بخشی از مقاله

چکیده

شبکه های اجتماعی یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنلاین ارتباطی است که با زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد یکپارچه شده است. کابران شبکه های اجتمای در یک جامعه مجازی با یک سیستم متقابل با هم ارتباط برقرار می کنند و در نتیجه می توانند بر روی رفتارها و زندگی واقعی مردم تاثیر بگذارد. شبکه های اجتماعی ارتباطات در صنعت گردشگری را متحول کرده است و به فعالان این صنعت فرصتی داده تا بتوانند تقاضاهای مصرفکنندگان را درک و دریابند. ظهور شبکه های اجتماعی گردشگران را قادر به اشتراک گذاری تجارب سفر خود کرده است.

اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در سایت ها و شبکه های اجتماعی یک منبع مهم اطلاعاتی می باشد که گردشگران را در برنامه ریزی برای سفر راهنمایی می کنند و حتی ممکن است تصمیم گیری های آنها را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه بررسی جایگاه رسانه های اجتماعی در به اشتراک گذاری دانش در بخش گردشگری است.

کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی ، اشتراک گذاری دانش، صنعت گردشگری

مقدمه

صنعت گردشگری یک صنعت پویا و در حال تغییر و آسیب پذیر است که دائما توسط عوامل محیطی مختلفی تحت تاثیر قرار می گیرد. برای درک و پیش بینی و پاسخ به این تغییرات، این صنعت نیاز به جمع آوری اطلاعات بسیار و پردازش و به اشتراک گذاری آنها دارد. بنابراین در این بخش نیاز زیادی به خلاقیت و نوآوری پیوسته وجود دارد. توانایی خلق، توزیع و بهره برداری از دارایی ها یکی از مهمترین عوامل حیاتی موفقیت در بخش های خصوصی و عمومی گردشگری خواهد بود.

این موضوع نشان می دهد که صنعت گردشگری نیاز به طراحان و مدیرانی برای بکارگیری دارایی های دانشی جمع آوری شده در مقصد همراه با بدنه دانش توسعه داده شده توسط پژوهشگران و دولتها دارد تا بتواند بقای خود را حفظ کرده و در بازارهای جهانی موفق باشد. به اشتراک گذاری دانش زمانی رخ می دهد که فردی تمایل به توزیع ، بدست آوردن و تبادل دانش باشد. رشد و گسترش شبکه های اجتماعی با ماهیت ها و کارکردهای گوناگون از قبیل به اشتراک گذاری تصاویر، فایلهای چند رسانهای و فراهم آوردن محیطی برای تبادل ایده ها با کاربرانی از نقاط مختلف دنیا علاوه بر تحول در کارکردهای اینترنت سبب پیدایش مفاهیمی نو در عرصه ی تجارت و اقتصاد الکترونیکی شده است.

گسترش شبکه های اجتماعی و جذب تعداد انبوهی از کاربران در نقاط مختلف دنیا سبب شده است تا این ابزار کارکردهای خاص خود را در عرصه ی گردشگری بیابد . بسیاری از گردشگران علاقمندند تا از طریق ابزارهای آی تی، نسبت به انتشار آزادانه و رایگان تصاویر خود در پرتال های به اشتراک گذاری تصاویر استفاده کرده و عکسهای خود را در معرض نمایش و دید میلیونها مخاطب اینترنت در سراسر جهان قرار دهند. اغلب توریست ها کمک به دیگران را به عنوان دلیلی مهم در اشتراک گذاری تجارب شان مورد توجه قرار می دهند.

علاوه بر این ، گردشگران تمایل دارند که دانش خود را بصورت آنلاین به اشتراک بگذارند زیرا می خواهند از انتخاب محصولات و خدمات نادرست توسط دیگران جلوگیری کنند. در صنعت گردشگری، شبکه سازی و اتصال بین همه ذی نفعان برای انتقال دانش مورد نیاز می باشد تا اطمینان حاصل شود که هر نهاد مستقل در این صنعت با یک زبان مشترک صحبت خواهد کرد. خلق و بکارگیری دانش جدید برای نوآوری و توسعه محصولات و کسب مزیت رقابتی در صنعت گردشگری حیاتی است. انتقال دانش از گردشگر به سازمان می توانند به همان اندازه که میان کارمندان برای عملکرد سازمانی مهم است دارای اهمیت باشد.

تعریف مفاهیم

شبکه های اجتماعی شبکه های اجتماعی به پایگاههای اینترنتی اطلاق میشوند که هدف اولیه از برپایی و خدمت رسانی آنها برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی است همچنین می توان این شبکه ها را اجتماعی از مردم در محیط مجازی دانست که علایق و تجارب خود را به اشتراک میگذارند عموماً. این شبکه ها را بر حسب نوع و ماهیت ارتباطات از یکدیگر تفکیک میکنند با توجه به نفوذ بالای این شبکه ها در میان کاربران اینترنت، فرصتهای جذابی برای تبلیغ درخصوص محصولات و کالاهای تجاری برای بنگاههای اقتصادی و سازمانهای اجتماعی در سراسر دنیا فراهم شده است.

عمده ی جذابیت این شبکه ها ناشی از اعطای قدرت به کاربران در ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا با زمان و هزینه ی اندک است که امکان تبادل نظرات و در نتیجه گستردگی ارتباطات اجتماعی را برای کاربران به همراه دارد.شبکه های اجتماعی برتر و فعال دنیا را از حیث تعداد اعضای ثبت شده ، تاریخ آغاز به فعالیت و نیز خاستگاه کاربران عمده نشان میدهد، این جدول گویای میزان استقبال افراد در سراسر دنیا به این ابزار نوین اینترنتی است.

اشتراک گذاری دانش مدیریت دانش رویکرد نظامند خلق، دریافت ، سازماندهی ،دستیابی و استفاده از دانش و آموخته ها در سازمان است، که در سازمان ها به بهبود تصمیم گیری ، انعطاف پذیری بیشتر ، کاهش ریسک ،افزایش بهروری و ایجاد فرصت های جدید کسب و کار، کاهش هزینه ها و بهبود انگیزه کارکنان کمک می کند. توربان در سال 2002، مدیریت دانش را به عنوان یک فرایند که به سازمان ها در شناسایی و انتخاب ،سازماندهی ، انتشار ، انتقال اطلاعات و تخصص های مهم که بخشی از حافظه ی سازمان می باشن و در درون سازمان به صورت غیر ساختار یافته وجود دارد کمک می کند، تعریف کرده است.

مدیریت دانش یک چاچوب می باشد که در آن سازمان تمام فرایند های خود را به عنوان فرایند های دانش می بیند. در این دیدگاه ، همه ی فرایند های کسب و کار شامل ایجاد ، انتشار ، تجدید، و استفاده از دانش سازمانی در جهت معاش و بقا می باشد  انتقال دانش اغلب یکی از مراحل مهم مدیریت دانش به حساب می آید که به معنی انتقال دانش موجود به تمامی بخش های یک سازمان می باشد ارگت و اینگرام انتقال دانش دورن سازمانی را اینگونه بین کرده اند: فرایندی است که یک واحد تحت تاثیر واحد دیگر قرار می گیرد ونگ و همکاران توصیف می کنند که انتقال دانش یک فرایند سازماندهی شده ی سیستمایک برای مبادله ی اطلاعات و مهارت ها بین اجزا می باشد.

صنعت گردشگری امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین منابع اقتصادی جهان محسوب گردیده و پیش بینی شده است در سال 2020 میلادی به صنعت شماره یک جهان تبدیل شود . در سال2008 بالغ بر 922میلیون نفر در جهان اقدام به گردشگری نموده و درآمد ناشی از صنعت گردشگری در حدود یک تریلیون دلار بوده است  ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی، پیشینه ی تمدنی و موقعیت ژئوپلتیک خود به منزله ی یکی از قطبهای اصلی گردشگری شناخته می شود.

با این حال ناتوانی در مدیریت داشته ها، فشارهای محیطی و نگاه سیاسی و امنیتی در سطح دنیا به ایران سبب شده است تا بهره گیری از پتانسیل موجود با کمترین میزان کارایی دنبال شود .سهم ایران از جذب گردشگر با وجود قرار گرفتن در جمع ده کشور برتر به لحاظ جاذبه های مندرجات جدول بر حسب آمارهای موجود برای سال 2014 میلادی است و از پایگاههای اینترنتی مختلف جمع آوری شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید