بخشی از مقاله

چکیده
مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها در شناسایی ،انتخاب، سازماندهی، انتشارو انتقال اطالعات مهم و مهارت هایی که بخشی از سابقه ی سازمان هستند و عموما بصورت ساختار نیافته در سازمان وجود دارند، یاری میرسان داز آنجا که مدیریت دانش ریشه هایی در سیستم های خبره ، یادگیری سازمانی و نوآوری دارد، به خودی خود ایده ی جدیدی نیست.

مدیران موفق همیشه از سرمایه های فکری بهره برده و ارزش آن را تشخیص داده انداما این تالشها، سازمان یافته نبوده و تضمینی وجود نداشت که دانش بدست آمده بطور مناسب ، برای حداکثر منافع سازمان به اشتراک گذارده شده و توزیع گردد، در این تحقیق به تاثیر قدرت مشتری بر اشتراک گذاری دانش داخلی سازمان پرداخته شده است.

تحقیق حاضر، یک تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان و کارشناسان سازمان توزیع برق دامغان میباشند. با استفاده از فرمول کوکران 92 نفر به عنوان حداقل نمونه آماری مورد نیاز انتخاب و پرسشنامه به طور تصادفی در بین نمونه توزیع گردید. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است.

برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و اعتبار سازه استفاده شده است. جهت محاسبه پایایی، ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 0/829 محاسبه گردید.براساس نتایج آزمون مدلیابی معادالت ساختاری، تئوری خودکارآمدی ، پاداش سازمانی، اعتبار - شهرت - و رابطه متقابل با به اشتراک گذاری دانش و قدرت مشروع و قدرت اجبار در به اشتراک گذاری دانش تاثیر مثبت و معناداری دارد.

.1 مقدمه

اغلب سازمانهای بزرگ امروز دریافته اند که بخاطر مهارتها و تجارب نیروی انسانی شان موفق خواهند بود و نه بخاطر سیستم های فیزیکی و مکانیکی، و اگر نتوانند سطح علمی و تخصصی نیروهای انسانی در سازمان را باال ببرندقطعاً از بازار جهانی کنار گذشته خواهند شد. با توجه به اینکه در سازمانهای خصوصی رقابت حرف اول را میزند مبحث مدیریت دانش به عنوان اصلی ترین فاکتور کسب مزیت رقابتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است ولی در موسسات دولتی با توجه به بی معنا بودن رقابت چندان به موضوع مدیریت دانش توجه نشده است، ولی با توجه به پیشرفت سازمانهای دولتی در سایر کشورها و ارتباطات بین المللی در بین سازمانهای جهان که به نوعی جهانی سازی تجارت و ارتباطات هم به آن گفته می شود باعث می شود تا ناخواسته سازمانهای دولتی در کشور بسوی ایجاد سازمانهای دانش محور روی آورند.

تحقیقات دانشگاهی و علمی صورت گرفته بر سازمانهای دولتی که در آنها مدیریت دانش نهادینه شده است نشان دهنده عملکرد موفق و بازدهی باالی آن سازمانها می باشد. از آنجا که مدیریت دانش ریشه هایی در سیستم های خبره ، یادگیری سازمانی و نوآوری دارد، به خودی خود ایده ی جدیدی نیست.مدیران موفق همیشه از سرمایه های فکری بهره برده و ارزش آن را تشخیص داده انداما این تالشها، سازمان یافته نبوده و تضمینی وجود نداشت که دانش بدست آمدهبطور مناسب ، برای حداکثر منافع سازمان به اشتراک گذارده شده و توزیع گردد - ایران نژاد و همکاران - 1393 دانش یکی از ارزشمند ترین منابع در حفظ مزیت رقابتی برای سازمان ها می باشد.

دانش می تواند به سازمان ها درافزایش ارزش افزوده برای مشتریانشان هماهنگی گروه ها، بهبود 2 کیفیت در فرآیندهای عملیاتی و عملکردی، کاهش هزینه ها، و سرعت بخشیدن به نوآوری کمک کند.به همین دلیل در سطح سازمانی.شرکت ها سرمایه گذاری قابل توجهی درسیستمهای مدیریت دانش انجام می دهند. بر طبق یکی از بررسی های مدیریت دانش دستیابی به تعداد بیشتری مشتریان با ارزش افزوده هدف اصلی مدیریت دانش است.

مشتری با ارزش افزوده اشاره به پشتبانی فنی و بخش خدمات دارد که توسط شرکت ها ارائه می شود.بخاطر اینکه مهندسان پشتیبانی مشتریان کارکنان دانشی هستند که برای مشتریان در سازمان ارزش افزوده ایجاد میکنند این نکته ضروری است که چگونه آنها را برای تسهیم دانش ترغیب کنید،تئوری خودکارآمدی برای توضیح رفتار های تسهیم دانش ارائه شده است.زیرا تسهیم دانش بعنوان یکی ازانواع تئوری مبادله در نظر گرفته شده است. باتوجه به تئوری خودکار آمدی اعتماد بنفس فرد می تواند رفتارهای خاصی رو تحت تاثیر قرار دهد مانند رفتار های تسهیم دانش بنابراین این دو تئوری به طور گسترده ای برای پیش بینی و توضیح اهداف رفتاری در تسهیم دانش مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال رفتارهای تسهیم دانش نه تنها تحت تاثیر انگیزش های فردی هستند بلکه به احتمال زیاد تحت تاثیر عوامل محیطی نیز می باشند. - حسن زاده، - 1390عوامل محیطی به قدرت و یا تاثیر محیط سازمان اشاره دارد. اگرچه مطالعات انجام گرفته در رابطه با تسهیم دانش مانند هنجار های فردی بر روی نفود همساالن متمرکز شده است .قدرت مشتری به عنوان توانایی یک مشتری در تحت تاثیر قرار دادن اهداف و فعالیت های تامین کنندگان تعریف می شود. وقتی که مشتریان منابع عمده سود برای یک تامین کننده هستند آنها این توان را دارند که رفتار تامین کننده را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال مشتری این حق طبیعی برای تحت تاثیر قرار دادن تامین کننده از طریق قرداد فروش را دارد.مشتریان همچنین پتانسیل تنبیهی برای لغو کسب و کار و یا کاهش حجم داد و ستد با تامین کنندگان را دارند. بنابراین قدرت مشتری نقش مهمی را در عوامل محیطی ایفا می کند.

.2 ادبیات پژوهش

مفهوم مدیریت دانش

تعامل بین فناوری، فنون و انسان مفهوم مدیریت دانش را عمق می بخشد، زیرا الگوی تعامل بین فناوری، فنون و انسان برای هر سازمان منحصر به فرد است، که به راحتی قابل داد وستد یا تقلید توسط سازمان های دیگر نیست. بطورکلی هر گونه تغییر دریک سازمان، ناظر به سه ساحت مرتبط با یکدیگر است. این سه ساحت همانطورکه گفته شد شامل ساختار، تکنولوژی و انسان می باشد. 

مدیریت دانش چیست ؟

مدیریت دانش  ، مسائل مختلفی را در ذهن انسان بوجود می آورد.اما در یک محیط کسب و کار یک تعریف کاربردی از مدیریت دانش مورد نیاز است .تعریف مدیریت دانش کار ساده ای نیست . اگرچه رهبری استراتژیک برای مدیریت دانش موفق الزم و ضروری است. آن یک استراتژی کسب و کار نیست، اگرچه استراتژی های کسب و کار که به اصول مدیریت دانش همخوانی داشته باشد، می بایست وجود داشته باشد .

مدیریت دانش نیازمند یک فرهنگ است که اعتقاد ارتقاء را در تفکر جمعی گسترش دهد،اما فرهنگ به تنهایی قادر به ارائه ی یک روش اساسی مدیریت دانش نیست . - امیر کبیری، علیرضا، - 1385شاید به دلیل وجود یک تعریف واحد گسترش در مقیاس وسیع مدیریت دانش را به تاخیر انداخته است، بطورخالصه:مدیرت دانش توانایی خرد جمعی را در افزایش پاسخ گویی و نوآوری است.

درک سه نکته ی اساسی از این تعریف بسیار مهم است:

اول، دانش بهم مرتبط است.در این دانش - خرد جمعی - مجموعه ای از تجارب و دیدگاه های متعدد وجود دارد.

دوم، مدیریت دانش یک عامل شتاب دهنده - کاتالیزور - است.آن همانند کاربرد یک اهرم عمل میکند. دانش همیشه در ارتباط با شرایط محیطی است و محرک های عمل در پاسخ به این شرایط میباشد و اطالعاتی که باعث تسریع عمل آگاهانه نشود نوعی دانش نیست

سوم: دانش در محیط های بدون رویارویی - برخورد - قابل کاربرد است . اطالعات در محیط هایی به دانش تبدیل میشود گه برای شناخت محیط های جدیدی که هیچ پیشینه ای ندارند بکار رود. اطالعاتی که بطور کامل با یک مدل قبلی شناخته شده باشد دانش نیست و فاقد نوآوری میباشد

چرخه ی سیستم مدیریت دانش
خلق دانش : دانش هنگامی که افراد ، روشهای نوین انجام کارها را دریافته یا مهارت جدیدی کسب می نمایند خلق می شود.گاهی اوقات دانش خارجی وارد سازمان می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید