بخشی از مقاله

مقدمه
شركت صنعتي و توليدي افزاركيمياي فارس FAKC (FARS AFZAR KIMIYA CO.) درسال ١٣٧٥ در شيراز تاسيس و به بهره برداري رسيد ودر زنجيره صنعت وظيفه ساخت انواع قالبها وقطعات صنعتي دقيق را بعهده گرفته است . از آنجا كه در زمينه ساخت قطعات بسيار دقيق حركت اساسي و جهشي قابل توجه در كشور صورت نگرفته ، اين شركت مفتخر است كه با انجام اين وظيفه مهم ، به تمام واحدهاي مصرف كننده قطعات صنعتي دقيق در سراسر كشور ارائه خدمات نمايد. بهره گيري ازتجهيزات پيشرفته ومدرن وهمچنين استفاده از بهترين

ماشين آلات دقيق جهت به تحقق رساندن هدف فوق اين شركت را در بين سازندگان ايراني شاخص و با اهميت نموده است . تلاش در جهت پيشرفت اين تكنيك وكار آزموده نمودن نيروي انساني در اين رشته پر اهميت از اهداف بلند مدت شركت افزار كيمياي فارس مي باشد .


رعايت حقوق مصرف كننده ، با ارائه كيفيت در خدمات وتعهد دروقت شناسي و استفاده هر چه بهتر از حداقل زمان از جمله نكات قابل توجه و شاخص اين واحد صنعتي مي باشد.
صنعت ما نياز مند نواوري و خلاقيت در توليد است. شركت افزار كيميای فارس يكي از بزرگترين واحد هاي توليد قطعات صنعتي در جنوب كشور است. اين شركت در سال 1385به عنوان واحد نمونه كشوري معرفي گرديده است. شركت افزار كيميای فارس واقع در شيراز بلوار عادل آباد كار خود را با قالب سازي و توليد ظروف ملامين (باكاليت) با تعدادپرسنل6 نفر آغاز نمود. اين شركت اكنون با گذشت 13 سال،در سال 1388 توانسته تعداد پرسنل خود را به 200 نفر رسانيده و زمينه فعاليت هاي خود را به صنايع دفاعي ،هواپيما سازي ،نفت و

گازوپتروشیمی گسترش دهد.اين شركت با به كار گيري تجهيزات پيشرفته و به كار گيري نيروي مجرب وبا تجربه توانسته نياز كشور را به واردات بسياري از قطعات صنعتي و گاها قطعاتي كه براي تهيه آنها با تحريم مواجه هستيم رفع كند.

فصل اول:

بخش طراحی


-1-1طراحی
بخش طراحي به عنوان مغز متفكر اين مجموعه بزرگ ايفاي نقش مي كند . اين بخش به كمك 6 نفر هدايت مي شود كه 3 نفر دارا ی تخصص نقشه كشي و 2 نفر كارشناسي ماشين ابزار و يك نفر كارشناسي قالب سازي است.در اين بخش يا خود قطعات و يا مجموعه مونتا‍ژي توسط سفارش دهنده فرستاده شده و مجموعه دمونتاژ می گردد تا قطعات به صورت تك تك نقشه برداري مي شوند و در صورت نياز مجموعه برش خورده سنگ زده مي شود تا اندازه برداري از قسمت هاي داخلي به راحتي قابل انجام باشد و گاهي نيز قطعه فرستاده شده و قالب مورد نظر براي آن طراحي مي شود ولي چنانكه مشهود می باشد اكثر سفارشات به صورت نقشه بوده و در طراحي اين نقشه بازكشي شده و مراحل ساخت آن مورد بررسي قرار مي گيرد .



شکل 1-1 نمای از بخش طراحی را نشان می دهد.
شنبه مورخ 20/4/1388 به بخش طراحي معرفي گرديدم . نقشه ي شافت سفارش شركت هواپيما سازي هسا به همراه نقشه ي بازكشي شده جهت كنترل مورد مطالعه قرار گرفت به اين ترتيب كه اين نقشه در نسخه فرستاده شده در سيستم آمريكايي كشيده شده بود و در هنگام باز كشي بايد به سيستم اروپايي تغيير داده مي شد و اعداد ازسيستم اينچي به ميليمتري برده مي شدند چنانكه تعداد رقم هاي اعشار(تعداد place ها ) بايد در سيستم ميليمتري به همان تعداد رقم اعشار در سيستم ميليمتري مي باشد .كنترل مجموعه هم

شامل كنترل درست بودن تبديل اندازه ها و هم كنترل نماهاي نقشه و جداول آن مي شود . سپس نقشه اي با نام مجموعه 7000 به همراه زونكن مراحل ساخت آن مورد بررسي قرار گرفت . این مجموعه نوعی شیر اطمینان بوده که به سفارش شرکت CNG ساخته شده است.نقشه های این مجموعه مونتازی به همراه نقشه های مراحل ساخت آن در پایان گزارش آمده است .


مهمترين عامل براي ساخت يك قطعه به طور صحيح يافتن بهترين روش ساخت ( يعني روشي كه در كمترين زمان ممكن و ارزانترين حالت ممكن دقيق ترين قطعه را توليد كند) است . شايد بتوان گفت آنچه كه شركت افزار كيميا را از رقيبان خود بالاتر برده وجود افرادي است كه به علم روش هاي توليد به خوبي مسلط اند. قطعه B-8525 دارای 32 مرحله ساخت می باشد كه از جداسازي بلوكه يا ماده ي خام آغاز مي شود و در نهايت با مرحله ي سنگ زني و پليسه گيري پايان مي يابد . متاسفانه به دلايل امنيتي بسياري از نقشه ها اجازه ي خارج شدن از كارخانه را ندارد . بعد از مطالعه ي مراحل توليد مطالعه ي قالب هاي طراحي شده را آغاز كردم .


عمده قالب هاي طراحي شده در شرکت افزار کیمیا در زمينه ي تزريق پلاستيك و قالب برش فلزي وقالب كشش فلزي می باشند . ساخت قالبهاي صنعتي دقيق در بخش قطعات پليمري و فلزي با استفاده از طراحي مناسب و همچنين بهترين مواد اوليه و تجهيزات پيش ساخته مرغوب جايگاه ويژه اي در اين بخش مهم از صنعت را براي FAKC ايجاد نموده است.شکل های زیر نمونه های از قالب های ساخته در شرکت افزارکیمیا می باشد .




شکل 1-2 نمونه های از قالب های ساخته شده درFAKC را نشان می دهد.
برخی از قطعاتی که قالب تزریق آن در FAKC طراحی و ساخته شده در شکل 1-3 دیده می شود.


شکل 1-3 قطعات تزریق پلاستیک شده در FAKC
كدB-5863 با نام FLANGE جهت بازكشي به من داده شد. ابتدا نقشه مطالعه شده و سئولات پيش آمده از سرپرست بخش پرسيده شد .سپس تبديل اعداد از اينچي به ميليمتري انجام مي گرفت و كنترل گرديد و بعد از كنترل و بازكشي آن توسط نرم افزار Autocad آغاز شد .در بازكشي تمام اندازه هاي داده شده بايد در حد وسط تلرانس كشيده مي شدند .دقت اين نقشه در حد001.ميليمتر بود . كاربردي ترين نرم افزاري كه در اين بخش براي مدل كردن قطعات به صورت سه بعدي استفاده می شود نرم افزار solid work است .مورخ 27/4/88 نرم افزار v5r17 catiaبر روي يكي از رايانه ها نصب گرديد و كد B-5750 درآن به صورت سه بعدي طراحي شد . متاسفانه سه بعدي سازي در بخش طراحي صرفا به دليل ديد بهتر به اپراتور دستگاه جهت انجام صحيح مراحل توليد انجام مي گیرد و جهت عمليات ديگر نظیر NC كد و يا طراحي قالب از آن استفاده نمي شود .
در مواردي كه تيراژ توليد قطعات بالا است از نظر اقتصادي طراحي فيكسچر مي تواند زمان توليد را پايين آورده هزينه ها را به شدت كاهش دهد يا حتي امكان ايجاد خطا يا اشتباه را توسط اپراتور را از بين ببرد .
می توان گفت که بخش طراحی از نظر سخت افزار و نرم افزار به امکانات مناسبی مجهز است. جدول 1-2تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری بخش طراحی معرفی گردیده است.

جدول 1=1 امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در FAKC
بخش نرم افزار CAD MECHANICAL DESK TOP 6.
POWER SHAPE
MASTERCAM DESIGN 4.2
AUTOCAD 14,2000.2002
CATIYA B5 R7


SCAN 2 CAD
CAD OVERLY
SOLID EDGE 3.5
HASCO
CAM POWERMILL
MASTER CAM


CATIYA
COPY CAD
CAE ANSYS
VISUAL NASTRAN

بخش سخت افزار كامپيوتر پنتيوم 12دستگاه
پرينتر EPSON2750 - A3
پلاتر HP-A0 دو دستگاه
پلاتر HP-A3 دو دستگاه



فصل دوم:

سالن دستگاه های نیمه اتوماتیک


2-1-کارگاه سنگ زنی
یکی از فرایند های که دراکثر مواقع در طی مراحل ساخت یک قطعه بر روی آن ممکن است انجام گیرد عملیات سنگ زنی است.این عملیات جهت بالا بردن کیفیت سطوحی که به کمک فرایندهای دیگر ساخت ایجاد شده اند بر روی قطعات انجام می گردد. سه شنبه در مورخ 30/4/88 به سالن كارگاه به بخش سنگ معرفي گرديدم. شکل2-1 تصویری از کارگاه سنگ را نشان می دهد سمت راست دستگاه های سنگ تخت وسمت چپ دستگاه های سنگ گرد را نشان می دهد.

شکل 2-1 نمای از کارکاه سنگ
2-1-1-سنگ تخت يا سنگ مغناطيس
سنگ زني قطعات در اكثر اوقات آخرين مرحله ي ساخت يک قطعه و در يعضي مواقع نيز اولين مرحله ي توليد يك قطعه است. اصول كار اين دستگاه به اين صورت است كه ميز داراي صفحه اي بوده كه به آن صفحه ي مگنت گفته مي شود . اين صفحه بر روي ميز دستگاه قرار مي گيرد و ميز حركت رفت و برگشتي داشته و سنگ سمباده که روي كلگي دستگاه قرار گرفته حركت دوراني انجام مي دهد . نوع سنگ بسته به نوع قطعه اي كه قرار است سنگ زده شود انتخاب مي گردد . دور دستگاه نيز بسته به نوع سنگ انتخاب مي گردد.جهت سنگ زني بعضي از قطعات از ماده ي خنك كننده كه عمدتا آب صابون است استفاده مي شود.دقت دستگاه سنگ مغناطيس در حد ميكرون بوده و از آن در پايان مراحل ساخت يك

قطعه براي رساندن اندازه ها به اندازه ي نهايي و رسيدن صافي به سطح خوب استفاده مي شود . عمليات سنگ زني قادر است در بهترين و صحيح ترين روش سنگ زني صافي سطحي تا 4/0 میکرون را ايجاد كند. در سنگ زني به كمك دستگاه سنگ تخت قطعات به كمك خاصيت مغناطيسي روي سطح نگه داشته مي شوند به اين گونه قطعاتي كه خاصيت فرو مغناطيسي دارند با روشن شدن دستگاه و فعال شدن خاصيت آهنربايي صفحه مگنت مغناطيسي شده و به صفحه مگنت مي چسبد اما در مورد قطعاتي كه خاصييت پارا

مغناطيسي دارند يعني قابليت آهنرباشدن ندارند مانند قطعاتي از جنس آلومينيوم يا برنج اين قطعات را بسته به شكل هندسي آنها توسط صفحات و قطعاتي كه خاصيت فرومغناطيسي خوبي دارند مهار مي كنند. گاه در صورتي كه قطعات كوچك و خاصيت فرو مغناطيس داشته باشند و سطح مورد نظر سطح نهايي براي قطعه محسوب نشود مي توان تعداد زيادي از آنها را روي سطح ميز قرار دادو همه آنهارا با هم سنگ زد .


قطعاتی از جنس آلومینیوم و برنج در هنگام سنگ زده شدن مشکلاتی را به بار خواهند آورد این قطعات به خاطر نرم بودن جنس آنها سطح سنگ را خراب می کنند یعنی پس از مدتی براده ها در سنگ نفوذ کرده و سنگ عمل براده برداری را انجام نمی دهد در این صورت سنگ را به کمک Diamond احیا می کند. Diamond قطعه ای است که دارای سری نوک تیز بوده و خاصیت مغناطیسی دارد این سر نوک تیز از جنس الماس است. آن را روی میز کار قرار داده دستگاه را روشن می کنند تا از سطح سنگ براده برداشته و سنگ را احیا می کنند.
2-1-2-سنگ مغناطیس گرد


اصول کار سنگ مغناطیس گرد و تخت یکی است. شاید بتوان گفت که تفاوت عمده آنها در قرار گرفتن صفحه مگنت به صورت افقی در سنگ تخت و به صورت افقی در سنگ گرد است .
جهت سنگ زدن سطوح خارجی و داخلی استوانه ای یا مدور از دستگاه سنگ مغناطیسی گرد استفاده می کنیم . در این نوع دستگاه صفحه مگنت به صورت مدور بوده و در گلویی دستگاه بسته می شود نحوه براده برداری در دستگاه سنگ مغناطیس گرد بسیار شبیه دستگاه تراش است با این تفاوت که در دستگاه سنگ مظناطیسی گرد به جای اینکه قطعه روی گلویی یا سه نظام بسته شود روی صفحه مگنت قرار داده می شود و حرکت چرخشی داشته و همزمان با حرکت دورانی قطعه سنگ نیز حرکت دورانی داشته و روی سطح

خارجی قطعه حرکت کرده و براده برداری می کند. در موارد ی که ضخامت قطعه کم بوده و سنگ زدن سطح داخلی و خارجی آن با مشکلاتی مانند شکستن قطعه ،خراب شدن سطح خارجی آن و یا با از بین رفتن فرم قطعه همراه است و نیز نمی توان آنها را به راحتی بر روی صفحه مگنت قرار داد در این گونه موارد از یک فیکسچر استوانه ای استفاده می کنند، هر گاه سطح مورد نظر برای سنگ زنی سطح خارجی قطعه باشد فیکسچر به اندازه قطر داخلی قطعه و با حالت انطباقی به صورت Fit ساخته می شود ودر درون قطعه قرار گرفته روی صفحه مگنت قرار داده می شود و اگر سطح داخلی قطعه جهت سنگ زدن مورد نظر باشد فیکسچر به گونه ای طراحی می شود که قطعه درون سطح داخلی آن قرار گیرد و با آن حالت انطباقی Fitداشته باشد. قابل ذکر است که جنس فیکسچر باید از نظر مغناطیسی قابل مغناطیس شدن باشد.


فاکتور هایی که در انتخاب سنگ مورد استفاده موثر است را می توان یکی دانه بندی سنگ بر شمرد چرا که هر چه جنس قطعه کار سخت تر باشد باید عدد دانه کوچکتر انتخاب شود . عامل اساسی دوم را می توان نوع چسب به کار رفته در آن بر شمرد عامل دیگر نیز نوع یکنواختی دانه های سنگ است به همراه عامل جنس ذرات به کار رفته همه این عوامل با یک فاکتور که با حروف لاتین مشخص می شود از طرف کارخانه سازنده بر روی سنگ نوشته می شود که عمده سنگ های مورد استفاده در کشور ما فاکتور k را دارا هستند یعنی این سنگ قابلیت استفاده برای جنس های معمولی و سخت را دارد . اما هر سنگ بسته به قطر آن هنگام کار روی دستگاه باید با دور مناسب انتخاب شود چنانکه روی اکثر سنگ های مورد استفاده در بازار حداکثر دور مجاز دستگاه هنگام کار با آن سنگ ذکر شده است اما چنانچه ذکر نشده باشد با فرمول هایی قابل محاسبه است.


گاه در عملیات سنگ زنی کنترل صحیح بودن قطعه کاری دشوار تر و دقیق تر و وقت گیر تر از عملیات است.
2-2-کارگاه فرز NC


دستگاه های فرز NC با دستگاه های فرز معمولی تنها دارای یک تفاوت عمده اند و آن این است که این دستگاه ها به صفحه الکترونیکی مجهز اند که در هر نقطه مختصات مرکز کلگی دستگاه یا همان نقطه رفرنس را نشان می دهد. می توان تعدادی از نقاط فضایی را به عنوان رفرنس به حافظه بخش الکترونیکی داد آنگاه در مواقع لزوم از این نقاط استفاده کرد از نظر قابلیت های کاربردی تمام قابلیت های این دستگاه مانند فرز معمولی می باشد . پنج شنبه مورخ 1/5/88 به بخش فرز NC معرفی گردیدم .


عملیاتی مانند زدن پخ داخلی یا خارجی برای سطوح مدور و یا زدن گاه های داخلی سوراخ کاری با زوایای مختلف سیار عملیات های ساخت یک قطعه را می توان به کمک آن انجام داد.
بعضی از قطعات به دلیل شکل پیچیده ای که دارند به راحتی قابل بسته شدن روی گیره ها نیستند بنابر این گاه نیاز می شود از دو گیره یا چند گیره معمولی البته بسته تعداد قطعات برای ثابت کردن آنها روی میز دستگاه استفاده شود . برای قطعات مدور نیز می توان به کمک قرار دادن سه نظام روی میز دستگاه آنها را ثابت نگه داشت. از گیره های V شکل نیز برای ثابت نگه داشتن قطعات استفاده می شود گاه تیراژ تعداد قطعات بالا رفته و یا قطعه از نظر ظاهر دارای سطحی ناهمگون بوده و بستن قطعه و ساعت کردن ان کاری وقت گیر بوده و نیاز به وقت فراوان دارد در این گونه موارد برای آنها فیکسچری طراحی می کنند که نیاز به ساعت کردن را از بین برد یا حداقل تعداد دفعات آن را کاهش دهد.


شکل 2-2 سمت چپ تصویر سالن فرز NCرا نشان می دهد.
در این بخش تعداد زیادی نقشه ساختی که در مرحله فرز انجام شده بود مورد مطالعه قرار گرفته بود که متاسفانه این نقشه ها به دلایل امنیتی اجازه خارج شدن از شرکت را نداشتند .
2-3-کارگاه تراش
با آغاز روز کاری روغن کاری گیربکس دستگاه تراش آغاز شده و چرخنده های آن محور ها گریس کاری و یا روغن کاری می شود این کار هر هفته دو بار انجام می گیرد. پس تمام دستگاه محور های لغزنده و اتصالات سوپورت های طولی و عرضی و فوقانی روغن کاری می گردد . نقشه مورد نظر مطالعه شده و قطعه بر روی سه نظام بسته می شود رنده مورد نظر انتخاب شده روی رنده گیر بسته می شود اما برای تنظیم رنده چنانکه متداول است رنده به کمک نوک مرغک به ارتفاع مورد نظر تنظیم می گردد اما دراین شرکت با انجام کاری ابتکاری قطعه ای ساخته شده است که با قرار دادن آن روی سوپرت نوک آن ارتفاع مرغک را نشان می دهد و با کمک آن ارتفاع رنده را تنظیم می کند این عمل موجب صرفه جویی در وقت

شده و احتمال خطا را کاهش می دهد. یکی از قطعاتی که در حال انجام مراحل تراشکاری است قطعه ای به نام شافت به سفارش پتروشیمی خارک می باشد این قطعه دارای طولی برابر 850 میلیمتر می باشد یکی از مشکلاتی که هنگام تراشکاری قطعات با طول زیاد ایجاد می شود ایجاد لنگی در طول قطعه بوده که عملیات تراش کاری را با مشکل مواجه می کند جهت رفع این مشکل در طول قطعه از کمر بند استفاده می شود کمربند در نزدیکی محلی که قرار است تراش کاری شود بسته می شود. کمر بند ها در دو نوع لغزشی و غلتشی

مورد استفاده قرار می گیرد کمر بند های لغزشی دارای فک های برنجی بوده که با گذشت زمان این فک ها در اثر اصطکاک از بین رفته و کوچک می شود . این فک ها قابل تعویض بوده و امکان تعویض آن ها وجود دارد نوع دیگر کمربند ها از نوع غلتشی بوده که در دهانه فک آنها قطعات غلتکی شکل وجود دارد این قطعات میزان اصطکاک را کم کرده واز گرم شدن قطعه جلوگیری می کند. گاهی قطعاتی قرار است تراش داده شوند که ضخامت جداره آنها کم بوده و در صورت بسته شدن در فک سه نظام دستگاه امکان از بین رفتن و یا خراب شدن سطح آنهاوجود دارد. در اینصورت سه نظام را از روی گلویی دستگاه جدا کرده ویک صفحه مگنت مدور روی گلویی دستگاه می بندند سپس با کمک مگنت کردن و با استفاده از چسپ می توان قطعاتی که جداره کم ضخامت دارند را روی دستگاه ثابت کرده چسپ مورد استفاده با کمک آب به راحتی از صفحه مگنت جدا می شود.نکته جالب توجه دیگر انجام عملیات چرخ کاری یا Spining با کمک دستگاه تراش است .


در این روش اندازه گرده مورد نظر را به کمک فرمول بدست آورده که انتخاب فرمول مورد استفاده بر اساس شکل ایجاد شده می باشد پس شکل داخلی قطعه روی فیکسچر ایجاد می گردد .


گرده را با کمک پیچ بر روی فیکسچر قرار داده و مقداری آن را بر روی فیکسچر خم می کنند .
سپس با نزدیک کردن ابزار به آن ورق را روی فیکسچر می خوابانند تا ورق به صورت فرم خارجی فیکسچر در آید در این روش ابزار به کار رفته در انتهای خود دارای یک غلتک که قابلیت چرخیدن دارد این غلتک گرده را روی سطح مورد نظر خوابانده سپس اضافه های ایجاد شده در عملیات برش از قطعه جدا می شود .در شرکت افزار کیمیا از این روش برای تولید یک نوع درپوش استفاده می شود.


ایجاد شعاع های موجود در گوشه های قطعات در هنگام تراشکاری با دو حالت متفاوت روبرو هستیم یا مقدار این شعاع به اندازه ای است که به توان فرم آن را به صورت معکوس بر روی ابزار ایجاد کرد و با کمک آن فرم شعاع تراشیده شود. این روش برای ایجاد شعاع های با مقدار کم انجام می شود ولی در مواردی که شعاع خواسته شده زیاد بوده به طوری که امکان ایجاد رنده ای با شعاع آن وجود ندارد در این صورت با کمک رنده معمولی و با روشی ساده اما وقت گیر ایجاد آن شعاع قابل انجام است به این طریق که طراح باید شعاع را به صورت Detail نشان داده و آن را از ابتدای شعاع به صورت المان هایی تنظبم کرده و اندازه المان هر شعاع را بر روی هر نقشه می دهند به این صورت می توان شعاع های نسبتا بزرگ را به صورت پله ای تراشید .


اما با وجود شرایط مناسب و رعایت اصول هنگام عملیات تراشکاری امکان ایجاد تراش مناسب بر روی قطعات ممکن نیست مگر با کمک رنده ای از جنس مناسب که به طور صحیح تیز شده باشد. رنده های تراش کاری انواع مختلف دارند رنده های معمولی از جنس فولاد تند بر بوده که برای برش فولاد هایی با سختی معمولی مناسب می باشند .
اما چنانچه سختی بالا رود از رنده هایی که به الماسه معروف اند استفاده می شوند. در این رنده ها نوک برنده کارییده شده یا سمانته تا سختی آن بالا رود این رنده ها بر روی قلم به صورت جوش یا به صورت پیچ و پین قرار می گیرند و شکل آنها به صورت مثلث – لوزی و مربع و دایره وجود دارند که هر کدام هم کاربرد خاص خود را دارند.


هنگامی که سختی قطعه به حدی برسد که با این رنده ها نیز به راحتی برش داده نشود از الماسه های سرامیکی استفاده می کنند این نوع از الماسه ها کاملا سخت و شکننده اند . در شکل زیر قطعاتی که به سفارش یکی از شرکت های شیر پاستوریزه ساخته شده است نشان داده شده است . عمده مراحل ساخت این قطعات در کارگاه تراش انجام شده است .




شکل 2-3
جدول زیر آماری از دستگاه های موجود در سالن دستگاه های نیمه اتوماتیک آورده شده است.


جدول 2-1 فهرست دستگاه های نیمه اتوماتیک
رديف نام دستگاه كشور سازنده مشخصات دستگاه تعداد(دستگاه )
ماشين سنگ زني فرم اپتيك آلمان PETEWE PES 4U 1
2 سنگ تخت با ديافرام آلمان BLOHM HANSAT 7 1
3 سنگ تخت تايوان CHEVALIIER FGS 1640 AD 1
4 سنگ تخت يوگسلاوي LIVICA B10 1
5 سنگ محور شاهين دشت ايران SH-600 1
6 سنگ گرد چين M1432 B 1
7 سنگ ابزار چك اسلواكي TOS BN102B 2
8 فرز انيور سال ايران/المان FP4 MK 4
9 جيك گرايندينگ و بورينگ آلمان DECKEL LKD BS 1
10 تراش 3 متر ديجيتال لهستان TUR 630M 1
11 تراش 1 متر چك اسلواكي TOS SUI 32 2
12 تراش چك اسلواكي 40 TOS SUI 1
13 تراش 5/1 متر چك اسلواكي 50 TOS SUI 1
14 تراش 1 متر لهستان TUM 35 D1 1
15 تراش 1 متر چين CO632 AX1000 2
16 تراش 60 سانت دقيق آلمان WEILER MATADOR 2
17 تراش اتوماتيك لهستان AWA25 M 1
18 دريل راديال چك اسلواكي MAS VO 32 1



فصل سوم:

سالن دستگاه های فرز CNC

3-1-سالن دستگاه های فرز CNC1
می توان گفت ورود دستگاه هایCNC تحولی شگرف در تولید قطعات صنعتی بوده است چنانکه این دستگاه ها تحولی بزرگ را در تولید قطعات صنعتی پدید آوردند.
دستگاههای فرزCNC موجود در شرکت افزار کیمیا چهار محوره است که سه محور XوYوZ است و محور چهارم که در حالت نرمال کار نمی کند با قرار دادن بخش دیگری که به صورت یک گلویی و سه نظام روی میز دستگاه بسته می شود می باشد.قطعه با بسته شدن بر روی سه نظام می تواند حرکت دورانی نیزداشته باشد .که این محور چهارم دستگاه است تنها

دستگاه پنج محوره این مجموعه درای سه محور XوYوZ و یک محور چهارم روی میز ومحور پنجم چرخش کلگی قطعه است .تمام دستگاه های CNC می توانند به صورت NC نیز کار کنند یعنی کنترل آنها به صورت نیمه اتوماتیک گردد .شکل زیر نمونه ای از دستگاه های CNC چهار محوره را نشان می دهد.

شکل3-1دستگاه فرز چهار محوره مدلVMC 560 AH
ورودی دستگاه هایCNC به صورت کد می باشد یا به عبارت دیگر به صورت NCکد است .بستن قطعه روی میز دستگاه مشابه دستگاه های فرز معمولی می باشد پس از بستن قطعه و ساعت کردن آن نقطه رفرنس قطعه به دستگاه معرفی می گردد . اگر عملیاتی که قرار است روی قطعه انجام شود عملیاتی ساده بوده نظیر شیار زدن یا سوراخ کاری و یا عملیاتی از این قبیل کد گیری به صورت دستی انجام شده و وارد دستگاه می شود اما اگر عملیات خواسته شده دارای پچیدگی باشد کدگیری توسط نرم افزار انجام می گیرد.
1-Computer Numerical Control

شکل 3-2 برنامه نویسی به کمک نرم افزار را نشان می دهد
نرم افرارهای مورد استفاده جهت برنامه نویسی در شرکت افزار کیمیا مستر کم وپاور میل و کتیا می باشد که کتیاکمتر مورد استفاده قرار می گیرد . در صورت کد گیری به کمک نرم افزار خروجی نرم افزار باید تصحیح گرددکه در بعضی مواقع عملیاتی چون روشن و خاموش کردن آب صابون جای ابزارها و بعضی از خطوط اضافه نیز حذف می گردد.


یکی از نکات مهم در هنگام کار تشخیص این است که انجام کدام عملیات به زمان کمتری نیاز داشته و یا کدام عملیات بهتر است انجام گیرد این مهارت امری تجربی بوده و با انجام کار این تجربه بدست می آید اما انچه به صورت کاربردی مورد استفاده این بخش قرار می گیرد نرم افزار مستر کم می باشد این نرم افزار به دلیل اینکه فایل هایی با فرمت dwg یعنی فایل های خروجی نرم افزار اتو کد را به عنوان ورودی می پذیرد پرکاربرد ترین نرم افزار برای برنامه نویسی جهت تراش قطعات به وسیله فرز CNC در شرکت افزار کیمیای فارس می باشد زیرا عمده نقشه ها در بخش طراحی به کمک نرم افزار اتو کد ترسیم می گردد به این گونه است که به ضرورت ترسیم نقشه ها با اندازه های حد وسط تلرانس پی می بریم.


دستگاههای CNC ابزار های توان مندی چهت انجام کار های پر تیراژ می باشد نکته دیگر که اهمیت کاربرد ماشین های CNC را آشکار می کند انجام عملیات Surfacingیا ایجاد سطوح است با وجود این همه توان مندی ها این ماشین ها در ایجاد سطوح داخلی دارای یک ضعف عمده اند چنانکه امکان ایجاد سطوح متعامد در عملیات حفره زنی وجود ندارد .کد ها را به چند طریق می توان به دستگاه وارد کرد این عملیات می تواند با اتصال مستقیم دستگاه به رایانه و یا با اتصال حافظه به دستگاه انجام گیرد برای وارد کردن کدهای کوتاه عملیات به صورت دستی انجام می گیرد.


از دستگاه های فرز CNC نیز می توان جهت انجام سنگ زنی دندانه های چرخ دنده ها نیز استفاده کرد به این گونه که محور چهارم بر روی دستگاه قرار گرفته و چرخ دنده درون یک شافت جا خورده شافت مورد نظر روی سه نظام محور چهارم بسته می شود آنگاه سنگ مورد استفاده را به صورت پروفایل چرخ دنده مورد نظر در آورده به طوری که سطح خارجی سنگ درون پروفایل چرخ دنده ها جای

گرفته و سطح کاملا درستی از پروفایل دنده ها ایجاد کند آنگاه با چرخش مناسب چرخ دنده تحت زاویه مناسب و حرکت مناسب سنگ عملیات سنگ زنی انجام می گیرد.شکل زیر نمونه ای از سنگ زنی این چرخ دنده هارا به کمک دستگاه های CNC نشان می دهد.

شکل 3-3 نحوه سنگ زنی چرخدنده ها به کمک دستگاه فرز CNC
در تصویر سمت راست نحوه سنگ زنی قطعات ودر سمت چپ دستگاهی که به کمک آن عمل سنگ زنی انجام می گیرد نشان داده شده است.
در دستگاه های فرزCNC براده ها به صورت اتوماتیک به کمک نوار نقاله ای که در زیر میز دستگاه قرار دارد تخلیه شده و در ظرف براده کنار دستگاه ریخته می شود این دستگاه ها 24 ابزار را در ابزار گیر خود جای می دهند تعویض ابزلر به کمک سیستم پنوماتیکی انجام می گیرد .

شکل 3-4 دستگاه فرز VMH 1100 سمت چپ دستگاه محل تخلیه براده را نشان می دهد
برخی از کد های اساسی و پر کاربرد جهت انجام ماشین کاری در سیستم برنامه نویسی فانوک در زیر آمده است برخی از Mکد های مهم به قرار زیر است :

استپ شرطی برنامه M0
دوران اسپیندل (ساعت گرد ) M3
دوران اسپیندل (پاد ساعت گرد) M4
توقف اسپیندل M5


تعویض ابزار M6
روشن شدن مایع حنک کننده M8
خاموش شدن مایع خنک کننده M9
روشن شدن همزمان اسپیندل و مایع خنک کننده M13
غیر فعال کردن محور چهارم M24
فعال کردن محور چهارم M25/M26


پایان برنامه اصلی M30
فراخوانی برنامه فرعی به برنامه اصلی M98
پایان برنامه فرعی M99
بعضی ازG کدهای مهم در زیر آمده است:


حرکت سریع G0
حرکت با سرعت پیشروی G1
حرکت ابزار در مسیر دایره ای ( ساعت گرد ) G2
حرکت ابزار در مسیر دایره ای( پاد ساعت گرد) G3
مکث( توقف اجرای برنامه به مدت زمان مشخص) G4


انتخاب صفحه XY به عنوان صفحه کاری G17
انتخاب صفحهXZ G18
انتخاب صفحهZY G19
انتقال ابزار به نقطه رفرنس G28


جبران شعاع ابزار G41
جبران شعاع ابزار G42
کنسل کننده کد های شعاع ابزار G40

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید