بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تعریف ارتباطات

ارسطو فیلسوف یونانی شاید اولین اندیشمندی باشد که 2300 سال پیش نخستین بار درزمینه ی ارتباط سخن گفت. او در کتاب مطالعه ی معانی بیان (ریطــوریقا) که معمــولاً آن را متـرادف ارتباط می‌دانند؛ در تعریف ارتباط می‌نویسد: ارتباط عبارت است از جستجو برای دست یافتن به کلیه ی وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران.(1) ویلبر شرام در کتاب فراگرد و تأثیر ارتباط جمعی می‌گوید: در فراگرد ارتباط به طور کلی ما می‌خواهیم با گیرنده ی پیام خود در یک مورد و مسأله ی معین همانندی ایجاد کنیم.
میکی اسمیت در ارائه ی مدل ارتباطی خود تعریفی برای ارتباط آورده که در آن به انتقال حافظـه‌ها در ارتباط نیز اشاره شده است. او می‌گوید: ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال اطلاعات، احساس‌ها، حافظه‌ها و فکرها درمیان مردم.
برخی دیگر در تعریف‌های خود از ارتباط، وسایل ارتباطی را مورد توجه قرار داده اند، انجمن بین المللی تحقیقات ارتباط، تعریف زیر را برای ارتباط ارائه داده است.
منظور از ارتباط، روزنامه‌ها، نشریات، مجلات، کتاب‌ها، رادیو، تلویزیون، آگهی، ارتباطات دور و تلفن، تلگراف، کابل‌های زیر دریایی و پست است. هم چنین ارتباط چگونگی تولید و توزیع کالاها و خدمات مختلفی را که وسایل و فعالیت‌های فوق به عهده دارند و مطالعات و تحقیقات مربوط به محتوای پیام‌ها و نتایج و آثار آن را در بر می‌گیرد.

 

اسلاید 2 :

طرح‌های راهبردی گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات

طرح‌های راهبردی گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در پژوهش و توسعه ی مهارت دیجیتالی

گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات از جمله عواملی است که در تعاریف مختلف جهانی شدن نیز مطرح گردیده است. تأکید بر افزایش بی سابقه ارتباطات و برخوردهای اقتصادی به اجتماعی و فرهنگی، ویژگی اکثر تعاریف جهانی شدن است. تقریباً در همه ی آثار مربوط به جهانی شدن، حجم بسیار زیاد ارتباطات درسطوح و عرصه‌های مختلف جهانی، ویژگی فرآیند مورد نظر عنوان شده است، تا جائیکه ظهور صنعت ارتباطات و رسانه‌های ارتباط جمعی از بسیاری جهات منشاء ظهور جهانی شدن به معنای امروزین آن شده است. حال این مقوله جهانی می‌تواند به عنوان یک طرح راهبردی به‌طور مؤثر در پژوهش نقش ایفاء کند، اما برای این امر نیاز به زمینه سازی در امر توسعه ی مهارت‌ها دارد.

اسلاید 3 :

  • منظور از یک شبکه ی رایانه ای چیست؟

هرگاه بتوانیم بین یک سری از رایانه ها و وسایل جانبی آنها ارتباط برقرار کنیم، بطوری که همه ی آنها تحت یک سیستم عامل و یک قرارداد (پروتکل) کار نمایند آنگاه یک شبکه ی رایانه ای داریم. یک شبکه ی رایانه ای در پایه ای ترین سطح خود شامل فقط دو رایانه است که توسط یک کابل به یکدیگر متصل شده اند ولی می توانند از داده ها به طور مشترک استفاده نمایند.

  • هدف از شبکه کردن رایانه ها چیست؟

به همان نحوی که استفاده از رایانه های شخصی بین کاربران رواج پیدا می کرد، بسیاری از ادارات، سازمان ها و شرکت ها احساس کردند که به ارتباط مابین رایانه ها نیز نیازمند هستند و بر اساس همین نیاز و مزایای شبکه ها، شبکه های رایانه ای پدید آمدند و جای خود را تقریبا" در بیشتر موسسات، ارگان ها و ادارات باز نمودند.

▪ مزایای استفاده از شبکه های رایانه ای به قرار زیر است:

کاهش هزینه ها از طریق به اشتراک گذاشتن برنامه های کاربردی، داده ها و وسایل جانبی.

دستگاه ها جانبی که از طریق شبکه می توانند به اشتراک گذاشته شوند عبارتند از:

چاپگر، مودم، دیسک سخت، CD-ROM، رسام(Plotter)، CD-Recorder و... استفاده موثر از زمان و صرفه جویی در وقت. ارتباطات موثرتر بین کاربران شبکه. به فرض اگر کاربران یک شبکه بر روی یک پروژه گروهی کار نمایند، می توانند از اقدامات و پیشرفت های یکدیگر به طرز قابل ملاحظه ای سود ببرند.

استفاده همزمان از یک برنامه ی خاص توسط کاربران متفاوت.

اسلاید 4 :

  • سیستم عامل شبکه های رایانه ای

همان طوری که یک رایانه تنها به سیستم عامل برای اجرای برنامه ها نیاز دارد، رایانه های تحت یک شبکه نیز به وجود چنین سیستم عاملی نیازمندند. وظیفه ی سیستم عامل شبکه، مدیریت و برآورده کردن نیازهای رایانه ها و وسایل جانبی داخل شبکه می باشد. بعضی از نرم افزارهایی که امروزه به عنوان سیستم عامل شبکه به کار برده می شوند عبارتند از: Win NT,Win9x,Windows3.11 Workgroup, Novell Net ware و... امروزه می توان هم شبکه های تحتWindows و هم شبکه های تحت سیستم عامل Dos را تواما" بر روی یک رایانه به اجرا درآورد.

 در هر کدام از سیستم عامل های شبکه فردی که به عنوان مدیر شبکه می باشد. امکان دسترسی به تمامی امکانات شبکه را دارا می باشد و هم اوست که می تواند به سایر کاربران شبکه امکان دسترسی به تجهیزات و داده های شبکه را بدهد. در ضمن مدیر شبکه می تواند تاریخ، زمان و حدود استفاده کاربران شبکه را تعریف و به اجرا درآورد.

اسلاید 5 :

  • انتقال بدون کابل(Wire less)

گاهی اوقات شبکه های محلی برای انتقال اطلاعات از روش های انتقال بدون کابل استفاده می نمایند. گاهی پیش می آید که نتوانیم از روش های قبلی برای انتقال داده ها بهره ببریم. مثلا" ساختمانی که قرار است در آن رایانه ها با یکدیگر شبکه شوند، از نظر فیزیکی قابلیت کابل کشی را نداشته باشد. بنابراین مجبوریم که از تکنیک انتقال داده ها به صورت بدون کابل استفاده نماییم.

اسلاید 6 :

تکنولوژی بی سیم

واژه بی سیم یا wireless به هر نوع عملیات الکتریکی یا الکترو نیکی که بدون حضور سیم انجام می پذیرد اطلاق می شود البته در برخی موارد در صورت لزوم می توان از سیم هم برای ایجاد ارتباط استفاده کرد

اما دربیشتر موارد پیاده سازی این عملیات توسط سیم امکانپذیر یا عاقلانه نیست. از تکنولوژی بی سیم بیشتر برای ارتباطات راه دور مثل سیستمهای انتقال و دریافت رادیویی ، کنترل راه دور ، شبکه های کامپیوتری و ... که از انواع انرژی مثل فرکانسهای رادیویی ( RF ) ، اشعه مادون قرمز ، اشعه لیزر، نور معمولی و یا انرژی صوتی استفاده می کنند؛ برای انتقال اطلاعات راههای دور یا نزدیک استفاده می شود.
البته لازم به ذکر است تکنولوژی wireless با Cordless متفاوت است در تکنولوژی Cordlessبه وسایل الکتریکی یا الکترونیکی اطلاق می شود که دارای یک منبع تغذیه قابل حمل مثل باتری بوده و بدون استفاده از سیم قابل اتصال با پایگاه اصلی اش می باشد، ازجمله وسایل Cordless، تلفنهای بی سیم می باشند.

اسلاید 7 :

 این سیستم ها( مثلاً برای تشخیص و کنترل و باز و بسته بودن در و پنجره ها ) می توانند توسط حسگرهای بی سیم که از اشعه اینفرارد ( مادون قرمز ) با فرکانس های رادیوئی و ... برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند؛ پیاده سازی می شوند.

کنترل راه دور تلویزیون :
یک نمونه پر کاربرد دیگر تکنولوژی بی سیم کنترل راه دور تلویزیون است که از اشعه مادون قرمز بهره می برد. تا چند سال قبل کنترل های تلویزیونی توسط یک سیم به تلویزیون متصل می شدند.

موبایل :
مطمئناً بهترین نمونه برای شبکه های بی سیم ، موبایل یا تلفن همراه می باشد، این وسایل از امواج رادیوئی برای فعال کردن اپراتور و برقراری ارتباط تلفنی از هر جای دنیا استفاده می کند، فقط کافیست یک پایگاه مخابراتی وجود داشته باشد تا بتوان صدا و داده را به راحتی از طریق این وسایل انتقال داد.

اسلاید 8 :

متداولترین روش اتصال کامپیوترها در یک شبکه استفاده از کابل است. کابل ها علی رغم ساده و ارزان بودن دارای محدودیت هایی نیز هستند. مثلاً نمی توان دو دفتر یک شرکت را که در دو نقطه از یک شهر واقع هستند، توسط کابل به هم ارتباط داد. به علاوه استفاده از کابل در بسیاری از مواقع دست و پاگیر است. برای غلبه بر این محدودیت ها در بعضی از شبکه ها، از محیط واسطه انتقال رادیویی یا بی سیم استفاده می شود. تکنولوژی بی سیم به عنوان جایگزین سیستم کابل کشی به سرعت در صنعت نرم افزار و سخت افزار مطرح شده است. در بعضی از شبکه ها، از سیستم بی سیم برای پشتیبانی از شبکه در هنگام آسیب دیدگی کابل ها استفاده می شود. شبکه هایی که از تکنولوژی بی سیم برای ارتباط استفاده می کنند، شبکه های بی سیم (Wireless) نام دارند. در شبکه های بی سیم از امواج رادیویی به عنوان محیط انتقال استفاده می شود. امواج رادیویی مورد استفاده در شبکه های بی سیم را از نظر فرکانس به کار رفته به سه گروه تقسیم می کنند. امواج رادیویی، مایکروویو و مادون قرمز.

  • امواج رادیویی (Radio Frequency): فرکانس امواج رادیویی (RF) به کار رفته در شبکه های بی سیم بین محدوده ۱۰ کیلوهرتز تا چند گیگاهرتز قرار می گیرند. امواج RF به خودی خود در تمام جهت ها منتشر می شوند، اما می توان به کمک آنتن های ویژه جهت انتشار این امواج را محدود به یک سمت خاص نمود. برد انتشار امواج رادیویی بسیار زیاد است ضمن آنکه می توان به کمک دستگاه های فرستنده - گیرنده (Transceiver) رادیویی، این امواج را برای ارسال به نقاط دورتر تقویت کرد. سرعت انتقال داده در سیستم های رادیویی بین ۱ تا ۱۱ مگابیت برثانیه است. سیستم رادیویی RF می تواند در سیستم های شبکه ای سیار یا Mobile نیز مورد استفاده قرار گیرد. ارتباطات در این محدوده نیاز به مجوز ندارند.

اسلاید 9 :

  • مایکروویو (Microwave): نوع دیگر شبکه های بی سیم از امواج رادیویی در باند فرکانسی مایکروویو برای محیط انتقال استفاده می کنند. امواج مایکروویو برخلاف امواج RF فقط در یک جهت منتشر می شوند. این امواج در برابر تداخل حاصل از فعالیت های الکتریکی اتمسفری نظیر رعد و برق بسیار حساس هستند. در سیستم های مایکروویو نیز همانند امواج RF سرعت انتقال داده به فرکانس سیگنال بستگی داشته و در ناحیه ای بین یک تا ده Mbps قرار می گیرد. فرکانس سیگنال در سیستم های مایکروویو بین ۴ تا ۱۴ گیگاهرتز می باشد. سیستم های مایکروویو به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند: سیستم های زمینی و سیستم های ماهواره ای. سیستم های مایکروویو زمینی از آنتن های بشقابی دو طرفه برای رله امواج استفاده می کنند و باید دارای مجوز باشند. سیستم های ماهواره ای مایکروویو از طیف فرکانس باند کوتاه استفاده کرده و برای رله آن ها از ماهواره ها کمک گرفته می شود. تضعیف در سیستم های رادیویی RF و مایکروویو نیز وجود دارد. در این سیستم ها، تضعیف به اندازه آنتن و فرکانس سیگنال بستگی دارد.
  • مادون قرمز (IR): نوع سوم شبکه های بی سیم از امواج رادیویی در فرکانس امواج نور در ناحیه مادون قرمز برای محیط انتقال استفاده می کنند. برای تولید امواج مادون قرمز از دیود های نور گسیل (LED) یا دیودهای لیزری (ILD) استفاده می شود. استفاده از امواج نوری مادون قرمز برای محیط های سربسته بسیار مناسب است. هزینه تجهیزات این سیستم به کیفیت مورد استفاده و تولید کننده آنها بستگی دارد. از آنجایی که فرکانس امواج رادیویی در ناحیه مادون قرمز بالا است، سرعت انتقال داده در سیستم های مادون قرمز نیز بالا بوده و بین یک مگابیت بر ثانیه تا ۱۶ مگابیت برثانیه می باشد.

اسلاید 10 :

 انواع شبکه های بی سیم:

شبکه های بی سیم براساس کارکرد خود می توانند به سه طبقه تقسیم شوند. این انواع عبارتند از سیستم های رایانه ای سیار (Mobile Computing)، شبکه های LAN بی سیم یا WLAN و شبکه های محلی توسعه یافته (ELAN) یا Extended LAN. شبکه های رایانه ای سیار از واسطه های عمومی نظیر خطوط تلفنی برای انتقال داده استفاده می کنند. سرعت انتقال داده در این روش بین ۸ تا ۳۶.۶ مگابیت بر ثانیه است. با استفاده از این شبکه ها کاربران می توانند حین سفر به مبادله نامه های الکترونیکی و اطلاعات بپردازند. خطوط تلفنی تنها محیط های انتقال این شبکه ها نیستند. در این شبکه ها نیز می توان از سیستم های رادیویی نظیر آنچه که در تلفن های سیار و تلفن های ماهواره ای به کار می رود، نیز استفاده کرد.

داده ها در شبکه های WLAN همانند شبکه های LAN ارسال می شوند. در شبکه های WLAN یک نقطه مرکزی موسوم به نقطه دسترسی مرکزی یا Central Access Point به کمک تجهیزات فرستنده و گیرنده تمام کامپیوتر های شبکه را بهم متصل میکند. در شبکه های WLAN از مادون قرمز، لیزر و امواج رادیویی برای انتقال داده استفاده می شود. شبکه های نوع سوم یا ELAN با اتصال دو یا چند شبکه LAN به کمک پل های بی سیم ایجاد می شوند. برای فواصل بیشتر می توان از Bridge های بی سیم برد بلند استفاده کرد. برد این پل ها حدود ۵۰ کیلومتر است. در شبکه ای ELAN، داده و صوت با سرعت ۱.۴۴۵ مگابیت بر ثانیه انتقال داده می شوند.

علت مقبولیت شبکه های WLAN:

شبکه های Wireless LAN شبکه محلی بدون کابل است که همان مزایا و وضعیت تکنولوژی LAN را دارد.شبکه های محلی بی سیم به جای استفاده از کابل های هم محور، به هم تابیده یا فیبر نوری از فرکانس های رادیویی RF استفاده می کند. شبکه های بی سیم با اتکا به امواج گسترده (Spreed Spectrum) که حساسیت کمتری نسبت به نویز رادیویی و تداخل دارند عمل می کنند. لذا برای انتقال اطلاعات بسیار مناسب می باشند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید