بخشی از مقاله

بازنگری سن سازند میشان در برش نمونه بر مبنای نانو فسیل های آهکی
چکیده
برش نمونه سازنده میشان از لحاظ زیست چینه ای بر مبنای نانوفسیل های آهکی مورد مطالعه قرار گرفته وبا بيوزون های استاندارد(1971)Martint و(1980) Okada & Bukry مقایسه شده است. بر اساس این تحقیق سازند میشان در برگیرنده زونهایNN6 - NN7 (CN5) می باشد . به این ترتیب سن ارایه شده توسط ( james & wynd (1965))برای سازند میشان از میوسنن زیرین - میانی تصحیح شده و فقط سن Serravalian (دومین آشکوب میوسن میانی) برای تمامی ضخامت این سازند در برش نمونه تایید می گردد در پایان علل تناقض سنی با یافته های قبلی در حد امکان بحث خواهد شد.
مقدمه
بيوزوناسیون رسوبات نئوژن ایران بر گرفته از مطالعات دهه ۱۹۹۰ می باشد ( James1965, Eames et al. 1962)
سن این نهشته ها از جداول زمانی و زیست چینه ای مرسوم در دهه ۹۰ میلادی اقتباس گردیده است ، در حاليكه امروزه جداول زمانی نئوژن کاملا دگرگون شده .Berggren et al (1995) و بيوزوناسیون رسوبات بر اساس فرامنيفرهای بنتیک دیگر اعتبار زمانی ندارد. (Lacarino 1985)
لذا مطالعه جامع نهشته های نئوژن بر اساس مجموعه پلانکتونی برای تطبیق زمان چینه ای و زیست چینه ای این نهشته ها با توجه به جداول متداول امروزی ، کاملا منطقی به نظر می رسد.
روشهای آماده سازی و مطالعه نمونه ها:
در تحقیقات فعلی تعداد ۱۰ نمونه مارنی برای مطالعه آماده گردید از این میان ۳۰۰ نمونه حاوی نانوفسیل بوده و فراوانی نسبی تعداد ۲۰۰ نمونه به روش آماری بررسی و تحلیل گردید. برای آماده سازی نمونه ها از روش استاندارد (1998) Gravity Settling Bown & Young ( ته نشست ثقلی) استفاده شده است. نمونه های آماده شده توسط میکروسکوپ پلاریزان با بزرگنمایی ۱۰۰۰ برابر در دو نور پلاریزه و آنالیزه مطالعه شده و تمام اندازه گیریها توسط میکرومتر چشمی انجام گرفته است.
روش شمارشی مورد استفاده در این مطالعه عبارت از شمارش فراوانی گونه های نانوفسیلی به نسبت ۱۰۰ عدد جنس Reticulofenestra می باشد که شرح کامل آن در (1990) Young آمده است. مطالعات تاکسونومی و تشخیص گونه های نانوفسیلی با تكيه بر (1985) Perch - Nielsen انجام پذیرفت و در کنار آن از تجديد نظرهای (1998) Young نيز کمک گرفته شد جهت طبقه بندی زیست چینه ای برش نمونه علاوه بر زونبندی استاندارد (1971) Martini و & Okada (1980) Bukry از حوادث تكميلي ( 1998) Young که قدرت تفکیک سنی وقایع نانوفسیلی را بهبود می بخشند نیز استفاده شده است ونهایتا اطلاعات حاصله در چارچوب جدول زمانی نئوژن (1995) .Berggren et al مقایسه شده و سن دقیق سازند میشان در برش نمونه مشخص گردید. در مجموع تعداد ۱۹ گونه متعلق به ۸ جنس از ۷ خانواده نانوفسیلی در نمونه های سازند میشان شناسایی و نامگذاری شدند. نتایج زيست چينه ای نانوفسیلهای سازند میشان شامل جنسهای , Braarudospaera , Calcidiscus , Coccolithus Helicosphaera , Pontosphaera , Reticulofenestra , Sphenolithus , Umbilicosphaera می باشد گونه Braaradosphaera bigelowii به تعداد ۲-۱ عدد به ازاء هر ۱۰۰ عدد .Reticulofenestra بصورت منفصل در سراسر سازند میشان حضور دارد.
جنس Calcidiscus با سه گونه C . tropicus ( 4 - 5 عدد ) C , macintyrei ( 10 - 20 عدد ) C leptoporus ( 5 - 10 عدد ) در سازند میشان حضور داشته.گسترش C . tropicus در این نهشته ها بصورت منفصل در سراسر ضخامت سازند می باشد، در حالیکه دو گونه دیگر فقط در ضخامت ۹۰ تا ۱۶۵ متری از قاعده برش نمونه حضور دارند. گونه های Coccolithus pelagicus (20 - 30 عدد ) و Coccolithus miopelagicus ( 1 -3 عدد ) در سراسر ضخامت سازند حضور دارند. حضور گونه . C . pelagicus بصورت پیوسته است در حاليكه گونه دیگر بصورت ناپیوسته در سازند حاضر است.
از Helicosphaera گونه H . carteri ( 2 - 5 عدد) بصورت پیوسته در سراسر ضخامت سازند حاضر است. گونه H . euphratis نیز در سراسر ضخامت سازند بصورت منفصل حضور دارد که در این مطالعه بعلت عدم تقارن زمانی (NN3 - پالئوژن) بعنوان اشكال دوباره حمل شده (Reworked) در نظر گرفته شده اند. از اشکال نئوژن جنس Reticulofenestra گونه های , R . haqii , R . minuta , R . minutula , R . pseudombilicus , R . gellida . و Dictyococcites productus در سازند میشان حضور پیوسته دارند. در مطالعه حاضر همه این گونه ها به موازات کار (1990)Young به دو گروه Reticulofenestra كوچكتر از 5 میکرون (۳۰-۱۰ عدد) و Reticulofenestra بزرگتر ازه میکرون (۹۰-۷۰ عدد) تقسیم شده اند. از جنس Sphenolithus دو گونه S . abies و S . mortiformis در سازند میشان حضور دارند که در مطالعه حاضر هر دو كونه تحت نام Sphenolithus spp ( 10-20 عدد) شمارش شده اند. به استثنای حد فاصل ۸۵ تا ۱۱۰ متری از قاعده که فراوانی این گروه بسیار زیاد است ( ۱۷۰۰ - ۲5۰۰ عدد) در مابقی ضخامت برش نمونه حضور این گروه پیوستگی دارد.
با توجه به حضور Reticulofenestra بزرگتر از ۷ میکرون و S . abies در سراسر سازند میشان و عدم حضور S heteromorphus و Cyclicaragolithus در این سازند قطعا این نهشته ها جوانتر از بيوزون NN5 می باشد
( 1995 ,. Young , 1998 ; Berggren , 1995 ; Raffi et al)
عدم حضور گونه های Discoasterخصوصا Discoaster kugleri در سراسر ضخامت سازند میشان و نیز حضور مقطعی (حد فاصل ضخامت ۱۰تا۱۶۵ متری قاعده ) و چند زمانی (diachroneous) برای اولین حضور
Rio et al . , 1990 ) Raffi et al , 1995 ; C . macintyrei ( FO 1998 , Maiorano & Monechi تفکيک دقيق زونهای NN6. و NN7 را با مشکل مواجه می کند.
(1998) Youngحادثه انقراض Co . miopelagicus (LO) را در تقارن با اولین حضور (FO) Catinaster coalithus می داند در حالیکه این گونه در افق های بالا تر نیز گزارش شده است که دال بر چند زمانه بودن (diachroneity).آن است
. (de Kaenel & Vila 1996 , Fornaciari et .(al. 1996, Gartner 1992))
از آنجاییکه انقراضC . miopelagicus (lo)و اولین حضور (FO) گونه Catinaster coalithus که بیانگر پایان یافتن اشکوب سراوالین می باشند در نمونه های مطالعه شده از برش نمونه سازند میشان یافت نگردیده اند فرض بر این امر قرار داده می شود که رسوبگذاری این سازند پیش از زمان آغاز بيوزون NN8 به پایان رسیده است. با جمعبندی مطالب بالا به این نتیجه می رسیم که نهشته های سازند میشان در برش نمونه جوان تر از بيوزون NN5 (LO Sphenolithus eteromorphus و قدیمی تر از NN8 ( FO Catinaster Coalithus ) می باشد ، ولی تقسیم بندی دقیقتر این نهشته ها بدلیل فقدان وقایع زیستی تعیین کننده امکان پذیر نمی باشد،
مجموعه Reticolofenestra های سازند میشان معادل مجموعه( NN6 - NN10 ) Young 1990). Psudombolicus - R . Haqii در اقیانوس هند و اولین زون فراوانی Reticolofenestra های بزرگتر از 5 میکرون ( NN7 - NN10) )متعلق به 1997,Huang در چین است .
از لحاظ زمانچینهای نهشته های سازند میشان در برش نمونه فقط شامل نهشته های آشکوب سراوالين و به احتمال بسیار ضعیف افق های پایینی آشکوب تورتونين؟ (با توجه به چند زمانی بودن C . miopelagicus)می باشد. (تصویر شماره یک مقایسه برش نمونه سازند میشان را با برشهای نمونه اشکوبهای لانژین، سراوالين و تورتونین نشان میدهد
بحث و نتیجه گیری:
يافته های مطالعه فعلی چارچوب سنی ارائه شده برای سازند میشان در کارهای قبلی ,(1965) James و(1965) James & Wynd را تغيير می دهد. لازم به ذکر است سن قبلی این سازند براساس حضور گونه های فرامنيفسر بنتیک همچون Borelis melo curdica تعيين گردیده بود. (1962,.Eames et al ).
گونه مذكور در جدول صفحه ۱۲ تحقيق (1962) Eames et al بعنوان یکی از گونه های معرف آغاز بوردیگالین پذیرفته شده است ونیز ظهور گونه Or . universa قبل از ظهور B , melo cardica و در زمان آكويتانين می باشد. در جداول زمانی فعلی استفاده از فرمهای بنتیک منسوخ شده و اولین حضور (FO) گونه Orbolina universa به عنوان قاعده سراوالين در نظر گرفته می شود (1995 , Lacarino , 1985 ; Berggren ) با توجه به وقوع اولین حضور (FO) گونه Or Universa در طبقات سازند میشان (1965 James & Wynd ) سن سراوالین برای این سازند قابل توجیح است.
برای بازنگری در سن دیگر سازندهای نئوژن، مطالعات پلانكتونی این نهشته ها ضروری به نظر میرسد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید