بخشی از مقاله

چکیده:

در این مطالعه نهشته های پالئوژن برش روستای کفاز - جنوب شرقی بیرجند - مورد بررسی قرار گرفت. محدوده ی برداشت شده در برش مورد مطالعه 1540 متر است و شامل تناوب یکنواختی از شیل های سبز مایل به خاکستری همراه با میان لایه های نازک ماسه سنگی قرمز رنگ می باشد. بر اساس گونه های شاخص شناسایی شده در محدوده ی مورد بررسی، زون های نانوفسیلی NP11-NP16 تشخیص داده شد. با توجه به زون های قابل تشخیص، سن این بخش از نهشته های برش روستای کفاز - جنوب شرقی بیرجند - ایپرزین تا انتهای لوتسین می باشد.

واژه های کلیدی: زیست چینه نگاری، نانوفسیل آهکی، پالئوژن، کفاز، بیرجند.

مقدمه :

در انتهای بخش شرقی ایران مرکزی، در حد فاصل دو گسل نهبندان - در شرق - و گسل هریرود - در غرب - ، در گستره ای به وسعت 800 کیلومتر درازا و 200 کیلومتر پهنا، انباشته های ضخیمی از نهشته های فلیش گونه وجود دارد که پی سنگ افیولیتی وابسته به پوسته های اقیانوسی دارند. پهنه ی مورد نظر مراحل تکوین از پوسته اقیانوسی تا قاره ای را تحمل نموده،که یکی از اشتقاق های نوع - - تتیس جوان - - می باشد .در حوضه ی فلیشی شرق ایران سنگ های قدیمی تر از کرتاسه رخنمون ندارد .

پوسته های اقیانوسی، آتشفشانی های کرتاسه ی بالا، نهشته های فلیشی پالئوسن- ائوسن و سرانجام سنگ های ماگمایی - درونی-بیرونی - این ناحیه، به دلیل قرارگیری در یک زون برخوردی نظم چینه ای ندارند و در یک نگاه کلی، تیرول و همکاران این پهنه را شامل دو مجموعه ی افیولیتی - مجموعه ی - - رتوک - - در غرب و مجموعه ی - - نه - - در شرق - و یک مجموعه ی رسوبی - سفیدآبه - می دانند - آقانباتی، .1383 - برش روستای کفاز در محدوده ی جنوب شرقی استان خراسان جنوبی - بیرجند - و در 52 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سربیشه، با مختصات جغرافیایی 32 33 / 41,6 // N , 60 22 / 06,7 // E قرار دارد. دسترسی به برش چینه شناسی مورد نظر از طریق جاده ی سربیشه-دوروه امکان پذیر است .

بحث   -1مطالعات صحرائی و آزمایشگاهی:

ضخامت برش مورد مطالعه1540 متر است و شامل تناوب یکنواختی از شیل های سبز رنگ و ماسه سنگ های قرمز رنگ می باشد.از این برش تعداد 121 نمونه جهت مطالعه نانوپلانکتون های آهکی برداشت شد. نمونه های مورد مطالعه به روش اسمیر اسلاید - - Smear slide آماده سازی و مورد مطالعه قرار گرفتند.

-2 مطالعات زیست چینه نگاری:

نانوپلانکتون های آهکی در تریاس ظاهر شده، در ژوراسیک به شکوفایی رسیده و از ژوراسیک به بعد از اجزای اصلی محیط های دریایی شده اند - . - Bornemann et al,2003 این گروه به دلیل تنوع و فراوانی زیاد، گسترش جغرافیایی وسیع و تکامل سریع یکی از دقیق ترین ابزارهای بایواستراتیگرافی جهت تعیین سن و تطابق لایه های رسوبی در مزوزوئیک و سنوزوئیک هستند.

در مطالعه ی حاضر نانوپلانکون های آهکی برش روستای کفاز - جنوب شرقی بیرجند - مورد بررسی قرار گرفته است.تا قبل از مطالعات انجام شده که منجر به معرفی نانوپلانکتون های آهکی این منطقه گشت - هادوی و همکاران، - 1391، هیچ گونه مطالعه ی فیسل شناسی بر روی نهشته های مذکور صورت نگرفته بود و تنها گزارش فسیل شناسی، گزارش پشت نقشه ی 1/100000 گزیک است که بر مبنای فرامینیفرها آن هم در یال شرقی ناودیس رزک - - Rask سن این نهشته ها پالئوسن_ ائوسن تعیین شده، و از سن یابی یال غربی سخنی به میان نیامده است .

بنابراین در مطالعات کنونی نانوفسیل های مذکور با توجه به بایوزون های موجود مطالعه و سن یابی شده اند . در این برش نانوپلانکتون های آهکی حفظ شدگی چندان خوبی ندارند و از تنوع و فراوانی متوسطی برخورداند. بر اساس مطالعه ی صورت گرفته گونه هایی نظیر Coccolithus pelagicus, Zygrhablithus bijugatus تقریبا در تمام نمونه ها بصورت نسبتا فراوان حضور داشتند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید