بخشی از مقاله

چکیده:

با عنایت به نقش انسانها به عنوان مهمترین منابع، محور توسعه اقتصادی- اجتماعی و همچنین نظر عموم صاحبنظرانِ توسعه، مبنی بر اینکه منابع انسانی پایه و اساس تغییر و تحولات زندگی بوده و به واقع توسعه ملی بر حول محور نقش منابع انسانی تحقق می یابد؛ بر این اساس اگر سازمانی نتواند از دانش، تفکرات و دیدگاههای هدفمند انسانها استفاده کند و از این سرمایه گرانقدر و ارزشمند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غفلترزدو مسلماً نخواهد توانست هیچ چیز دیگر را توسعه دهد. با توجه به اهمیتی که منابع انسانی در سازمانها دارند و جایگاهی که غالبا مدیران منابع انسانی در سازمانها ایجاد می نمایند؛ شناخت عملیاتی ایشان از فرایندهای منابع انسانی بسیار با اهمیت میباشد. لذا در این نوشتار سعی شده است باتوجه به ابزار سنجش خودارزیابی از فرایندهای منابع انسانی، میزان شناخت ، آشنایی وتوانمندی استقرار فرایندهای منابع انسانی توسط مدیران، کارشناسان و دانشجویان منابع انسانی مورد پایش قرار گیرد. با توجه به ابزار پیمایش و تحقیق در جامعه آماری مورد نظر، نتایج بدین شرح استخراج شده است که میزان شناخت و آگاهی از ماژول های منابع انسانی حدود 64 درصد می باشد.

واژگان کلیدی: فرایند منابع انسانی، تعالی منابع انسانی، خودارزیابی

مقدمه:

هدف از استراتژی مدیریت منابع انسانی افزایش اثربخشی سازمانی، توسعه فرهنگ عملکرد بالا افزایش بهره وری افراد و تیم ها، کسب سطوح بالاتر مهارت، شایستگی، تعهد و ایجاد انگیزش در کارکنان می باشد. مدیریت منابع انسانی فرایندی استراتژیک و منسجم است که با بهبود عملکرد افراد و پرورش قابلیت تیم ها و افراد مشارکت کننده موفقیتی پایدار برای سازمان به ارمغان می آورد.فرآیندهای مدیریت منابع انسانی در سال های اخیر به مثابه ی ابزاری برای ارزیابی عملکرد کارکنان مورد توجه قرار گرفته اند، چنین ابزاری، در قیاس با روش های انتزاعی و نسبی رتبه بندی شایستگی ها و سیستم ارزیابی عملکرد نوعی یکپارچگی به نگرش مدیریت به این موضوع می بخشد و آن را گسترش می دهد. مدیریت منابع انسانی، مبتنی است براصل مدیریت براساس توافق با قرارداد و نه بر مدیریت آمرانه. مدیریت صحیح منابع انسانی با ایجاد زیربنایی که به واسطه آن می توان رویکردهای انگیزشی غیرمالی فراوانی را بنا نهاد، سهم عمده ای در انگیزش افراد دارد.در این مقاله، میزان شناخت و تسلط مدیران و کارشناسان منابع انسانی در استقرار فرایندهای منابع انسانی ارائه می گردد که در بخش یافته های تحقیق به جزئیات آن پرداخته ایم.

فرایند منابع انسانی

فرایند مدیریت منابع انسانی را می توان در 14 فرایند اصلی طبقه بندی کرد: برنامه ریزی منابع انسانی، جذب منابع انسانی، توجیه و روانه سازی، آموزش و توسعه مهارتها، طراحی و اجرای مسیرهای شغلی، طراحی و اجرای سیستم های پرداخت وجبران خدمات، طراحی و استقرار مشارکت کارکنان، طراحی و استقرار سیستم های ارزیابی عملکرد، تامین ایمنی، بهداشت و سلامت کارکنان، مدیریت روابط کار و انضباط، طراحی و استقرار سیستم های جایگزین پروری و جانشین پروری، توسعه و تدوین نظامهای اطلاعاتی منابع انسانی، مدیریت ارتباطات داخلی و بالاخره مدیریت نرخ خروج از خدمت ومنفصلین.در جای دیگر فرایند منابع انسانی بدین شرح ارائه شده است:هدف از فرآیند مدیریت منابع انسانی عبارت از نیازسنجی، شناسایی، پذیرش، جذب، نگهداری، آموزش، ارتقاء شغلی، ارائه خدمات پرسنلی و رفاهی و انگیزشی ، ارزشیابی عملکرد و سنجش خدمات و بالاخره انجام خدمات مربوط به خاتمه همکاری نیروی انسانی در چارچوب برنامهها و اهداف کلی شرکت میباشد .فرآیند مدیریت منابع انسانی از زیر فرآیندهای زیر تشکیل شده است.

- 1 زیرفرآیند برنامهریزی و تامین نیروی انسانی

- 2 زیرفرآیند آموزش

- 3 زیرفرآیند ارزیابی عملکرد و توسعه نیروی انسانی

- 4 زیرفرآیند سنجش نگرش کارکنان

- 5 زیرفرآیند خدمات رفاهی و انگیزشی

فرایند منابع انسانی از دیدگان APQC

مرکز آمریکایی بهرهوری و کیفیت در سال 1977 با در خواست شرکتهای برتر مطرح شده در مجله فورچون و برخی اتحادیه های صنفی و مقامات رسمی دولتی در آمریکا تاسیس شد اما هیچگاه فعالیت آن محدود به آن کشور نشد. یکی از مهمترین وظایف این مرکز تهیه مدل یا چارچوبی برای شناسایی و طبقهبندی فرآیند و تحقیق و تهیه بانک اطلاعاتی برای ارزیابی عملکرد و امکان بنچ مارک کردن - همسنجی ترازیابی و الگو برداری - است.در سال 1992، APQC چارچوب طبقهبندی فرایند را بر اساس یک الگو برداری در بین 80 شرکت برتر آمریکایی تدوین و معرفی کرد این چار چوب ساختاری است که از آن میتوان در کلیه سازمانها اعم از تولیدی و یا خدماتی طرف نظر از اندازه و مکان جغرافیایی استفاده کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید