بخشی از مقاله

آموزش سيار و مقايسه آن با آموزش الکترونيکي
چکيده
استفاده از آموزش سيار در حوزه آموزش و پرورش از مهم ترين فناوريهاي مورد نياز جهت تحقق اهداف اصلي در شيوه آموزش از راه دور است . که يادگيري و امکان دسترسي به داده را براي ياددهندگان به صورت مستقل از زمان و مکان فراهم مينمايد. آموزش سيار به دانش پژوهان کمک ميکند تا مهارت هاي خواندن و نوشتن و محاسبات خود را بهبود بخشيده و نقاط ضعف خود را دريابند. علاوه بر آن ، اين آموزش به افزايش اعتماد به نفس دانش پژوهان نيز کمک کرده و به فراگير شدن استفاده از فناوريهاي ارتباطاتي و اطلاعاتي ياري مي نمايد. در اين مقاله ابتدا به معرفي شيوه آموزش سيار پرداخته و سپس در اين زمينه تفاوت هاي آموزش سيار و آموزش الکترونيکي و فناوريهاي ارتباطي آموزش سيار و سپس آموزش فراگير سيار مورد مطالعه قرار گرفته است .
واژه هاي کليدي: آموزش الکترونيکي - آموزش سيار- آموزش فراگير سيار- فناوريهاي ارتباطي سيار- محاسبات فراگير

١ مقدمه
قرن ١٢، تحت عنوان "عصر اطلاعات " دوراني است که در آن فناوري کامپيوتر به سرعت در ميان تمام سطوح جامعه توسعه و گسترش مي يابد. [١] آموزش از راه دور، زمينه هاي مختلف جمعيتي و فرهنگي در مکان هاي مختلف را فراهم مي کند و قادر به ادامه آموزش و پرورش رسمي ، بصورت گسترده در کل جهان است و به عنوان سيستم آموزش و پرورش در آينده مورد قبول است .[٢]
با گسترش تکنولوژي، آموزش از راه دور به سطوح بالاتري از يادگيري به منظور خدمت به زندگي افزايش يافته است . با اين هدف آخرين حلقه از آثار انجام شده در حوزه آموزش و پرورش ، آموزش سيار ١ناميده ميشود. آموزش سيار يک سيستم انتخاب شده با هدف از بين بردن کمبودهاي سابق در زمينه سيستم هاي آموزش از راه دور به کمک استفاده ازفناوريهاي سيار است .[٣] Harris در سال ١٠٠٢ يادگيري سيار را به عنوان نقطه تعاملي بين ارائه فناوريهاي کامپيوتري سيار و يادگيري مبتني بر اينترنت ميداند و در ضمن از آن به عنوان تجربه يادگيري "در هر جا و در هر زمان " ياد مينمايد. آموزش سيار، تغييري در محيط يادگيري به وجود ميآورد که اين تغيير فقط با وجود فرصت هاي يادگيري مستقل از زمان و مکان اتفاق ميافتد. در اين زمينه ، Keegan در سال ١٠٠١ بيان ميکند که آموزش سيار نوعي يادگيري در آينده است که محيط يادگيري در آن به کمک تکنولوژيهاي بيسيم طراحي شده است . همچنين Barbosa و Geyer در سال ١٠٠٢ اظهار نمودند که با وجود امکان جا به جايي ياددهندگان ، محيط يادگيري آنها هم نيز از نظر فيزيکي تغيير ميکند.
آموزش سيار نوعي شيوه يادگيري حاصل از ارزيابي مشترک ميان اطلاع رساني سيار و آموزش الکترونيکي٢ است . اين شيوه آموزش ، امکان دسترسي به محتواي آموزش الکترونيکي را مستقل از يک مکان خاص فراهم ميکند به گونه اي که با به کارگيري آن خدماتي ارتباطي و کاملا پويا با ديگر سيستم هاي مبتني بر فناوري اطلاعات ايجاد ميشود. آموزش سيار به منظور پشتيباني از شيوه آموزش سنتي و همچنين آموزش از راه دور مورد استفاده قرار ميگيرد.
آموزش سيار، يک مدل يادگيري از راه دور است که با هدف رفع نيازهاي آموزشي با استفاده از دستگاه هاي سيار طراحي شده است و مدل آموزشي بسيار سودمندي را براي فراگيران با فراهم نمودن فرصت هايي در حوزه آموزش و پرورش به صورت مستقل از زمان و مکان ايجاد ميکند.[٤]
٢ آموزش سيار
در حال حاضر با توجه به توسعه و رشد روز افزون فناوري هاي اطلاعات و دستگاه هاي فناوري در زمينه آموزش و پرورش ، اطلاعات فناوريهاي مورد استفاده در حوزه آموزش و پرورش به سرعت و با دقت افزايش مييابد به گونه اي که پيشرفت روش - هاي آموزش سنتي اهميت خود را نسبت به روش هاي آموزش مبتني بر فناوري اطلاعات از دست داده است . اين روند نشان دهنده ظهور مفهوم يادگيري الکترونيکي در دنياي فناوري اطلاعات است .
بر اساس شکل ١ با پشتيباني فناوريهاي سيار از يادگيري الکترونيکي در زمينۀ آموزش از راه دور، يادگيري سيار باعث پيشرفت فناوري در آموزش و پرورش شده است .[٢]

پيشرفت سريع فناوري اطلاعات در عصر ما، بهره گيري از فناوري را در راستاي نيازهاي مردم افزايش داده است . اگر چه دستگاه هاي تکنولوژيکي و استفاده از آنها محدود به يک محيط خاص و يا مکان خاص ، موضوع مورد مطالعات در زمانهاي گذشته بوده است ولي هم اکنون رشد اين تکنولوژيها کاملا مستقل از زمان و مکان عمل نموده است .
آموزش الکترونيکي داراي مزاياي بيشتري نسبت به روش هاي آموزش سنتي است و برخي از کمبودها را در جهان علم به عنوان حرفه جديد رهبري مينمايد. توسعه فناوريهاي سيار و همچنين نياز به رشد فناوري در حوزه آموزش و پرورش در ابعاد جديد، نشان دهنده مفهوم آموزش سيار است . مهم ترين مزيت آموزش سيار نسبت به يادگيري الکترونيکي، دسترسي فراگير به اطلاعات مورد نظر به صورتي کاملا مستقل از زمان و محيط است .علاوه بر اين ميتوان برخي از مزاياي آن را به شرح زير بيان نمود:
• آموزش مادام العمر
• آموزش در مواقع نياز
• آموزش مستقل از زمان و مکان
• تنظيم آموزش با توجه به مکان و شرايط .[٥]
٣ تفاوت آموزش سيار در مقايسه با آموزش الکترونيکي
بسياري از نويسندگان ، آموزش سيار را تکامل يافته آموزش الکترونيکي ميپندارند. با اين حال اين ديدگاه نيز داراي کمبودهايي است . آموزش الکترونيکي به عنوان يک شکل جديدي از آموزش از راه دور رخ داده است و اصطلاحات آن به يادگيري سنتي نزديک است . اگر چه برنامه هاي کاربردي در شيوه آموزش سيار به عنوان يک تحول در آموزش الکترونيکي مطرح ميشوند وليکن آموزش سيار فناوري مشخصي است که اصطلاحات خاص خود را دارد. طبق جداول ٢ و ١ و ٣ به ترتيب اصطلاحات ، ارتباط دانشجو با دانشجو و نحوه تکاليف و آزمون در شيوه هاي آموزش سيار و آموزش الکترونيکي مقايسه شده است .[٦]


٤ اصطلاحات اوليه
١٤ دستگاه هاي مبتني بر فناوري مورد استفاده در آموزش سيار
در مقالات [٢] و [١] دستگاه هاي سيار بر اساس استفاده و زمينه کاربردشان در آموزش سيار به شرح زير فهرست شده اند، سرور، لپ تاپ ، کامپيوتر، لوح رايانه ، تلفن هاي هوشمند، کامپيوترهاي جيبي، دستگاه هاي پخش رسانه اي قابل حمل ، پخش کننده - هايMP٣، دستگاه هاي پخش فيلم .
٢٤ شرايط بر خط و شرايط برون خط
 شرايط برخط

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید