بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

آب جايگاهي ويژه در آيين و اعتقادات بسياري از اديان دارد:

  • نخست آنكه آب پاك كننده است و آلودگي‌ها و ناپاكي‌ها را تطهير مي‌كند
  • دوم آنكه آب مايه اصلي حيات است و گرچه قدرت ويرانگري آن كمتر از هستي بخش بودنش نيست اما بدون آن حيات غيرممكن است.

آب در اديان و مذاهب مختلف نقشي كليدي دارد، تمامي اديان بر اين نكته كه آب مايه حيات و منشا آبادي و آباداني و مايه تطهير و پاكي است متفق القولند.

آب در برخي اديان به‌عنوان خدا يا الهه آسماني پذيرفته شده است. رودخانه‌ها، باران، درياچه‌ها، برف، طوفان‌ها، رگبارها و... اشكال مختلف آب هستند كه در اديان و فرهنگ‌هاي مختلف ستايش شده‌اند.

اسلاید 2 :

آب در ادیان مقدس دینی:

اسلام

    در اسلام اهميت آب در تطهير و پالايش است. مسلمانان بايد هنگام نيايش و پيش از تقرب جستن به خدا پاك و منزه باشند. در ميان حياط بعضي از مساجد حوض آب پاكيزه‌اي وجود دارد. اما در بيشتر مسجدها، وضوخانه در پشت ديوارها واقع شده است. فواره‌ها كه سمبل پاكي به شمار مي‌روند از ديگر چيزهايي هستند كه درمساجد يافت مي‌شوند. در اسلام، طهارت پيش از بجاي آوردن واجبات ديني مخصوصاً نماز، از اصول ضروري است.

اسلاید 3 :

يهوديت:

   در آيين يهود، مراسم تطهير، نماد احياء و حفظ پاكي و خلوص مذهبي است و ريشه‌هاي آنرا مي‌توان در تورات يافت. اين غسلها شامل شستشوي دستها، شستشوي دستها و پاها و يا فروبردن تمام بدن به زير آب مي‌شوند كه بايد با آب جاري كه آب دريا، رودخانه و يا چشمه است، انجام گيرند.

   يهوديان در مناسك ديني خود از آب استفاده مي‌كنند تا پاكي و طهارت خود را حفظ كنند. شستن دست‌ها قبل و بعد از خوردن غذا واجب است. گرچه آيين استحمام در گذشته در جامعه يهوديان بسيار حائز اهميت بوده است، ولي در حال حاضر از اهميت اين مراسم كاسته شده است، با اين حال اين فريضه براي وارد شدن به دين يهود واجب و ضروري  است.

اسلاید 4 :

مسيحيت:

    آب ذاتا در دين مسيح با غسل تعميد پيوندخورده است (مراسمي كه براي خوشامدگويي و پذيرش يك نفر در كليساي مسيحيان برگزار مي‌شود). در اين مراسم، بخشي از بدن فرد يا كل بدن وي وارد آب مي‌شود يا چند قطره آب بر سر او پاشيده مي‌شود. اين آيين ديني ريشه در انجيل دارد (از اين مراسم مقدس در انجيل نيز ياد شده است(

    ارزش نمادين آب در مسيحيت:

   آب، آلودگي‌ها را مي‌زدايد و پاك مي‌گرداند،  اهميت ديگر آب در مسيحيت آن چيزي است كه مسيح عليه‌السلام آنرا آب حيات ناميده است.

اسلاید 5 :

زرتشت:

   دين زرتشت بر پايه تقابل خوب و بد استوار است. براساس اعتقادات پيروان اين آيين، در زمان خلقت جهان، روح شيطاني به زمين حمله ور شده و بخشي از آب‌هاي آن را شور كرده است. پاكي و آلودگي در باور زرتشتيان بسيار حائز اهميت است. ايشان آلودگي را مظهر شيطان و بدي مي‌دانند و تقدس و احترام فراواني براي آب پاك قائلند. تف كردن و شستن دست‌ها در رودخانه‌ها مجاز نيست، چراكه اين اعمال قداست و پاكي آب را از بين  می برد.

اسلاید 6 :

 هندو:

  آب نزد هندوها سرشار از قداست و پاكي روحاني است؛ براي اين افراداستحمام صبحگاهي يكي از فرايض و واجبات روزانه است. معبدهاي هندوها در نزديكي آب احداث شده‌اند و پيروان اين آيين قبل از ورود به معبد بايستي بدن خود را بشويند. تعداد زيادي از زيارتگاه‌هاي هندوها در حاشيه رودخانه قرار گرفته و مكان‌هايي كه 2يا 3 رودخانه به هم مي‌پيوندند از قداست بالايي برخوردار هستند.

اسلاید 7 :

بودايي:

   در آئين بودايي، آب در مراسم سوزاندن جنازه مردگان استفاده مي‌شود. بودائيان در كاسه‌اي كه بين راهب و جنازه مرده قرار گرفته، آب مي‌ريزند تا لبريز شود؛ پس از لبريز شدن آب از كاسه، راهب مي‌گويد: همان‌گونه كه باران، رودخانه را جاري مي‌سازد و در نهايت به اقيانوس مي‌پيوندد، اميدواريم بخشش نصيب اين درگذشته شود

اسلاید 8 :

شينتو:

  آيين شينتو بر اساس پرستش اين باور كه خدايان بي‌شماري كه در طبيعت ساكنند بنا شده است. پرستش همواره با آيين طهارت با آب آغاز مي‌شود. از نگاه شينتوها، اين عمل تعادل را در ميان طبيعت بين،انسان و خدايان را حفظ مي‌كند. در آيين شينتو، آبشارها مقدس بوده و داراي جايگاه رفيعي در اين آيين هستند.

اسلاید 9 :

معنی و مفهوم عنصر آب درمعماری:

   نقش آب در شكل گيري نخستين زيستگاه هاي انساني پاسخي است به يك نياز زيستي. اما وقتي فراتر از يك نياز، خانه سازي و بناي مجموعه هاي مسكوني بار فرهنگي مي گيرد، معماري پديد مي آيد و آب در زندگي انسان جايگاه هنري پيدا مي كند و از خلاقيت هنرمندان و معماران مايه مي گيرد. درك مفهوم آب در معماري همان درك معماري آب است. درك قوانين فيزيكي رفتار آب، احساسات ما در مقابل كنش و واكنش آب و مهمتر از همه نقش و تمثيل و ارتباط آن با زندگي انسان ها است. آب استعاره اي متناقض است و به همراه خاك، آتش و هوا، عناصر چهارگانه تشكيل دهنده جهان هستي به شمار رفته است

اسلاید 10 :

شکل گیری شهرها در ایران باستان

   پيش از ظهور اسلام، در ايران، معماري در كنار آب و دردامن طبيعت بدون آنكه آن را مخدوش سازد، حضور خودرا اعلام مي كند ونقش آب بيشتر نقش تجردي است. نيايش گاه ها و معابد وآتشكده ها دركنار آب و درنهايت احترام به وجود آب شكل گرفت

   آب نقش معنوي خود را در معماري ايران نشان داد، به گونه اي كه گردش آب نمايش تجردي آب درطبيعت است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید