نهايت باعث افزايش قوس‌هاي كمر شما و ايجاد كمردرد خواهد شد. لذا تمام فعاليتهاي روزمرة زندگي شما مانند: ايستادن، نشستن و راه رفتن بايد طوري انجام شود كه از افزايش قوس كمر جلوگيري كند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید