دانلود مقاله مسجد کوفه در آیینه‏ى آیات و روایات

word قابل ویرایش
11 صفحه
8700 تومان
87,000 ریال – خرید و دانلود

مسجد کوفه در آیینه‏ى آیات و روایات

آیات فراوانى از قرآن کریم به مسجد کوفه مربوط مى‏شود که به شمارى از آنها اشاره مى‏شود :
الف )وَ اصنَعِ الفُلکِ بِاَعیُنِنا وَ وَحینا
خداوند به حضرت نوح وحى فرمود:
کشتى را به یارى ما در حضور ما و به فرمان ما بساز.
امام صادق فرمود:
حضرت نوح فرمود:

حضرت نوح نجار بود او نخستین کسى است که کشتى ساخت، او ۹۵۰ سال قوم خود را ارشاد و هدایت کرد، آنها همه‏اش او را مسخره کردند، پس از خدا خواست که احدى از آنها را روى زمین باقى نگذارد. خدا به او وحى کرد که کشتى را بسازد.
فَعَمِلَ نُوحٌ سَفیَنتهُ فى مسجِد الکلُوفهِ بِیَدِهِ، فَاتى بِالخَشَبِ مِن بُعدٍ حَتّى فَرَغَ مِنها.
حضرت نوح کشتى را با دست خود در مسجد کوفه ساخت و تخته‏ها را از راه‏هاى دور آورد تا کار ساختن کشتى به اتمام رسید.
ب )حَتّى اِذا جاءَ اَمرُنا وَ فارَ التّنّوُرُ:

تا هنگامى که فرمان ما فرا رسید و از تنور آب جوشید.
امیرمؤمنان در ضمن شمارش ویژگى‏هاى مسجد کوفه فرمود:
فیهِ نَجَرَ نوُحٌ سَفینَنَهُ، و فیهِ فارَ التّنّورُ، و بهِ کانَ بَیتُ نوُحٍ و مَسجِدُهُ، وَ فى زاویَتهِ الیُمنى فارَ التّنّوُرُ.
حضرت نوح کشتى‏اش را آن جا ساخت، از تنور نیز همان جا آب جوشید. خانه‏ى نوح و محل عبادت او نیز آن جا بود. در زاویه‏ى راست آن آب از تنور جوشید.
امام باقر نیز در این رابطه فرمود :

مسجدُ کوُفانَ فیهِ فارَ التّنّورُ، نُجِرَتِ السَّفینهُ، و هُوَ سُرَّهُ بابِلَ وَ مَجمَعُ الاَنبیاءِ.
در مسجد کوفه از تنور آب جوشید کشتى آن جا ساخته شد، آنجا ناف بابل و محل اجتماع پیامبران است.
امام باقر در حدیث دیگر با تفصیل بیشترى فرمود:
مَسجِدُ کوُفانَ رَوضَهٌ مِن ریاضِ الجَنّه، صلّى فیهِ الفُ نَبىٍّ وَ سَبعوُنَ نَبیّاً، وَ مَیمَنَتُهُ رَحمَهٌ و مَیسرِتُهُ مَکرٌ، فیهِ عَصا موسُى و شَجَرهُ یَقطینَ و خاتَمُ سُلیمانَ، و مِنهُ فارَ التّنّوُرُ و نَجَرتِ السَّفینَهُ و هِىَ صُرَّهُ بابِلَ و مَجمَعُ الانبَیاءِ.

مسجد کوفه باغى از باغهاى بهشت است، هزار و هفتاد پیامبر در آن نماز گزارده، سمت راست آن رحمت و سمت چپ آن نیرنگ مى‏باشد.
عصاى حضرت موسى، درخت کدوى حضرت یونس و انگشترىِ حضرت سلیمان در آن است.
تنور از آن جا جوشید، کشتى در آن جا ساخته شد. آن جا قلّه‏ى شرف بابل و خیمه‏ى اجتماع پیامبران است.
بر اساس روایات این تنور همان تنور حضرت آدم بود که بعدها به حضرت نوح منتقل شد و محل فعلى آن در شمت راست کسى است که از باب کنده وارد مسجد شود.
ج )و قیلَ یا ارضُ ابلَعى ماءَکِ:

سر انجام گفته شد: اى زمین اب خود را فرو بر.
امام صادق در تفسیر این آیه‏ى شریفه فرمود:
هنگامى که کشتى نوح به وسط مسجد کوفه رسید خدا به زمین فرمان داد که آب خودش را فرو ببرد.
فَبَلَعَت ماءَها مِن مَسجِدِ الکُوفَهِ، کَما بَدَءَ الماءُ مِنهُ .

پس زمین آب خودش را از مسجد کوفه فرو برد، چنان که در آغاز نیز از همان جا شروع شده بود.
د)و جَعَلنَا ابنَ مَریَمَ و اُمَّهُ آیَهً و آوَیناهُما اِلى رَبوَهٍ ذاتِ قرارٍ و مَعینٍ
ما عسیى بن مریم و مادرش را آیت و نشانه‏اى قرار دادیم و آنها را در سرزمین مرتفعى که داراى امنیت و آب جارى بود، جاى دادیم..
امیرمؤمنان در تفسیر این آیه‏ى شریفه فرمودند :

الرّبوهُ: الکوفَهُ، و القرارُ: المسَجِدُ، و المعَینُ: الفُراتُ.
منظور از (رَبوه )مکان مرتفع(کوفه)، مقصود از »القَرارُ« )محل امن و آسایش(مسجد کوفه)، و هدف از (معین )آب روان و خوش گوار همان( فرات) مى‏باشد
مسجد کوفه از منظر پیشوایان
در مورد ویژگى‏هاى مسجد کوفه از دیدگاه آیات قرآن به همین مقدار بسنده کرده، فضایل برجسته‏ى آن را از منظر احادیث وارده از پیشوایان معصوم به صورت فشرده در این جا مى‏آوریم و یاد آور مى‏شویم که نقل همه‏ى احادیث وارده در این صفحات نمى‏گنجد.
پیشواى پروا پیشگان، امیرمؤمنانمى‏فرماید:
اربعَعهٌ مِن قُصُور الجنّهِ فى الدُّنیا: المسجِدُ الحرامُ و مسجدُ الرّسوُلِ و مسجدُ بیتِ المقدِسِ و مسجِدُ الکوفَهِ.
چهار قصر از قصرهاى بهشتى در دنیاست: ۱) مسجد الحرام، ۲) مسجد النّبى، ۳) مسجد اقصى، ۴) مسجد کوفه.
در حدیث دیگرى به هنگام شمارش قصرهاى 

و مسجد کوفه که آن «قبه الاسلام» است.
تعبیر (قبه الاسلام) را رسول اکرم (صلّى‏اللهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) در مورد حرم مطهر سالار شهیدان، و جناب سلمان در مورد کوفه به کار برده بودند.
امام صادق فرمود:

مسافر در چهار جا مى‏تواند نمازش را کامل بخواندک
۱) مسجد الحرام، ۲) مسجد النبى، ۳) مسجد کوفه، ۴) حرم امام حسین .
امام صادق فرمود:

اعتکاف روانیست به جز درمسجدى که امام عادل در آن جا نماز جماعت اقامه کرده باشد. در مسجد کوفه، در مسجد بصره، در مسجد النبى و مسجد الحرام اعتکاف مانع ندارد.
امیرمؤمنان فرمود :
لا تُشدُّ الرّرحالُ الّا الى ثلاثَهِ مَساجِدَ:
المَسجدُ الحرامُ، و مسجِدُ رسوُلِ اللهِ (صلّى‏اللهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) و مسجدُ الکوفَهِ.
بار و بنه‏ى سفر بسته نمى‏شود، جز با به سه مسجد: ۱) مسجد الحرام، ۲) مسجد النبى، ۳) مسجد کوفه.
فخر الساجدین، زین العابدین، امام سجاد ( از مدینه منوره، صرفا به قصد نماز گزاردن در مسجد کوفه آمد، چهار رکعت نماز گزارد، آنگاه بر مرکب خود سوار شده، راهى مدینه گردید.
امام باقر فرمود:

لو یَعلَمُ النّاسُ ما فى مسجِدِ الکُوفَهِ، لا عَدّوُا لهُ الزّادَ و الرَّواحِلَ من مَکانٍ بَعیدٍ .
اگر مردم فضائل مسجد کوفه را مى‏دانستند از راه‏هاى دور زاد و راحله فراهم کرده به سوى آن مى‏شتافتند.
امیرمؤمنان در این رابطه فرمود :
و انَّ مسجِدکُم هذا لَاحَدُ المَساجِدِ الَاربَعَهِ الّتى اختارِها اللّهُ لاَهِلها .
این مسجد شما (مسجد کوفه) یکى از چهار مسجدى است که خداوند آنها را براى اهل‏شان برگزیده است.
و در آخرین فراز از همین حدیث فرمود:

آن را هرگز فرو نگذارید، با نماز گزاران در آن به خداوهد تقرب بجویید، براى بر آورده شدن نیازهاى خود به آنجا روى بیاورید. آگر مردمان مى‏دانستند که چه برکتى در آن هست از همه‏ى اقطار زمین به سوى آن مى‏شتافتند، اگر چه با سینه خیز رفتن بر روى برف‏ها باشد.
یکى از اصحاب به محضر امیرمؤمنان آمده عرضه داشت: من زاد و توشه برگرفتم، مرکبى تهیه کردم، کارهایم را ردیف نمودم، عازم بیت المقدس هستم.
امیرمؤمنان فرمود: توشه‏ات را برگیر، مرکب‏ات را بفروش، از این مسجد هرگز جدا مشو، که این مسجد یکى از چهار مساجد برگزیده است.
و در فرازى از آن حدیث فرمود:

و یُحشَرُ مِنهُ یَومَ القِیامَهِ سَبعوُنَ الفاً لا عَلَیهِم حِسابٌ و لا عَذابٌ.
در روز رستاخیز ۷۰۰۰۰ نفر از این مسجد بر انگیخته مى‏شوند که بر آنها حساب و و عقابى نیست.
امیرمؤمنان در فراز دیگرى از این حدیث مى‏فرماید:
و فیهِ ثَلاثُ اَعیُنٍ یَزهَرنَ… عَینٌ مِن لَبَنٍ، و عَینٌ مِن دُهنٍ، و عَینٌ مِن ماءٍ.
در مسجد کوفه سه چشمه برق مى‏زند…

چشمه‏اى از شیر، چشمه‏اى از روغن، و چشمه‏اى از آب.
علامه‏ى مجلسى در توضیح این حدیث مى‏فرماید: این چشمه‏ها از دیده ما پنهان است تا در زمان حضرت قائم )علیه‏السلام( پدیدار شوند.
آن گاه امیرمؤمنان دست بر سینه نهاده فرمود :

ما دَعا فیهِ مَکروُب بِمسألَهٍ فى حاجتَهٍ مِنَ الحَوائِجِ الّا اَجابَهُ اللهُ و فَرَّجَ عنَنهُ کُربَتَهُ.
هیچ غم زده‏اى در این مسجد حاجتى از حوائج خود را از خدا مسألت نمى‏کند جز این که خداوند او را حاجت روا مى‏کند و اندوه‏اش را مى‏زداید.
امام صادق در این رابطه فرمود:

هر کس حاجتى دارد آهنگ مسجد کوفه کند، وضوى پاکیزه سازد، دو رکعت نماز، در هر رکعت سوره‏هاى: حمد، فلق، ناس، توحید، حجر، نصر، اعلى و قدر بخواند، تا از نماز فارغ شود، حاجت‏اش به یارى پروردگار بر آورده شود.
امام صادق در فرازى از حدیثى فرمود:

نِعمَ المسجِدُ الکوُفَهِ، صَلّى فیهِ اَلفُ نَبِىٍّ و اَلفُ وَصِىٍّ.
مسجد کوفه چه مسجد زیبائى است هزار پیامبر و هزار وصى پیامبر در آن نماز گزار بوده‏اند.
امام صادق فرمود:

در شب مواج جبرئیل به پیامبر اکرم (صلّى‏اللهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) عرض کرد:
این جا نماز گاه پدرت آدم و عبادتگاه پیامبران است، در اینجا فرود آى و نماز بگزار. پس آن حضرت فرود آمد و نماز گزارد، آن گاه به سوى آسمان معراج نمود.
امام صادق به صراحت فرمودند: مسجد کوفه از مسجد بیت المقدس برتر است.
و در همین رابطه فرمود:
لو یَعلَم النّاسُ مِن فضلِلهِ ما اعلَمَ، لا زدَ حَملوُا عَلَیهِ.
اگر مردم از فضیلت مسجد کوفه مى‏دانستند آن چه را که من مى‏دانم در آن جا ازدحام مى‏کردند.
جبریل امین در شب معراج به رسول اکرم (صلّى‏اللهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) عرضه داشت:
مسجِدٌ مبارَکٌ کثیرُ الخیر، عظیمُ البَرَکهِ، اختارَهُ اللّهُ لاَهِلِه و هُوَ یَشفَعُ لَهُم یومَ القیامَهِ.
مسجد مبارک، پر فضیلت و پر برکتى است خداوند آن را براى اهل‏اش برگزیده است، این مسجد در روز قیامت براى آنها شفاعت مى‏کند.
رسول اکرم (صلّى‏اللهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) در همین رابطه فرمود:

مسجد کوفه در مورد هر کس که در آن دو رکعت نماز بگزارد در روز قیامت شفاعت مى‏کند.
امام صادق از هارون به خارجه پرسید: با مسجد کوفه چقدر فاصله دارى؟ آیا به یک میل (دو کیلومتر) مى‏رسد؟ گفت: نه.
فرمود: آیا همه‏ى نمازهایت را در آن جا مى‏خوانى؟ گفت: نه.

فرمود: اگر من در آنجا حضور داشتم هیچ نمازى را در هیچ وعده‏اى جز در آنجا نمى‏خواندم.
آنگاه در ضمن شمارش فضیلت‏هاى مسجد کوفه فرمود :
ما بَقىَ مَلَکٌ مُقرَّبٌ و لا نَبىٌّ مُرسلٌ، و لا عَبدٌ صالِحٌ الاّ و قَد صَلّى فیهِ.
هیچ فرشته‏ى مقرب هیچ پیامبر مرسل و هیچ بنده‏ى شایسته‏اى نیست جز این که در آن مسجد نماز گزارده است.
امام صادق در ضمن شمارش فضیلت‏هاى برجسته‏ى مسجد کوفه فرمود:

انَّ الصّلاه المکتوُبَهَ فیهِ لَتعَدِلُ اَلفَ صَلاهٍ، و انَّ النّافِلَه فیه لَتعدلُ خَمسَ مِائهِ صلاهٍ و انَّ الجلُوسَ فیهِ بغیر تَلاوهٍ و لاذکرٍ لَعِباده.
نماز واجب در مسجد کوفه معادل یک هزار نماز مستحبى معادل ۵۰۰ نماز مى‏باشد و نشستن در آنجا بدون ذکر و تلاوت قرآن پاداش عبادت دارد.
در حدیث دیگرى فرمود:

صَلاهٌ فى مسجدِ الکوُفَهِ بالفِ صَلاهٌٍ.
یک نماز در مسجد کوفه معادل یک هزار نماز است.
امیرمؤمنان در همین رابطه فرمود :
الصَّلاهُ المَکتُوبَهُ فیهِ حَجَّهٌ مَبروُرَهٌ و النّافَله فیه عُمرَهٌ مبروُرهٌ.
نماز واجب در مسجد کوفه معادل یک حج مقبول و نماز مستحبى در آن معادل یک عمره‏ى مقبول است.
امام باقر نیز فرمود:

یا اَبا حَمزهَ، الفَریضَهُ فیها تَعدِلُ حَجَّهً و النّافلهُ تَعدِلُ عُمرَهً.
اى ابا حمزه، نماز واجب در آن معادل یک حج و نماز مستحبى معادل یک عمره مى‏باشد.
امیرمؤمنان در همین رابطه فرمود :
النّافلهُ فى هذا المسجدِ تَعدِلُ عُمرهً معَ النّبىّ و قد صلّى فیه الفُ نبىٍّ و الفُ وصىٍّ .
نماز مستحبى در این مسجد معادل یک عمره در محضر پیامبر و نماز واجب در آن معادل یک حج در حضور پیامبر (صلّى‏اللهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) مى‏باشد. یک هزار پیامبر یک هزار وصى پیامبر در آن نماز گزارده‏اند.

امام صادق فرمود:
الکُوفَهُ حَرَم اللهِ و حرَمُ رسوُلُِهِ و حِرِمُ امیرالمؤمینَ عَلىٍّ ، الصّلاهُ فى مسجِدِها بالفِ صلاهٍ
کوفه حرم خدا حرم پیامبر و حرم امیرمؤمنان است، نماز در مسجد آن معادل هزار نماز است.
در حدیث دیگرى فرمود :
صَلاهٌ فى مسجِدِ الکوُفَهِ تَعدِلُ الفَ صلاه فى غَیره من المساجِد.
یک نماز در مسجد کوفه، معادل یک هزار نماز در دیگر مساجد است.
امام باقر از یک نفر از اهالى کوفه پرسید: آیا تو همه‏ى نمازهایت را در مسجد کوفه مى‏خوانى؟ گفت: نه. فرمود: تو شخص محرومى هستى، که از چنین خیرى در مانده‏اى.
به ابو عبیده توصیه فرمود: هرگز نماز در مسجد کوفه را فرو مگذار.
امام رضا در این رابطه فرمود:

الصّلاهُ فى مسجِدر الکوُفَهِ فَرداً، افضَلُ من سَبعینَ صَلاهٍ فى غیرهِ جَماعَهً.
نماز فرادى در مسجد کوفه، از ۷۰ نمازى که در دیگر مساجد با جماعت خوانده شود بهتر است
.کلاسهاى قرآن در مسجد کوفه

 

در احادیث فراوانى از تاسیس پایگاه‏هاى آموزش قرآن در مسجد کوفه بحث شده که به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود:
امام صادق (علیه‏السلام) مى‏فرماید:
کیفَ اَنتُم لَو ضَرَبَ اَصحابُ القائِمِ (علیه‏السلا

م) الفَطیطَ فى مَسجِدِ کوُفانَ، ثُمَّ یُخرَجُ اِلَیهِمُ المِثالُ المُستَأنَفُ، اَمرٌ جَدیدٌ عَلَى الَرَبِ شَدیدٌ.
چگونه خواهید بود هنگامى که اصحاب قائم (علیه‏السلام) در مسجد کوفه خیمه زده، قرآن را به شیوه‏ى جدید عرضه مى‏دارند، شیوه‏اى تازه که آموزش و یا پذیرش آن( بر عرب دشوار است.
منظور از شیوه‏ى

جدید آموزش قرآن به ترتیب نزول آیات است، چنان که در احادیث دیگر به آن اشاره شده:
امیرمؤمنان در این رابطه مى‏فرماید:
کَاَنّى اَنظُرُ اِلى شیعَتنا بمسجِدِ الکُوفَهِ، قَد ضَرَبُوا الفَساطیطَ یُعَلّموُنَ النّاسَ القُرانَ کَما اُنزِلَ.
گویى شیعیان خود را مى‏بینیم که در مسجد کوفه خیمه زده، به مردم قرآن را آن گونه که نازل شده آموزش مى‏دهند.
و در حدیث دیگرى در همین رابطه فرمود:

کَاَنّى بِالعَجَمِ فَساطیطُهُم فى مَسجدِ الکُوفَهِ یُعَلّمُونَ النّاسَ القُرآنَ کَما اُنزِلَ.
گویى ایرانیان را با چشم خود مى‏بینم که در مسجد کوفه خیمه زده قرآن را آن گونه که نازل شده، به مردمان آموزش مى‏دهند.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
word قابل ویرایش - قیمت 8700 تومان در 11 صفحه
87,000 ریال – خرید و دانلود
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد