بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

بهبود مدل هاي SFA به کمک DEA:يک روش دو مرحله اي
چکيده :در بين روش هايي که براي تخمين مرز توليد وکارايي مورد استفاده قرار مي گيرند روش ناپارامتري تحليل پوششي داده ها(DEA) و روش پارامتري تحليل مرز تصادفي (SFA) کاربرد چشمگيري پيدا کرده اند. منتقدان اين روش ها براي هر کدام مزايا و معايبي را بر شمرده اند.از جمله : ١) روش تحليل پوششي داده ها هر چند با تکيه بر فرض هاي کم برآورد سازگاري را بدست مي دهد اما اين روش همه ي انحراف از مرز را به ناکارايي نسبت مي دهد و هيج حسابي براي اختلال و خطاي اندازه گيري در نظر نمي گيرد.٢) اگرچه در روش تحليل مرز تصادفي جدا کردن اختلال و ناکارايي يک هدف اساسي به شمار مي آيد اما اين روش از عهده ي اين وظيفه به خوبي بر نمي آيد. در اين مقاله ما با هدف استفاده از مزايا و برطرف کردن معايب ، يک روش دو مرحله اي را ارائه مي دهيم .
واژه هاي کليدي : تحليل پوششي داده ها ، تحليل مرز تصادفي ،کارايي

١- مقدمه
مساله ي تخمين مرز توليد وکارايي شرکت ها از دير باز از مسائل مهم و مـورد توجـه بـوده اسـت . در اقتصـاد سـنجي از روش تحليل مرز تصادفي به طور گسترده استفاده مي شود. تحليل پوششي داده ها نيز از روش هاي پر طرفدار در اين زمينـه اسـت که به طور وسيعي در متون تحقيق در عمليات و علوم مديريت به چشم مي خورد. در زمينه ي ارزيابي عملکرد هر کدام از ايـن روش ها مطالعاتي صورت گرفته است و تلاش هايي براي تلفيق دو روش انجام شده است .
هدف اين مقاله ارائه روشي دو مرحله اي براي بهبود نتايج حاصل از تحليل مرز تصادفي به کمک تحليل پوششي داده ها اسـت .
مدل غير شعاعي ابرکارايي تحليل پوششي داده ها را در مرحله ي اول به کار مي بريم سپس نتايج آن را در مـدل تحليـل مـرز تصادفي به وسيله ي متغير هاي مجازي جايگزين مي کنيم .
ادامه ي مقاله به صورت زير سازماندهي شده است :
بخش ٢ به معرفي مدل هاي موجود ميپردازد. در بخش ٣ مدل پيشنهادي ارائه شده است . سرانجام در بخش آخر نتيجه گيري وتذکرات آورده شده است .
٢- معرفي مدل ها
٢-١ مدل هاي پارامتري
فرض کنيم n شرکت هر کدام با استفاده از m نوع ورودي يک نوع خروجي را توليد مي کنند در اين صورت مدل پارامتري
قطعي براي محاسبه ي کارايي اين شرکت ها به صورت زير است :

که در آن xij وyj به ترتيب ورودي i ام وخروجي شرکت j ام مي باشند، uj مولفه ي ناکارايي مربوط به شرکت j ام است و پارامتر هاي نامعلوم هستند که بايد برآورد شوند.
مدل پارامتري تصادفي(مدل مرز تصادفي ) از گنجاندن مولفه ي مربوط به اختلال vj در مدل (١) به صورت زير حاصل مي شود:

در اين مدل ها پس از برآورد پارامترها اندازه ي کارايي شرکت j ام از رابطه ي محاسبه مي شود[١].
٢-٢ مدل ناپارامتري

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید