بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر عملکرد میباشد. جامعهی آماری کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند، که تعداد آنها به 140 نفرمی باشد. جامعه آماری بر اساس جدول مورگان- کرجسی - - 1970 تعداد 105 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت انتخاب نمونهی آماری، از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. برای جمعآوری از ابزار پرسشنامه استاندارد فرایندهای مدیریت دانش پاتریک و سونیا - 2009 - و پرسشنامه عملکرد لی و همکاران - 2012 - استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها ضریب آلفای کرونباخ برابر0,958 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف تک نمونه ای، آزمون رگرسیون دو متغیره به کمک نرمافزار SPSS19 ، استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که فرایندهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر معنی داری ومثبت دارد.

مقدمه

در سالهای اخیر مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی برای موفقیت سازمان ها تبدیلشدهاست. به گونه ای که اثربخشی آنها در گرو ایجاد، ذخیرهسازی، انتقال و بکارگیری به هنگام دانش می باشد. دانش منبع بالقوهای است که کشف کننده منابع دیگراست و درون دادهای سازمان را ابدی و می سازد چهار عامل عمده را در ظهور مدیریت دانش مؤثر دانستهاند: - 1 گذر از عصر سلطه سرمایههای مادی به سلطه سرمایههای فکری، - 2 افزایش خارقالعاده در حجم اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی به اطلاعات، - 3 تغییر هرم سنی جمعیت و خطر از دست دادن دانش سازمانی به واسطه بازنشستگی کارکنان، - 4 تخصصیتر شدن فعالیتها. مدیریت دانش، مجموعهای از فعالیتهای مدیریت با هدف طراحی و تأثیرگذاری فرآیندهای ایجاد و یکپارچه سازی دانش بوده که - از جمله فرآیندهای اشتراکگذاری دانش - به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شیوههای سازمانی ظهور یافته است. - فوز و مانک، . - 2002 دیدگاه مبتنیبر دانش نشان میدهد که اساس قابل قبول بودن عملکرد یک سازمان در تواناییاش برای تولید، تلفیق، ترکیب و بهرهبرداری دانش میباشد . این دیدگاه از دانش به عنوان استراتژی ترین منابع قابل توجه شرکت است - کات و زندر، . - 1992 در این جریان محققان استدلال نمودهاند که به اشتراکگذاری دانش اغلب میتواند مبنای مزیت رقابتی باشد - تس، - 1998؛ رشد شرکت در درجه اول وابسته به تواناییاش برای توسعه، درگیر شدن و استفاده از پایگاه دانش خودش میباشد؛ همچنین نیاز به تمرکز برای ایجاد و به اشتراکگذاری دانش غیرقابل تقلید، درون شرکت دارد اهداف مورد مطالعه ما در این تحقیق عبارتند از : -1 بررسی و تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر عملکرد -2 بررسی و تاثیر اکتساب دانش بر عملکرد -3 بررسی و تاثیر ایجاد دانش بر عملکرد -4 بررسی و تاثیرذخیره کردن دانش بر عملکرد -5 بررسی و تاثیر توزیع دانش بر عملکرد -6 بررسی و تاثیر نگهداری از دانش بر عملکرد . در این تحقیق تلاش بر این است که به سه پرسش اساسی پاسخ داده شود: اول آنکه آن در تلاش برای گسترش درک ما از جنبههای حیاتی دانش برای مدیریت به وسیله تشریح و تصحیح دانش در دیدگاه عمل است. دوم اینکه این مطالعه با هدف گسترش درک ما از فرآیندهای مدیریت دانش توسط شناسایی و بررسی نتایج فعالیتهای اتخاذی گسترده و ابتکارها برای مدیریت دانش در عمل است.در نهایت این مطالعه با هدف تعیین تجربی چرایی و چگونگی فرآیندهای مدیریت دانش که منجربه بهبود عملکرد میشود. در پایان به این پرسش پاسخ خواهیم داد که فرایندهای مدیریت دانش چه تاثیری بر عملکرد دارد؟

با توجه به اهمیت بخش اموزش در کشور ما که یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادی اجتماعی به حساب می آید ضرورت دارد که مدیریت دانش به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و موانع موجود بر سر راه استقرار آن مورد بررسی قرار گیرد و رابطه آن با عملکرد مورد بررسی قرار گیرد. در چنین شرایطی اهمیت و ارزش تحقیقات در زمینه مدیریتدانش در سازمان مشخصشده و پژوهشگر میتواند نتایج پژوهش خود را در اختیار مدیران سازمانها و به طوراخص به در اختیار بخش آموزش و پرورش قراردهد.

مبانی نظریه پژوهش:

مدیریت دانش :

مدیریت دانش عبارت است از »نظمی هماهنگ و مجموعه روشهایی برای افزایش و جریان اطلاعات و آگاهی و ارزش سازی در سازمان.« این تعریف در بر گیرنده ی افراد، اطلاعات، گردش کار، بهترین اقدامات، اتحادها و گروههای کاری می باشد.

کسب دانش :

یادگیری کلید نفوذ به دارایهای دانشی وبه تبع آن افزایش سرمایه فکری می باشد.سازمان یادگیرنده سازمانی است که می داند چگونه ازدانش استفاده کندوبه کارکنان خودفرصت وابزارهای ایجاد وبه کارگیری دانش رابدهد.

ثبت و ضبط دانش :

ثبت و ضبط دانش به ذخیره ، ثبت ، ضبط و نگهداری دانش در شکل یا چارچوبی اشاره دارد که پیوستگی اجزای آن را حفظ کند و قابلیت بازیابی و استفاده توسط کارکنان سازمان را داشته باشد . بنابراین ثبت و ضبط به عنوان حافظه سازمانی شامل بانک های اطلاعاتی ، فرآیندهای انسانی و .... ، توانایی سازمان را برای حفظ و نگهداری دانش در بر دارد .

انتقال دانش:

برای اینکه دانش با ارزش شود، باید با دیگران تقسیم شود. انتقال می تواند فعال یا منفعل باشد. دانش را می توان از طریق نظام های اطلاعاتی یا از طریق تعامل شخصی انتقال داد.

خلق دانش:

این مولفه در برگیرنده فعالیتهایی است که مرتبط با ورود دانش جدید به سیستم است که شامل توسعه ، کشف و تسخیر دانش می باشد . خلق دانش می تواند ناشی از توانایی فوق العاده ی افراد برای شناخت ارتباطات جدید و ترکیب عناصر دانش شناخته شده ی قبلی بر اساس استدلال قیاسی پیچیده باشد. - قلی پورگلوجه ، - 1388
 
کاربرد - بکارگیری دانش - :

نوع کاربرد دانش و آگاهی اکتسابی جدید به فرهنگ و نوع اقدامات و فعالیتهای سازمان بستگی دارد این فلسفه مدیریت است که کارکنان را وادار می سازد تا بهترین تلاش خود را به عمل آورند که با بهره گیری از دانش اکتسابی جدید خود بازدهی بهتری را بدست آورند، سازمانها باید در استفاده از فناوری جدید و فرآیندها و نوآوری داشته باشند تا بتوانند به اثر بخشی برسند.کاربرد دانش مثل فعالیت هایی همکاری، تیم های چند تخصصی و انجمن های حرفه ای جهت تعادل تجارب. مدیریت دانش از اطلاعات موجود برای سازمان بهترین استفاده را به عمل می آورد و در این فرآیند آگاهیها و شناخت جدیدی حاصل می شود. 

عملکرد:

عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد. بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد . معروف ترین تعریف عملکرد توسط - نیلی و همکاران، - 2002 ارائه شده است: فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته است. 

تعاریف عملیاتی:

فرایند های مدیریت دانش:

منظور از فرایندهای مدیریت دانش در این تحقیق ابعاد، کسب دانش، ایجاد دانش، درک اطلاعات، اشتراک و تصمیم اطلاعات و استفاده از دانش و آگاهی می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید