بخشی از مقاله

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی

هر روز افراد بسياري با استفاده از عملهاي مختلف زيبايي اعتماد به نفس بيشتري پيدا كرده واز زندگي خود لذت بيشتري مي برند. اين اطلاعات فقط براي آگاهي شما ارائه شده است . بديهي است جزئيات بيشتر و ميزان سودمندي چنين عملي براي شما ، مواردي هستند كه مي توانيد حضوراً با اينجانب مطرح نماييد .


از بين تمام اعمال زيبائي ، جراحي پلاستيك بيني كه اصطلاحاً " رينوپلاستي " ناميده مي شود از ويژگي هاي خاصي برخوردار است لذا سعي مي كنم با تفضيل بيشتري مورد بحث قرار گيرد . اين عمل چيزي بيشتر از مهارت جراحي است و در حقيقت تلفيقي از علم و هنر است . جراح زيبايي بيني قبل از هر چيز يك پزشك است و فاكتورهاي پزشكي و رواني كه باعث شده يك فرد سالم با ميل خودش براي انجام يك جراحي مراجعه كند رابه خوبي درك مي كند ضمناً او مثل ميكل آنژ يك مجسمه تراش است . ميكل آنژ تكه سنگي در اختيار

داشت و با چشم بصيرت اثر خود را در لابلاي آن مي ديد .وي با تراشيدن قسمتهاي زايد سنگ اثر خود را در معرض ديد ديگران قرار داد . جراح زيبايي بيني نيز با درنظرگرفتن شكل مناسب بيني براي هر صورت خاص ، با برداشتن قسمتهاي اضافي و حالت دادن به قسمتهاي باقيمانده سعي ميكند اثر هنري خود را در معرض ديد قرار دهد. بديهي است وي هيچگاه به بيني به طور منفرد نگاه نميكند بلكه بيني را دركنار ساير اجزاي صورت بيمارش مي بيند . به عبارت بهتر نمي توان با در نظر گرفتن يك بيني ايده ال به خلق يک بيني زيبا پرداخت بلكه بهترين بيني نوعي است كه با ساير اجزاء صورت هماهنگي داشته باشد.


تصور و انتظارات غير واقع بينانه درمورد جراحي پلاستيك بيني زياد است. هميشه اين امكان وجود ندارد كه بافت انسان را به گونه اي تغيير داد تا آنچه بيمار دلش مي خواهد حاصل شود. هدف جراح اين است كه ظاهر بيمار را در طي اعمالي كه به دقت برنامه ريزي شده اند زيباتر كند . اينكه او چگونه به اين مهم دست مي يابد به ميزان زيادي بستگي به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامي اين فاكتورها بسيار متغير هستند. همكاري بيمار وواكنش هاي ناخواسته نيز نقش بسياراساسي در نتيجه نهايي يك عمل جراحي دارد .جراح نمي تواند نتيجه نهايي عمل را تضمين كند بلكه قادر است تضمين كند كه تمامي تلاش خود را براي حصول نتيجه بهتر بكارخواهدبرد .
هر متقاضي جراحي پلاستيك بيني بايد از حقايق زيرآگاه باشد:


1 - هدف هرعمل زيبايي بهبود بخشيدن به وضع ظاهري است نه رسيدن به زيبايي كامل و مطلق .
2 – هر فردي كه متقاضي اين عمل است ممكن است به دلايل مختلفي ازجمله نوع پوست كانديد خوبي براي جراحي نباشد لذا جراحي براي هرفرد متقاضي توصيه نميشود .به طور مثال در بيني هاي گوشتي دست جراح در جمع کردن نوک بيني خيلي باز نيست .بيني گوشتي به دماغي گفته ميشود که پوست آن ضخيم و غضرو فهاي نوک بيني ضغيف است . غدد چربي پوست اين بيني ها معمولا زياد است و نفود اين غدد در لابلاي پوست باعث ضخيم شدن پوست شده است . جراح در طي عمل زيبائي بيني نميتواند جنس پوست را تغيير

دهد و عمده کارهائي که وي انجام ميدهد بر روي غضروف و استخوان بيني است . لذا نوک بيني کساني که بيني آنها گوشتي است بعد از عمل خيلي جمع نميشود و ممکن است بعد از عمل ، فرد عمل شده از جمع نشدن نوک بيني اش ناراضي باشد. پزشک ،ضمن بررسي کليه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعيت پوست فرد نيز به وي توضيح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادي که نوک بيني خيلي بزرگي دارند فکر ميکنند بيني آنها گوشتي است در صورتيکه همانطورکه قبلا هم توضيح دادم اگر بزرگ بودن نوک بيني بدليل ضخامت پوست باشد ما با محدوديت هاي فوق الذکر مواجهيم اما اگر بزرگي نوک بيني بدليل بزرگ بودن غضروفهاي نوک بيني باشد ،اين بيني گوشتي نيست و براي عمل کردن مشکلي ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بيني خودتان و گوشتي بودن يا نبودن آن ابهامي داريد توصيه ميکنم حضورا مراجعه کنيد تا از نزديک بيني شما معاينه شود.


3 - در بچه ها محدوديت هاي مشخصي وجود دارد كه مانع از جراحي پلاستيك بيني قبل از بلوغ كامل مي شود . اغلب دختران درپايان 16سالگي و پسرها در پايان 18 سالگي به بلوغ كامل رسيده اند و ميتوانند تحت عمل رينوپلاستي قرار گيرند . اصلاح عيوب بيني دراين سن باعث ميشود اعتمادبه نفس نوجوان در يك زمان طلايي از زندگي وي بيشتر شود و نبايد فراموش كنيم كه در اين زمان است كه نوجوان نه تنها خودش را مي شناسد بلكه احتمالاً آينده اش را پايه ريزي خواهدكرد . از طرف ديگر امروزه تعداد قابل توجهي از متقاضيان

رينوپلاستي افراد بالاي 40 سال هستند . بسياري از آنها اظهار مي كنند كه در زندگيشان از شكل بيني خودشان رضايت نداشته اند و در نهايت براي رينوپلاستي مراجعه كرده اند . چنانچه وضعيت عمومي وسلامتي فرد خوب باشد هيچ وقت براي انجام عمل رينوپلاستي به منظور دستيابي به بيني زيباتر دير نيست . دراين موارد معمولا رينوپلاستي همراه با ساير اعمال زيبايي صورت مثل كشيدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام مي گيرد


4 – چنانچه بيمار مبتلا به انحراف بيني نيز باشد بايد همزمان با جراحي پلاستيك و يا قبل از آن ، انحراف تيغه بيني وي اصلاح شود: ميدانيم كه دو حفره بيني توسط تيغه بيني ازيكديگر جدا ميشوند . ايده آل اين است كه اين تيغه در خط وسط باشد ولي عملا تيغه بيني اكثر افراد درخط وسط نيست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تيغه بيني هستند . چنانچه اين انحراف كم باشد و باعث انسداد راه هوايي و عوارض ناشي از آن نشده باشد احتياج به عمل جراحي ندارد ولي در مواردي كه مسئله ساز شده باشد بايد با عمل جراحي اصلاح شود .

بايد توجه كنيم در كساني كه كانديد عمل جراحي پلاستيك بيني هستند و مبتلا به انحراف تيغه بيني ( هر چند مختصر ) نيز مي باشند حتما بايد اين انحراف اصلاح شود چرا كه بعد از عمل رينوپلاستي معمولا سوراخها يا حفرات بيني كوچك مي شوند لذا انحراف مختصر تيغه بيني كه قبل از عمل رينوپلاستي مشكلي را ايجاد نكرده است ميتواند بعد از عمل رينوپلاستي باعث انسداد راه هوايي شود . پس براي اجتناب از انسداد بعدي بيني، چنانچه انحراف تيغه بيني نيز وجود داشته باشد حتما بايد هنگام رينوپلاستي اصلاح گردد .


5 - اگر چنانچه به هر دليلي انسداد بيني داشته باشيم مثل بزرگي شاخك هاي داخل بيني و يا پوليپ بيني بايد به طور همزمان با جراحي پلاستيك بيني عوامل انسداد بيني را نيز برطرف كرد .


6 - ليزر در بسياري از اعمال جراحي کاربرد مهمي دارد اما در عمل زيبائي بيني کاربردي ندارد و فقط براي برش اوليه به جاي تيغ جراحي ميتوان از برش ليزري استفاده کرد اما برش ليزري هيچ ارجحيتي از نظر درد بعد از عمل يا نتيجه بعد از عمل و يا جاي بخيه و ... بر تيغ جراحي ندارد.
7-- عمل جراحي بيني باعث بهبود و يا تشديد علائم حساسيت بيني نميشود . مبتلايان به آلرژي بيني هم ميتوانند تحت عمل جراحي قرار گيرند اما لازم است اين افراد از قبل از عمل تا مدتي بعد از عمل تحت درمان با داروهاي ضد حساسيت قرار گيرند .


8- جراحي بيني روي ديد و حالت چشم اثري ندارد اما از آنجائيکه تا مدتي بعد از عمل نميتوانيد از عينک استفاده کنيد ،اگر تصميم داريد عمل ليزيک چشم هم انجام دهيد بهتر است ابتدا عمل ليزيک چشم را انجام دهيد .با اين وجود توصيه ميکنم در اين مورد با چشم پزشک خودتان نيز مشورت کنيد.
9 - وجود پلاکهاي ارتودنسي مانعي براي عمل بيني نيست و مشکلي ايجاد نخواهد کرد.


10 - با توجه به اينکه امروزه در مراکز جراحي خصوصي کمتر از هالوتان و ساير گازهاي بيهوشي دهنده استنشاقي استفاده ميشود و داروهاي جديد بيهوشي اثرات کبدي يا ندارند و يا اگر هم داشته باشند اين تاثير اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزديکي بيهوشي داشته ايد ، ضرورتي ندارد که از بيهوشي قبلي شما زمان زيادي گذشته باشد.
11 - حق العمل جراحي بيني از يک شهر به شهر ديگر و حتي از يک منطقه شهري به منطقه ديگر همان شهر و از نزد يک پزشک به پزشک ديگر متفاوت است . هر چند هزينه و قيمت عمل حتما يک فاکتور مهم درانتخاب جراح شما خواهد بود اماکسي موفق تر خواهد بود که بر مبناي فاکتورهاي مهمتري مثل کارائي و تجربه ، جراح خود را انتخاب نمايد. معمولا پزشکان هزينه عمل را بسته به شکل و نوع بيني و کاري که قرار است روي آن انجام شود مشخص ميکنند اما من براي هر عمل زيبائي بيني صرف نظر از شکل و نوع بيني هزينه يکساني را در نظر ميگيرم که هر زمان که مايل باشيد شما ميتوانيد با شماره تلفن مطب يعني 22583291 تماس گرفته و از ميزان آن و همپنين از مقدار مخارج مرکز جراحي دقيقا اطلاع پيدا کنيد.


12- براي انجام عمل زيبائي بيني دو تکنيک يا روش به نامهاي روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضي از جراحان روش بسته را و بعضي ديگر روش باز را ترجيح ميدهند اما به طور کلي طرفداران عمل باز در حال افزايش هستند . استفاده کردن يک جراح از يک روش باز يا بسته في نفسه امتياز و يا اشکالي را متوجه وي نميکند بلکه مهم اين است که نتيجه نهائي مطلوب باشد. مواردي وجود دارد که غالب پزشکان روش باز را ترجيح ميدهند که در اين رابطه ميتوان از موارد زير نام برد : عمل جراحي مجدد ، عمل بر روي بيني اي که در اثر تصادف قبلي دفرمه شده باشد ، عمل زيبائي وقتي که با انحراف بيني شديدي همراه باشد که شکل ظاهري را هم کاملا کج کرده باشد .

تنها تفاوت روش باز با روش بسته در اين است که در روش باز علاوه بر خط برشي که در روش بسته بکار ميرود ، برش کوچکي نيز روي پوست کلوملا داده ميشود . کلوملا همان قسمت مياني بين دو سوراخ بيني است که بطور معمول پائين تر از پره هاي بيني قرار ميگيرد.شما ميتوانيد در عکس بالا محل اين برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده

کنيد . اين برش اين امکان را فراهم ميکند که بتوان پوست بيني را بلند کرد و تمامي ساختمانهاي اصلي بيني که شامل قسمت استخواني ، قسمت غضروفي و بافت نرم است را دقيقا مشاهده کرد و عمل جراحي را زير ديد مستقيم انجام داد . محل جوش خوردن بخيه هاي اين برش باقي نميماند و جاي نگراني ندارد. نکته اي که لازم به ياددآوري است اينکه برش خوردن يا برش نخوردن گوشه هاي بيني يا اصطلاحا پره هاي بيني ارتباطي به روش باز يا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ هاي بيني و پره هاي بيني بستگي دارد يعني اينکه اگر سوراخهاي بيني بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هيچ راهي به جز برش خوردن کناره هاي ( پره هاي ) بيني نيست حتي اگر جراحي به طريقه بسته باشد.
مزاياي روش بسته :


- زمان عمل در اين روش حدود يک ربع کمتر از روش باز است.
- روي پوست کلوملا برشي وجود ندارد .
- در اين روش ورم نوک بيني کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف ميشود.
مزاياي روش باز:
- جراحي زير ديد مستقيم انجام ميشود لذا احتمال غير قرينگي کمتر ميشود.


- قدرت مانور جراح و فضا براي کار کردن وي بيشتر است.
13 - در طي عمل رينوپلاستي اشکالات مختلف بيني را مي توان برطرف کرد که براي مثال به موارد زير مي توان اشاره کرد:
• بزرگ بودن اندازه بيني
• قوزدار بودن بيني


• افتادگي نوك بيني يا كم بودن زاويه بيني ولب
• پهن بودن بيني
• بزرگ بودن سوراخ هاي بيني
• جعبه اي شكل بودن نوك بيني
• زياد بودن فاصله نوك بيني تا صورت


• دررفتگي تيغه بيني وغيرقرينه بودن بيني
• دو شاخه بودن نوك بيني
• دماغ زين اسبي متعاقب ضربه هاي قبلي و يا عمل جراحي انحراف تيغه بيني
• دفورميتي هاي بعدازعمل جراحي
14 – محل عمل شما " مرکز جراحي و پزشکي مبين " واقع در خيابان پاسداران نبش گلستان هفتم به شماره تلفن 22583307 خواهد بود.اين مرکزعلاوه بر داشتن 6 اتاق عمل ، مجهز به بخش بستري ،بخش اورژانس ، آزمايشگاه تشخيص طبي ، راديولوژي ، درمانگاههاي رشته هاي مختلف ،اوديومتري ، اپتومتري و ... ميباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید