بخشی از مقاله

چکیده

در دنیای امروز یکی از مهم ترین کارکردهای اقتصادی که باعث سود آوری های زیادی در زمینه های اقتصادی ،سیاسی فرهنگی و اجتماعی می شود پدیده ای به نام گردشگری و توریسم است. مراد از گرشگری سفرهایی است که با انگیزههای تفریح انجام میگیرد و شخص گردشگر در مقصد اقامت و اشتغال دایم ندارد. بنابراین سفرهای کاری، تجاری، سیاسی، اداری، جزو سفرهای گردشگری به حساب نمیآیند.

رشد این صنعت، همواره آثار زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را به دنبال داشته است. توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجهند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. از این رو با توجه به اهمیت این صنعت و تاثیر به سزای آن در رشد اقتصادی کشورها، مقاله حاضر به جذب توریسم و تاثیر آن بر رشد اقتصادی می پردازد. روش تجزیه و تحلیل داده های این مقاله توصیفی تحلیلی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای می باشد.در این مقاله پس از نگارش مقدمه به مفهوم گردشگری، توریسم و در آخر به نتیجه گیری کلی کلی اشاره شده است.

-1 مقدمه

توریست به همراه گردشگری و جهانگری از جمله عوامی هستند که برای بیشتر شناساندن یک کشور نقش مهمی دارند که فارغ از این ها از نظر اقتصادی کمک زیادی به کشور مربوطه می کند. امروزه پدیده ی گردشگری به یک صنعت تبدیل شده است و مدیریت صنعت پیچیده ای مثل صنعت توریست به یک سازمان یا ساختار خاص مربوط نمی شود بلکه تمام اقشار مردم می توانند در این مدیریت سهیم و درگیر باشند. مفهوم طبیعت و چگونگی نگاه به آن در طول تاریخ از مفاهیم بنیادین در تفسیر هستی، علم و هنر بوده است.

تمام فعالیت ها و اقدامات بشر، نمودی در طبیعت دارد و در حقیقت ریشه و بنیاد آن در طبیعت است. طبیعت قصد دارد به انسان نظم، اطاعت از قوانین آفرینش و تکامل را بیاموزد و بر این اساس است که روابط انسان با محیط شکل می گیرد.تقلید از طبیعت بدلیل تکامل در طی میلیون ها سال این امکان را برای انسان امروزی فراهم می آورد تا با مطالعه فرآیند تکامل، مکانیسم های جدید فناوری را از روی موجودات زنده الگوبرداری کند. - گلپرورفرد، - 1388:192 گردشگری از مهمترین فعالیت های انسان معاصر است که همواره با به وجود آوردن تغییراتی شگرف در سیمای زمین،اوضاع سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،منش و روش زندگی انسانها را دگرگون می سازد،ضمن انکه تحولاتی بنیادی در اوضاع و شرایط اقتصادی،فرهنگی و آداب و رسوم مردم نیز به وجود می آورد.

-2 اهداف تحقیق

در کل صنعت جهانگردی و توریسم در ایران دو هدف عمده را دنبال می کند :

- 1درآمد اقتصادی

- 2اشاعه فرهنگ ملی و اسلامی

با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده و نیز نقش اساسی گردشگری در کیفیت بخشی به زندگی ماشینی امروز، میتوان اهداف گردشگری را به طور خلاصه در موارد زیر بیان کرد:

1.    بهبود کیفیت زندگی جامعه میزبان

2.    حفظ کیفیت محیط زیست از طریق حفظ سیستم زیست محیطی

3.    حفظ یکپارچگی و انسجام فرهنگی و همبستگی بین جوامع

-3 مبانی نظری

مفهوم گردشگری - توریسم -

گردشگری معادل دقیق و فارسی واژه توریسم است که در زبانهای خارجی به کار گرفته میشود.پیش از این در ادبیات فارسی گردشگری از واژه جهانگردی استفاده میشد. قدرت بیان واژه جهانگردی با بار مفهومی که در بردارد، به اندازه و درستی واژه گردشگری نیست. واژه توریسم از کلمات یونانی و لاتین تورنوس گرفته شده که به معنای گشتن، گردیدن، دور محوری چرخیدن، دور خود چرخیدن، سفر کردن و گردش کردن آمده است.

پدیده توریسم از نیمه دهه 1950 میلادی در نوشتهها و منابع گردشگری به کار گرفته شد و مراد از آن سفرهایی بود که به صورت سازمان یافته و گروهی انجام میگرفت. تا پیش از این زمان، اغلب برای بیان این مقصود از واژه سفر استفاده میشد. پیدایش گردشگری انبوه هم از همین زمان، یعنی پس از پایان جنگ جهانی دوم و آغاز دوره سازندگی و بازسازی جنگ، قابل ردیابی است. گردشگری به طور کلی به علت خصلت بین رشتهای خود قابلیت نگرشهای متفاوت را دارا میباشد، که خود سبب ارائه تعاریف بسیاری از آن گردیده است. در تعاریف اولیه بیشتر بر بعد فاصله تأکید گردیده و گردشگران بر مبنای فاصلهای که از محل مسکونی داشتند، طبقهبندی میشدند.

به گونهای که کمیسیون ملی گردشگری آمریکا - 1973 - در تعریف گردشگری داخلی فاصله پنجاه مایل را در نظر گرفته که دربر گیرنده تمامی سفرها به جز سفر برای کار میشد. تعاریف فاصلهای صرف نظر از خطا و اشتباهات، تنها به این دلیل که کمیتی اقتصادی و آماری را برای پدیده گردشگری آماده میکند، مورد قبول واقع گردید. در حالی که این تعاریف فاصلهای به تنهایی نمیتوانست گردشگری را به خوبی توصیف کند.

آنها تنها بر جنبه تقاضا تأکید داشتند و عرضه و همچنین اثرات ناشی از گردشگری را نادیده میگیرند. از این رو گردشگری به تعاریف دیگری احتیاج پیدا میکند. بر این مبنا تعاریف دیگری ارائه میگردد که هر یک از آنها در ابعاد مختلف، گردشگری را توصیف میکنند. در بعد جغرافیایی گردشگری زمانی از فعالیتگذران اوقات فراغت یا تفریح که مستلزم غیب شبانه از مکان مسکونی عادی است تعریف میشود - . - skinner,1999,280 از بعد اجتماعی نیز تعریف گردشگری، فصل مشترک بین زندگی عادی ساکنان بومی و زندگی غیرعادی گردشگران را دربر میگیرد. - Barnard, 1980 - این دو تعریف خود نشان تمایز مابین تعاریف مختلف از گردشگری است. که هر یک بر گرفته از آیتمهای مورد نظر در مطالعات گردشگری میباشند.

بعضی از تعاریف نیز سعی نمودند هم پوشی عوامل مختلف را در توصیف گردشگر در نظر گیرند. به گونهای که کولتمن در تعریف خود بعد فاصله و جنبههای اقتصادی را مدنظر دارد. او گردشگری را مسافرتی کوتاه مدت که از نقطهای شروع و در نهایت به همان نقطه باز میگردد و در طول مسافرت بر اساس یک برنامه و سفر خاص، از مکانها و جاهای متعدد دیدار میشود و مبالغ زیادی ارزی که گردشگران خرج میکنند، عاید کشور میزبان میگردد، تعریف نموده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید