بخشی از مقاله

نگاهي برساختمان فرهنگسراي نياوران
فهرست:
فرهنگسراي نياوران
معماري فرهنگسراي نياوران
کتابخانه تخصصی هنر نياوران از اجزاي ساختمان فرهنگسرا
ادغام فرهنگسراى نياوران، زمين فوتبال، كاخ و پارك نياوران
بازگشايى كوشك احمدشاهى در كاخ نياوران در كنار ساختمان فرهنگسرا
بازگشايى كتابخانه تاريخى كاخ نياوران وابسته به فرهنگسرا
نمايش طرح‌هاي مبلمان شهري36 کشور در فرهنگسراي نياوران


منابع:

http://www.sharghnewspaper.com/feedback.htm

www. iraneconomist.com

www.niavaranfarhangsara.ir

فرهنگسراي نياوران
اين فرهنگسرا در سال 1357 با مساحت تقريبي 3500 متر مربع در شمال شرقي تهران در محله نياوران ايجاد شد و داراي کتابخانه , نگارخانه و نمايش خانه بود . پس از پيروزي انقلاب اسلامي , اين فرهنگسرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واگذار شد و تا سال 1364 علاوه بر فعاليتهاي هنري به انتشار کتاب و تفسير و ترجمه قرآن نيز پرداخت .

در سال 1364 مرکز آموزش هنر در اين فرهنگسرا پايه گذاري شد . از سال 1370 فعاليتهاي فرهنگسرا چنين بوده است : برگزاري سمينار , کنفرانس و نمايشگاه.


معماري فرهنگسراي نياوران
برگزیدگان طرح جایزه ملي نخستین مسابقه بین‌المللی معماري فرهنگسرای نیاوران معرفی می‌شوند.


برگزیدگان طرح جایزه ملی نخستین مسابقه بین‌المللی معماری فرهنگسرای نیاوران معرفی می‌شوند.


به گزارش سرويس معماري پايگاه خبري هنر ايران مرتضی اسماعیلی، مدیر طرح جایزه ملی با اعلام اين خبر گفت: گروه صنعتی ملی با هدف رشد فرهنگ معماری، طرح این جایزه را به اجرا درآورد.


از شهریور 85 پس از انتشار فراخوان این مسابقه 120 طراح معمار و گروههای معماری از 36 کشور دنیا 103 طرح به دبیرخانه مسابقه ارسال كردندكه گویای یک استقبال بی‌نظیر از این رویداد است.
از میان آثار رسیده به دبیرخانه 87 طرح به مرحله داوری راه یافتند که پنجم اردیبهشت 10 طرح برتر و 10 طرح تقدیرشده جوایز خود را دریافت مي‌كنند.


مدیر طرح جایزه ملی مهندس ایرج کلانتری را رییس هیأت داوران و محمدرضا جودت، دکتر علی اکبر صارمی، مهندس کامران صفا منش و دکتر محمود گلابچی را اعضای هیأت داوران این جایزه معرفی نمود و گفت: ارزش‌های هنری طرح‌ها و نیز توجه به زیباشناسی مبلمان شهری از شاخصه‌های مورد نظر هیأت داوران در انتخاب آثار بود.


اسماعیلی همچنین اعلام کرد: 87 طرح راه یافته به مرحله داوری از سه شنبه چهارم اردیبهشت در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران در معرض دید و قضاوت عموم قرارمی‌گیرد.
کتابخانه تخصصی هنر نياوران از اجزاي ساختمان فرهنگسرا

تاريخچه :
كتابخانه فرهنگسراي نياوران از سال 1357 در مساحت 250 متر مربع و هم زمان با افتتاح اين مركز شروع به كار كرده است.

اين كتابخانه كه از همان ابتدا داراي منابع بسيار غني در حوزه ي هنر و شرق شناسي بوده است، با گذشت زمان به كتابخانه اي براي استفاده دانشجويان و كارشناسان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي مبدل شد. در كنار اين افراد هنرمندان، محققان و پژوهشگران نيز از منابع آن بهره مي جسته اند.

به مرور زمان، ضرورت تغيير كاربري اين كتابخانه از «عمومي» به «تخصصي هنر» سبب شد تصميم هايي در جهت ايجاد تغييرات كيفي در مجموعه گرفته شود. به همين سبب در اسفند ماه 1380 مجموعه ي اين كتابخانه وجين شد و تنها منابع هنر و منابعي از متون قديمي تاريخ و ادبيات در قفسه ها باقي ماند. پس از تغيير سيستم دستي به مكانيزه كتابخانه ي فرهنگسراي نياوران از ارديبهشت 1382 دوران تازه اي از حيات خود را آغاز نمود.


اين كتابخانه در حال حاضر مجموعه ي قابل توجهي كتاب فارسي و لاتين در كليه حوزه هاي هنر فارسي و لاتين از جمله معماري، مجسمه سازي، موسيقي، نقاشي، سينما و … حتي شعر و نمايشنامه، نشريات صحافي شده و نيز كتابهاي مرجع را داراست .


پس از بازگشايي در سال 82 به مدت 2 سال اين كتابخانه از امانت دادن منابع خود معذور بود اما با توجه به نيازهاي مبرم مراجعين و نيز كمبود چنين كتابخانه اي با اين موجودي در سطح تهران از تير ماه 84 سيستم امانت كتابخانه نيز فعال گرديده و امكان امانت بردن كتاب ها در مدت زمان معين و برابر دستورالعمل اجرايي امانت كتابخانه براي اعضاء محترم مهيا شد.
طي حكمي از سوي دكتر ايماني، ‌معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي آئینه‌ساز رئيس فرهنگسراي نياوران شد.
آئينه‌ساز عضو هيات علمي جهاددانشگاهي كه دو سال است رئيس تالار وحدت مي‌باشد پيشتر رئيس گروه گرافيك دانشگاه هنر، رئيس گروه سينما تآتر دانشگاه هنر، ‌رئيس گروه عكساي دانشگاه هنر، دبير سه دوره جشنواره موسيقي فجر (77 تا 80)،‌ رئيس خانه فرهنگ ايران در كراچي پاكستان، عضو هيات امناء موزه پست ايران و ... بوده است.


در مراسمي با حضور دكتر ايماني معاون هنري وزير ارشاد و آيت پيمان مشاور اجرايي معاونت هنري، آیینه ساز به عنوان رئيس جديد فرهنگسراي نياوران معرفي و از خدمات دكتر سيدمحمد فدوي تقدير شد.


ادغام فرهنگسراى نياوران، زمين فوتبال، كاخ و پارك نياوران
ايسنا: در طرح كلان چهارساله اى، ايجاد شهرك علمى هنرى تدارك ديده شد كه با تصويب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، در سه فاز به بهره بردارى مى رسد.

اين طرح توسط شوراى متخصصان هنرى در فرهنگسراى نياوران برنامه ريزى شده است و بر اساس آن ايجاد آتليه هاى عمومى، توليد آثار هنرى، ارتباط منسجم با بخش صنعت و توليد كشور و همچنين تعبيه برنامه هايى براى سيستم هنر آموزش و پرورش، دبيرستان ها، دانشگاه ها و مديران فرهنگى هنرى وزارتخانه ها، برنامه كلان براى هنر كشور ايجاد خواهد شد.

دكتر اصغر كفچيان مقدم عضو هيات علمى دانشكده هنرهاى زيباى دانشگاه تهران و يكى از برنامه ريزان طرح توضيح داد: نقشه اين شهرك آماده شده است و فرهنگسراى نياوران، زمين مقابل فرهنگسرا كه در حال حاضر زمين فوتبال بچه هاى محل است، كاخ و پارك نياوران را شامل مى شود. به گفته وى طرح يادشده آماده و قرار است از سوى سيدمحمد فدوى به مركز هنرهاى تجسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى تسليم شود و با تصويب آن در سه فاز، در مدت چهارسال به بهره بردارى برسد.


بازگشايى كوشك احمدشاهى در كاخ نياوران در كنار ساختمان فرهنگسرا
ايسنا: همزمان با روز جهانى موزه و هفته ميراث فرهنگى عمارت كوشك احمدشاهى براى بازديد عموم بازگشايى مى شود. كوشك احمدشاهى به مساحت بالغ بر ۸۰۰ متر مربع در فضاى شمالى كاخ صاحبقرانيه ساخته شده است.

اين عمارت با خصوصيت منحصر به فرد و جاذبه و آراستگى خاص خود در دو طبقه با پوششى از سقف شيب دار فلزى ساخته شده كه تركيبى از معمارى نوكلاسيك اروپايى و تاثير كمرنگ از معمارى ايرانى دوران قاجار را تداعى مى كند. اين بنا در دوران رضاخان جهت اقامت پسرش محمدرضا و همسر اول وى فوزيه تغييراتى يافت، در دوران كوتاهى كاخ احمد شاهى به صورت دفتر كار محمدرضا پهلوى به شكل فضاى ادارى مورد استفاده قرار گرفت و بازسازى كاخ صاحبقرانيه اين ساختمان به دفتر كار آجودانى اختصاص يافت، سپس با اعمال آخرين تعميرات داخلى در دوران حكومت پهلوى به عنوان اقامتگاه اصلى رضا پهلوى فرزند بزرگ محمدرضا به بهره بردارى رسيد.

بعد از پيروزى انقلاب اسلامى كوشك احمدشاهى بلااستفاده باقى ماند، تا سال ۷۹ با تعميرات مختصر و ايجاد تغييراتى چند به عنوان كاخ موزه احمدشاهى از آن استفاده مى شد.

از دى ماه سال ۸۲ به بعد اين عمارت جهت بازسازى و مرمت بهينه براى كاربرى موزه اى تعطيل شد اما هم اينك همزمان با روز جهانى موزه و بزرگداشت ميراث فرهنگى براى بازديد عموم بازگشايى مى شود.


بازگشايى كتابخانه تاريخى كاخ نياوران وابسته به فرهنگسرا
به مناسبت هفته ميراث فرهنگى كتابخانه اختصاصى مجموعه فرهنگى تاريخى نياوران وابسته به فرهنگسراي نياوران براى عموم به تماشا گذاشته مى شود.

رئيس مجموعه فرهنگى تاريخى نياوران با بيان اين خبر افزود: كتابخانه اختصاصى مجموعه فرهنگى - تاريخى نياوران حاوى ۲۳ هزار جلد كتاب، پايان نامه، روزنامه، مجله، بروشور كاتالوگ است و درميان كتب مربوط به تاريخ ايران ادبيات فرانسه و هنر نقاشى از غناى بيشترى برخوردار است.

وى خاطرنشان ساخت: قديمى ترين كتب موجود مربوط به مجموعه غيرفارسى با قدمت ۳۵۹ سال توسط Josophusflarius در مورد تاريخ قوم يهود نوشته شده است اين كتاب در سال ۱۶۰۹ ميلادى به چاپ رسيد.

قديمى ترين كتب فارسى ديوان حافظ به شرح سورى است كه به ناصرالدين شاه قاجار اهدا شده است. اين كتاب در سال ۱۲۵۲ هجرى شمسى (۱۸۷۳ ميلادى) درلايپزيگ منتشر شد.

همچنين جديدترين اثر خارجى مجله اى با عنوان Soapoperadijiest است كه در ژانويه ۱۹۷۹ به كتابخانه رسيده است و آخرين كتاب و جزوه اى است كه در اوج انقلاب اسلامى وارد مجموعه شده است.

به گفته وى، اين كتابخانه كه در سال ۱۳۳۵ احداث شد با ۲۵ ماه كار عملى از اسفند ۸۰ تا فروردين ۸۳ توسط تيم متخصص به طور كامل شناسايى و ساماندهى شد. هم اكنون به مناسبت هفته ميراث فرهنگى علاقه مندان مى توانند از اين كتابخانه بازديد نمايند.


نمايش طرح‌هاي مبلمان شهري36 کشور در فرهنگسراي نياوران
آثار ملي نخستين مسابقه بين‌المللي مبلمان شهري در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران بررسي مي شوند.به گزارش خبرگزاري مهر، مهندس مرتضي اسماعيلي مدير طرح جا

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید