بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله به تشریح نقش مهم شایستگی عمومی کارکنان به عنوان خط ارتباطی بین تاثیر فرهنگ به اشتراک گذاری دانش و نتایج کاری - رضایت شغلی - در خدمات شرکت های حسابداری - دفاتر حسابداری - می پردازد. فرهنگ به اشتراک گذاری دانش به تسهیل ارتباط و تبادل اطلاعات ، حل مشکلات، کار گروهی و تصمیم گیری کمک می کند.شایستگی های عمومی شامل توانایی هایی مثل اولویت بندی، یادگیری چیزهای جدید، ارائه ایده ها و راه حل های جدید و کار کردن به طور پربار با دیگران است.این بحث به طور اولیه براساس تئوری های مهم و نتایج تجربی در بافت ادبی مطرح شد که در مورد مکانیسم های مدیریت دانش و به اشتراک گذاری آن بود. از آنجایی که حل این مبحث مورد توجه قرار گرفت، تحقیقی هدفمند در مورد عملکرد میانجی گری شایستگی های عمومی بین فرهنگ به اشتراک گذاری دانش و رضایت شغلی کارکنان در دفاتر حسابداری ترتیب داده شد.یافته های تجربی از بررسی بر روی 84 کارمند در دفاتر حسابداری در بخش مرکزی بدست آمد که به بررسی عملکرد میانجی گری شایستگی های عمومی بین فرهنگ به اشتراک گذاری دانش و رضایت شغلی پرداخت. مفهوم اصلی این یافته ها برای مدیران حسابداری کاربرد داشت که در شرکت آنها کارکنان به انجام به اشتراک گذاری میپرداختند. بنابراین جهت های ویژه ای برای این عملکرد مدیریتی ارائه شده است.

مقدمه

جهانی شدن، رقابت شدید، بحران مالی و توسعه ارتباطات و فن آوری اطلاعات باعث ظهور یک اقتصاد دانش محور شده است که یک سازمان را مجبور به ترک دیدگاه سنتی در برخورد با منابع انسانی و اتخاذ رویکرد مدیریت دانش کرده است. مدیریت دانش - KM - بر تشخیص، به اشتراک گذاری، ایجاد و نگهداری معلوماتی که باید توسط یک سازمان دنبال و یاد گرفته شود تمرکز دارد رولِی - KM . - 22000 شامل دو نوع دانش است: دانش صریح، که می تواند در اشکال ملموس کتبی یا شفاهی مانند روش ها، قوانین و مقررات نمایان شود و دانش ضمنی یا تلویحی ، که حمایت ناملموس از طبیعت ذاتی باورها، ارزش ها ، تجربیات و دانش کارکنان است - نوناکا . - 19913 در ادبیات OB، مجموعه ای از مطالعات تجربی تصدیق شده است که تاثیر حیاتی در به اشتراک گذاری دانش - KS - در اجرای موفق KM و سازماندهی عالی را ایفا میکنند - ویدن. وولف. گینمان. یانگ KS . - 12007 برای ایجاد تمایل در کارکنان در به اشتراک گذاری دانش بین آنها ، هدف قرار می گیرد. با توجه به اینکه KS به ارائه تمایلات کارکنان در به اشتراک گذاری دانش بین یکدیگر می پردازد2 - کینگ - 2006 ، و رفتار پذیری آنها به واسطه آنچه آنها با یکدیگر تبادل می کنند؛ است که در طول همکاری سازمانی قرار می گیرد 3 - کومینگس 1996، سزولنسکی2008 کینگ و مارکس . ا. جی. کینگ.. 2007 سولیمان . 2002 گوه تنگ . 2003 پراسارنفینیچ. 2003 جانز . گه . 2002 انتقال دانش و تبادل ان بین اعضای یک گروه در سازمان به تسهیل پیشرفت های جدید و همچنین تشدید شایستگی های فردی می انجامدهکاراینِن4 شایستگی ها ممکن است در دو نوع متمایز قرار بگیرند: شایستگی های خاص که به منظور انجام هر کار فنی و یا کاربردی خاص ضروری است و شایستگی های عمومی ، که شامل مفاهیمی مانند هوش، پردازش اطلاعات ، شایستگی های کلیدی و شایستگی های چند جانبه است. تعدادی از دانشمندان به تایید تاثیر شایستگی عمومی بر نگرش های مربوط به شغل مانند رضایت و عملکرد شغلی پرداختند.

هدف این مطالعه بررسی روشی است که به واسطه به اشتراک گذاری دانش بتوان به بهبود شایستگی های عمومی پرداخت که به منظور دستیابی به نتایج کاری موثر انجام می شود. ارتباط بین به اشتراکگذاری دانش - KS - و رضایت شغلی - JS - در بین اعضای سازمان توسعه یافته و به واسطه نقش میانجی شایستگی های فردی تحلیل می شود. بیشتر دانشمندان به کشف اثرات به اشتراک گذاری دانش در سطوح سازمانی پرداختند؛ در حالیکه تنها تعدادی از مطالعات بر شایستگی های عمومی و مکانیزم های نسبت داده شده به تاثیر گذاری فردی متمرکز است. ساختار این مقاله به شرح زیر است. در بخش اول به بحث در مورد دو مفهوم اصلی می پردازیم که شامل به اشتراک گذاری دانش و شایستگی های عمومی و ارتباط انها با تمایلات شغلی است . در بخش بعدی چهارچوبی مفهومی پیشنهاد می شود و به توضیح روابط بین این سه متغیر می پردازد. در ادامه انها نیز بخشی می اید که به معرفی روش تحقیق و تحلیل نتایج می پردازد. در نهایت به بحث در مورد نتایج، مدیریت مفاهیم و محدودیت های این مطالعه می پردازیم.

پیشینه پژوهش

-    خانم زهره حاجی ها و آقای محمدعارف زارعی در تحقیق به عمل آمده با موضوع بررسی تأثیر عوامل استرس زا بر رضایت شغلی و عملکرد شغلی درحسابداران بخش عمومی به نتایج زیر رسیده اند:

ارتباط منفی معنی داری بین ابهام وظیفه،تداخل وظیفه و کار اضافه با رضایت شغلی و عملکرد شغلی در حسابداران بخش عمومی وجود دارد،از این رو پیشنهاد داده می شود راهکارهایی برای شناسایی و رفع عوامل استرس زا جهت افزایش رضایت شغلی و بهبود عملکرد شغلی آنان اعمال شود.

-    در این زمینه خانمها شکوفه یوسفی و شهناز نایب زاده و آقای حسین اسلامی در پژوهشی پیرامون تأثیر استرسهای شغلی بر رضایت شغلی حسابداران به نتایجی دست یافتند که عبارتند از:

با توجه به مقدار قدر مطلق آماره t برابر 2/72 و مقدار تأثیر برابر 0/20 و منفی، میتوان گفت استرس شغلی بر رضایت شغلی تأثیر معنادار و منفی دارد؛ همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق آماره t مربوط به تصمیمگیری، ارزیابی عملکرد و حجم کار کمتر از 1/96 است، میتوان گفت این مؤلفه ها تأثیر معناداری بر رضایت شغلی ندارند؛ اما قدر مطلق آماره t مربوط به مؤلفه مسئولیت/اختیار برابر با 2/44 و مقدار تأثیر 0/52 و منفی می باشد؛ بنابراین می توان گفت مسئولیت/اختیار بر رضایت شغلی تأثیر معنادار و منفی دارد. با توجه به اینکه استرس شغلی بر رضایت شغلی تأثیر دارد، بهکارگیری راهبردهای مؤثر از سوی مدیران برای کاهش استرسهای شغلی حسابداران نظیر مشخص کردن حوزه کاری و دادن اختیارات کافی جهت انجام مسئولیتهای شغلی امری ضروری است.

از طرفی آقایان داود دوامی، محسن احمدی و خانم سحر عزیزیان رضایت شغلی و خودکارآمدی در حسابداران دارای استرس شغلی بالا و پایین به این نتایج رسیده اند: نتایج نشان داد که 45 درصد از واریانس دو متغیر رضایت شغلی و خودکارآمدی برای تنها تابع ممیز از اختلاف بین دو گروه دارای استرس بالا و استرس پایین تبیین میشود. تابع ممیز به دست 81/7 درصد حسابداران دارای / آمده به روش گام به گام نشان داد استرس بالا به درستی طبقه بندی شدهاند .بر طبق این نتایج شرایط استرس زا برای کسانی که اعتماد به نفس کمتری در انجام تکالیفشان دارند ترس آور است . پس خود کارآمدی درک فردی از کنترل را تحت تاثیر قرار میدهد، بنابراین افراد با خودکارآمدی بالا بیشتر احتمال دارد باور کنند که میتوانند سطح بالای عملکرد شغلی را حفظ کنند و دچار استرس و نگرانی نشوند.در تبیین تاثیر رضایت شغلی بر میزان استرس ادراکی کارکنان میتوان گفت هر قدر میزان رضایت افراد از شغلشان بیشتر باشد به همان اندازه از میزان استرس ادراک شده آنها کاسته شده و سلامت روانی و جسمانی آنها نیز بیشتر میشود. پژوهشها نشان دادهاند که محیط شغل و استرسهای شغلی میتوانند باعث بیماری در کارکنان شده یا روند ایجاد بیماری روانی را تسریع نمایند .به دنبال تجربه استرس شغلی، فرد به بیماری روانی مبتلا شده و از کار افتاده و ناتوان میشود.
پیش زمینه تحقیق

مدیریت و به اشترک گذاری دانش

در ادبیات مربوط به این تحقیق 1کینگ.2007 رولِی. 2000 نوناکا.1991 کینگ - 2007، دانش مدیریتی - KM - به عنوان فرایندی در جمع آوری و مشخص کردن اطلاعات ارزشمند - دانش اکتسابی - به کار می رود، که کارمندان را قادر می سازد تا دانش سازمانی را بازیابی کنند - دانش سازمانی - و به بهره برداری و استفاده سودمند از دانش - اهرم دانش - و انتشار آن از طریق کل سازمان - به اشتراک گذاری دانش - و ذخیره دانش در یک مخزن - حافظه سازمانی - بپردازند. تعریفی جامع از KM توسط رولِی - 2000 - 2 بیان شد و بر اهمیت تشخیص ، به اشتراک گذاری، ایجاد و ذخیره دانش که در یادگیری سازمانی دنبال می شود تاکید کرد.

KM به ارائه مفهوم دانش صریح - مستند سازی - و دانش ضمنی - درونی - می پردازد. دانش صزیح می تواند در اشکال ملموس کتبی و شفاهی از جمله روش ها ، سیاست ها، قوانین و مقررات می پردازد و بنابراین به راحتی به دست می آید، منتقل می شود و به اشتراک گذاشته می شود.به عبارت دیگر ، دانش ضمنی همچنین به نام - - دانش پذیرفتنی - - و دانش - روندی - نیز یاد می شود - 3 - ارگیریس و اسچون. 1978 پولانیی1966 ، که دارای طبیعت ناملموس است که به سازه های ذهنی ف باورها ، ارزش ها و دانش اشاره می کند. به اشتراک گذاری دانش - KS - به عنوان یک جزء حیاتی از KM است 20024 - ,گیلبرت و کراووس. بوک و کیم2002 کینگ2007اینکپِن - 2000 و در تشخیص تمایل کارکنان برای به اشتراک گذاری دانش با دیگران و همچنین فعالیت های آنها در انتشار دانش و تبادل اطلاعات با دیگراعضا به صورت سازمانی به کار می رود - بارتول و سریواستاوا. 52002 توانمند سازی افراد برای به اشتراک گذاری دانش می تواند در شکل های مختلف بیان شود 6 - کینگ و مارکس - 2008 ، این مورد ناشی از یک یا دوساختار نهادی باور پذیر و ساختارهای سازمانی است 7 - سزولانسکی. - 1996 ساختاره های سازمانی مانند به اشتراک گذاری ارزش ها، هنجارها، فعالیت های قابل قبول یا برداشت شده است که توسط کارکنان یک سازمان انجام می شود که به

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید